wanneer paard terug mogen brengen na aankoop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: wanneer paard terug mogen brengen na aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 06:35

ik hou jullie op de hoogte, laten we hopen dat het gewoon een conditie probleempje is..

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:02

hey roelinda!!

Ik heb het ook gehad.. Het is zo dat je bij verborgen gebreken bij een handelaar/fokker(iemand die er verstand van heeft;)) binnen 6 maanden terug moet nemen, en als je hem particulier hebt gekocht moeten ze hem binnen 6 weken terug nemen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:28

bedankt! moet je dat nog juridisch aantonen ofzo?
xxx

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:41

Bonny4life schreef:
bedankt! moet je dat nog juridisch aantonen ofzo?
xxx

ja als er echt een verborgen gebrek is dan wel je moet wel een goede verklaring hebben dan.
Als het iets is wat al vastgesteld was met keuren heb je geen poot om op te staan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:45

aangezien er op het klinische rappart al aangegeven stond dat er wolfstandjes zaten die misschien niet verwijderd kunnen worden wist je dus al waar je aan begon
cornage zou ook naar voren moeten komen tijdens een klinische keuring; dus of de keuring is niet naar behoren uitgevoerd of hij heeft geen cornage
ik zou inzake bovenstaande toch even contact opnemen met de oude egenaar of je onderling iets kunt regelen
ik weet niet wat je voor het paard betaald heb maar wellicht dat het een lage prijs was omdat jij oa die wolftandjes al had
wolfstandjes hebben trouwens veel paarden maar die kunnen meestal wel bijgevijld worden of iets dergelijks; jij hebt de pech dat ze operatief verwijderd moeten worden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:45

Bonny4life schreef:
ik hou jullie op de hoogte, laten we hopen dat het gewoon een conditie probleempje is..

Toen ik Bregh net ging rijden stond ze af en toe ook zo te pompen (ze maakte er alleen geen geluiden bij behalve hijgen) en dat was puur conditioneel. Rustig opbouwen, goed opletten wat voor geluiden en wanneer hij ze maakt zal misschien al veel duidelijkheid brengen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:09

ja ik wil het gewoon uitsluiten,dan weet ik het tenslotte zeker toch? dit paard was ZEKER NIET GOEDKOOP, integendeel!
dus het moet gewoon helemaal goed zijn vind ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:14

Cornage is inderdaad operabel, maar dat is een verboden operatie in Nederland.

Beetje afhankelijk van de aard van de cornage en het gebruiksdoel kun je er voor kiezen om het paard alsnog te houden (korting?) of terug te doen.

Cornage is vrij makkelijk te zien door een dierenarts.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:17

ja misschien ben ik wel een aansteller hoor
en blijkt het echt niets te zijn,
het word wel iets minder dus kan ook erg goed conditie zijn
maar ik wil gewoon het zekere voor het onzekere..

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:25

cornage is hoorbaar en dus niet verborgen. Wolfstanden waren een risico waar je op gewezen bent; als je perse geen paard met wolfstanden had gewild, het het op jouw pad gelegen er vóór de aankoop nader onderzoek naar te laten doen. Typisch geval van pech dus.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:38

Wij hebben vrij recent een paard aangekocht, aankoopkeuring laten doen, paard had wel degelijk "cornage", ik zet het tussen aanhalingstekens omdat het een vreemde story was.

Bij cornage hangen de (verlamde) stembanden als het ware te "flapperen" in de luchtweg, net zoals je een vloe'tje voor een luchtopening hoort bij bijvoorbeeld een ballon. Fysiek, "technisch" gezien hebben ze daar geen last van, ze hebben niet minder lucht ofzo, het bijgeluid kan alleen als irritant of zielig ervaren worden. Daarnaast kunnen de stembanden in de weg zitten met eten en dat je verslikkingen en dus hoesten krijgt. Dat is wel heel naar, dan krijgt een paard zijn brokken in zijn luchtpijp en dus steeds voedsel daarin en dus irritatie en in het ergste geval ontstekingen, tot, in het ergste geval, longontsteking aan toe.
Cornage is ook geen conditie kwestie, de stembanden zijn verlamd (bijvoorbeeld als complicatie van droes) en hoe goed de conditie ook wordt, gevoel komt er niet weer in.
Maar omdat het paard er technisch gezien geen last van had, werd ie helemaal goedgekeurd en dus ook zonder aanmerkingen in de verzekering opgenomen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:42

Die verlamde stembanden (bij grote paarden vaak de linker) is dat ook goed te zien op een bronchoscopie Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:46

de klinische keuring is die uitgevoerd door DA op jou verzoek?

die zou ik dan ook even om opheldering vragen...

in principe zou een paard wat klinisch word gekeurd als sportpaard er niet mee worden goedgekeurd..

en recreatie paard zou wel wordne goedgekeurd met cornage maar wel met opmerking op rapport....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:48

Als sportpaard worden ze ook goedgekeurd hoor Lachen. Hangt een beetje af van de mate van cornage. Het staat wel op het rapport inderdaad.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:56

Ja, raar he, met die goedkeuring? Ik vond het ook heel, euh, bijzonder. Maar de keurende veearts zei omdat ze technisch gezien niet minder lucht hadden en dus niet minder hoefden te presteren, ze ook niet werden afgekeurd daarop.

Maar als je een paard heb, dat is verzekerd en hij krijgt het dan, zou je je paard dan voor de verzekering wel afgekeurd kunnen krijgen? Zal wel niet he?

Terwijl een paard met cornage bij verkoop toch heel wat minder oplevert. En daar ben je toch ook een soort voor verzekerd?

Zo zou je bijna verzekeringsfraude kunnen gaan doen: paard met cornage voor weinig geld kopen, goed laten keuren, voor veel geld verzekeren en voor de verzekering af laten keuren...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:59

Soms wordt er bij de verzekering wel een opmerking geplaatst. Als je hem bijvoorbeeld voor een hoger bedrag wilt verzekeren als eerst dat dan de 'schade tgv cornage' tot het lagere bedrag wordt gedekt en alle andere kwetsuren voor het hogere bedrag.

Je krijgt een paard er niet voor afgekeurd in elk geval. Cornage (vooral in lichte mate) hoeft nl helemaal geen beperking voor de sport te betekenen. Tsja gut, als je wilt gaan racen op de renbaan misschien, dan krijgen ze minder lucht. Maar verder Verward

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:00

het is nog best een moeilijk verhaal ja...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:08

nou weer wat geleerd.....de mate zal er zeker wel van af hangen.....

ik heb een paard ook met geluidje op de adem....zij heeft geen cornage maar een verhemelte wat wat flappert.....het geluid is al veel minder als toen ze veulen was...kans is groot dat als ze straks is uitgegroeid, je het niet meer hoort...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:09

stel dat hij cornage heeft dan moeten ze hem volgens mij wel terug nemen.
heb 1x op stage mee gemaakt dat een pony bij zijn nieuwe eigenaar binnen een dag spontaan was begonnen met luchtzuigen, en dat had hij nog nooit gedaan en die is ook terug gekomen.

cornage is een afwijking dus denk eigenlijk wel dat je daar iets mee kan stel dat het echt zo is

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:37

he mensen
helaas is het allemaal niet zo lekker verlopen.
we hadden vandaag een afspraak in de kliniek...
maar webster wilde niet geladen worden.
wat was hij dwars.. eerst met voer geprobeerd, toen met een hand achter de kont, met longeerlijnen, halstertouw om buis...
met voer, lieve woordjes, verheffende stem... niks hielp, op den duur werd hij gewoon eng, en mepte alles kort en klein, stootte zijn hoofd... enz... dus ik bellen met de kliniek, hij wilde niet langskomen om alsnog de tanden te doen, ik onverhoopt andere dierenarts gebeld, en die wilde gelukkig de tanden komen doen, was een hele klus, na 3 verdovingen eindelijk de wolfstandjes er uit, hij bleef maar met zijn hoofd schudden, uiteindelijk waren ze er uit, en zijn de haken ook gevijld,
deze dierenarts zei dat ik eerst maar eens aan de gang moest gaan en dat hij dan missch minder moeilijk ademt (zij heeft niet geluisterd) maar ik maak me nog steeds zorgen, hij wil niet geladen worden(hoe ooit wel weer??) en het onderzoek kan niemand thuis doen...zucht zit echt even met de handen in het haar..

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:51

Jeetje meis, wat rot!
Ik kan je helaas ook niet helpen of advies geven.
Ik duim voor jullie!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:34

Niets irritanter dan niet ladende paarden. Nu maar een combi gaan doen van opbouwen en trailer laden oefenen?
Iedere dag totdat ie er doodziek van wordt. Ik zeg niet dat je hem "stuk moet slaan" hoor, daar ben ik ook nooit zo van.
Maar ondertussen moest je misschien toch maar de verkopende partij op de hoogte stellen? Anders gaat je "termijn" van zes weken ook nog verloren, op deze manier.
Heb je nog iets van sedatie geprobeerd, om hem op de trailer te krijgen? Of een vrachtwagen of een andere trailer? Weet ook niet in hoeverre dat allemaal mogelijk is, ik roep ook maar wat...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 03:48

Om eerlijk te zijn denk ik dat je je paard niet kan terug brengen.
Je hebt nl. een keuring gedaan bij aankoop en daar is geen cornage uitgekomen.

Jij moet dus gaan aantonen dat het paard dit gebrek bij verkoop al had én dat de verkoper hier vanaf wist.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 04:29

dat aantonen van gebrek is niet zo moelijk.....

maar aantonen dat verkoper het wist....

mijn ervaring is dat als je ope en paard rijd wat cornage hebt, je dit wel hoort....ook al is het in lichte mate....

ik vraag me nog steeds af welke DA in opdracht van koper of verkoper dit paard heeft gekeurd...

kan TS daar antwoord op geven?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 05:57

je mag een paard, tot een jaar na aankoop terug brengen, als je zeker weet, dat hij iets heeft, dat hij bij aankoop ook had.. en dus niet is ontstaan bij jou.. als je het al kon opmerken tijdens de aankoop, en dat je toen akkoord bent gegaan, wordt het moeilijker, maar kon het alsnog.. heeft de vorige eigenaar gezegt dat hij cornage had, en dat jij toen akkoord bent gegaan?
als dit niet het geval is, kan je hem als het goed is terug brengen
heb het laatst nog aan een handelaar gevraagd, en die vertelde dus dat je vrijwel altijd je paard nog terug kan brengen.. en vaak nemen ze een paard dan ook terug.. het is niet goed voor je naam, als je paarden verkoopt, als de koper er daarna niet tevreden mee is..