Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

soms moet je juist helemaal niks doen en het paard zelf laten nadenken. Het belangrijkste is juiste timing en juiste response, niet pushen op momenten dat het paard met de aandacht bij de trailer is en op juiste moment weer druk geven en niet te vergeten op juiste moment druk loslaten!
Blacknestor schreef:Ik zag op de dvd dat John met een zweep klapt en het paard moet begrijpen dat de geluiden hem geen kwaad doen.
, dat is een essentieel verschil. WANT de intentie waarmee je iets doet maakt zaken begrijpelijk voor het paard, dan kun je namelijk ook weer gewoon met de zweep longeren
.
Als hij bang zou zijn zou dat averechts werken LADPR schreef:Wij hebben eens achter een trailer gereden (daarom vroeg ik het ook) die man reed voor ons idee ontzettend netjes maar dat paard stond toch heen en weer te wiebelen. Dus wij rijdne tegenwoordig nog voorzichtiger omdat we dus zo gemerkt hebben dat paarden echt heel gauw last hebben van de manier van rijden, ook al denk je zelf dus dat je netjes rijd.
Een van mijn paarden had het trouwens ook van de een op andere dag, die wilde de klep niet meer op. Heb dagen staan kijken wat er nou dan ineens met de klep was. Heb toen hooi op de klep gelegd met inladen en meneer liep er weer zo op alsof hij nooit anders gedaan had.
Waarom geen idee er was niks anders aan de klep dan anders.

Blacknestor schreef:Oh wow, dat is natuurlijk helemaal geweldig! Op commando!
Heb je dat op de Parelli manier gedaan? Of je eigen versie?
hahaha zul je zien dat het feit dat hij niet de trailer op wilde dat dat alles juist beter heeft gemaakt voor ons, wel ironisch! Maar het is nu al wel beetje zo, ben nu al wel zekerder van mijzelf om gewoon voet bij stuk te houden om met mijn paard ook op mijn manier te doen. Ben nu bijna 25 dus dan mag het wel he?!![]()
En we hebben deze week alweer paar keer grondwerk gedaan en dat had ik laatste tijd wat links laten liggen.. dus ook weer een positieve uitwerking!
Maar dan zou ik een stuk beter slapen als hij zo de trailer op zou gaan, en als hij het op commando doet ga ik misschien zelfs nog lekker dromen! Allemaal voordelen als je paard een tijdje de trailer niet op wil!