Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
heeeeeeeeel herkenbaar klara16 
Maanling schreef:ponyfee schreef:ik vind lessen geen must: als je het puur voor de recreatie doet, waarom zou je dan lessen nemen, sommogen hobbelen lekker iedere dag erop los, niks mis mee!
Wát een klinkklare onzin zeg.... mijn hemel.... lang niet zo'n maffe opmerking gehoord eerlijk gezegd.
Miran schreef:Ponyfee, ook voor een boscrosspony is het fijn als hij wel gegymnastiseerd wordt, daarvoor zijn lessen toch wel verstandig...
TS, wat veel mensen niet meerekenen maar wel behoorlijk mee kan tellen, is benzinegeld naar je stal toe. Gaat niet voor iedereen op, maar was op mijn vorige stal dik 2 euro per dag, dus zeker 60 euro per maand...
sjakie schreef:Om je een voorbeeld te geven. Onze stal is ongeveer 15 minuten van huis verwijderd. Wij gaan er nu op de fiets naar toe ipv met de auto. Dat scheelt mij bijna 2 x tanken pm. En nou heb ik nog een zuinige kleine auto, maar met de huidige prijzen loopt dat wel richting de 60-80 euro pm extra.
ikke schreef:Als je nu eens als vuistregel hanteert dat je 400 - 500 euro per maand moeten kunnen missen zonder met je ogen te knipperen; dan kun je rustig een paard kopen.
Het gaat er iet om dat je elke maand die 500 euri's nodig hebt maar enige flexibiliteit is wenselijk.
Feitelijk is een paard als een Rolls Royce: als je moet vragen naar de prijs van de opties kun je ze niet betalen. Als je bij een paard moet gaan tellen wat alle individuele kosten zijn, kun je geen paard betalen. Kun je die 400 - 500 euro per maand opzij zetten, koop dan rustig een paard.
Voor hetzelfde geld vind jij dat het 600 had moeten zijn. Dan weet ik nog niet (en kan ik niet aan mijn man vertellen) welke kosten er zowiezo gemaakt gaan worden en welk gedeelte je dus apart kunt zetten voor calamiteiten.
sjakie schreef:Om je een voorbeeld te geven. Onze stal is ongeveer 15 minuten van huis verwijderd. Wij gaan er nu op de fiets naar toe ipv met de auto. Dat scheelt mij bijna 2 x tanken pm. En nou heb ik nog een zuinige kleine auto, maar met de huidige prijzen loopt dat wel richting de 60-80 euro pm extra.
Zilfstar schreef:sjakie schreef:Om je een voorbeeld te geven. Onze stal is ongeveer 15 minuten van huis verwijderd. Wij gaan er nu op de fiets naar toe ipv met de auto. Dat scheelt mij bijna 2 x tanken pm. En nou heb ik nog een zuinige kleine auto, maar met de huidige prijzen loopt dat wel richting de 60-80 euro pm extra.
Onze stal (van de verzorgshet dus) is 7 km van huis, 12 min rijden. Ook ik heb een kleine zuinige auto. Mijn man vindt toch al dat ik te weinig rij voor een eigen auto (hij heeft een leasebak) dus als dat een dagelijks op-en-neertje wordt van 15 km totaal, is dat alleen maar extra reden dat ik mijn eiegn auto blijf houden