Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

Re: Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:43

Ik reken zo'n 250 eurie per maand! dan loopt de kleine er vrijwel gratis bij! En ik heb nog n goedkope stalling! wat ik heb ontdekt is dat ik regelmatig in de ruitershop kom! (een nieuw halster, een nieuw ditje een nieuw datje! dat is ook best n kostenpost!) hihi! verder heb ik ook speciaal voer dat zijn ook extra kosten!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:44

*LOL* heeeeeeeeel herkenbaar klara16 Haha!
De troepies er om heen kun je zo goedkoop en zo duur maken als je wilt. Veel spullen zijn overbodig of heb je er geen 30 van nodig.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:52

Maar toch kost de dagelijkse verzorging geld. Een glansspraytje hier, een hoefsmeerseltje daar, vliegenspray, weer eens een zweep kwijt, deken kapot, halstertouw gebroken. Het zijn geen grote uitgaven, maar je doet ze wel!!

En hopen dat je niet rondom ijzers nodig hebt (ik ben € 80,- per keer kwijt) of dat je toch wedstrijden wil gaan rijden en lid worden van de rijvereniging, lidmaatschap stamboek dat zijn kosten die er bij mij in ieder geval ook bijkomen, omdat het toch wel leuk is (maar het hoeft natuurlijk niet).

En dan niet te vergeten kleren, stalschoenen en spullen voor jezelf!! Want ook die slijten

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:57

Ik heb toch het idee dat er veel teveel geld wordt uitgegeven aan sprays en smeersels allerhande.

Behalve leer is er op en om het paard niets dat je niet prima schoonkrijgt met ouderwetse groene zeep. Hoefvet is niet nodig en misschien zelfs slecht.

Misschien moeten we daar maar eens een topic over openen: het vrekkentopic: verantwoord besparen op en om het paard... Haha!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:57

Maanling schreef:
ponyfee schreef:
ik vind lessen geen must: als je het puur voor de recreatie doet, waarom zou je dan lessen nemen, sommogen hobbelen lekker iedere dag erop los, niks mis mee!

Wát een klinkklare onzin zeg.... mijn hemel.... lang niet zo'n maffe opmerking gehoord eerlijk gezegd.

ik heb bij mn vorige nog nooit één les gehad: had dat van jou dan wel gemoeten???
Mijn God we hebben onze almachtige heerser gevonden op bokt!

dat anderen voor jou uitmaken dat je les MOET nemen....waar gaat het toch heen in deze wereld?

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:10

Ik ben ook echt niet van het zomaar geld uitgeven aan het zoveelste dekje (ik heb er maar een paar) en ook heb ik maar één paar peesbeschermers (gewoon zwart) en ik dacht ook altijd, op een gegeven moment heb je toch alles wel, maar er gaan ook gewoon dingen stuk, raken kwijt of zijn op.

Maar mijn paard wordt echt debiel van dazen, dus toch spray kopen. Ook staat ze soms te schuren met haar staart, dus toch anti jeuk kopen. Staart, geen doorkomen meer aan, dus toch antiklitspray kopen. Ze vindt wortels toch wel heel erg lekker, dat betekend 's winters elke week een 20 kilo wortels.

Een vrek zou NOOIT een paard kopen. Tong uitsteken

Ik weet niet of je rijmpje kent: "mensen met paarden hebben een hemel op aarde, maar als ze sterven valt er niets meer te erven."

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:12

Ponyfee, ook voor een boscrosspony is het fijn als hij wel gegymnastiseerd wordt, daarvoor zijn lessen toch wel verstandig...

TS, wat veel mensen niet meerekenen maar wel behoorlijk mee kan tellen, is benzinegeld naar je stal toe. Gaat niet voor iedereen op, maar was op mijn vorige stal dik 2 euro per dag, dus zeker 60 euro per maand...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:14

Heb er toch maar een geopend:

[PP] Het vrekkentopic

Ik ben een klein vrekje en heb toch een paard. Ik kan er ontzettend van balen als ik teveel geld heb uitgegeven voor iets, en omgekeerd vind ik het geweldig om een goedkoop en even goed alternatief te vinden voor dure spullen.

Ik heb geld over voor een goede voeding en verzorging voor mijn paard en om goede les te nemen maar verder wil ik toch elke euro omdraaien hoor!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:14

Miran, daar heb je gelijk in, maar vind het onzin dat een ander moet uitmaken dat je MOET lessen.
het verschil zit hem in het moeten of mogen Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:21

Ik denk dat je het maar moet zien als aanraden te gaan lessen Knipoog

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:22

precies Miran Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:30

grappig dat de meningen zo verschillen paarden houden is duur, maar wel net zo duur als je het jezelf maakt. buiten de normale verzorging en voeding om. wij hebben onze paarden thuis staan, scheel natuurlijk een hoop geld. maar wat belangrijk is is dat je voor kwaliteid kiest, dit bespaart je op de lange termijnen veel geld. zoals goed voer, die van ons krijgen marstall, hebben ze minder van nodig, is goed voor hun tanden enz. maar wel wat duurder dan de gemiddelde zak voer. wormen kuren, als je goed vooruit gaat plannen kan je vaak grotere hoeveel heden inkopen voor minder geld, zorg dat je goed afwisselt met de kuren dit voorkomt een worm infectie. ik las hier 25 euro per kuur, ik weet niet wat jullie ze in hun mik douwen, maar het hoeft niet altijd zo duur. zelfde geld voor tuig en verzorging s spullen, koop gelijk een goed zadel, hoef je het ook niet na een half jaar te vervangen omdat het niet past. enz. enz. wat ik probeer te zeggen is, dat ondanks dat een paard houden duur is, je het jezelf goedkoper kunt maken door goed na te denken over je aankopen en beslissingen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:22

Miran schreef:
Ponyfee, ook voor een boscrosspony is het fijn als hij wel gegymnastiseerd wordt, daarvoor zijn lessen toch wel verstandig...

TS, wat veel mensen niet meerekenen maar wel behoorlijk mee kan tellen, is benzinegeld naar je stal toe. Gaat niet voor iedereen op, maar was op mijn vorige stal dik 2 euro per dag, dus zeker 60 euro per maand...

Is een goede tip om rekening mee te houden. De nu beoogde stal is niet ver van huis en ik wil max een 15 minuten moeten rijden om bij mijn paard te komen. Is toch ook weer een half uur totaal! Daarbij zijn de benzinekosten in onze jaarlijkse begroting al ruim geschat omdat we met 2 kids nog wel eens ergens naartoe moeten. Dus die benzinekosten reken ik niet bij de stal er extra bij. Maar wel iets om in de gaten te houden tegen die tijd bij de keuze van de stal...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:30

Om je een voorbeeld te geven. Onze stal is ongeveer 15 minuten van huis verwijderd. Wij gaan er nu op de fiets naar toe ipv met de auto. Dat scheelt mij bijna 2 x tanken pm. En nou heb ik nog een zuinige kleine auto, maar met de huidige prijzen loopt dat wel richting de 60-80 euro pm extra.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:31

sjakie schreef:
Om je een voorbeeld te geven. Onze stal is ongeveer 15 minuten van huis verwijderd. Wij gaan er nu op de fiets naar toe ipv met de auto. Dat scheelt mij bijna 2 x tanken pm. En nou heb ik nog een zuinige kleine auto, maar met de huidige prijzen loopt dat wel richting de 60-80 euro pm extra.

LPG inbouwen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:34

dat heeft de andere auto, maar die zuipt veel meer Tong uitsteken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:38

ikke schreef:
Als je nu eens als vuistregel hanteert dat je 400 - 500 euro per maand moeten kunnen missen zonder met je ogen te knipperen; dan kun je rustig een paard kopen.
Het gaat er iet om dat je elke maand die 500 euri's nodig hebt maar enige flexibiliteit is wenselijk.
Feitelijk is een paard als een Rolls Royce: als je moet vragen naar de prijs van de opties kun je ze niet betalen. Als je bij een paard moet gaan tellen wat alle individuele kosten zijn, kun je geen paard betalen. Kun je die 400 - 500 euro per maand opzij zetten, koop dan rustig een paard.

Hmmm tsja Wat zal ik hier op zeggen. Mijn man en ik maken een jaarlijkse begroting van al onze inkomsten en uitgaven. Zal wel beroepsdeformatie zijn (hij maakt begrotingen, jaarrekening etc voor zijn werk. Ik heb een part-time boekhoudkantoor) maar we willen toch weten waar ons geld zo'n beetje zal gaan blijven dat komende jaar.

Dus zelfde geldt voor een eigen paard. Om uit te rekenen wat het bedrag is wat je per maand "over" moet hebben om een eigen paard te kunnen onderhouden zul je toch moeten weten wat het in de praktijk kost. En dat wist ik niet voor ik het uit ging zoeken. Stel je hebt geen enkel benul van auto's: hoe [u]weet[u] je dan dat een Rolls duur is? Hoe weet je dan als je je eerste auto aan gaat schaffen wat er bij komt kijken (Belasting, verzekering etc) en hoeveel dat kost? Of als je op jezelf gaat wonen waar je dan aan moet denken voor vaste kosten? Door het na te vragen. Vork

Nou, ik had dus zo'n berekening gemaakt en met mijn boerenverstand wel zo wat dingen kunnen verzinnen wat er echt aan vaste lasten langs komen (zo wist ik VOOR mijn verzorgshet dus echt niet dat je het beste elk jaar de tanden kan laten checken) en heb het nodige nagevraagd aan kosten.
Maar om zeker te weten dat ik alles heb meegenomen hier dus dit topic geopend.

Dus jouw opmerking over 400 tot 500 euro over moeten hebben. Ja leuk. Vork Voor hetzelfde geld vind jij dat het 600 had moeten zijn. Dan weet ik nog niet (en kan ik niet aan mijn man vertellen) welke kosten er zowiezo gemaakt gaan worden en welk gedeelte je dus apart kunt zetten voor calamiteiten.

Mij gaat het in dit topic erom wat de maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten zijn. Zodat ik weet wat je aan basisverzorging moet uitgeven. En een subvraag wat je evt per maand apart zet in een calamiteitenpotje.

Zo weet ik nu dus dat ik met mijn berekening aardig in de richting zat. Wat ik daarnaast nog apart ga zetten... alleen ik kan in mijn eigen portemonnee kijken Cool

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:42

sjakie schreef:

Onze stal (van de verzorgshet dus) is 7 km van huis, 12 min rijden. Ook ik heb een kleine zuinige auto. Mijn man vindt toch al dat ik te weinig rij voor een eigen auto (hij heeft een leasebak) dus als dat een dagelijks op-en-neertje wordt van 15 km totaal, is dat alleen maar extra reden dat ik mijn eiegn auto blijf houden Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:03

Zilfstar schreef:
sjakie schreef:

Onze stal (van de verzorgshet dus) is 7 km van huis, 12 min rijden. Ook ik heb een kleine zuinige auto. Mijn man vindt toch al dat ik te weinig rij voor een eigen auto (hij heeft een leasebak) dus als dat een dagelijks op-en-neertje wordt van 15 km totaal, is dat alleen maar extra reden dat ik mijn eiegn auto blijf houden Vork

Een auto hoeft niet duur te zijn. Kwestie van beetje opletten. Ik heb gisteren een leuk autootje erbij gekocht. Doet 200 euro wegenbelasting en 100 euro verzekering per jaar en rijdt 1:20 (zeggen ze). Daarbij is het nog een 4x4 ook!!! (kan alleen geen geladen trailer achter)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:10

bekappen is 30 euro bij mijn smid. het ontwormen zou ik vaker doen. Ik denk dat je een goede inschatting gemaakt hebt van de kosten.
Als ik naar mijn paarden kijk dan kan dat kloppen. Let wel beter langer zoeken en een iets duurder paard aanschaffen wat gezond is dan dat je een ongezond(er) paard komt en de DA kosten hebt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:19

Je berekening komt inderdaad wel aardig in de buurt.
Alleen de smid zou ik wel mee tellen, er zijn maar weinig paarden die zonder ijzers kunnen, en de stalling vind ik ook wel erg goedkoop.. Maar dat ligt ook aan wat je als luxe wilt? Binnenbak etc. Sta nu namelijk op een stal met buitenbak en betaal ik 185 euro per maand per paard, vorige stal had een binnenbak en daar betaal je 265 euro per maand per paard, behoorlijk verschil dus.