'mishandeling' wegens niet-betaling!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: 'mishandeling' wegens niet-betaling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:00

bij ons op styal gaat inderdaa de ketting er op. Paard word wel uitgemest en paar keer per week los gegooid.Uiteraard krijgt ie gewoon zijn voer. Er zijn wel regeltjes voor hoor. Ik geloof als de stal eigenaar meerdere keren aangetekent heeft gezged dat er betaald oet worden en dan moet er weer een bepaalde tijd oevrheen gaan enz enz. Uiteindelijk mag de staleigenaar m dan verkopen enzo zijn geld uiteindelijk krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:06

JulieDR schreef:
Ik hoor regelmatig dat bij niet-betalen het paard verhuisd wordt naar een plek waar de eigenaar 'm niet weet staan, tot ie betaalt.. Daar wordt hij wel nog verzorgd, maar z'n eigenaar krijgt 'm dus niet meer te zien!

ik denk dat dit via de wet niet mag. dit valt denk ik onder diefstal... maar idd gewoon een slot of vrachtwagen voor de stal de zetten. en het paard alleen onder begeleiding naar buiten en verder een blacklist op stellen met alle maneges binnen een straal van 20 km zodat de des betreffende mensen hun paard ook niet meer kwijt kunnen...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:32

Je zult deze mensen eerst schriftelijk moeten laten weten dat ze moeten betalen.
Dan na 2 weken weer zo'n brief.
Dan weer na 2 weten een brief waarin je ze ingebreke steld.
In alle brieven moet zijn opgenomen het totale bedrag waar het om gaat.
Op http://www.pranger.nl vind je rechtsboven voorbeeld brieven, deze kun je goed gebruiken hiervoor.
Als de mensen na de ingebreke stelling nog niet gereageerd hebben en of betaald dan kun je pas verdere stappen ondernemen, zoals een incassobureau inschakelen en ja, de stal op slot kan heel goed werken.
Dan kun je hopelijk zonder enige kosten je geld krijgen waar je recht op hebt.
En ga dan ook niet akkoord met termijn betalingen, want daar kun je vermoedelijk naar fluiten.
Heel erg vervelend zo iets zeg!
Sterkte er mee!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:07

In het verleden meegemaakt dat er een ketting om de staldeur ging. Echter zij betaalden nog niet. Het paard stond in opfok en later is het paard ingereden en voor de manegelessen ingezet. Ik weet niet of de eigenaren het paard ooit gehaald (en betaald) hebben. Het paard heeft wel jaren in de lessen meegelopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:10

gewoon de eigenaar schriftelijk aanmanen en er een deurwaarder op zetten.......... heel simpel

Je kan wel allemaal trucendozen open gaan trekken, maar dat heeft weinig zin Lachen want als je in Nederland voor je recht opkomt, dan ben je al snel het haasje Lachen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:19

jiehaaa schreef:
Een slot op de stal of het barricaderen van de staldeur vind ik levensgevaarlijk. Stel dat er brand uitbreekt, dan heeft zo'n paard geen enkele kans.
Ik zou er eerder voor kiezen om het paard ergens anders neer te zetten tot er betaald is.

Wat maakt dat slot nou uit als er brand uit breekt, een paard kan zelf de deur van zijn stal niet open doen.
En een paard ergens anders stallen vind ik niet echt een goed idee, dan is het paard weg en heeft de staleigenaar zijn geld ook nog niet

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:00

Myrano schreef:
jiehaaa schreef:
Een slot op de stal of het barricaderen van de staldeur vind ik levensgevaarlijk. Stel dat er brand uitbreekt, dan heeft zo'n paard geen enkele kans.
Ik zou er eerder voor kiezen om het paard ergens anders neer te zetten tot er betaald is.

Wat maakt dat slot nou uit als er brand uit breekt, een paard kan zelf de deur van zijn stal niet open doen.
En een paard ergens anders stallen vind ik niet echt een goed idee, dan is het paard weg en heeft de staleigenaar zijn geld ook nog niet

Denk eens logisch na.
Het kost toch echt meer tijd om een ketting van een box te halen (door een mens, ik ga er niet vanuit dat het paard het zelf kan/moet doen Knipoog ) dan om wat grendels open te maken als er geen slot voor hangt.
Meestal heeft alleen de stalbaas de sleutel, en die zal net weg zijn...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:32

Van die deurwaarder... Ik weet niet hoe het in NL zit, maar hier betaal je al gauw 300 euro om bij je langs te komen. Als die dan ook nog eens ergens anders naartoe moet (in dit geval misschien de eigenaar), kost je dat nog eens 300 euro extra.

Ik weet het niet hoor, maar kan je niet eens bij de politie informeren naar je opties? Of bij een advocaat of zo?

Verplaatsen naar een voor de eigenaar onbekende plaats doe je niet. Dat is niet bepaald een oplossing.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:36

@jiehaaa;
Alsof ik dat niet weet...
Het gaat er mij alleen om dat, als er brand zou uitbreken, en er zou op dat moment niemand daar zijn, bv 's nachts, dan zal dat met of zonder slotje of ketting het ook niet redden.
En dat alleen de staleigenaar die sleutel heeft is ook niet meer dan normaal lijkt me.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:43

Dan ben je bij voorbaat niet zo slim geweest. Mensen betalen een maand borg vooruit. Is de borg op, dan staat er in je contract dat het paard op straat wordt gezet. (Niet iedereen op z'n achterbenen gaan staan nu, het werkt).
Wordt er nog niet betaald, dan bel je de dierenbescherming dat ze een paard op moeten komen halen, doen ze dit niet dan zet je het op straat (je hoeft hem niet los te laten, je heb hem op straat gevonden). Probeer vooral niet aardig te blijven, dat heeft je tot hier gebracht.
Succes

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:39

ikke20 schreef:
als ik mn eigen stal zou hebben is het contract optellen waarin ook staat bij zoveel maanden geen betaling is paard voor de stalhouder.

Neem van mij aan dat je lang niet alle paarden zomaar wil hebben hoor Knipoog

Wij manen eerst en als daarop geen betaling volgt neem ik alle spullen in beslag. Gelukkig is dit pas 1 keer nodig geweest en de betaling volgde daarop ook vrij snel.
De stal gaat hier iig zeker niet op slot, dat vind ik onveilig.
Verplaatsen of op stal houden schiet imo ook niet op, daarmee lopen de kosten alleen maar hoger op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:56

Bij m'n vorige stal zou er ok een slot op gaan en de eigenaar was niet welkom, tot er betaald zou zijn. Paard werd niet uit z'n stal gehaald (misschien wel na sluitingstijd, dat verwacht ik wel) De reden daarvoor is natuurlijk simpel. Als het paard goed verzorgd wordt, heeft de eigenaar echt niet meer haast om te betalen dan eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:00

Als je dit over de rug van het paard afhandelt, is het pure mishandeling. De gedachte alleen al. Zul je met het mens moeten oplossen. Soms verbaas ik mij wel eens over pensionbazen. Een beetje mensenkennis, een beetje ons kent ons en toch nemen ze bep. soort mensen aan als klant. Dan speelt geld kennelijk de belangrijkste rol. De problemen ontstaan dan al vrij snel, begint met hele kleine dingen die uitlopen tot meer. Ook voor de overige pensiongasten vaak met veel onplezier.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:18

Ik vraag me af hoe een stalhouder het "afhandeld" als een paard niet in volpension staat.
Stel dat de eigenaar zelf moet uitmesten en zorgen dat het paard elke dag buiten komt (en dus niet overdag in paddocks/land gezet wordt door stalhouder).

Je weet als stalhouder natuurlijk niet altijd of een eigenaar is geweest op een bepaalde dag (tenminste, ik zie, als ik op stal ben, de stalhouder ook lang niet altijd).
Wanneer ga je als stalhouder "overstag" en ga je dan het paard zelf maar uitmesten en uit zn stal halen? Wordt dan natuurlijk ineens volpenssion, en mag je dan ook "meer geld verwachten" voor die maanden.
Dat je dat dan natuurlijk wel aangetekend per brief duidelijk moet maken staat vast....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:39

Als je half pension doet weet je dat er mensen zijn die het niet kunnen, elke dag zelf. Dat is iets wat je of van te voren afspreekt of gewoon toelaat. De meeste pensionhouders gaan voor het geld en geven niet om het feit dat het dier dagen in zijn stront staat.

Als je half pension doet, ga je al meer voor het geld dan voor de dieren, is nl heel makkelijk verdiend zo.... Knipoog Vork

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:44

Ik heb een tijdje een stalgenootje op verschillende stallen gehad die totaal 3 paarden is kwijtgeraakt door wanbetaling. Eentje daarvan was nog niet afbetaald bij de vorige eigenaar, dus dat werd een rel tussen vorige eigenaar en staleigenaar. Op een andere stal zijn ze naar de rechter gestapt en zijn er 2 in beslag genomen en in de handel terecht gekomen. Zij deed trouwens wel meer rare dingen, want idd op 2 stallen heeft ze een kettingslot om de staldeur gehad. Op het moment heeft ze geen paarden meer... -'gelukkig' denk ik dan op mijn beurt-.

Maar ik ken idd ook de regel van inbeslagname bij te lang niet betalen Ja

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:48

Je generaliseert enorm Russel, ik heb vrijwel alleen maar positieve ervaringen met pensionhouders.
Ik heb wel rare dingen gezien bij paardeneigenaren. Helaas zijn er veel mensen die het niet zo nauw nemen met het uitmesten (of opstrooien) vandaar dat wij ook geen halfpension bieden. Wij hoeven ons nooit druk te maken over een paard wat op beton of mest staat, bij ons staan ze allemaal op een dik strobed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:43

Ik heb zelf op een stalling gestaan waar we zelf voer moesten kopen en klaar zetten, zelf moesten mesten en zelf paard beweging moesten geven. Stro en hooi was inclusief, maar hooi moest je dus wel zelf klaar zetten.
Wij hebben toen geen stalgenoten gehad die nit op kwamen dagen, dus ik vraag me echt af op welk punt een stalhouder zegt van: ik laat dat paard er elke dag wel een uurtje uit, en mest het paard uit bijvoorbeeld.

@ Quellian : kwam ze zelf nog wel naar de paarden toe, of kwam ze gewoon helemaal niet opdagen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:14

Sjuimpje schreef:
Je generaliseert enorm Russel, ik heb vrijwel alleen maar positieve ervaringen met pensionhouders.
Ik heb wel rare dingen gezien bij paardeneigenaren. Helaas zijn er veel mensen die het niet zo nauw nemen met het uitmesten (of opstrooien) vandaar dat wij ook geen halfpension bieden. Wij hoeven ons nooit druk te maken over een paard wat op beton of mest staat, bij ons staan ze allemaal op een dik strobed.

hier ben ik het mee eens hoor.
Daarbij ben je als pensionhouder wel een bedrijf die z'n geld moet verdienen en zo veel verdienen ze niet op één klant.
Er zullen gerust wel slechte pensoinhouders zijn, echter ben je er zelf bij om daar je paard bij te zetten. Dan heb ik meer het gevoel dat het bij de eigenaren om geld draait.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:18

ma_rie_tje schreef:
@ Quellian : kwam ze zelf nog wel naar de paarden toe, of kwam ze gewoon helemaal niet opdagen?

Nee ze kwam niet, maar het maakte niet uit of ze wel of niet kwam hoor... Ze had ook paarden van anderen staan die maanden niet buiten kwamen (toen er nog gewoon betaald werd) en 1x in de week werden uitgemest of opgestrooid.

Kan er een hele pagina over vol typen, maar laten we het erop houden dat inbeslagname ook voor de dieren het best was Knipoog
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 09-06-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:18

Na het doorlezen van het topic kwam ik op dit idee, hou er wel rekening mee dat ik momenteel 3 dingen tegelijk probeer te doen en er dus kleine foutjes in kunnen zitten, sorry hiervoor Lachen Commentaar en herstelsels mogen altijd, als je het uit kan leggen dan komt het vast goed.

Mijn idee:

Het handigst lijkt mij dan om met een andere stal, veel verderweg een deal te sluiten. Wanneer zij paarden hebben waar niet voor betaald word en er dus maatregelen genomen moeten worden zou je het paard naar de andere stal moeten vervoeren. Hij staat dan op een geheime locatie, en het paard is momenteel dus "weg". Je spreekt met betreffende stalhouder natuurlijk een leuk bedrag af wat jij moet betalen en nog een bedrag dat de eigenaar van het paard moet betalen gezien de maatregel. Dus stel dat de kosten van het paard €100,- per maand zijn dus zonder winst, dan betaal jij als stalhouder die wanbetalers heeft €100,- p/m.
Wanneer het achterstallige stalgeld aan jou betaald is door de eigenaar van het paard komen nog de onkosten in rekening, deze bedragen bijv €150,- p/m en die gaan naar de stalhouder die jouw paard heeft ondergebracht. Deze stalhouder krijgt dus een "bonus" van €100,-

Dus stel:

- paard van mevr X staat op stal 1
- kosten stalhouder per paard bedragen € 100,-
- stalgeld van stal 1 bedraagt €250,- per maand wanneer het paard daar staat en €150 per maand wanneer het paard er niet staat.
- na 3maanden niks betalen word hier melding van gemaakt en mevr X moet binnen een maand betalen anders word er beslag op haar paard gelegd.
- mevr X betaald niet en komt alleen langs om snel te rijden.

Dan:
- schakelt stal 1 , stal 2 in en bedenken samen hoe,wat,wanneer ze het paard zullen "vervoeren' naar de andere locatie
- mevr X komt op stal en ziet dat haar paard weg is, er hangt een brief op de stal "wegens niet betalen is het paard verhuisd, paard heeft het goed" Wanneer de betaling voltooid is word het paard terug naar de eigenaar gebracht.
- mevr X heeft er de pest in en gaat verhaal halen, dit word dan allemaal netjes uitgelegd zonder de locatie of stal te vertellen.
- onder het mom van "mijn paard heeft het toch goed" laat ze deze zaak nog eens 3 maanden voor wat het is, daarna wil ze haar paard terug en maakt ze de melding dat ze wil betalen. Dan krijgt ze de rekening:

Stal 1
- 3maanden niet betaald + 1maand nog de kans om te betalen, paard staat op stal 1. Kosten bedragen dus €250x4 = € 1000,-
- paard gaat naar stal 2, staat hier 3maand. Kosten aan stal 1 bedragen dus €150 x 3 = € 450,-
- Totale kosten stal 1 € 1450,-

Stal 2
- paard staat hier 3maand, €150 x 3 = €450,-

Totale kosten € 1900,-, paard heeft hiervoor dus 7 maanden in een pension.
Wat ze extra betaald is dan dus 1900- (€250x7) = €150,-

Stal 1 krijgt €50 per maand dat het paard niet op stal staat extra. ( berekend door : €150 die word doorbetaald - €100 die stal1 aan stal 2 per maand betaald ) In dit geval krijgt stal 1 € 150,- extra (3maanden stalling in andere stal)

Stal 2 krijgt 3x €150= 450 wegens onkosten van de eigenaar van het paard, de kosten van de staleigenaar van €100,- werden door stal 1 betaald. Stal 2 krijgt dus een bonus van €450,-

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, het is en blijft natuurlijk wel een "vriendendienst", je word er niet rijk van en het heeft de nodige voor en nadelen..Eigenlijk weet ik niet eens of dit volgens de wet zou mogen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:13

russel schreef:
Als je half pension doet, ga je al meer voor het geld dan voor de dieren, is nl heel makkelijk verdiend zo.... Knipoog Vork

Wat een onzin, er zijn veel mensen die genoeg tijd hebben om zelf uit te mesten en dan graag wat geld besparen. Bovendien heeft zelf uitmesten als voordeel dat je betere controle hebt op het stalgedrag van het paard (onrustig of niet, kwaliteit van de poep, blijft er voer liggen, etc.). Ik heb op diverse stallen half pension gestaan en die stalhouders waren echt niet alleen op geld uit, maar hadden oog voor de dieren. Het is gewoon een keuze die je kunt maken.

Wat betreft het paard naar een andere stal verplaatsen: dat wordt diefstal genoemd. Zou ik als stalhouder zeker niet doen, want je komt in een wespennest terecht.
Slot op de kast en toezicht op het paard: er wordt door de eigenaar niet met het paard omgegaan tenzij er betaald wordt. Dit uiteraard pas nadat er enkele waarschuwingen zijn gegeven, bij voorkeur schriftelijk en aangetekend.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:03

Myrano schreef:
@jiehaaa;
Alsof ik dat niet weet...
Het gaat er mij alleen om dat, als er brand zou uitbreken, en er zou op dat moment niemand daar zijn, bv 's nachts, dan zal dat met of zonder slotje of ketting het ook niet redden.
En dat alleen de staleigenaar die sleutel heeft is ook niet meer dan normaal lijkt me.

Als er niemand is om de bodeur te openen is een paard inderdaad kansloos. Maar als er wel mensen zijn, maar die geen sleutel hebben... Lijkt me een risico wat je niet wilt nemen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:16

Hmm die tip van de spullen in beslag nemen vind ik eigenlijk wel een goeie!
Ik lees ook enkele reacties van 'succes ermee' en 'op voorhand beter nadenken' maar even voor alle duidelijkheid: dit is (tot nu toe) GEEN persoonlijke situatie, maar ik vraag het me wel af.

Ik verhuur namelijk ook een stal, wat allemaal prima verloopt, maar je weet maar nooit. Heb ook een contract waarin staat dat bij niet-betaling automatisch zorgt voor 'op straat staan', maar wat doe je dan met de achterstallen?

Spullen in beslag nemen zou dan best een oplossing kunnen zijn ...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:22

Je moet wel uitkijken wat je doet. Je mag het paard niet zomaar wegbrengen.

Je hebt wel degelijk het recht om de stal op slot te doen. Dat heet het retentierecht. Je moet het natuurlijk wel even schriftelijk aankondigen dat je daarvan gebruik gaat maken.
Trouwens, een ketting om de zadelkast is ook heel effectief en daar pak je het paard niet mee!
Nog simpeler is om de eigenaar (schriftelijk) de toegang tot je terrein/stallen te ontzeggen. hij mag gewoon niet bij zijn paard komen, en doet hij dat toch ondanks dat je hem wegstuurt, dan bel je de politie wegens huisvredebreuk.

je bent verplicht om het paard de noodzakelijke zorg te verlenen, maar niet meer dan dat.
Dat betekent dus wel voeren en uitmesten en persoonlijk zou ik hem ook wel de benen laten strekken.

Overigens mag je jezelf het paard of de spullen niet toeeigenen. het blijft eigendom van de eigenaar. maar als het al te gek wordt, kan je de deurwaarder inschakelen en hij mag wel beslag gaan leggen.