Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:13

1 van mijn paarden test altijd de vering uit in de trailer Haha!
die springt, trapt wiebelt echt de hele weg..

hij staat zowel links als rechts van zijn hoofd vast,zodat daar al minder beweging inzit,ik heb ook een 1 3/4 paards trailer dus veel ruimte,ik heb toen eens gebeld met de "weijer" en daar bleek dat je een tussenschot kan kopen,voor niet eens heel veel geld,als je merrie dan rustiger staat is dat mss wel een optie?

verder heb ik altijd gewoon doorgereden,dan maar een wiebel trailer onderweg,maar eng was het af en toe zeker(hij is nog eens in de benelux tunnel helemaal uit zijn plaat gegaan,heel mijn auto ging van links naar rechts,die trailer zag ik zo van links naar rechts gaan in mijn spiegels,echt dóódeng).

die van mij vind stilstaande trailers helemaal niets,gaat dan echt zo tekeer dat je denkt dat ie eruit komt...

overigens loopt ie er zelf gewoon in,geen probleem,alleen zodra die erin staat wil ie eruit,is een heel beweeglijk/loperig paard.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:15

Ik ben een keer bij me paard en pony in de trailer gaan zitten om te kijken wat er telkens gebeurde..
Ze stonden er dus allebij in (2 paards trailer).
Mijn paard ging bij het optrekken van de auto en voornamelijk linker bochten onderuit in de trailer.. hij zette zijn linkervoetjes zo ver opzij naar de rechtervoetjes dat hij omviel zeg maar. Daardoor leunde hij tegen het schot in het midden aan. Nu zijn we gewoon heel langzaam (nog langzamer als normaal) door de bochten gegaan en nu gaat het vaak wel goed..
ook als hij alleen stond deed hij dat maar nu zet ik als hij dus alleen in de trailer gaat het tussenschot scheef erin (achter dus meer ruimte dan voor) en dat gaat super.. helemaal niks aan de hand

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:44

Die van mij staat vaak te schrapen. Dus ook als ik op de snelweg zit, niet erg fijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:15

Ik wou dat ze deed schrapen.... haha, maar op den duur wordt je daar ook knetter van.

Van dat tussenschot zal ik ook eens voor bellen.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:57

Ik heb hetzelfde, merrie loopt simpel trailer in en uit en zolang de trailer stil staat is ze gewoon rustig. Maar zodra we gaan rijden begint het, ze piafeerte en weeft de hele weg en komt zeiknat en wit van het schuim de trailer af, fijn als je daarna nog moet lessen of moet starten Boos! Bij ons helpt helemaal niks, we hebben echt alles geprobeerd, 1 en 2 paardstrailer, vrachtwagen, ramen blinderen, kluisteren, wel en niet vastzetten enz enz. Het enige wat een beetje helpt is als ik bij haar in de trailer ga staan, maar goed, of dit veilig is is de vraag.... Wat wij nu doen is bij de lessen op de heenweg staat ze alleen, terug krijgt ze een halve spuit sedalin, dat helpt enigzins. En op concours ga ik op de heenweg erbij instaan dan komt ze iig niet schuimend de kar af, en terug weer sedalin. Het is niet ideaal maar het is niet anders, constant door mensen nagwezen worden of door de politie aangehouden worden is ook niet echt een pretje....

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:01

vossie doet ze dat ook als ze met een ander paard staat?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:03

paarden schijnen het liefst schuin over met hun hoofd naar de achterklep(achteruit) vervoerd te worden,mss is dat bij dit soort paarden wel de oplossing...

alleen nu nog een trailer vinden waar paarden schuin in kunnen staan,over achteruit in geparkeerd kunnen worden Lachen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:08

Morris schreef:
vossie doet ze dat ook als ze met een ander paard staat?

Ja helaas wel, we hebben ook al een hond en schaap erbij gehad, heeft ook geen zin....

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:10

kon een paard maar praten ....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:17

Hoe herkenbaar allemaal. Mijn 19 jarige merrie was tot een jaar of 6 geleden ook heel makkelijk te laten. vanaf die tijd werd het steeds erger, bewegen en druk doen, en zeiknat van de trailer komen. Nu is het zelfs zo erg, dat als je de klep dichtdoet, ze zich al tegen het tussenschot aan laat vallen... laatste rit, terug van de kliniek, had ze achter haar hele hoefrand aan de binnenkant stukgetrapt... Ze staat in een 2-paards met tussenschot, en ook in een 2-paards van een kennis doet ze het.. Het blijft erg lastig en sneu om te zien dat ze zich zo druk/bang maakt..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:28

Mariska_28 schreef:
Hoe herkenbaar allemaal. Mijn 19 jarige merrie was tot een jaar of 6 geleden ook heel makkelijk te laten. vanaf die tijd werd het steeds erger, bewegen en druk doen, en zeiknat van de trailer komen. Nu is het zelfs zo erg, dat als je de klep dichtdoet, ze zich al tegen het tussenschot aan laat vallen... laatste rit, terug van de kliniek, had ze achter haar hele hoefrand aan de binnenkant stukgetrapt... Ze staat in een 2-paards met tussenschot, en ook in een 2-paards van een kennis doet ze het.. Het blijft erg lastig en sneu om te zien dat ze zich zo druk/bang maakt..

Wat ben je in die tijd anders gaan doen? Andere auto? Andere trailer? Andere chauffeur? Andere (niet zo leuke?) reisdoelen? Whatever.....
Er is ALTIJD een reden voor gedragsverandering. De eerste vraag die ELKE paardenbezitter zich moet (laten) stellen is: Waarom?? Doe je dat niet, dan doe je aan symptoombestrijding. Alleen sukkels doen aan symptoombestrijding en noodgevallen rechtvaardigen soms symptoombestrijding.
proefondervindelijk vaststellen wat de oorzaak is, is natuurlijk geen symptoombestrijding.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:36

In een 1,5 paards kun je zo een schot laten bouwen. Heb je een smal paardje kun je het schot gewoon in het middel laten zetten, heb je een 'normaal' paard zou ik het schot op 2/3 laten plaatsen. Je maakt het stuk dan even breed als dat het paard in een 2-paards trailer zou staan. De rest is dan wel loze ruimte (of geschikt voor baaltjes hooi oid), maar als het helpt..

Soms kunnen te hard opgepompte banden ook problemen geven, er ontstaat dan teveel trilling in de trailer. Dus bandenspanning ook even controleren misschien.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:37

Niets specifiek anders dan daarvoor: verschillende types auto, geen andere trailer (ze doet het trouwens ook op andere trailers), zelfde chauffeur (en ze doet het ook bij andere chauffeurs), dezelfde reisdoelen (ritten door het bos, en soms een keer naar de kliniek).. Denk je niet dat ik me niet suf heb zitten piekeren waarom ze het doet?? Vooral omdat het steeds erger wordt. Werd ze eerst alleen druk tijdens het rijden, nu begint het al als de trialer nog stil staat.. Ze heeft nu een veulen aan de voet, dus proberen we het rijden tot een minimum te beperken (hopelijk hoeft het veulen niet meer naar de kliniek). Als het veulen er straks af is, willen we gaan proberen of ze achteruit gezet worden beter vind (alhoewel ik daar ook een beetje huiverig voor ben, wat als ze eruit probeerd te springen?? En een keer in de 2 paard zonder tussenschot, en dan maar hopen dat ze zich niet om laat vallen.. De ene zegt krap zetten, de ander juist weer ruimer zetten.. tja zeg het maar..

Ik denk soms dat het door haar leeftijd komt, en dat ze misschien geen goed gevoel voor evenwicht meer heeft, eventueel uit haar rug komend. Onder het zadel zijn we ook al een keer onderuit gegaan..

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:18

Meld me ook hier.

Mijn merrie staat ook geen seconde stil op de trailer. Ik ben ook in het bezit van een 1,5 paards trailer. Mijn merrie schraapt, tilt haar voorbeen (links/rechts afwisselend) hoog op en ga zo maar door. Ze staat verder wel stil, dwz: ze gaat niet van links naar rechts in de trailer
Ik heb haar op een 2 paards trailer gezet, samen met een ander braaf paard. Ze heeft geen kick gegeven, maar ik las al dat het bij jouw paard niet help Moet zeggen dat mijn merrie wel rustiger stond alleen op de trailer nadat ze op een 2 paards heeft gestaan.

Ik denk toch dat er weinig aan te doen is... Ik ga een rubberen-iets laten maken, soort van trapbescherming wat je 'ophangt' aan de voorstang. Hoop dat mijn merrie daardoor stil zal staan, maar zoiets gaat niet op voor jou, of misschien ook wel Verward

Lijkt wel een soort van verlatingsangst...

edit: ik las op de vorige pagina iets over Bach-bloesems. Been there, done that. Ik heb het ook gebruikt voor mijn merrie, ze wordt er (met laden, want had ook nog eens een laadprobleem) wel wat rustiger van, maar ze bleef druk op de trailer. Mijn merrie 'hangt' ook vreselijk aan mij. Ze vertoont precies dezelfde dingen op de poets/wasplaats (als ik wegloop) als ze op de trailer doet Knipoog

Wellicht dat een tussenschot plaatsen de beste oplossing is...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:13

mijn paard staat gewoon nooit stil,op poetsplaatsen altijd te draaien en schrapen,op stal,onder het zadel...

zodra die in een trailer staat gaat er al 1 been omhoog,en ja daarnaast vind ie het geweldig om zichzelf te horen,dus voordeurtje is geliefd object om de hele reis tegenaan te meppen..

en hij gaat omdat ie langer stil moet staan dus heen en weren,blijkbaar uit nijd trappen,en heeft zelfs hele sprongen gemaakt in de trailer..

dat is echt niet grappig,je auto gaat dan ineens een stuk sneller,en dan "kaboem" achterin en dan krijg je me een ruk aan je stuur..

uiteindelijk leer je er wel mee rijden,tenminste ik heb altijd gewoon doorgereden,maar tis nooit minder geworden

mijn paard staat dan ook nooit met deken in de trailer,1x gedaan,mén paard was echt zo nat,deken was doorweekt,en hij was helemaal wit van het schuim,daarna hadden we nog 2 uur in de drunense duinen gereden,zette hem na de rit op de trailer,dacht wat te gaan drinken,keek achterom en zag dat de trailer zo ong los van de grond kwam,zo stond ie te meppen en te wiebelen erop..

daarna naar huis gereden,met een paard die gekker als gek was op die trailer,stond helemaal te shaken toen ik thuis was...

maar goed ,daarna maar heel veel gaan rijden,overal mee naartoe genomen,en meestal alleen leuke dingen,buitenritten enzo,hij is maar 1x in zijn 13 jarig bestaan bij mij mee geweest naar een kliniek (waar hij ondanks heel veel pijn het hele personeel over het erf sleurde,en meneer amper houdbaar was Bloos ) ,dus om nu te zeggen dat hij alleen vervelende dingen heeft meegemaakt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:24

kimmie261 schreef:
zodra die in een trailer staat gaat er al 1 been omhoog,en ja daarnaast vind ie het geweldig om zichzelf te horen,dus voordeurtje is geliefd object om de hele reis tegenaan te meppen..

voor de meppers: ik heb 2 zware rubberen matten om de voorstangen hangen, wat het schrapen bemoeilijkt. Het gaat het niet tegen, maar voorkomt misschien dat je deurtje een extra ventilatiegat wordt. Bij druk verkeer en op de terugweg duw ik er een streepje sedasan in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:32

Kimmie, nooit de neiging eens op de rem te trappen om hem te zeggen dat ie alle 4 de benen aan de grond moet houden?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:40

nee,dan wordt het nog erger,en ik heb echt 2x een noodrem moeten maken,heel zielig voor hem,maar tot 2x toe mensen gehad die voor mij plotseling voluit remde,dus ja,ik met slippende banden ook op de rem,nou hij heft er niets van,klengt en wiebelt daarna net zo hard verder...

er is eens iemand met de auto achter mij aan gereden,die mij meldde dat hij zijn achterijzers over de klep heen zag komen,en gewoon voor mij is gaan rijden,omdat ie er helemaal niet goed van werd,om die trailer zo heen en weer te zien gaan...

haha,echt erg als ik het zo schrijf,maar ja,ik moest en zou meneer meenemen,hij vond het ook helemaal geweldig om mee te gaan,liep zelf de trailer op,en vond de ritten helemaal geweldig,maar dat stilstaan he...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:25

Djilan schreef:
Kimmie, nooit de neiging eens op de rem te trappen om hem te zeggen dat ie alle 4 de benen aan de grond moet houden?

Heeft een of andere lolbroek ooit eens bij mijn merrie gedaan, met als gevolg een kras (zeg maar gerust SCHEUR) op/in het hoofd van onder tot boven en een merrie de vervolgens helemaal gestressed van de wagen komt.

Inmiddels staat ze al stukken rustiger. Op de veewagen helemaal. Mijn merrie reageert behoorlijk op geluiden en weersinvloeden van buitenaf. Zodra ze wind/geluiddicht staat, is ze de rust zelve...

Wellicht dat een trailer met een klep al een betere optie is als een trailer met een zeil?!

Overigens, als het paard op de poetsplaats al niet stil staat, kan ik mij idd goed voorstellen dat hij dit op de trailer ook niet zal doen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:15

[quote="Suelza"

Inmiddels staat ze al stukken rustiger. Op de veewagen helemaal. Mijn merrie reageert behoorlijk op geluiden en weersinvloeden van buitenaf. Zodra ze wind/geluiddicht staat, is ze de rust zelve...

Overigens, als het paard op de poetsplaats al niet stil staat, kan ik mij idd goed voorstellen dat hij dit op de trailer ook niet zal doen...[/quote]

Hmmm, ik heb de voorraampjes op een kier staan, zal ze eens dicht doen.
De merrie van mij, de TS, staat wel stil als ik met haar bezig ben, maar wordt onrustig als ik weg loop.
Daarentegen, als ze in de trailer staat en ik ben ver weg, is er niks aan de hand.

Maar dit is ook een goede tip.

An als ik in een file kom is het helemaal rampzalig, dan houd iedereen afstand en stoppen er 100 keer mensen naast me die me vertellen dat de trailer nogal heen en weer hupt, duh..... ik ook in de auto!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:13

Mariska, dat klinkt precies hetzelfde als onze pony toen had. Bij ons was de oplossing dus een kussen maken, zodat hij en krapper stond, en zacht viel tegen het schot.
Heeft daarna altijd rustig gestaan. Als breed zetten niet helpt (zou ik eerst proberen, is makkelijker te proberen) zou dat een optie kunnen zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:57

Hoe heb je dat kussen dan gemaakt Neonlight?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:00

Als je echt alles geprobeerd, uitgesloten etc. hebt, dan zou ik geloof ik toch geneigd zijn om dan maar eens op de rem te stampen en/of een beetje te slingeren. Voeten aan de vloer en opletten!

Het kan trouwens al in hele dingen zitten... Lichtflitsen door het raampje als je langs een bomenrij rijdt, iets van de trailer dat bij een bepaalde snelheid gaat resoneren, een band die niet goed rond meer is... Kom er maar eens achter!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:03

Als je paard constant staat te meppen kan hij zichzelf wel een keer een blessure trappen. Waarom kluister je hem dan niet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:09

Kluisteren zou ik in een trailer dan dus echt nooit doen. Als er zich dan een keer een situatie voordoet op de weg waarbij het paard moeite moet doen zijn balans te houden gaat dat met kluisters dus niet lukken.

Ik denk dat je moet uitzoeken of het paard niet stil wil staan omdat het steeds zijn balans kwijt is of dat hij niet stilstaat omdat hij gewoon aan het klieren is. In het 1e geval helpt op de rem gaan staan niet en zul je het paard krap moeten zetten of juist heel ruim. In het 2e geval zou ik het trappen op de rem eens toepassen. Bij een paard dat ik ken hielp het in ieder geval goed. Die stond altijd te stampen en sindsdien niet meer.