De werkelijke kosten van een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Naomi_xx

Re: De werkelijke kosten van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:45

nog even een lijstje van mijn kosten berekeningen Clown :

stalling: €175 p.m (voor jou dus ong. 250)
hoefsmid:
*bekappen €20 per 8 weken (ongeveer)
*beslaan €60 per 8 weken (ongeveer)

wormenkuur: €54 per jaar (is een pakket voor een jaar, alleen nu zijn de kosten weer verandert, moet op recept.

--------------------------------+
€294,50 per maand

inenting: €18 (en daar komen nog de voorrijkosten bij)

Hierbij zitten nog niet alle kosten bij, zoals bv. lesgeld ... Je moet maar even goed rondvragen bij kennissen, zoeken op het forum,
google, vragen bij een stallen/manege's in de buurt, etc.

(De kosten kunnen ook erg verschillen per plaats).

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:21

Niet bij nadenken en heel hard genieten van je hobby! Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:26

Impssble schreef:

Ja wat een geweldig idee Clown laten we niet nadenken over wat het allemaal kost, maar gewoon in het wilde weg paarden kopen... om er vervolgens na 3 maanden achter te komen dat het toch wel erg duur is, en we het eigenlijk niet kunnen betalen...

Ik denk niet echt dat dat een oplossing is...

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:28

Je moet er inderdaad echt wel goed overnadenken. Je wilt natuurlijk
niet je paard weg doen, omdat je te weinig geld hebt! (Niet l*llig
bedoeld hoor Impssble). Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:45

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Ik ben voor stalling 190,- per maand kwijt en koop geen nieuwe dingen zoals chabrakjes etc...
Ik betaal dus echt alleen stalgeld, hoefsmid, ontwormen, en enten. DA-kosten heb je niet voor het zeggen en die reken ik dan ook niet bij de maandelijkse kosten.
400 euro ben ik echt niet kwijt per maand aan mijn paard hoor
Ik zou niet weten waar jullie dat aan uitgeven dan Verward

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:08

griebels,

Van mensen met een eigen paard heb ik gehoord dat ze ong. €400
per maand kwijt zijn. Jij hebt natuurlijk ook een redelijk goedkope
stalling. Als je 250 p.m. kwijt bent kun je daar wel op rekenen.
Maar als je er niks bij koopt dan hou je natuurlijk ook veel geld over
en elke maand nieuwe spullen is ook niet nodig. Knipoog Hoeveel geld ben
jij ong. p.m. kwijt dan??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:18

Ik denk dat 400€ per maand een mooie schatting is.
Gekeken naar entingen €50 per jaar (of half jaar, zoals ik ent), hoefsmid€70 per 8weken (vanuit gaande van beslag), stalling (€250 per maand) en overige kosten.

Een verzekering kan ik je overigens wel aanraden, die hoeft zo duur niet te zijn. Succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:20

Oja. Neem alsjeblieft les, voor zowel jouw welzijn als dat van je paard.. Knipoog Niets is zo belangrijk dan hulp by het ryden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:23

- stalling per maand 190,- (vanaf zaterdag, nu betaal ik zelfs nog 165 p/m) = 2280 p/j
- Ontwormen om de 3 maanden 12,- 2x en 2x 24,- = 144 p/j
- enting 2x p/j 18,- + voorrijdkosten = 36 p/j excl voorrijdkosten (die je vaak kunt delen)
- hoefsmid 1x in de 10 weken 60 euro = 360 p/j
- Tandarts 1x in de 2 jaar (bij mijn paard volgens tandarts niet vaker nodig). Als hij niets heeft betaal je ook niets en anders ben je iets van 20 euro kwijt. = Zeg 10 p/j

Totaal per jaar: 2830 : 12 = 235 per maand.

DA kosten heb je bijna niet, maar als je ze hebt ben je meteen arm Knipoog
Als ik voor 300 per jaar iets koop voor mijn paard is het veel…

Mijn stalling is indd goedkoop maar er zijn nog goedkopere stallen. Helaas ben ik beperkt met het kiezen van een stal omdat ik een hengst heb…

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:32

Ik rij inmiddels al 22 jaar, heb al 5 jaar mijn eigen paard, maar vanavond toch les hoor!! Haha! Haha!

Ik ben per maand gemiddeld tussen de 200 en 250 euro kwijt, mede door mijn goedkope stalling. Ik heb deze maand echter voor 100 euro aan wormenkuren gekocht voor de komende 2 jaar en de smid is eerder geweest ( 100 euro ) omdat mijn paard zijn hoeven afbreken door de droogte en dus loslieten.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:56

Ik had bij de aankoop van mijn pony ook op een goedkope in onderhoud gerekend, maar niets is minder waar! In anderhalf jaar al ongeveer 1500 euro aan DA kosten alleen. Reken je niet te snel rijk!
400 per maand vind ik wel een redelijke schatting, maar zorg ervoor dat je genoeg speelruimte hebt voor noodgevallen. Er gebeurd altijd iets als het je net niet uitkomt!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:11

griebels schreef:
- stalling per maand 190,- (vanaf zaterdag, nu betaal ik zelfs nog 165 p/m) = 2280 p/j
- Ontwormen om de 3 maanden 12,- 2x en 2x 24,- = 144 p/j
- enting 2x p/j 18,- + voorrijdkosten = 36 p/j excl voorrijdkosten (die je vaak kunt delen)
- hoefsmid 1x in de 10 weken 60 euro = 360 p/j
- Tandarts 1x in de 2 jaar (bij mijn paard volgens tandarts niet vaker nodig). Als hij niets heeft betaal je ook niets en anders ben je iets van 20 euro kwijt. = Zeg 10 p/j

Totaal per jaar: 2830 : 12 = 235 per maand.

DA kosten heb je bijna niet, maar als je ze hebt ben je meteen arm Knipoog
Als ik voor 300 per jaar iets koop voor mijn paard is het veel…

Mijn stalling is indd goedkoop maar er zijn nog goedkopere stallen. Helaas ben ik beperkt met het kiezen van een stal omdat ik een hengst heb…

€235... whoooow dat is echt weinig.. Mijn toekomstige paard gaat waarschijnlijk naar een stalling van 175€ p.m. maar iedereen
zei dat ik op 400€ p.m. moet rekenen ... nu weet ik het niet meer... Heb wel €250 p.m. studiefinanciëring die ik aan m'n paardje
kan uitgeven en de stalling betaald mijn vader.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:35

ga je al je stufi aan je paard uitgeven? Even vraagje he. Als je inderdaad de uitwonende beurs gaat krijgen (dus 240 euro studiefinanciering) dan woon je dus op jezelf. Waar ga je dan je eten enz van betalen? Na 4 jaar studeren kan ik je zeggen dat die je stufi echt nodig hebt voor eten/drinken/beetje uitgaan/ boeken/ kleding/ verzekering. Zou er dus niet op rekenen dat je alles kan besteden aan een paard.
Ik denk dat als je een stalling hebt van 175 euro je het best op 300 euro in de maand kan rekenen. Er kan ineens wat gebeuren en je hebt toch steeds wel dingen die langskomen die een paar centen kosten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:33

Je kan het idd net zo duur maken als je zelf wilt.
Je kan het bij 1 goed dekje houden, of tig Anky pads kopen. Aan jou de keus. Knipoog
Echter vaste kosten (stalling, voer, DA, smid etc.) daar kun je niet omheen, dat moet gewoon.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:53

Ik ben per maand iets van 300 euro kwijt aan de vaste kosten.
Per maand leg ik 200 euro aan de kant mocht er toevallig de DA er een keer bij komen.

Maar heb ik de verzekering er niet bij zitten die betaalt mijn moeder

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:28

Zelft dacht ik ook aan een prijs rond de 3000 of 4000 euro, uiteindelijke is het 4500 geworden, 7 jaar oud, en zonder gebreken, dacht ik, heb haar laten keuren, was helemaal goed maar uiteindelijk heeft ze dus wel cornage, Altijd handig, als je het paard niet bij de fokker vandaan haalt vraag dan het paspoort, en bel de fokker telefoonnummer staat in het paspoort, vraag waarom ze het paardje weg hebben gedaan en wat de gebreken zijn! doe het desnoods zo onopvallend mogelijk, sommige eigenaren gaan zeuren wegens privicy e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:41

Impssble schreef:

Ja dit is gewoon dé oplossing ROFL Vooral niet over de kosten nadenken en ach. Dat slot om de staldeur als je een paar maandjes geen stalgeld kan betalen komen we ook wel weer overheen. Of de kapotte veel te lange hoeven omdat paardlief al een paar maanden niet meer bekapt en dus stokkreupel is... Tja, waar maken wij ons eigenlijk druk over?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:26

Impssble schreef:

Citaat:
Ja dit is gewoon dé oplossing ROFL Vooral niet over de kosten nadenken en ach. Dat slot om de staldeur als je een paar maandjes geen stalgeld kan betalen komen we ook wel weer overheen. Of de kapotte veel te lange hoeven omdat paardlief al een paar maanden niet meer bekapt en dus stokkreupel is... Tja, waar maken wij ons eigenlijk druk over?

ahh pest dat mens niet zo haha zij kan er toch niks aan doen dat ze zo een domme opmerking maakt ik denk dat ze blond is Haha! Knipoog

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:52

Curly85 schreef:
ga je al je stufi aan je paard uitgeven? Even vraagje he. Als je inderdaad de uitwonende beurs gaat krijgen (dus 240 euro studiefinanciering) dan woon je dus op jezelf. Waar ga je dan je eten enz van betalen? Na 4 jaar studeren kan ik je zeggen dat die je stufi echt nodig hebt voor eten/drinken/beetje uitgaan/ boeken/ kleding/ verzekering. Zou er dus niet op rekenen dat je alles kan besteden aan een paard.
Ik denk dat als je een stalling hebt van 175 euro je het best op 300 euro in de maand kan rekenen. Er kan ineens wat gebeuren en je hebt toch steeds wel dingen die langskomen die een paar centen kosten.

Ik ben idd. uitwoonend (binnenkort), maar bij de kamer is ontbijt, lunch en avondeten inclusief, dus dat hoef ik er allemaal niet meer
van te betalen Knipoog. Alleen nog de kleine spulletjes en als jij denkt dat ik op 300 euro in de maand moet rekenen, houd ik dus
€115,-/€125,- over... waarvan ik ook weer een deel kan wegleggen. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren behoorlijk wat gespaard, bijna niks uitgegeven, af en toe wat kleren etc, maar daar bleef het ook bij. Hiervan zijn al de kosten van de aanschaf van het paard
en toebehoren afgehaald, dus mocht er wat gebeuren heb ik altijd nog geld over.

Maar je wist natuurlijk niet dat ik eten incl. krijg..., zo dom ben ik nou ook weer niet Haha!. (maar toch bedankt dat je het even zegt, voor het zelfde geldt dat ik daar niet aan had gedacht).

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:10

dat is wel lekker dan Lachen Had ik dat maar gehad hahaha (roep ik met sinds kort 2 paarden Geld, geld!)
Als je alles dusdanig op een rij hebt en je hebt ouders die eventueel willen inspringen zou ik zeggen ga ervoor. Het is heerlijk om je eigen paardenbeest te hebben

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:16

Curly85 schreef:
dat is wel lekker dan Lachen Had ik dat maar gehad hahaha (roep ik met sinds kort 2 paarden Geld, geld!)
Als je alles dusdanig op een rij hebt en je hebt ouders die eventueel willen inspringen zou ik zeggen ga ervoor. Het is heerlijk om je eigen paardenbeest te hebben

Jaa toen ik het zag dacht ik meteen lekker zeg, en ik mag de studifinanciëring lekker voor mezelf houden, dus ik dacht dan
kan dat paard helemaal komen. Dus jij denkt dat ik dan wel uit moet komen met het geld... want ik vind het echt belangrijk
dat hij of zij niet straks helemaal verwaarloosd wordt omdat ik niet uit kwam met het geld.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:25

Betaal voor mijn paard 200 stalgeld per maand, dat is inclusief strooisel en voer, inclusief alles eigenlijk. Ze krijgt nog gelatinaat als supplement, 150 euro per pot, maar doe daar erg lang mee.
Dan 1x per 8 weken hoefsmid 110 euro (apart beslag)
4x per jaar ontwormen, zeg 70 euro?
Da, we zijn jaren niet geweest en dit jaar vanwege een blessure veel, zou proberen om gewoon iedere maand iets apart te zetten.
Heb inmiddels een behoorlijke voorraad aan spullen en middeltjes opgebouwd, dus geef nu niet meer zoveel daar aan uit. Maar ook dat was in het begin wel anders.
Kijk gewoon echt eerlijk naar wat je te besteden hebt, want een eigen paard houden is alleen leuk als je alles ook op kunt vangen. Anders geeft het je alleen maar zorgen en is de lol er snel af. Dan ben je beter af met een verzorgpaard. Succes!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:18

xx_Naomi_xx schreef:
Curly85 schreef:

Jaa toen ik het zag dacht ik meteen lekker zeg, en ik mag de studifinanciëring lekker voor mezelf houden, dus ik dacht dan
kan dat paard helemaal komen. Dus jij denkt dat ik dan wel uit moet komen met het geld... want ik vind het echt belangrijk
dat hij of zij niet straks helemaal verwaarloosd wordt omdat ik niet uit kwam met het geld.

en trouwens lekker hoor 2 paarden, wil ik ook wel hebben Haha!. Wat voor paarden zijn het?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:00

Voor mij is het wel goedkoper.. in de vier à vijf zomermaanden ben ik 98 euro kwijt zeg maar aan 'pensionstalling' en in de wintermaanden 80 aan stalling met daarbij hooi, stro en voer. Met een vies paard (ik neem paard van een vriendin) is DIE eigenaresse zo'n 130 euro per maand kwijt (voor stalling, hooi en stro). Dus ik heb geluk met een goedkope stalling Ja
Bijna alle spullen heb ik al, alleen zadel nog niet en al die benodigdheden. Heb ik ook nog niet nodig, want hij's pas volgend jaar 3..
Ik wil 'm ook niet op ijzers hebben, dus dat is (hier dan) 25 euro per twee maanden (8 weken).
Dan komen de entingen en wormenkuren er idd nog bij.

In het totaalplaatje kom ik dus zowat bij lange na niet aan 300 euro per maand.. gelukkig Haha!

maar dat ligt 'm ook echt aan de goedkope stalling Knipoog de rest van de kosten zijn gewoon standaard die iedereen moet betalen voor zijn/haar paard..

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:16

Myour schreef:
Voor mij is het wel goedkoper.. in de vier à vijf zomermaanden ben ik 98 euro kwijt zeg maar aan 'pensionstalling' en in de wintermaanden 80 aan stalling met daarbij hooi, stro en voer. Met een vies paard (ik neem paard van een vriendin) is DIE eigenaresse zo'n 130 euro per maand kwijt (voor stalling, hooi en stro). Dus ik heb geluk met een goedkope stalling Ja
Bijna alle spullen heb ik al, alleen zadel nog niet en al die benodigdheden. Heb ik ook nog niet nodig, want hij's pas volgend jaar 3..
Ik wil 'm ook niet op ijzers hebben, dus dat is (hier dan) 25 euro per twee maanden (8 weken).
Dan komen de entingen en wormenkuren er idd nog bij.

In het totaalplaatje kom ik dus zowat bij lange na niet aan 300 euro per maand.. gelukkig Haha!

maar dat ligt 'm ook echt aan de goedkope stalling Knipoog de rest van de kosten zijn gewoon standaard die iedereen moet betalen voor zijn/haar paard..

hallo zeg... dan heb je echt mazzel!! Ik weet ook nog niet of ik er ijzers onder zet.. ligt er een beetje aan wat voor ruiterpaden
er zijn en of het paard harde/stevige hoeven heeft.