chips geslachte paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: chips geslachte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 02:09

Liezel1 schreef:
Wat heeft de chip dan voor nut Peterina?

Dat vragen wij ons dus al jaren af

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:33

heb ik nog een leuke.... Knipoog
ik heb zondag 3 shetjes opgehaald die in de opvang stonden, mensen wilden ze niet meer. Gedumpt, aan een hek gebonden. Boos!
Het jonge merrietje heeft een chip van een overleden hengst.......vertel is, hoe kan dat dan ?? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:55

acacia schreef:
ik heb zondag 3 shetjes opgehaald die in de opvang stonden, mensen wilden ze niet meer. Gedumpt, aan een hek gebonden. Boos!
Het jonge merrietje heeft een chip van een overleden hengst.......vertel is, hoe kan dat dan ?? Clown

Van een KWPN-hengst Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:31

acacia schreef:

Het was een transsexuele hengst die zich heeft laten ombouwen Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:34

Peterina schreef:
Chip heeft helemaal geen nut!

Chip is geen bewijs van eigendom dus als je paard gestolen wordt moet JIJ bewijzen dat het paard van jou is. Bij diefstal moet JIJ kunnen bewijzen dat het paard gestolen is, dat de 'nieuwe' eigenaar van slechte bedoelilng was/is. Veelal bij diefstal en terugvinden door chip, hebt je een kans dat je te weten komt wat met je paard gebeurt is en als je heel veel geluk hebt, kan je het terugkopen van de 'nieuwe' eigenaar.
Chip registratie in een databank, zoals in Belgie, toont alleen aan dat het dier OOIT van jou is geweest. In Nederland is er geen centrale databank dus ga maar zoeken ...

In Belgie staat het WETTELIJK vast dat als de oude chip niet meer leesbaar is dan moet je een tweede chip plaatsen!! Boos!
Dus bij aankomst op het slachthuis, halen ze misschien de 2e chip eruit maar de 1e is zoek en komt uiteindelijke in de vleesmolen terrecht!

nou ja, even nuanceren. Stel, je effenbruine paard is gestolen en er wordt een gestolen paard opgespoord. Dan kan je mbv de chip bewijzen dat het inderdaad om het zelfde paard gaat. Jij hebt immers het paspoort met hetzelfde chipnr. Niemand kan dan zeggen dat het een ander paard is die er toevallig op lijkt.
Afgezien daarvan moet je bewijzen dat je de eigenaar bent, maar hopelijk heb je daarvoor nog het koopcontract in de kast liggen (of, bij een zelfgefokt dier, het koopcontract van de moeder).

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:58

beantsje schreef:
Afgezien daarvan moet je bewijzen dat je de eigenaar bent, maar hopelijk heb je daarvoor nog het koopcontract in de kast liggen (of, bij een zelfgefokt dier, het koopcontract van de moeder).

En als je die ook weer zelfgefokt hebt?

Ik heb zelf een dikke map waarin ik alle waarde papieren bewaar die betrekking hebben op de paarden. Ook fakturen van de dierenarts, stamboeken en knhs bewaar ik, net als protocollen, de stambomen en alles wat daarmee te maken heeft. Behalve de paspoorten die liggen in de kluis.
Ik heb maar 1 handgeschreven kwitantie, die zit ook in deze map, van de aankoop van mijn stammerrie tesamen met een "gelukstientje" hoop dat dat genoeg bewijs is. Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:12

beantsje schreef:
nou ja, even nuanceren. Stel, je effenbruine paard is gestolen en er wordt een gestolen paard opgespoord. Dan kan je mbv de chip bewijzen dat het inderdaad om het zelfde paard gaat. Jij hebt immers het paspoort met hetzelfde chipnr. Niemand kan dan zeggen dat het een ander paard is die er toevallig op lijkt.

Dat wordt NIET geaccepteerd als juridisch bewijs van eigendom!!!
Bovendien, als ik een paard zou jatten, is het eerste wat ik zou doen de chip om zeep helpen. Kan zonder risico en binnen één minuut met uiterst eenvoudige hulpmiddelen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:32

Denk dat ze bedoelt in combinatie met een koopcontract. Lijkt mij wel acceptabel.

Maar goed als het zo gemakkelijk is chips om zeep te helpen dan zou ik idd niet weten waarom er uberhaupt nog gechipt werd.
Elk systeem is wel te kraken. Alleen neem ik aan dat de techniek zich ook verder zal ontwikkelen om dit soort praktijken dan weer tegen te gaan.

Ik zou trouwens niet weten hoe het zou moeten, een chip omzeep brengen Clown . Heb jij dat dan wel eens gedaan? Duivel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:48

kitbits schreef:
Denk dat ze bedoelt in combinatie met een koopcontract. Lijkt mij wel acceptabel.

Maar goed als het zo gemakkelijk is chips om zeep te helpen dan zou ik idd niet weten waarom er uberhaupt nog gechipt werd.
Elk systeem is wel te kraken. Alleen neem ik aan dat de techniek zich ook verder zal ontwikkelen om dit soort praktijken dan weer tegen te gaan.

Ik zou trouwens niet weten hoe het zou moeten, een chip omzeep brengen Clown . Heb jij dat dan wel eens gedaan? Duivel

Dat lijkt jouw voldoende, de rechter zal het van tafel vegen als zijnde niet wettig en overtuigend.
Er is een systeem wat niet te kraken is, hooguit is ermee te frauderen. Dat systeem heet DNA-registratie.
Ik heb nooit een chip om zeep geholpen maar ik weet hoe het principe werkt en daarmee hoe ze te venietigen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:05

ikke schreef:
beantsje schreef:

Dat wordt NIET geaccepteerd als juridisch bewijs van eigendom!!!
Bovendien, als ik een paard zou jatten, is het eerste wat ik zou doen de chip om zeep helpen. Kan zonder risico en binnen één minuut met uiterst eenvoudige hulpmiddelen.

Even lezen ikke: ik schreef immers dat je afgezien daarvan moet bewijzen dat je de eigenaar bent!
Met de chip kan je wel aantonen dat het paard dat jij beweert te bezitten, hetzelfde paard is als het paard dat gevonden is. Daar ging het mij om. Met een fatsoenlijk koopcontract (waar het chipnr hopelijk op staat) heb je bewijs van eigendom.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:56

ikke schreef:
kitbits schreef:

Dat lijkt jouw voldoende, de rechter zal het van tafel vegen als zijnde niet wettig en overtuigend.
Er is een systeem wat niet te kraken is, hooguit is ermee te frauderen. Dat systeem heet DNA-registratie.
Ik heb nooit een chip om zeep geholpen maar ik weet hoe het principe werkt en daarmee hoe ze te venietigen.

Dat is vrij duur denkt ik DNA-registratie en wordt aangeboden ter vervanging van de registratie met de chip. Als je dat niet wilt is het dacht ik ook verplicht.

En wat als je zelf van elk paard wat je bezit zelf haren trekt en die goed bewaart, zodat nog achteraf bij diefstal een dna-profiel is te maken? Zou dat nog zoden aan de dijk zetten Ikke?

Maar dna-registratie en chippen wil ik niet, daarvoor heb ik niet de paarden (haren bewaren zou dan een alternatief zijn ). Zo duur zijn ze nou ook weer niet en ik acht de kans dat ze "van de klep vallen" (bij ons een gezegde voor het loodje leggen) vele malen groter dan dat ze gestolen worden.
Niet te min is het niet leuk als jou dier gestolen wordt en dan onvindbaar blijft.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:15

Laat ik mij dit nou ook laatst afgevraagd hebben, wat word er gedaan met de chips van slacht-paarden. Maar ik lees wel vage verhalen in dit topic zeg, shetmerrie met kwpn hengsten chip en dergelijke... Bloos!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:30

kitbits schreef:
Dat is vrij duur denkt ik DNA-registratie en wordt aangeboden ter vervanging van de registratie met de chip. Als je dat niet wilt is het dacht ik ook verplicht.

En wat als je zelf van elk paard wat je bezit zelf haren trekt en die goed bewaart, zodat nog achteraf bij diefstal een dna-profiel is te maken? Zou dat nog zoden aan de dijk zetten Ikke?

Maar dna-registratie en chippen wil ik niet, daarvoor heb ik niet de paarden (haren bewaren zou dan een alternatief zijn ). Zo duur zijn ze nou ook weer niet en ik acht de kans dat ze "van de klep vallen" (bij ons een gezegde voor het loodje leggen) vele malen groter dan dat ze gestolen worden.
Niet te min is het niet leuk als jou dier gestolen wordt en dan onvindbaar blijft.

DNA-registratie kost éénmalig 35 euro voor de vaststelling en opslag van de gegevens.
Zelf haren trekken kun je wel doen, maar het zal niet worden aanvaard als bewijs, waarschijnlijk niet eens als aanvullend bewijs.
De registatie van paarden is verplicht en chip en DNA-registratie zijn hiervoor de vastgestelde opties, je zult dus wel moeten.......

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:08

Ok dat valt dan weer mee de prijs. Heb jij DNA-registratie ook voor je paard(en) gedaan?

Maar we dwalen wel af van het topic. Wat gebeurd er met deze chips. Worden ze vernietigd en wordt er ergens geregistreerd dat deze nummers uit de roulatie zijn omdat de paarden geslacht zijn. Dat zou ik ook graag willen weten. Het paspoort hoor je terug te krijgen met de notitie dat het paard geslacht is. Eigenlijk zou je als eigenaar ook een bewijs moeten krijgen van de betrokken instanties dat dit ook doorgegeven is. Een soort van vrijwaring dus voor het kenteken lees chip. Overigens hoort dit ook te gelden voor euthanasie door een dierenarts.

Ik heb wel ergens gelezen dat het verboden is een paard zonder paspoort te slachten. Maar dat is te omzeilen om net voor de slacht er een chip in te schieten en een paspoort uit te geven. Een kennis van me heeft het wel eens voor gelegd aan een dierenarts bij eventuele euthanasie van haar inmiddels 26-jarige merrie die toen niet gechipt was. Ook voor Euthanasie geld dat dit verboden is, dit zou in sommige gevallen zo paard-onwaardig worden dat zelfs een dierenarts een oogje dicht knijpt. En om het toch legaal te doen, zou het paard dus pal voor de handeling (of misschien net na) gechipt worden, ze hoefde zich in ieder geval geen zorgen te maken dat zodra het moment daar was, er geen oplossing was en ze hoefde haar oude merrie toen niet alsnog op te zadelen met een chip. Overigens was dit enkele jaren geleden en de optie dna-registratie werd toen niet genoemd, ik weet niet of toen deze optie beschikbaar was.

Misschien is dit wel niet het juiste topic maar ik vraag mij af als een willekeurige dierenarts of slager geconfronteerd wordt met een ongechipt en ongeregistreerd paard (eigenaar blijft dan wel in gebreke, maar ja dat is mogelijk) wat duidelijk zo snel mogelijk uit zijn lijden dient te worden verlost, zal doen. Het paard laten lijden en terug naar huis sturen of toch de handeling uitvoeren.