doe ik het allemaal nu zo verkeerd????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: doe ik het allemaal nu zo verkeerd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:10

Dat klopt. Bij Jo werkt druk aan de achterkant juist averechts, dan schiet ze weer naar achteren.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 20:24

Ja Luna1, wel grappig want zondag stond er al een andere op de trailer, en hij wilde er nog niet in.
Toen hebben we die andere er weer uit gehaald en getracht om practisch naast elkaar de trailer in te lopen (ja je wordt creatief op den duur) maar ook dat werkt niet... en toen mijn vriendinnen alleen al achter hem gingen staan begon hij beetje agressief te stampen en op den duur echt de grond weg te slaan...
Hij probeerde ze niet te slaan, maar wilde naar mijn idee iets duidelijk maken... maar ja als hij nu kon praten! hahaha Haha!
Heb net een dvd van pat parelli binnen gekregen, ga deze nog maar even kijken voordat we naar balingehof gaan, misschien heb ik er nog wat aan!
Eind juni gaan we een weekendje weg met de meiden en paarden dus ik hoop echt dat hij dan mee kan!
Zo jammer he dat hij nog niet begrijpt dat we dan naar een giga bos gaan waar we heerlijk kunnen galoperen en uren kunnen rond stappen....
Bedankt voor de reacties! OK dan!

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:27

kijk eens op 2 moons.nl
vriendin van me zus haar paardje wilde ook de trailer niet in....
en nu is dat opgelost.....
kijk maar even op de site

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:29

Ik vind dat je er goed aan gedaan hebt bij je eigen standpunt te blijven! Met rust krijg je veel en veel meer gedaan dan hem ineens de trailer in te vegen. Daar heb je de volgende keer ook weer niets aan. Succes bij de Balingehof!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 20:38

Ja die site had ik net vanmiddag bij mijn favorieten toegevoegd!
Het klonk zo goed allemaal dat als het met Balingehof niets wordt ik zeker contact op ga nemen met 2moons! Klinkt erg goed!
Thanks!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:38

Die dvd van Parelli is een aanrader! hou er wel rekening mee met kijken dat het vrij saai is als je niet begrijpt wat hij aan het doen is Knipoog soms moet je juist helemaal niks doen en het paard zelf laten nadenken. Het belangrijkste is juiste timing en juiste response, niet pushen op momenten dat het paard met de aandacht bij de trailer is en op juiste moment weer druk geven en niet te vergeten op juiste moment druk loslaten!
Die druk kan heel licht zijn en alleen een kleine vingerbeweging of flink zijn door het touw op druk te zetten, en dát is nou net de kunst om de juiste druk voor dat specifieke paard te leren vinden....
Als ik zo jouw probleem lees denk ik dat je een dikke-vinger-paard hebt en hij niet echt angst heeft.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:42

meid, je bent juist goed bezig!! Ik heb goede ervaringen met 2moons! Theorieavond gedaan en daarna is het zelf gelukt.
Ook zullen ze op het balingehof je wel vertellen dat je goed bezig bent. Boos worden heeft geen enkele zin. Jij wilt dat jouw paard uiteindelijk vol vertrouwen met jou meeloopt de trailer in, dat het zelfs leuk wordt en dat ze dravend de trailer in kan gaan als jij het vraagt. Dat alles krijg je niet door dwang. En daarbij is een paard gewoon sterker.
En of hij bang is of niet (wat ik in een reply las) doet niet terzake, jouw paard heeft besloten dat hij de trailer niet inwil en waarom is niet zo belangrijk want daar kom je toch niet achter. (toch jammer dat ze niet kunnen praten!)
De manier waarop jij het oplost is wel belangrijk, dat bepaalt hoe het de volgende keer gaat verlopen!
Dus wees trots op jezelf dat je hulpt zoekt bij mensen die verder kijken dan de vele mensen die denken dat ze wel weten hoe het moet en het paard op die manier geen vertrouwen geven.... goed dat je deze keer niet naar je vriend hebt geluisterd (sorry vriend!)
het kost veel energie en geld, maar je zult het oplossen en trots zijn op je paard en op jezelf!!!

zet m op!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:41

Ik zou lekker naar Balingehof gaan. Ik ben er zelf ook geweest en heb nooit meer laadproblemen gehad. Zonder geweld of naar gedoe met longeerlijnen was het probleem in no time opgelost.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik het ook eerst met geweld (longeerlijn, zweep) heb geprobeerd maar dit leidde tot een paard dat zich liet vallen en op een gegeven moment ging vechten. Gericht naar mensen slaan en aanvallen. Bij het balingehof stond ze er met een half uurtje zonder geweld op en ik heb nooit meer problemen gehad. Het was een kwestie van de regels even opnieuw doornemen en uiteindelijk was vooral ik degene die getraind moest worden. Bij paardlief was het probleem in een uurtje opgelost maar ik heb die twee weken hard nodig gehad! Knipoog

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 08:15

Ja je hoort toch zo vaak dat als iemand met paard bij Balingehof is geweest, dat er daarna nooit meer problemen zijn met laden! Lijkt me zo geweldig.
Heb net mijn E rijbewijs gehaald (dik 400 euro) en een andere auto gekocht om de trailer mee te kunnen trekken... Zou toch zo zonde zijn als al die dikke uitgaven voor niets zijn omdat mijn paard de trailer niet op wil.. Huilen

Ik heb nu van een vriendin ook de dvd van Balingehof en heb al een beetje gezien wat de werkwijze is.
Ben alvast een beetje het grondwerk weer aan het oppakken. Ik zag op de dvd dat John met een zweep klapt en het paard moet begrijpen dat de geluiden hem geen kwaad doen.
Dus ik ging dit ook wat proberen, en ja hoor na een paar keer keek hij niet meer op of om. Maar hierna wilde ik longeren en toen wilde ik hem met de zweep weer wat vlotter maken, maar was toen even de logica kwijt....
Eerst ging ik dus hem laten zien dat hij rustig kon blijven staan als hij de zweep zag/hoorde en hierna wilde ik hem juist voorwaarts maken middels de zweep... Haha!
Heb maar gelongeerd zonder de zweep... ik dacht als ik die logica niet snap zal hij het ook wel niet meer snappen...
Ik ben benieuwd hoe het woensdag en donderdag gaat! Zal wel even verslag uitbrengen! Ik kan nu niet mee doen aan de wedstrijden in Boerakker, maar mag nu wel schrijven bij een jury (is ook heel interessant! dus toch nog een geluk bij een ongeluk)
Thanx voor de reacties! OK dan!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:43

Is het niet gewoon dat er te onvoorzichtig gereden is?

Anders zou het wel raar zijn als een paard zonder reden ineens niet meer de trailer op wil dan is er toch odnerweg wat gebeurd.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:52

Blacknestor schreef:
Ik zag op de dvd dat John met een zweep klapt en het paard moet begrijpen dat de geluiden hem geen kwaad doen.

Hm, hij moet gaan begrijpen dat JIJ hem geen kwaad doet Knipoog, dat is een essentieel verschil. WANT de intentie waarmee je iets doet maakt zaken begrijpelijk voor het paard, dan kun je namelijk ook weer gewoon met de zweep longeren Clown .

Het draait er dus voornamelijk om dat je zelf "enge" dingen met je paard doet, het paard jou gaat vertrouwen wat je relatie met het trailerladen weer gaat vergroten. Het heeft niets met de zweep te maken, kan ook een touw zijn, plastic, noem maar op.

Normaal gesproken laat ik topics waarin we worden genoemd meestal rusten, maar dit is echt een essentieel verschil!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:16

Dank Monya vooor je reactie, ja ik begrijp wat je bedoelt. Het voelde voor mezelf alleen een beetje raar..
Maar het is inderdaad goed om dit soort dingen met hem te doen, hij kan soms best schrikkerig zijn en als ik dan een tijdje geen grondwerk en/of schrikparcoursje heb gedaan is dat erger dan wanneer we hier actiever mee bezig zijn.
Ik zal donderdag wel het fijne erover horen! (hoop ik!) Ik heb er heel veel zin in! Jullie zien er erg bekwaam uit!
Bedankt.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:27

LADPR: nee er is absoluut niet onvoorzichtig met hem gereden! Ik was er ook elke keer bij en dat is zeker niet gebeurt... Als hij er ook eenmaal op staat, staat hij erg rustig en relaxed.
Ik was onzeker omdat ik niet zeker wist of ik nu echt de trucendoos open moest trekken om hem naar Balingehof te krijgen (op welke manier dan ook). Of dat ik het voor mijn gevoel wel goed heb gedaan om niet naar mijn vader te luisteren en hem weer terug op stal te zetten en een andere afspraak met Balingehof te maken...
Nu bijna een week later heb ik toch echt wel het gevoel dat ik er juist aan heb gedaan. Je maakt een paard sneller kapot dan dat je weer wat opbouwt..
(mede dankzij jullie reacties! dank jullie wel!)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:04

Wij hebben eens achter een trailer gereden (daarom vroeg ik het ook) die man reed voor ons idee ontzettend netjes maar dat paard stond toch heen en weer te wiebelen. Dus wij rijdne tegenwoordig nog voorzichtiger omdat we dus zo gemerkt hebben dat paarden echt heel gauw last hebben van de manier van rijden, ook al denk je zelf dus dat je netjes rijd.

Een van mijn paarden had het trouwens ook van de een op andere dag, die wilde de klep niet meer op. Heb dagen staan kijken wat er nou dan ineens met de klep was. Heb toen hooi op de klep gelegd met inladen en meneer liep er weer zo op alsof hij nooit anders gedaan had.

Waarom geen idee er was niks anders aan de klep dan anders.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 10:40

Ja apart is dat he dat het zo in een keer mis kan zjin, maar ook in een keer ook weer goed...
Ik heb ook een keer mee gereden in de trailer bij mijn shetlander, wat een lawaai joh!
Er hingen 2 doelloze kettinkjes die ontzettend klapperden, deze heb ik gelijk vast gezet. Maar ja het is onvoorstelbaar wat een geluiden en hoe goed je elke handeling van de bestuurder voelt!
Ik heb sinds kort mijn eigen E rijbewijs en rijd ook heel voorzichtig. Ik heb liever een file achter me aan! Wat ik ook heel vervelend vind zijn alle rotondes en drempels wat men bedacht heeft! Voor de gewone automobilist is het een handig middel om de snelheid eruit te halen, maar met een vrachtwagen en paardentrailer is het echt een drama!
Fijn dat jouw paard er nu weer gewoon op gaat! Zo is de oplossing erg makkelijk!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:45

het verschil tussen paarden is natuurlijk dat de ene angstiger is dan de andere. Als je paard angstig is, zou ik hem door Balingehof laten ophalen. Als hij gewoon zit te klooien, zou ik toch maar eens laten zien hoe hij het wel moet doen.

Mijn ruin is totaal niet bang om de trailer op te lopen, hij zit gewoon altijd te klieren. Maar als ik hem één klein tikje met de zweep geef(echt niet hard!) dan staat hij er zó in Knipoog Als hij bang zou zijn zou dat averechts werken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:16

Blacknestor: Ja echt apart hoor en ik stond op het punt om ook het balingehof in te schakelen omdat ik het echt neit meer wist.

Ik stond op een wedstrijd terrein en hij wilde op de terug weg er gewoon echt neit meer in. Uiteindelijk hebben we hem moeten tillen/duwen met als gevolg een paar gewonden omstanders.

Heb thuis alles geprobeerd met wat lekkers gewoon een uur gestaan maar nee, tot iemand tegen me zei of ik al eens hooi op de klep had geprobeerd.

Inderdaad dat is echt drama ja rotondes nog erger dan drempels.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:33

Oh dat lijkt mij ook echt het ergste! Om op zo'n wedstrijdterrein te staan en dan maar je geduld te bewaren! Heb het wel eens gezien en dan gaan alle omstanders zich er nog eens mee bemoeien. Iedereen bedoelt het heel lief natuurlijk!
Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan! Heb gisteren voor het slapen gaan nog de dvd gekeken en heb de hele nacht hoefijzers op de laadklep gehoord, van dat getrappel enzo! Werd om 2 uur wakker, om 3 uur, om 4 uur en nu ben ik moe! Ik ben benieuwd of het gaat lukken vanavond!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:59

Pfff jeetje, zal je wle kapot zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:08

LADPR schreef:
Wij hebben eens achter een trailer gereden (daarom vroeg ik het ook) die man reed voor ons idee ontzettend netjes maar dat paard stond toch heen en weer te wiebelen. Dus wij rijdne tegenwoordig nog voorzichtiger omdat we dus zo gemerkt hebben dat paarden echt heel gauw last hebben van de manier van rijden, ook al denk je zelf dus dat je netjes rijd.

Een van mijn paarden had het trouwens ook van de een op andere dag, die wilde de klep niet meer op. Heb dagen staan kijken wat er nou dan ineens met de klep was. Heb toen hooi op de klep gelegd met inladen en meneer liep er weer zo op alsof hij nooit anders gedaan had.

Waarom geen idee er was niks anders aan de klep dan anders.

Hier dezelfde ervaring en daarom heb ik dat ook al aangehaald.
Rustig rijden is soms nog te hard Lachen

En echt heel vaak zie je dan dat paarden die eerst wel laden het dan niet meer doen.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:15

runningkawa: wil die van jou er nu wel weer op? Hoe heb jij dit opgelost?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:19

Goed plan om niet zelf verder te gaan rotzooien. Ik zie helaas vaak genoeg op wedstrijden mensen rotzooien om hun paard op de wagen te krijgen. En helaas vaak met veel geweld.

De les op Balingehof zal niet alleen jouw paard op de trailer helpen, maar het zal ook jullie band samen verbeteren. En je gaat weer eens anders naar je relatie met je paard kijken. En misschien past niet alles bij jou of jouw paard, maar je haalt er dingen uit, die je kan gebruiken. Misschien nu of in de toekomst. Je bent nooit te oud om te leren.

Succes, niets zo fijn als een paard dat gemakkelijk laadt.

(mijn paarden lopen op commando zelf in en uit de trailer, thuis, op de club en op wedstrijden. Zalig, scheelt een hoop stress).

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:35

Oh wow, dat is natuurlijk helemaal geweldig! Op commando!
Heb je dat op de Parelli manier gedaan? Of je eigen versie?
hahaha zul je zien dat het feit dat hij niet de trailer op wilde dat dat alles juist beter heeft gemaakt voor ons, wel ironisch! Maar het is nu al wel beetje zo, ben nu al wel zekerder van mijzelf om gewoon voet bij stuk te houden om met mijn paard ook op mijn manier te doen. Ben nu bijna 25 dus dan mag het wel he?! Bloos
En we hebben deze week alweer paar keer grondwerk gedaan en dat had ik laatste tijd wat links laten liggen.. dus ook weer een positieve uitwerking!
Maar dan zou ik een stuk beter slapen als hij zo de trailer op zou gaan, en als hij het op commando doet ga ik misschien zelfs nog lekker dromen! Allemaal voordelen als je paard een tijdje de trailer niet op wil! Haha!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:54

Blacknestor schreef:
Oh wow, dat is natuurlijk helemaal geweldig! Op commando!
Heb je dat op de Parelli manier gedaan? Of je eigen versie?
hahaha zul je zien dat het feit dat hij niet de trailer op wilde dat dat alles juist beter heeft gemaakt voor ons, wel ironisch! Maar het is nu al wel beetje zo, ben nu al wel zekerder van mijzelf om gewoon voet bij stuk te houden om met mijn paard ook op mijn manier te doen. Ben nu bijna 25 dus dan mag het wel he?! Bloos
En we hebben deze week alweer paar keer grondwerk gedaan en dat had ik laatste tijd wat links laten liggen.. dus ook weer een positieve uitwerking!
Maar dan zou ik een stuk beter slapen als hij zo de trailer op zou gaan, en als hij het op commando doet ga ik misschien zelfs nog lekker dromen! Allemaal voordelen als je paard een tijdje de trailer niet op wil! Haha!

misschien heb je iets aan de uitspraak van Parelli: it is NOT about the trailer, it is about the RELATIONSHIP.
de trailer is een ding dat je gebruikt om aan je relatie met je paard te werken, net zoals je een ton, een plastic zeil of een hindernisbalk zou kunnen gebruiken.
het feit dat je grondwerk zo'n positieve uitwerking heeft op jullie relatie, bevestigt dit ook.
vergeet het belang van een paard dat in de trailer wil gaan, ook al lijkt dat op dit moment het belangrijkste.
het belangrijkste is dat jij en je paard met elkaar communiceren, elkaar respecteren, en elkaar kunnen vertrouwen.
met als uiteindelijke resultaat een paard dat: achterwaarts een heuvel op gaat op een vingeraanwijzing, een hindernis springt als je een arm uitstrekt, en voor je uit de trailer opdraaft!
OMDAT jullie er tijd en energie in hebben gestoken samen een taal te ontwikkelen.
en uit je voorgaande berichten lijkt me dat je die weg al aardig op bent gegaan.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:58

Update:
Gisteren is Nestor opgehaald en ging redelijk goed de trailer op (sprong een keer keihard er weer af)
Maar door de rust te bewaren is hij er toch weer opgegaan.
Dus vandaag gaan we trainen! Ben zeer benieuwd hoe het gaat! Mocht het niet lukken heb ik de mogelijkheid om twee weekse cursus te doen, maar dat is wel een behoorlijke uitgave! Ziek