manege>jacobskruid op wei, wie aansprakelijk in geval dood?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: manege>jacobskruid op wei, wie aansprakelijk in geval dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:45

lonnie schreef:
Ik bedoel puur op juridisch gebied, ik betaal immers per maand aan de manege eigenaar een bedrag voor weidegang, ik vroeg me dus af of hij dan verplicht is om zijn wiede te onderhouden en in dit geval dus giftige planten te verwijderen. anders kunnen we hem misschien volgend jaar laten spuiten, scheelt n hoop werk

Ik denk niet dat het zo werkt.
Je kan er immers voor kiezen om deze dienst dus níet af te nemen en dus op zoek te gaan naar een andere stalling.
Je staat daar niet gedwongen ofzo. De keus is aan je zelf. Je zet zélf je paard op deze weide wetende dat hij vol staat met een gevaarlijke plant.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:49

lonnie schreef:
uhm lijkt me toch dat jij vanaf een afstand niet kunt bepalen wat ik allemaal moet doen op n dag, ik heb niet de hele dag de tijd om plantjes te trekken hoor. maar goed, wordt deze week wat aan gedaan, voordat jullie me allemaal aanvallen als dierenbeulen. want nogmaals, in de openingspost had ik al vermeld dat ik er deze week wat an ging doen, dus het heeft weinig zin om mij allemaal te gaan aanvallen

Lastig probleem, uittrekken moet je echt met beleid doen anders kun je het erger maken. Kruiskruid maakt uit achtergebleven stukjes wortel nieuwe planten soms koemn die nieuwe planten zelfs wat verderop omdat ze best grote wortels kunnen hebben. De kale plekken die over blijven daar zou je wat oud hooi op kunnen gooien en vermengen met wat urine ofzo, dit om licht te voorkomen omdat er ook hoogstwaarschijnlijk een zaadbank ligt. Door licht kunnen die zaden weer kiemen. Verwijderen gaat het makkelijkste als de grond wat vochtig is, dus niet kurkdroog want dan breken de wortels sneller af.
Kruiskruid is met name gevaarlijk in hooi omdat ze dan frequent kruiskruid kunnen eten. Perongeluk een keer een hapje zal geen blijvende schade geven omdat de lever reservecellen heeft die ook kunnen delen en de lever kan de schade dan bijbenen, iets anders wordt het natuurlijk als paarden doordat er echt niets te eten is wel gedwongen worden kruiskruid te gaan eten en op die manier frequent kruiskruid binnen krijgen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:53

ik denk dat ik ze daarom maar ga steken, ten eerste is plukken zon pokkewerk, je krijgt t ervan in je rug, en je trekt vaak blaadjes los ipv hele wortels eruit idd. dan hopen dat het vanavond gaat regenen, dan gaat t wat gemakkelijker morgen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:46

lonnie schreef:
geerke schreef:
eruit trekken die troep....de tijd dat je dit topic hebt gestart had je er vast al heel veel uit kunnen trekken....

uhm lijkt me toch dat jij vanaf een afstand niet kunt bepalen wat ik allemaal moet doen op n dag, ik heb niet de hele dag de tijd om plantjes te trekken hoor. maar goed, wordt deze week wat aan gedaan, voordat jullie me allemaal aanvallen als dierenbeulen. want nogmaals, in de openingspost had ik al vermeld dat ik er deze week wat an ging doen, dus het heeft weinig zin om mij allemaal te gaan aanvallen

het is volgens mij tot 10 uur s'avonds licht...toch?
mij hoor je niet zeggen dat je niets doet op een dag hoor....