Liezel1 schreef:Wat heeft de chip dan voor nut Peterina?
Dat vragen wij ons dus al jaren af
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Liezel1 schreef:Wat heeft de chip dan voor nut Peterina?
acacia schreef:heb ik nog een leuke....![]()
ik heb zondag 3 shetjes opgehaald die in de opvang stonden, mensen wilden ze niet meer. Gedumpt, aan een hek gebonden.![]()
Het jonge merrietje heeft een chip van een overleden hengst.......vertel is, hoe kan dat dan ??
acacia schreef:heb ik nog een leuke....![]()
ik heb zondag 3 shetjes opgehaald die in de opvang stonden, mensen wilden ze niet meer. Gedumpt, aan een hek gebonden.![]()
Het jonge merrietje heeft een chip van een overleden hengst.......vertel is, hoe kan dat dan ??
Peterina schreef:Chip heeft helemaal geen nut!
Chip is geen bewijs van eigendom dus als je paard gestolen wordt moet JIJ bewijzen dat het paard van jou is. Bij diefstal moet JIJ kunnen bewijzen dat het paard gestolen is, dat de 'nieuwe' eigenaar van slechte bedoelilng was/is. Veelal bij diefstal en terugvinden door chip, hebt je een kans dat je te weten komt wat met je paard gebeurt is en als je heel veel geluk hebt, kan je het terugkopen van de 'nieuwe' eigenaar.
Chip registratie in een databank, zoals in Belgie, toont alleen aan dat het dier OOIT van jou is geweest. In Nederland is er geen centrale databank dus ga maar zoeken ...
In Belgie staat het WETTELIJK vast dat als de oude chip niet meer leesbaar is dan moet je een tweede chip plaatsen!!![]()
Dus bij aankomst op het slachthuis, halen ze misschien de 2e chip eruit maar de 1e is zoek en komt uiteindelijke in de vleesmolen terrecht!
beantsje schreef:Afgezien daarvan moet je bewijzen dat je de eigenaar bent, maar hopelijk heb je daarvoor nog het koopcontract in de kast liggen (of, bij een zelfgefokt dier, het koopcontract van de moeder).
beantsje schreef:nou ja, even nuanceren. Stel, je effenbruine paard is gestolen en er wordt een gestolen paard opgespoord. Dan kan je mbv de chip bewijzen dat het inderdaad om het zelfde paard gaat. Jij hebt immers het paspoort met hetzelfde chipnr. Niemand kan dan zeggen dat het een ander paard is die er toevallig op lijkt.
Afgezien daarvan moet je bewijzen dat je de eigenaar bent, maar hopelijk heb je daarvoor nog het koopcontract in de kast liggen (of, bij een zelfgefokt dier, het koopcontract van de moeder).
. Heb jij dat dan wel eens gedaan?
kitbits schreef:Denk dat ze bedoelt in combinatie met een koopcontract. Lijkt mij wel acceptabel.
Maar goed als het zo gemakkelijk is chips om zeep te helpen dan zou ik idd niet weten waarom er uberhaupt nog gechipt werd.
Elk systeem is wel te kraken. Alleen neem ik aan dat de techniek zich ook verder zal ontwikkelen om dit soort praktijken dan weer tegen te gaan.
Ik zou trouwens niet weten hoe het zou moeten, een chip omzeep brengen. Heb jij dat dan wel eens gedaan?
ikke schreef:beantsje schreef:nou ja, even nuanceren. Stel, je effenbruine paard is gestolen en er wordt een gestolen paard opgespoord. Dan kan je mbv de chip bewijzen dat het inderdaad om het zelfde paard gaat. Jij hebt immers het paspoort met hetzelfde chipnr. Niemand kan dan zeggen dat het een ander paard is die er toevallig op lijkt.
Afgezien daarvan moet je bewijzen dat je de eigenaar bent, maar hopelijk heb je daarvoor nog het koopcontract in de kast liggen (of, bij een zelfgefokt dier, het koopcontract van de moeder).
Dat wordt NIET geaccepteerd als juridisch bewijs van eigendom!!!
Bovendien, als ik een paard zou jatten, is het eerste wat ik zou doen de chip om zeep helpen. Kan zonder risico en binnen één minuut met uiterst eenvoudige hulpmiddelen.
ikke schreef:kitbits schreef:Denk dat ze bedoelt in combinatie met een koopcontract. Lijkt mij wel acceptabel.
Maar goed als het zo gemakkelijk is chips om zeep te helpen dan zou ik idd niet weten waarom er uberhaupt nog gechipt werd.
Elk systeem is wel te kraken. Alleen neem ik aan dat de techniek zich ook verder zal ontwikkelen om dit soort praktijken dan weer tegen te gaan.
Ik zou trouwens niet weten hoe het zou moeten, een chip omzeep brengen. Heb jij dat dan wel eens gedaan?
Dat lijkt jouw voldoende, de rechter zal het van tafel vegen als zijnde niet wettig en overtuigend.
Er is een systeem wat niet te kraken is, hooguit is ermee te frauderen. Dat systeem heet DNA-registratie.
Ik heb nooit een chip om zeep geholpen maar ik weet hoe het principe werkt en daarmee hoe ze te venietigen.
kitbits schreef:Dat is vrij duur denkt ik DNA-registratie en wordt aangeboden ter vervanging van de registratie met de chip. Als je dat niet wilt is het dacht ik ook verplicht.
En wat als je zelf van elk paard wat je bezit zelf haren trekt en die goed bewaart, zodat nog achteraf bij diefstal een dna-profiel is te maken? Zou dat nog zoden aan de dijk zetten Ikke?
Maar dna-registratie en chippen wil ik niet, daarvoor heb ik niet de paarden (haren bewaren zou dan een alternatief zijn ). Zo duur zijn ze nou ook weer niet en ik acht de kans dat ze "van de klep vallen" (bij ons een gezegde voor het loodje leggen) vele malen groter dan dat ze gestolen worden.
Niet te min is het niet leuk als jou dier gestolen wordt en dan onvindbaar blijft.