Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:30

Gelukkig blijft mijn hengst keurig in zijn land staan..
Maar wat is gebruikelijk in deze sytuaties, toevallig hebben we het daar laatst over gehad op een verjaardag waar allemaal paardenmensen aanwezig waren.
Als de merrie eigenaar besluit het veulen te laten weghalen dan zijn de kosten voor de hengsteneigenaar.
Wil de merrie eigenaar het veulen houden dan betaalt deze gewoon dekgeld, merrie eigenaar krijgt anders een extra paard voor "niets" en dat hoeft ook weer niet.
Wil de merrie eigenaar niet betalen en wel het veulen houden dan vind ik het niet meer dan redelijk dat het veulen 50% van de hengstenhouders is maar eigenlijk helemaal.
Vind deze opties heel logisch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:35

@Zahlina: klinkt allemaal heel redelijk, maar probeer maar eens je dekgeld te krijgen als de merrie-eigenaar niet meewerkt.
In het ergste geval kun je geen medewerking verlenen aan het tekenen van evt raspapieren, maar ik weet dat bij de QPA's je daarvoor door het stamboek lelijk op je vingers getikt kunt worden.

@Teuntje111: als de eigenaar van de merrie idd beslist het veulen te laten komen is men zelf verantwoordelijk voor al die kosten.

Mocht de merrie evenwel verwondingen hebben die niets met een dekking te maken hebben dan is de hengsteneigenaar natuurlijk daar wel verantwoordelijk voor.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:09

Zahlina schreef:
Gelukkig blijft mijn hengst keurig in zijn land staan..
Maar wat is gebruikelijk in deze sytuaties, toevallig hebben we het daar laatst over gehad op een verjaardag waar allemaal paardenmensen aanwezig waren.
Als de merrie eigenaar besluit het veulen te laten weghalen dan zijn de kosten voor de hengsteneigenaar.
Wil de merrie eigenaar het veulen houden dan betaalt deze gewoon dekgeld, merrie eigenaar krijgt anders een extra paard voor "niets" en dat hoeft ook weer niet.
Wil de merrie eigenaar niet betalen en wel het veulen houden dan vind ik het niet meer dan redelijk dat het veulen 50% van de hengstenhouders is maar eigenlijk helemaal.
Vind deze opties heel logisch.

Hier ben ik het niet mee eens.

De clou zit hem erin dat die merriehouder helemaal geen dekking besteld heeft.
Hij is de hengstenhouder dan ook niets schuldig, eerder omgekeerd: alle kosten en lasten die eruit voortkomen voor de merriehouder moeten vergoed worden. Ik denk zelfs dat als TS een andere hengst op het oog had, er een vergoeding verschuldigd is omdat er nu niet meer met die hengst geïnsemineerd kan worden.

Stel je voor dat mijn buurman een tuinaannemer opdracht geeft zijn voortuin opnieuw aan te leggen. De aannemer vergist zich en doet mijn tuin terwijl er niemand thuis is. Dan moet ik dat toch ook niet betalen! Er is immers geen contract met mijn handtekening waarop ik die aannemer opdracht geef een klus voor mij te doen. Ik heb dan gratis een nieuwe tuin. Er mag ook niemand zich ongevraagd op mijn eigendom begeven om de aanpassingen ongedaan te maken, dat is erfvredebreuk.

Dus vanuit strikt juridisch standpunt is de TS de hengsteneigenaar geen cent verschuldigd als ze het veulen wenst te houden. En als de eigenaar weigert stamboekpapieren te tekenen kan ze nadien gewoon via DNA-onderzoek papieren krijgen.

Conclusie: als je een hengst hebt ligt de volledige verantwoordelijkheid om hem van andermans merries af te houden bij jou. Het zou anders nog een leuke bijverdienste opleveren: je hengst gewoon laten loslopen zodat hij allerlei merries dekt, waarna de eigenaars jou geld verschuldigd zijn als ze niet willen aborteren. Beetje te gek voor woorden, niet?

edit: typfout

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:36

Klara16 schreef:
Stel je voor dat mijn buurman een tuinaannemer opdracht geeft zijn voortuin opnieuw aan te leggen. De aannemer vergist zich en doet mijn tuin terwijl er niemand thuis is. Dan moet ik dat toch ook niet betalen! Er is immers geen contract met mijn handtekening waarop ik die aannemer opdracht geef een klus voor mij te doen. Ik heb dan gratis een nieuwe tuin. Er mag ook niemand zich ongevraagd op mijn eigendom begeven om de aanpassingen ongedaan te maken, dat is erfvredebreuk.

Maar het zou niet betekenen dat de aannemer tot in eeuwen der eeuwen de tuin moet gaan schoffelen. Dus hengsthouder zou bij complicaties tijdens dracht en bevalling financieel absoluut niet aansprakelijk zijn. Dus kosten scan en afspuiten of helemaal niets.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:37

Jullie hoeven het er ook niet mee eens te zijn maar dit was onze conclusie en ik vind het niet meer dan logisch.
In het geval van de hovenier is het ook gemakkelijk, hij zorgt dat de tuin weer in oude staat verkeert en er hoeft niet betaalt te worden.

Ik heb een goedgekeurde dekhengst, mocht deze om een of andere rede loskomen en een merrie dekken dan is het aan de merrie eigenaar om de keuze te maken.
Houd ze het veulen dan is het dekgeld betalen of het veulen komt aan mij toe + dat ik dan de extra kosten betaal die de merriehouder heeft.
Als het veulen wordt weggespoten dan zijn de kosten voor mij.

Leuk voorbeeld uit mijn tijd dat ik nog agent was, persoon X brengt zijn auto naar de garage voor een kleine reperatie, de garagehouder doet er veel meer werk aan dan afgesproken en berekent dit ook door.
Persoon X is het niet eens met de rekening omdat deze dus veel hoger uitkomt dan afgesproken.
De conclusie was als volgt of de garage houder bracht de auto terug naar de staat waarin hij was voordat deze hem kreeg min de afgesproken reperatie of persoon X betaal voor al het gedaande werk.
En zo zie ik het dus ook met deze merrie, het is aan de hengstenhouder om ervoor te zorgen dat de merrie in de zelfde toestand verkeert als voordat de hengst kwam buurten.
Merriehouder wil niet dat de merrie naar haar oude toestand terugkeert dus wordt er een afspraak gemaakt over het dekgeld.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:39

Dat is waar slimmerik.

Verder dan de kosten van scan en afspuiten, en herstellen van evt verwondingen bij de merrie, hoeft het idd niet te gaan.

Maar je zal het toch met me eens zijn dat er geen sprake kan zijn van dekgeld laten betalen of mede-eigenaar zijn van het veulen. Daar had ik het eigenlijk over.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:46

Zahlina schreef:
Jullie hoeven het er ook niet mee eens te zijn maar dit was onze conclusie en ik vind het niet meer dan logisch.
In het geval van de hovenier is het ook gemakkelijk, hij zorgt dat de tuin weer in oude staat verkeert en er hoeft niet betaalt te worden.

Ik heb een goedgekeurde dekhengst, mocht deze om een of andere rede loskomen en een merrie dekken dan is het aan de merrie eigenaar om de keuze te maken.
Houd ze het veulen dan is het dekgeld betalen of het veulen komt aan mij toe + dat ik dan de extra kosten betaal die de merriehouder heeft.
Als het veulen wordt weggespoten dan zijn de kosten voor mij.

Leuk voorbeeld uit mijn tijd dat ik nog agent was, persoon X brengt zijn auto naar de garage voor een kleine reperatie, de garagehouder doet er veel meer werk aan dan afgesproken en berekent dit ook door.
Persoon X is het niet eens met de rekening omdat deze dus veel hoger uitkomt dan afgesproken.
De conclusie was als volgt of de garage houder bracht de auto terug naar de staat waarin hij was voordat deze hem kreeg min de afgesproken reperatie of persoon X betaal voor al het gedaande werk.
En zo zie ik het dus ook met deze merrie, het is aan de hengstenhouder om ervoor te zorgen dat de merrie in de zelfde toestand verkeert als voordat de hengst kwam buurten.
Merriehouder wil niet dat de merrie naar haar oude toestand terugkeert dus wordt er een afspraak gemaakt over het dekgeld.

Jouw redenering klopt niet.

1) De persoon uit het voorbeeld had aan te garagehouder opdracht gegeven een werk voor hem uit te voeren. Dat is in dit geval niet zo: als jouw hengst uitbreekt en mijn merrie dekt dan heb ik helemaal nergens om gevraagd. Ik ben dan ook niet verplicht ook maar iets te betalen.

2) De merrie is mijn eigendom en ik heb er het volledige beschikkingsrecht over. Als ik niet wil dat ze geaborteerd wordt dan gebeurt dat niet.

Ik zal er nog een voorbeeld uit het dagelijks leven bijgeven: als een postorderbedrijf jou ongevraagd een product toestuurt, bv kleren of wijn, en de rekening meestuurt, dan mag jij de spullen gewoon houden zonder er iets voor te betalen. Als er geen bestelbon is met jouw handtekening eronder, ben je niemand iets verschuldigd. dat is altijd zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:28

Op het moment dat de merrie-eigenaar besluit het veulen te houden, dan komen de kosten voor de rest voor jezelf vind ik. Uitgezonderd de eerste scankosten.

Wanneer je het veulen niet wilt, en de merrie hengstig wilt laten spuiten, dan kun je de kosten wel op de hengsten-eigenaar verhalen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:39

Wat ik dan niet snap is dat je dus de scan kosten op de hengsten eigenaar wil verhalen maar als ze drachig is het veulen wil houden. Waarom moet de hengsten eigenaar dan de scan kosten betalen als je toch al zeker weet datje eht dan wil houdne, kan je net zo goed afwachten of ej pony hengstig word of schouwen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:08

ladpr jij hebt niet al mijn posts in dit topic gelezen, ik weet niet wat ik wil.

Het ene moment denk ik , ik ga toch geen veulen vermoorden en het andere manier denk ik , die kruising zal het wat kunnen worden of haal ik een rare kruising op de wereld.

Om deze keuze te kunnen maken of beter gezegt te moeten maken is het eerst van belang dat ik weet of ze wel drachtig is.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:25

Oke als je het als moord ziet moet je het niet doen maar;
Het is nu maar een klein hoopje celletjes mocht ze drachtig zijn dat misschien wel uitgroeit tot een veulen maar dat is het nog lang niet, 1x hengstig spuiten en het "probleempje" is verholpen.

Je zou echt niet de eerste zijn die dit doet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:11

Cayenne schreef:
Op het moment dat de merrie-eigenaar besluit het veulen te houden, dan komen de kosten voor de rest voor jezelf vind ik. Uitgezonderd de eerste scankosten.

Wanneer je het veulen niet wilt, en de merrie hengstig wilt laten spuiten, dan kun je de kosten wel op de hengsten-eigenaar verhalen.

Maar je bent het toch met me eens dat je geen dekgeld moet betalen voor een ongewenste dekking?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:36

Ik vind gewoon dat als je van plan bent het veulen te houden, je de scankosten ook niet op de hengst eigenaar kunt verhalen. Die kosten zouden ook voor je zijn als je paard "gewenst" drachtig zou zijn. Als je de kosten dan van de scan zou eisen dan heeft de hengst eigenaar ook recht op dekgeld.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:11

de eerste scankosten voor het vaststellen van de dracht alleen zou ik zowiezo willen betalen, mocht de merrieeigenaar het veulen toch willen houden. Maar dan breng ik wel de merrie zelf naar mijn kliniek, kost 8 euro..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:33

Ik weet nog steeds niet of ik het veulen wil houden, mocht pebbels drachtig zijn, Mijn vriendin wil het wel weg laten halen, dus vindt het dan redelijk dat de kosten voor de hengsten-houder komt.

Ik heb zojuist van een bokker verschillende foto's gezien van appa x haflinger en het is niet zo verschrikkelijk als ik gedacht had...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:43

paintlingers en aplingers zijn erg leuke kruissingen die nog best wel wat geld waard zijn bij verkoop Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:15

slimmerik schreef:
Ik vind gewoon dat als je van plan bent het veulen te houden, je de scankosten ook niet op de hengst eigenaar kunt verhalen. Die kosten zouden ook voor je zijn als je paard "gewenst" drachtig zou zijn. Als je de kosten dan van de scan zou eisen dan heeft de hengst eigenaar ook recht op dekgeld.

Het is toch te gek voor woorden dat TS de volle mep dekgeld zou moeten neerleggen voor een hengst die ze niet zelf gekozen heeft en die ook nog eens niet bij de merrie past?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:18

KiWiKo schreef:
ik snap niet dat de eigenaar zo moeilijk doet, tis puur een verzerekings kwestie............ zij doet de bon naar de verzekering en die betaaald

ja volgens mij werkt het zo.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:27

moyra schreef:
ladpr jij hebt niet al mijn posts in dit topic gelezen, ik weet niet wat ik wil.

Het ene moment denk ik , ik ga toch geen veulen vermoorden en het andere manier denk ik , die kruising zal het wat kunnen worden of haal ik een rare kruising op de wereld.

Om deze keuze te kunnen maken of beter gezegt te moeten maken is het eerst van belang dat ik weet of ze wel drachtig is.

Calanddra @ bokt heeft een haflinger x appa en er is een topic met allemaal mensen met een haflingerkruizing [HK] De Halflingers ik heb er zelf ook een maar dan met een KWPN-er!

Ik zou er goed over nadenken en goed op een rijtje zetten wat je wilt & daarmee ook de gezondheidtoestand van je merrie meenemen van dit moment!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:32

moyra schreef:
Ik weet nog steeds niet of ik het veulen wil houden, mocht pebbels drachtig zijn, Mijn vriendin wil het wel weg laten halen, dus vindt het dan redelijk dat de kosten voor de hengsten-houder komt.

Ik heb zojuist van een bokker verschillende foto's gezien van appa x haflinger en het is niet zo verschrikkelijk als ik gedacht had...

Heb je samen met die vriendin de pony?

Zo vreselijk zijn de haflingerkruizingen idd niet, ze pakken vaak heel goed uit en zijn leuke pony's om te verkopen

Teuntje111 schreef:
paintlingers en aplingers zijn erg leuke kruissingen die nog best wel wat geld waard zijn bij verkoop Knipoog

*LOL*

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:45

Nee mijn vriendin heeft zelf een mengelmoesje, die op dat moment ook bij ons in de weide liep.

Mijn pony is echt van mij, en ben ik de gene die de keuze moet maken.

De gezondheid van de merrie op dit moment is perfect. Ze verkeerd in gezonde conditie.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:11

ik word net gebeld, hij loopt weer in het weiland dus ik ga hem bevrijden nu...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:22

hm, schiet lekker op zo......
Die hengst zal nu steeds naar de merrie toe blijven gaan, wordt een leuke zomer...........

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:29

Tja, ik zou het gewoon rustig afwachten. Ik kan me de reactie van de hengstenhouder ook wel afwachten...

Gewoon even aankijken of ze hengstig wordt. Het wordt steeds warmer, dus zonder scannen merk jij feilloos of jouw merrie goed hengstig wordt of dat het rommelt en ze misschien drachtig is. Dan kun je altijd laten scannen... Heb je ook geen discussie over wie de rekening moet betalen.

Is ze met 19 dagen nog niet hengstig, dan zou ik gaan scannen. Ze kunnen het dan nog met gemak wegspuiten/knijpen. Aangezien je toch niet wilde dekken dit jaar, zie ik de meerwaarde van direct scannen niet zo goed in. Eerst maar even afwachten. Als ze drachtig is, dan merk je het snel genoeg.

Blijkt de merrie niet hengstig worden en er moet gescand worden, dan zou ik de rekening doorsturen naar dehengstenhouder. Besluit je het veulen te houden, hoef je juridisch gezien zeker geen dekgeld te betalen. Het zou anders zijn als jouw merrie de weide van de hengstenhouder ingegaan zou zijn uiteraard.

Aangezien de hengst nu weer in jouw weide loopt. zou ik toch eens kijken of ik op de een of andere manier hier iets aan zou kunnen doen. Desnoods prikpaaltjes met schrikdraad aan jullie kant. Dan kan hij in ieder geval niet de slootkant op bij jullie en als ie 2 x voor niets zwemt, dan leert hij het wel een keer af... Maar ik zou er zelf in ieder geval ook wat aan gaan doen. Uiteindelijk gaat de hengst zijn weide uit, maar is jullie weide ook wel toegankelijk voor hem...

Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen!!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:40

even een update van mij.

Ik heb de eigenaar van de pony weer gebeld, deze vertelde mij dat ik tegen haar bijrijdersters (ze is zelf op vakantie) moest zeggen dat hij binnen moest blijven vanaf nu. Daarin tegen wil de staleigenaar dat niet dus staat hij weer het weiland nu met 3 dubbel schrikdraad. Vanavond ga ik voor ik naar een vriendin ga maar even kijken of hij nog op zijn eigen stukje staat....