Bijrijdersovereenkomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Bijrijdersovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:56

Mijn bijrijdster heb ik ook via MP, maar we hebben niets op papier gesteld. Ik vind het trouwens ERRUG netjes van eigenaar, dat je gratis en voor niets de pony mag berijden, van alle spullen en faciliteiten gebruik mag maken en je verder niets hoeft te betalen.
Mijn bijrijdster mag uiteraard gebruik maken van mijn spullen en faciliteiten, maar zij betaalt wel een vast bedrag per maand, ter compensatie van slijtage aan spullen, stroom, water en smidkosten. Het is geen wereldbedrag, maar toch genoeg dat ik iedere 8 weken mijn paard zijn aangepaste ijzers kan geven.
IJzers die ik er (achter) overigens niet onder had laten slaan als zij niet reed. Dus wat dat betreft is het rechtvaardig dat zij wat bijdraagt.

Bij mijn vorige bijrijdster ging het allemaal niet zo soepel, maar met S. heb ik echt een goed gevoel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:57

Het ligt er maar net aan wat je wilt van je bijrijder, als die alleen je paard beweging geeft en er zelf plezier aan heeft, anders niet paard zou kunnen rijden, dan is een bijdrage op zijn plek.
Als de bijrijder met het paard op concoursen gaat en op die manier zorgt dat het paard beter wordt en meer ervaring op doet dan is juist een vergoeding meer op zijn plek.

Dat is helemaal afhankelijk van hoe de eigenaar en bijrijder het ervaren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:02

brigitta1987 schreef:
trustHim schreef:
mja misschien ligt het aan de verzorgers die ik gehad heb, maar mijn vertrouwen is regelmatig beschaamd. of door heel laat afzeggen (om 8 uur in de avond en ik werk onregelmatig dus ook avonddiensten) of van stalgenoten horen dat ze 2 uur lang op en af de pony gaan, zadel op, zadel af etc, toch zonder cap rijden

Tjsa ik denk dat je dan gewoon pech hebt gehad, en misschien wat jongere/onervaren verzorgers hebt gehad? Ik ben 20 jaar en heb jaren een eigen pony gehad, ik weet dus waar ik aan begin, en hoe het is om verantwoordelijkheid te dragen.
Maar juist met verzorgers zoals jij hebt gehad is het slim om dingen op papier te zetten, dan kan je ze makkelijker aanspreken op hun verantwoordelijkheden. En zij jou ook als dat nodig is.

Idd is een overeenkomst in zo'n geval heel handig. Zowieso als je wat jongere kinderen hebt die rijden/verzorgen, die zijn vaak toch wat impulsiever en minder op de hoogte van wat wel en niet kan.

In geval van trustHim kun je dus op papier zetten dat de verzorger minimaal x aantal uur van tevoren moet afzeggen en de pony niet als speelgoed mogen gebruiken (dus geen gekke spelletjes, niet op-af-op-af of uren lang rijden), doen ze dat toch dan kun jij op elk moment de overeenkomst opzeggen.
Dat kun je trouwens zowieso als je niets op papier hebt staan, mondeling kun je ook zulke afspraken maken en a la minute de verzorgers wegsturen als ze zich niet aan afspraken houden.

Daarom haalde ik dus aan dat het wel verstandig is om duidelijk af te spreken waarvoor de bijrijder verantwoordelijk is, ook ter bescherming van de eigenaar.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:17

Wat slim zo'n contract. De puntjes die er nog bij moeten zijn al gegeven.
Ik betaal trouwens geen bijdrage, er is geen contract, en ook niks officieels afgesproken. Alleen dat ik alles mag doen, áls het maar verantwoord is. Ik verzorg deze pony nu 4 maanden, en mag het als mn eigen pony beschouwen.
Nu moet ik wel zeggen dat het heel erg goed gaat. We bellen of smsen dagelijks ( Bloos ), en overleggen alles. Niet alleen van mijn kant, maar ook van de andere kant. Ik vond zelf het zadel niet goed liggen, eigenaar ook niet. Dus die had besloten dat er een nieuw zadel kwam, en had er gelijk 1 gekocht (die helaas niet past). Daarbij heb ik wel gezegt dat ik de helft wil meebetalen. Pony heb ik al zeker 2 maanden niet gereden door problemen met rijden, en ze is hoefbevangen. Pony moet dus 2 of 3 x per dag medicijnen. Dus ik ben ook 1 tot 3 x per dag medicijnen geven, terwijl het voor mij 30 minuten heen, en 30 minuten terug fietsen is. Eigenaar gaat op vakantie, geen probleem, dan doe ik het dan helemaal. Vandaag heb ik de DA gebelt over hoe en wat nu, en dat we morgen weer medicijnen komen ophalen. Ik heb ook al een keer medicijnen betaald, en voer.
Eigenaar rijd niet meer op haar pony, maar aangezien ze die al 14 jaar heeft, en de pony een paar keer verkocht is maar telkens snel weer terug kwam, heeft ze besloten haar te houden. En ik ben eigenlijk alleen aangenomen om te rijden. Maar ik vind zelf de rest er ook bij horen. Voor de eigenaar was het op het begin nog een beetje moeilijk om mij in te schakelen als ze niet kon, maar heeft nu door dat ik dat geen probleem vind, en doet dat dus ook. Ze belt zelfs mn moeder als er iets is en ik er niet ben/niet kan/onbereikbaar ben. Mams is gelukkig ook helemaal gek van pony en doet alles ook met plezier.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe in deze 4 maanden meer heb geleerd over pony's houden en verzorgen, dan in alle 8 jaren ervoor dat ik pony's heb gereden of verzorgd. Zo heb ik pas met de eigenaar de wei in 2'en gesplitst. Ik kan nu dus zelfs hekken maken Huilen van het lachen Dat leer ik ergens anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:32

imker schreef:
Mijn bijrijdster heb ik ook via MP, maar we hebben niets op papier gesteld. Ik vind het trouwens ERRUG netjes van eigenaar, dat je gratis en voor niets de pony mag berijden, van alle spullen en faciliteiten gebruik mag maken en je verder niets hoeft te betalen.
Mijn bijrijdster mag uiteraard gebruik maken van mijn spullen en faciliteiten, maar zij betaalt wel een vast bedrag per maand, ter compensatie van slijtage aan spullen, stroom, water en smidkosten. Het is geen wereldbedrag, maar toch genoeg dat ik iedere 8 weken mijn paard zijn aangepaste ijzers kan geven.
IJzers die ik er (achter) overigens niet onder had laten slaan als zij niet reed. Dus wat dat betreft is het rechtvaardig dat zij wat bijdraagt.

Bij mijn vorige bijrijdster ging het allemaal niet zo soepel, maar met S. heb ik echt een goed gevoel.

Je hebt zeker gelijk dat het erg netjes is dat ik niks betaal, maar even voor het idee:
De pony staat gestald bij haar schoonouders, de eigenaar heeft dus nauwelijks kosten voor de stalling, de bak is meer een omheind stuk weiland etc. Ik vind dat helemaal niet erg, maar het is wel anders dan een dure pensionstalling. Het is ook de bedoeling dat ik de pony verder door ga rijden, ze kent nu alleen de basis en ik moet haar doortrainen. Ook leuk werk, maar de pony wordt er ook meer waard van, dus in die zin draag ik wel bij in de kosten.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:36

En waarvoor dient zo'n contract als ik vragen mag?
Ik heb zelf ook een bijrijdpony, maar niet zo'n contract ed.
Is dit contract dan ook echt rechtsgeldig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:51

_lies_ schreef:
En waarvoor dient zo'n contract als ik vragen mag?
Ik heb zelf ook een bijrijdpony, maar niet zo'n contract ed.
Is dit contract dan ook echt rechtsgeldig?

Het contract dient in mijn geval vooral voor de duidelijkheid. Ik heb de eigenaresse alleen bij het proefrijden gesproken en ken haar verder niet. Door dit vast te leggen is in elk geval duidelijk wat er wel en wat er niet mag. Die duidelijkheid is er ook voor haar schoonouders, waar de pony gestald staat. Ook hebben we dingen afgesproken over wat er gebeurd mochten de pony en/of ik een ongeluk krijgen.
Het opstellen van het contract heeft dus eigenlijk al alle duidelijkheid gegeven die we nodig hebben, maar door het op papier te zetten kunnen we er beiden makkelijker op teruggrijpen dan op mondelinge afspraken.
Het contract is (in elk geval grotendeels) niet rechtsgeldig. Maar mocht het tot een rechtszaak komen dan kan zij niet beweren dat ze me verboden heeft buiten te rijden (bijvoorbeeld), want in het contract staat dat ik het wel mag. Je krijgt dus geen woord tegen woord gevecht.
(Het is misschien een wat extreem voorbeeld, we kunnen prima met elkaar door 1 deur, maar juist slaande ruzie situaties kan je meestal niet van tevoren voorspellen natuurlijk Knipoog )

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:03

Brigitta, mijn paard staat ook bij mij aan huis, maar ook hier heb ik wel degelijk kosten aan mijn paard. Ik betaal ook hypotheek, vaste lasten, voer, strooisel, huur van het land wat ik extra erbij gehuurd heb en moet ook loonwerker betalen.
Dus om te zeggen dat het aan huis is dus dat het dan onzin is om daaraan bij te dragen in de kosten, vind ik niet helemaal fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:15

imker schreef:
[***], mijn paard staat ook bij mij aan huis, maar ook hier heb ik wel degelijk kosten aan mijn paard. Ik betaal ook hypotheek, vaste lasten, voer, strooisel, huur van het land wat ik extra erbij gehuurd heb en moet ook loonwerker betalen.
Dus om te zeggen dat het aan huis is dus dat het dan onzin is om daaraan bij te dragen in de kosten, vind ik niet helemaal fair.

Ik zeg ook niet dat ze (en jij) geen kosten heeft, en dat het onzin is om daaraan bij te dragen! Ik zeg juist dat het erg netjes van haar is dat ik niks hoef te betalen!
Toch vind ik wel dat je als bijrijder bent van een pony die aan huis staat (zeker als de rijfaciliteiten slecht zijn, in de winter niet kunnen rijden etc zoals bij mij het geval is) dat het dan ook logisch is dat je minder bijdraagd in de kosten dan als de pony op een pensionstal met goede bak(ken) etc staat.
Bovendien maakt ze geen extra kosten omdat ik ga rijden, zoals bij jou bijrijder wel het geval is met het speciale beslag.
Zoals ik het zie ga ik de pony die ik rijd verder beleren en in conditie houden. Het is ook de bedoeling dat ik haar echt dressuurgericht dingen bij ga leren. Als de eigenaar daarvoor een proffesional zou inhuren zou het haar geld kosten, nu kost het haar niks, terwijl haar pony wel meer waard wordt. In zekere zin draag ik dus wel wat bij, ze zou haar pony duurder kunnen verkopen, alleen betaal ik geen vast bedrag per maand.

Volgensmij is het hier in de buurt trouwens wel gewoonte dat je niks betaald, ik ben bij 3 pony's wezen kijken (en had nog 5 reacties over de mail) en bij geen van alle hoefde ik een bijdrage te betalen. Misschien is het ook afhankelijk van waar je woont wat er normaal is?
Maar nogmaals, ik besef me dat ik geluk heb met zo'n eigenaar Lachen