Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:51

Ik heb nu een Nissan Terrano II 2.4i-16V van 1998 die 2800kg mag trekken, voor mijn tweepaardstrailer. Hiervoor had ik een Mazda 626 sedan van 1994 met een 1.8i-16V motor deze mocht 1350kg trekken. Deze sleepte de trailer met 1 tinker ook goed.
Nu moet ik alleen nog de auto van mijn vriend proberen en dat is een Toyota Carina E sedan met een 1.6i-16V motor die 1200 of 1300 kg mag trekken

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:53

Wij hebben meestal de Land Rover disco der voor staan.
Maar als me vader ermee weg is gewoon de Ford Mondeo station. Wij hebben een 2 paardstrailer.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:06

De landrover discovery van mijn vriend blert overal doorheen met de
gevulde 2-paardstrailer.

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:12

Volvo 940, super met een trailer merk je niets van.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 19:42

Hmm... lees hier een hoop mensen met een lichte auto voor een zware trailer...

Houden jullie er wel rekening mee dat als de maximumlast van je trailer 2000 kg is, je auto ook 2000 kg moet mogen trekken?

Dat vergeten een hoop mensen nl., of ze weten het niet. Dat geldt óók voor de mensen met een BE-rijbewijs.

Vernam toevallig vandaag nog een verhaal van iemand die dat voor heeft laten komen en dat heeft 'm best wel geld gekost...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:38

kakanox schreef:
Hmm... lees hier een hoop mensen met een lichte auto voor een zware trailer...

Houden jullie er wel rekening mee dat als de maximumlast van je trailer 2000 kg is, je auto ook 2000 kg moet mogen trekken?

Dat vergeten een hoop mensen nl., of ze weten het niet. Dat geldt óók voor de mensen met een BE-rijbewijs.

Vernam toevallig vandaag nog een verhaal van iemand die dat voor heeft laten komen en dat heeft 'm best wel geld gekost...

Lees even de FAQ, dan zul je zien dat het niet waar is wat je schrijft.
Bezitters van B-E mogen alles aan de haak hebben wat feitelijk niet meer weegt dan wat de auto mag trekken. Wat op papier staat is niet relevant.
Dat iemand het voor laat komen is best, maar dan zal er meer gespeeld hebben dan ze jou verteld hebben. Mensen hebben nogal eens de neiging om relevante informatie achter te houden.

Voor de referentie: artikel 15 van het regelement rijbewijzen, daar staat het precies verwoord.
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-07-08 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:38

Kakanox, ik denk dat jij je nog eens moet verdiepen in alle regels die er gelden rondom het B-E rijbewijs!!! Je klets echt onzin!

Ik heb een Honda CRV 2.0 benzine en die mag 1500 kg trekken. Ik heb deze auto nu een maand en ik ben er heel erg tevreden over.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:40

Wij hebben een opel frontera, ideaal!

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:47

suffie schreef:
Kakanox, ik denk dat jij je nog eens moet verdiepen in alle regels die er gelden rondom het B-E rijbewijs!!! Je klets echt onzin!

Ik heb een Honda CRV 2.0 benzine en die mag 1500 kg trekken. Ik heb deze auto nu een maand en ik ben er heel erg tevreden over.

Kakanox heeft wel gelijk. Ik heb het RDW in Arnhem hier over gebeld en die zeiden dat ook. Bijna iedereen weet dit niet, zelfs niet de meesten autorijscholen. We hadden het er net toevalig op stal ook over. Ze konden mooi een andere auto gaan halen want de trailer had een groter laadvermogen dan wat de auto mocht trekken ook al woog op dat moment de trailer niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:48

Dat geldt alleen als je B hebt zonder E!

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:49

ik heb trouwens een 1,5-paards trailer achter een Golf 5 TDI 105 pk. Die mag 1400 kg trekken. Trailer weegt incl. laadvermogen 1300 kg.
Dit doet die makkelijk

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:49

Wij hebben een Kia sportage voor een ruime anderhalf paards trailer (er kunnen twee haflingers in). Met één paard in de trailer trekt ie 'm met gemak, met twee heeft ie meer moeite Clown

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:51

Mazda 5 2.2liter diesel (0ng 1600 kilo) . Mag 1400 kilo trekken.
Doet dit ook zonder problemen.

Mijn 1,5 paards trailer hebben we van 1700 terug laten zetten naar 1400 kilo; zodat ik nu zonder E mag rijden.

Ik heb nu nog ruim voldoende laadvermogen over om een paardje te vervoeren. (trailer is zelf 560 kilo dus ik mag 840 kilo laden).

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:52

griebels schreef:

Nee ook als je BE hebt. Ik heb daarover gebeld omdat ik een 2 paards trailer wilde maar dat mocht dus niet om dat die Incl. laadvermogen meer weegt dan de 1400 kg die mijn auto mocht trekken. Ook al staat er steeds maar 1 paard in. Hier is echt heel veel onduidelijkheid over. Ik zou anders een mail naar het RDW sturen met deze vraag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:57

Sheffie schreef:
griebels schreef:

Nee ook als je BE hebt. Ik heb daarover gebeld omdat ik een 2 paards trailer wilde maar dat mocht dus niet om dat die Incl. laadvermogen meer weegt dan de 1400 kg die mijn auto mocht trekken. Ook al staat er steeds maar 1 paard in. Hier is echt heel veel onduidelijkheid over. Ik zou anders een mail naar het RDW sturen met deze vraag.

Als je E hebt mag je meer laadvermogen hebben dan wat de auto mag trekken, als je hem maar niet zwaarder belast.
Is op de site van de RDW te lezen, en is ook door een politiecontrole bevestigd (toen reed mijn man met onze trailer, met BE)

Als je auto 1400 kilo mag trekken en je hebt een kar die totaal 2000 mag wegen, mag je hem maar tot 1400 kilo "volstoppen"'.
Dit geld NIET voor alleen B.
Vandaar dat wij onze trailer hebben laten terug zetten omdat mijn man er wel mee mocht rijden en ik niet (ik heb alleen B)

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:02

Nou lekker is dat. Had ik mooi een 2 paards kunnen kopen. Ik heb het RDW net een mail gestuurd ben benieuwd wat die dan zeggen. Want aan de telefoon zeiden ze toen echt dat dit niet mocht. Je wordt er zo toch niet goed van. Die mensen op mijn stal kregen mooi een bekeuring.

patje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:04

eerste types Ssang Yong kun je beter vermijden.ben zelf automonteur en heb er slechte verhalen over gehoord.
Werk zelf in een Hyundai garage en zelfde verhaal is ook met de Hyundai Galopper,ook zo'n onding en zo zijn er nog een paar.
Weet niet wat je budget is qua auto en of je liever diesel of benzine of lpg hebt?.Nissan Patrol/Toyota Landcruisers zijn zeer geschikt ja.Hyundai Santa Fe met diesel loopt ook wel lekker met trailer,4 cilinder benzine moet je laten staan.
Rij zelf met een bmw 528i die 1500kg mag trekken,heeft ook geen moeite ermee maar met 2 paarden erachter lust die ook wel een slokje Haha!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:05

Een mercedes jeep Haha!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:10

connie1964 schreef:
ford mondeo diesel 2 liter heerlijk luxe auto en je merkt niet dat er wat achter hangt!

hier hetzelfde, trek er zo de tweepaards plus inhoud mee weg.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:27

Wij hebben een Misubishi Pajero 2800 TD intercooler. Kan ik iedereen aanraden. Sterke auto die genoeg mag trekken.

Om nog even op de discussie terug te komen. Ik ben het spoor bijster... Het lijkt mij logisch dat als je een auto hebt die bijvoorbeeld max 1200 kilo mag trekken geen lege 2paardstrailer met een max laadvermogen van 2000 kilo mag trekken ondanks dat hij dat op dat moment weegt. Maar goed... Ik ga binnenkort mijn E halen, daarnaast heb ik door mijn zware auto dat probleem ook niet. Ik kan er alles tot 2800 kilo achterhangen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 23:37

patje78 schreef:
eerste types Ssang Yong kun je beter vermijden.ben zelf automonteur en heb er slechte verhalen over gehoord.

ik ben geen automonteur, maar kan net zoveel (zij het wat langzamer, maar vermijd het niet Tong uitsteken)

Een Galloper-verkoper vertelde me overigens eerlijk dat ik beter aan een Ssang Yong dan aan een Galloper kon beginnen, omdat de Gallopers niet zo goed lopen.
En f.y.i., een Galloper is een in licentie gebouwde Pajero... terwijl je daar wél goede verhalen over leest. Zijn dit de bekende fabels vanwege de vage naam...?

Ben sowieso benieuwd wat je precies de eerste types Ssang Yong vindt. Ze zijn er al vanaf 1990 nl., vanaf 1994 worden ze hier (buiten het grijze circuit om) verkocht.
De eerste Korando's (type K4) zijn sloom, op zich wel terreinwaardig maar schijnen behoorlijk onbetrouwbaar te zijn zonder een stapel modificaties waar Microsoft nog bang van wordt. Hoor dat er de eerste types 601 ook niet zo super waren, maar dat ze zodra de kleinere diesels ook geleverd werden de kwaliteit prima op orde hebben gekregen.
Kan je dus eens specificeren?

Nogmaals over dat rijbewijs: Bekende is in een fuik gereden met een 2-paards trailer achter een Fordje dat 1300 kg mag trekken. Trailer weegt als ik het goed onthouden heb 760, iig ergens tussen 700 en 800 en ja.. een pony weegt geen 540 kg. Heeft een boete gekregen, mocht niet doorrijden en heeft dus een andere auto moeten regelen om de boel thuis te krijgen.
Dit hele verhaal heeft hij voor laten komen en de rechter heeft de boete toegewezen. De beste man heeft z'n rijbewijs vanaf 1975 en daarmee automatisch BE.

Dit hele verhaal is dit jaar gebeurd, m.a.w.: laten we ophouden met discussiëren en gewoon wachten op wat de RDW mailt, lijkt me het handigst Clown

P.S.: Nog één kleine toevoeging op de regel betreffende trekkende voertuigen... Veel mensen denken dat ik (met m'n B-rijbewijs) in theorie met een Korando een 1,5 paards trailer zou mogen trekken. De auto weegt immers 1790 kg en de trailer mag 1300 wegen.. 1790 + 1300 is 3090 kg = minder dan 3500. Dit is echter NIET zo... Je moet nl. het laadvermogen van de auto ook meerekenen. Dan wordt het: 1790 + 725 + 1300 = 2515 + 1300 = 3815 kg.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 02-07-08 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:44

hoi, hier een ssang young Korando rijden
Raad het je niet aan
heb een 2,3 turbo diesel moter er inzetten maar trekt bijna niet,
wel als je normaal rijdt
achter uit rijden is ook drama!
maar wel leuk dames autotje!!
Haha Tje!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:45

ik heb voor een 2 paards trailer een Plymouth Voyager ( soort Crysler Voyager), maar die begin met z'n bouwjaar 1991 toch wel te protesteren nu er elke keer 2 Tinkers instaan Clown
planning is om volgend jaar of een flinke stationwagon te kopen, of als ik nog even flink doorzeur, een leuke terreinwagen.
( moeders is al om, en dan mag ik hem als 24 jarige natuurlijk steeds lenen voor de trailer Clown )

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 23:49

melissa_lis schreef:
achter uit rijden is ook drama!

he melis, bedankt voor je reactie Lachen We gaan het ondervinden Lachen
Waarom is achteruitrijden een drama? Omdat er iets schort aan de auto of omdat jij het niet kan? Knipoog Haha!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:56

Wij hebben thuis er ook een discussie over (al jaren)

Wij mijn zus, mam en ik vinden dat een SUV makkelijker en stabieler een trailer kan trekken..

Dan komt het volgende probleem welke SUV mag 2000 kilo trekken en is betaalbaar.. En dan komt ook mijn paps om de hoek kijken, die eigenlijk liever een sedan heeft ala audi A6...
Maar aangezien paps later ook een boot wilt aan schaffen, hebben we 2 auto's gevonden die SUV zijn, 2000 kilo mogen trekken EN net zo comfortabel rijden al een sedan EN een normale prijsklasse

Dit zijn de Renault Koleos en de Subaru Forester!!!

Ow even terug komen op de Ssangyoung... Heb er in gereden in de Rexton ma ik vind het absoluut niet comfortabel.. Maja ieder zijn voorkeuren