Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zahlina schreef:Gelukkig blijft mijn hengst keurig in zijn land staan..
Maar wat is gebruikelijk in deze sytuaties, toevallig hebben we het daar laatst over gehad op een verjaardag waar allemaal paardenmensen aanwezig waren.
Als de merrie eigenaar besluit het veulen te laten weghalen dan zijn de kosten voor de hengsteneigenaar.
Wil de merrie eigenaar het veulen houden dan betaalt deze gewoon dekgeld, merrie eigenaar krijgt anders een extra paard voor "niets" en dat hoeft ook weer niet.
Wil de merrie eigenaar niet betalen en wel het veulen houden dan vind ik het niet meer dan redelijk dat het veulen 50% van de hengstenhouders is maar eigenlijk helemaal.
Vind deze opties heel logisch.
Klara16 schreef:Stel je voor dat mijn buurman een tuinaannemer opdracht geeft zijn voortuin opnieuw aan te leggen. De aannemer vergist zich en doet mijn tuin terwijl er niemand thuis is. Dan moet ik dat toch ook niet betalen! Er is immers geen contract met mijn handtekening waarop ik die aannemer opdracht geef een klus voor mij te doen. Ik heb dan gratis een nieuwe tuin. Er mag ook niemand zich ongevraagd op mijn eigendom begeven om de aanpassingen ongedaan te maken, dat is erfvredebreuk.
Zahlina schreef:Jullie hoeven het er ook niet mee eens te zijn maar dit was onze conclusie en ik vind het niet meer dan logisch.
In het geval van de hovenier is het ook gemakkelijk, hij zorgt dat de tuin weer in oude staat verkeert en er hoeft niet betaalt te worden.
Ik heb een goedgekeurde dekhengst, mocht deze om een of andere rede loskomen en een merrie dekken dan is het aan de merrie eigenaar om de keuze te maken.
Houd ze het veulen dan is het dekgeld betalen of het veulen komt aan mij toe + dat ik dan de extra kosten betaal die de merriehouder heeft.
Als het veulen wordt weggespoten dan zijn de kosten voor mij.
Leuk voorbeeld uit mijn tijd dat ik nog agent was, persoon X brengt zijn auto naar de garage voor een kleine reperatie, de garagehouder doet er veel meer werk aan dan afgesproken en berekent dit ook door.
Persoon X is het niet eens met de rekening omdat deze dus veel hoger uitkomt dan afgesproken.
De conclusie was als volgt of de garage houder bracht de auto terug naar de staat waarin hij was voordat deze hem kreeg min de afgesproken reperatie of persoon X betaal voor al het gedaande werk.
En zo zie ik het dus ook met deze merrie, het is aan de hengstenhouder om ervoor te zorgen dat de merrie in de zelfde toestand verkeert als voordat de hengst kwam buurten.
Merriehouder wil niet dat de merrie naar haar oude toestand terugkeert dus wordt er een afspraak gemaakt over het dekgeld.
Cayenne schreef:Op het moment dat de merrie-eigenaar besluit het veulen te houden, dan komen de kosten voor de rest voor jezelf vind ik. Uitgezonderd de eerste scankosten.
Wanneer je het veulen niet wilt, en de merrie hengstig wilt laten spuiten, dan kun je de kosten wel op de hengsten-eigenaar verhalen.
slimmerik schreef:Ik vind gewoon dat als je van plan bent het veulen te houden, je de scankosten ook niet op de hengst eigenaar kunt verhalen. Die kosten zouden ook voor je zijn als je paard "gewenst" drachtig zou zijn. Als je de kosten dan van de scan zou eisen dan heeft de hengst eigenaar ook recht op dekgeld.
KiWiKo schreef:ik snap niet dat de eigenaar zo moeilijk doet, tis puur een verzerekings kwestie............ zij doet de bon naar de verzekering en die betaaald
moyra schreef:ladpr jij hebt niet al mijn posts in dit topic gelezen, ik weet niet wat ik wil.
Het ene moment denk ik , ik ga toch geen veulen vermoorden en het andere manier denk ik , die kruising zal het wat kunnen worden of haal ik een rare kruising op de wereld.
Om deze keuze te kunnen maken of beter gezegt te moeten maken is het eerst van belang dat ik weet of ze wel drachtig is.
moyra schreef:Ik weet nog steeds niet of ik het veulen wil houden, mocht pebbels drachtig zijn, Mijn vriendin wil het wel weg laten halen, dus vindt het dan redelijk dat de kosten voor de hengsten-houder komt.
Ik heb zojuist van een bokker verschillende foto's gezien van appa x haflinger en het is niet zo verschrikkelijk als ik gedacht had...
Teuntje111 schreef:paintlingers en aplingers zijn erg leuke kruissingen die nog best wel wat geld waard zijn bij verkoop