Is jouw paard al gechipt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Re: Is jouw paard al gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:35

jomaro schreef:
En wie gaat de controle uitvoeren. Hoe hoog is de e.v.t. bekeuring die je zou kunnen krijgen.
Wat is het nut ervan, als je niet bij keuringen, wedstrijden je paard laat zien.
Mijn paardje is dus niet voorzien van een chip. Gaat ook niet gebeuren.
Weet wie hij is Haha!

En wat als jouw paarden uitbreken uit de weide? En een ongeval veroorzaken? Dan worden ze gegarandeerd gecontroleerd. Wat als ze geen ongeval veroorzaken, maar in paniek een heel eind weglopen? Is het dan niet aangenaam om te weten dat iemand ze kan vinden, gewoon controleert op de chip en jou als eigenaar vindt? En als jouw paard wordt gestolen, dan kan je nog bij hoog en laag beweren dat het echt jouw paard is dat ze teruggevonden hebben, maar als jij dat niet kan bewijzen, dan krijg je hem ook niet terug. Toch makkelijk als ze dan een keer over zijn hals gaan, de chip vinden en zien dat hij op jouw naam staat?
De controle gaat gebeuren op wedstrijden. Zo kan gecontroleerd worden of het paard waarmee je rijdt ook wel effectief het paard is dat je opgegeven hebt. Gebeurt al jaren voor de drafkoersen. De boetes starten vanaf 200 euro. Controles kunnen gebeuren als jij je met je paard op de weg begeeft. Waarschijnlijk zal dit niet routinematig gebeuren, maar wederom, wat als er iets gebeurt? Je paard veroorzaakt een ongeval of trapt iemand? Er zijn reeds mensen die zijn beboet omdat hun paard niet in orde was. Het is trouwens al sinds vorig jaar juli verplicht om elk paard dat het erf verlaat te chippen. Vanaf juli dit jaar moet ELK paard in orde zijn, ook degene die het erf niet verlaten.
Laatst bijgewerkt door Coliena op 28-05-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:40

@ Coliena: Paarden zijn in een andere mate slachtdieren. De meesten worden niet gefokt voor de slacht, terwijl dat met koeien enz. wel gebeurd. Een paard is hoe langer hoe meer een gezelschapsdier geworden.

Het Swieber verhaal:
Swieber is niet gevonden DANKZIJ het systeem, Swieber is voor buitenstaanders GEIDENTIFICEERD door het systeem. De eigenaar had echt geen chip nodig om hem te herkennen.
De chip heeft helemaal niks geholpen, een van de voordelen die genoemd werden ten tijde van de invoering was dat gestolen paarden gemakkelijker weer terug gevonden kunnen worden. Dat is nu dus wel onder uit gehaald.

Alle verhalen van problemen over de chip: Als het zo moeilijk is om een chip goed te plaatsen, moeten we dat risico dan wel willens en wetens willen lopen? Er zijn andere, 100% ongevaarlijke en onschadelijke manieren om een dier te registreren, waarom is er niet voor die mogelijkheid gekozen?

Overigens een verhaal uit mijn eigen ervaring: shetje is gechipt, van volle, lange bos manen is hij terug gevallen naar een klein beetje en heel erg kort en bovendien helemaal kaal op de plek waar de chip geplaatst is.

Kun jij mij dan verklaren hoe dat kan? Dat heeft mijn inziens alles met dat stomme ding te maken en nergens anders mee.

Om op je post hierboven in te gaan: Een eigenaar wordt niet terug gevonden aan het chipnummer van het paard omdat daar geen database van is zoals bijvoorbeeld voor honden en katten. Daarnaast is de chip i.c.m. het paspoort ook geen eigendomsverklaring dus daarmee haal je ze ook al niet terug. wat heeft zo'n ding dan voor nut?

En verplicht om te chippen als je paard het erf af gaat? Dat is onzin. Het is verplicht om je paard geregistreerd te hebben staan als je van je erf af gaat, dat is iets heel anders!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:44

Uhm er is wel een database mijn paard staat er in Knipoog
Is op dezelfde site waar honden en katten ook opstaan.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:48

@fjordnina: hieronder een hele hoop uitleg. Je moet je eerst verdiepen in iets, voor je beslist dat België slecht bezig is. De toestand in België is helemaal anders dan in Nederland. Hier is echt een volledig systeem opgericht. Als je nog vragen hebt, dan beantwoord ik ze graag.

Het doet er niet toe of ze er voor worden gefokt of niet, het is nu eenmaal zo dat veel meer paarden in de slacht belanden dan jij denkt. En dat is genoeg. Het paard wordt beschouwd als voedselproducerend dier. Jij hebt trouwens zelf de keuze of je hem opgeeft als slachtpaard of niet!

In de tijd van Swieber bestond het systeem nog niet, met databank. En nog eens, het is GEEN antidiefstalsysteem! Maar het zorgt er wel voor dat de gestolen dieren vroeg of laat opduiken, dankzij hun chip! Dat de eigenaar die chip niet nodig heeft om hem te herkennen is niet meer dan logisch, maar zo werkt het rechtsysteem niet. Je moet het kunnen bewijzen! Schetsen en dergelijke zijn niet altijd volledig correct en iedereen kan ze maken. De chip daarentegen is sluitend bewijs.

Het is niet moeilijk om een chip te plaatsen. Je moet alleen veearts zijn en weten hoe. In België is een opleiding verplicht vooraleer je paarden mag chippen. Het houdt niks in, maar je moet het weten en geleerd hebben. Een paard spuiten of vaccineren houdt ook niets in. Maar als je het verkeerd doet, dan kunnen er wel problemen optreden.

Het verhaal van je shetje vind ik interessant. Ik zou het niet kunnen verklaren. De chip is volledig inert, zendt geen stralen uit en heeft geen enkele energiebron. Mag ik vragen waar de chip exact zit? Hij hoort te zitten op de overgang van eerste tweederde en onderste derde van de hals, ongeveer 1 à 2 cm onder de manenkam. Ik heb dit verschijnsel nog nooit gezien!

Er is zeer zeker een database! En nog wel speciaal voor paarden! Is ingevoerd in België en is onderdeel van het systeem. Lees mijn eerste post maar eens. Het paard staat in de databank met al zijn persoonlijke gegevens (signalement, slachtpaard of niet, geslacht, leeftijd,...) tesamen met zijn verblijfplaats en eigenaar. Als je paard gechipt is, een Europees paspoort heeft én in de databank staat, dan krijg je een mutatiedocument! Dat is het EIGENDOMSBEWIJS van je paard. Dus als ze je paard vinden, dankzij de databank en de chip, dan kun je hem opeisen op basis van het mutatiedocument. Het systeem in België houdt duidelijk meer in dan gewoon een chipje zetten.

Paard moet wel degelijk gechipt van het erf gaan. Nogmaals, er moeten DRIE dingen voldaan zijn
1: chip
2: europees paspoort
3: inschrijving met chip en paspoort in de centrale databank

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:01

Coliena schreef:
Het systeem in België houdt duidelijk meer in dan gewoon een chipje zetten.

Ja inderdaad.

Paspoort à 65 euro
Chip plaatsen à 25 euro
Inschrijven in databank à 42 euro

Totaal 132 euro.

in ons geval x 50 Huilen

Gewéldig systeem! Wij zijn er ook zo blij mee....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:03

Zo dat inschrijven kost wat bij jullie, ik heb iets van 7 euro betaald.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:14

Ik begrijp ook niet waarom dat zoveel moet kosten...
Er wordt in ieder geval weer veel geld verdiend door bepaalde instanties over de hoofden van....
België op zijn (s)malst. Weeral (zoals ze hier zeggen, dat betekent alweer Clown ).

En dan te bedenken dat we een aantal jaren geleden een hond importeerden uit USA die gechipt was, nee dat kon niet voor Belgie, hij moest ook nog getatoueerd worden. Dat bedénk je toch niet Lips are sealed

Rare jongens die belgen...

Maar ja, we wonen wél mooi.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:19

Tja, het kost inderdaad geld. Daar kunnen wij helaas niets aan veranderen. We hebben het ook al aangeklaagd, maar helaas geen effect. Dat krijg je natuurlijk als een privé bedrijf verantwoordelijk is voor de databank... Dit is volgens mij trouwens ook de belangrijkste reden dat mensen tegen de chip zijn. Het geld. Gelukkig is het een éémalige kost.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:28

Nou als iedereen zijn paard nu een chip geef, is die ene zonder chip van mij Haha!

Neem het risico wel dat ik aangehouden wordt. Net zoiets als in stukken bos rijden zonder ruiterbewijs, waar het verplicht is.
En als mijn paard een ongeluk veroorzaak denk je dan dat ze naar een chip gaan zoeken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:55

Coliena schreef:
Tja, het kost inderdaad geld. Daar kunnen wij helaas niets aan veranderen. We hebben het ook al aangeklaagd, maar helaas geen effect. Dat krijg je natuurlijk als een privé bedrijf verantwoordelijk is voor de databank... Dit is volgens mij trouwens ook de belangrijkste reden dat mensen tegen de chip zijn. Het geld. Gelukkig is het een éémalige kost.

Nu hangt er aan onze paarden een wat hoger prijskaartje. Maar hier in de buurt zit een man met ongeveer 100 shetlanders.... zo iemand kan toch niets meer verdienen op zo'n shet ?
Want als alle paarden straks fijn geregistreerd staan dan kan men - eindelijk - de 'paardenbelasting' in gaan voeren.

Ik begrijp niet / heb nooit begrepen dat de paardenhouders/verenigingen/fokkers/stamboeken etc. in Belgie niet op op hun kop zijn gaan staan en de handen ineen hebben geslagen maar dat ze het allemaal maar gepikt hebben als makke schapen...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:15

jomaro schreef:
Nou als iedereen zijn paard nu een chip geef, is die ene zonder chip van mij Haha!

Neem het risico wel dat ik aangehouden wordt. Net zoiets als in stukken bos rijden zonder ruiterbewijs, waar het verplicht is.
En als mijn paard een ongeluk veroorzaak denk je dan dat ze naar een chip gaan zoeken.

Als jouw paard uitbreekt en een ongeval veroorzaakt, dan kun je er op rekenen dat hij zal gescand worden! Wat moeten ze anders doen om de eigenaar snel te vinden? En je kan er dan ook op rekenen dat je een boete zult gepresenteerd krijgen. Nu, het is jouw keuze en jouw verantwoordelijkheid. Je doet wat je wil.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:23

Dus als de eigenaar zich niet meldt kunnen ze hem/haar niet terugvinden, want niet gechipt, en kan hij/zij ook geen boete krijgen...!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-08 06:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:26

Misschien krijgt hij wel geen boete, maar hij zal ook zijn paard niet terugkrijgen. Nu, hier ging de discussie niet over natuurlijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:33

Die chip is niet uitgevonden om paarden sneller bij de eigenaar te brengen. Gaat om controle over medicijnen, of het juiste paard aan de start komt. Straks eenvoudige controle wie er een paard heeft voor poepbelasting.
Zolang ik deze pony heb zal die geen chip krijgen. Dat is mijn verantwoording inderdaad. Maar als ik een chip laat zetten en de pony gaat daardoor iets mankeren, dan is het ook mijn verantwoording. Want dan is er niemand thuis die de regel heeft bedacht.

Pony's die hier in de omgeving uitbreken, worden zonder naar de chip te zoeken weer netjes terug gebracht naar de eigenaar.
Voordeel van kleine woonplaats en veel weten gewoon wie de eigenaar is Haha!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:34

mijn verzorg pony is vorige week ofzo gechipt! Haha!

*wel jammer, nu kan ik haar niet meer jatten (grapje Knipoog)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:45

kan nog steeds .. is nml geen eigendoms bewijs ...

@coliena heb je aandelen ??

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:20

@Nickyu: bij de registratie en de chip hoort een mutatiedocument. Dit geldt als eigendomsbewijs. Dus voor je iets roept, lees eens terug of informeer je degelijk over de toestand in België.

Ik heb zeker geen aandelen en ook geld valt er niet mee te verdienen, enkel een hele hoop werk en weinig appreciatie. Maar ik ben tegen het nutteloze geroep van de tegenstanders. Als ze met argumenten komen die onderbouwd zijn, dan kunnen die in overweging genomen worden. Maar tot nu toe is er geen enkel geval waarbij iets gruwelijk mis loopt bekend. En verwijs alsjeblieft niet naar de antichipsite, want ik heb die al meerdere malen grondig bekeken en daar ligt echt niks te werwijten aan de chip. Ik vind dat iedereen zich moet onderbouwen vooraleer moord en brand te schreeuwen. Ik kan zeggen van mezelf dat ik grondig onderbouwd ben en bovendien heel veel ervaring heb om te zeggen dat er met het chippen niets mis is. Noch met lichamelijke problemen, noch met het systeem. Wat ik wel kan zeggen is dat het een zeer dure zaak is, waar zeker iets zou moeten aan kunnen gedaan worden en dat de administratie hopeloos achter is, wat ook zou moeten verbeteren. Voor de rest zou ik echt geen enkele reden weten waarom sommige mensen (vooral Nederlanders dan) er zo op tegen zijn.

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:51

Helaas heeft mijn paard wel een chip maar dat had ie al toen ik hem kocht. Ik ben tegen chippen!Ze moeten ze eens in mensen die misdaden gepleegd hebben gaan stoppen! vooral die gasten die uit TBS klinieken ontsnappen. Wie weet vinden ze die dan terug. Nee wij mens bepalen dat wij onze beestjes volstoppen met materiaal wat er niet hoort maar we stoppen het lekker niet in onszelf.Mijn hond en kat hebben geen chip en dat blijft ook zo! Als ik ze kwijt ben hang ik wel flyers op of plaats advertentie in de krant of supermarkt.Trouwens op veel wedstrijden kijkt men niet eens naar de chip omdat er dan geen uitlees apparaat aanwezig is. Let op straks zijn alle dieren gechipt< behalve die van mij> en dan komt de belasting met leuke ideen voor heffingen!!! Big Brother is watching you!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:20

Citaat:
@Nickyu: bij de registratie en de chip hoort een mutatiedocument. Dit geldt als eigendomsbewijs. Dus voor je iets roept, lees eens terug of informeer je degelijk over de toestand in België.

ja in belgie ... maar niet hier in nederland .. en ja dat wist ik
het mutatieformulier is je eigendoms bewijs in combi met
hier in nl absoluut niet ..

slechte ervaring met de chip is uit eerste hand
eigen ervaring bij eigen paard ..
en ook bij andere dingen gezien

heb zelf ook lichaamsvreemde voorwerpen in mij en
dat om te overleven ..als je ziet hoe een lichaam daar op reageert

als het goed gaat toppie ! gelukkig gaat het procentueel weinig fout
maar als het fout gaat is er echt niemand waar je bij aan kan kloppen ...
darbij voedsel controle me hol , dan stop je m der juist niet in Knipoog
buiten het feit dat een paard welke levenslang op biks gestaan heeft
helemaal geen lekker vlees geeft
ben ik er van overtuigd dat het puur om belasting technische redenen is

voorlopig zie ik heel eu echt niet gaan chippen
nederland is roomser dan de paus en belgie ..tja belgie
die overtreed zelfs de eu wet
duitsland is fel tegen al was het maar omdat verschillende stamboeken
het brandmerken niet op wil geven en eu dubbelle registratie verbied
(over dubbele registratie ..moeten ze mijn oude paard eens opzoeken
zit ook iets meer dan 1 chip in Nagelbijten / Gniffelen ws
draver vd baan chip spoorloos , toen nog blond heb ik er voor een wedstrijd 1 laten zetten
spoorloos , paard verkocht mensen wilden m gechipt , chip laten zetten
ook die spoorloos .. geloof dat ze het zelf ook nog ene keer hebben laten doen
maar ben erg beneiuwd , 1 is er iig uitgekomen ,,
mijn anda zou chiploos zijn , nu blijkt er wel een chip in te zitten
registratie nergens lokatie chip net onder die kale plek in zijn manen kam ..
bij mijn hond zit die op zijn knie .. ja is geen paard en voorstanders roepen dat het geen
vergelijk is .. maar ook die behoord te blijven zitten
dingen die ik om me heen gezien heb en ja gelukkig is het ook vaak goed gegaan
zal ik niet over uitweiden .. )

mar okee belgische chippers zijn uiteraard veel kundiger dan de nederlandse
toch , tenminste dat verklarde je eerder , dus daar zal het wel aan liggen

uberhaubt ben ik tegen lichaamsvreemde voorwrpen welke onnodig
(niet om medische redenen) ingebracht worden
zekr als er andere mogelijkheden zijn en die zijn er te over ..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:34

Honden en katten worden onder de huid gechipt en het nummer komt in een databank. Een DA kan dus de eigenaar traceren en dan heeft die chip nut.
Bij paarden komt de chip soms verkeerd terecht, is het paspoort geen eigendomsbewijs en ook via het nummer een loslopend paard traceren is moeilijk tot onmogelijk.
Swieber werd dan wel door de chip geidentificeerd, maar op het paspoort kon hij niet teruggehaald worden. Daar ging een heel juridisch verhaal aan vooraf.

Verder weet ik niet welke overheid gekker (of is het incompetenter) is, maar mij zou het verhaal van de belasting ook niks verbazen.

Dld weigert trouwens ook het chippen verplicht te stellen ivm een niet goed uitgesloten gezondheidsrisico.

Ik ben wel voor een snel, betaalbaar en veilig identificatiesysteem waarbij ook een eigendomsbewijs hoort. Ben dan wel voor een systeem waarvoor er niks in het paard hoeft en wegens de gezondheid, maar ook omdat er dan minder risico is op fraude. Er is dan veel minder waar een crimineel mee kan rotzooien. Anders combi irisscan + DNA, snel af te lezen en bij twijfel haren of bloed trekken.
Dan heeft het nl ook nut tegen diefstal en als controle op slacht. Denk dat ook de slagers dat graag zonder chip zouden zien ivm terugvinden van die chip bij het uitbenen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:38

Citaat:
Denk dat ook de slagers dat graag zonder chip zouden zien ivm terugvinden van die chip bij het uitbenen.

de slagers die ik gesproken heb iig wel ..
soms kunnen ze m niet vinden en ze hebben eerlijkheids halve doorgegeven dat die dan toch wel waarschijnlijk ergens in de voedselketen eindigd
dat is als het een jong paard is
ouder biks paard schijnt echt niet lekker te zijn
en of als afval dieren voer in het meest positieve de worst in
wel zit dit oudere vlees in frikandellen en andere snacks ..
wat ik begreep zijn ze in italie iets makkelijker en verdwijnt bijna alles de salami in

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:48

Hier in België is er wel een eigendomsbewijs verbonden aan de chip! Kan mijn paarden gewoon op internet vinden trouwens.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:49

tamary schreef:
Honden en katten worden onder de huid gechipt en het nummer komt in een databank. Een DA kan dus de eigenaar traceren en dan heeft die chip nut.
Bij paarden komt de chip soms verkeerd terecht, is het paspoort geen eigendomsbewijs en ook via het nummer een loslopend paard traceren is moeilijk tot onmogelijk.
Swieber werd dan wel door de chip geidentificeerd, maar op het paspoort kon hij niet teruggehaald worden. Daar ging een heel juridisch verhaal aan vooraf.

Nogmaals, AUB, lees eerst eens! Het gaat hier over België! In België krijg je een mutatiedocument na chippen en inschrijven inde databank. Dat is het EIGENDOMSBEWIJS van jouw paard. Dan zit hij in de databank met zijn chipnummer, kenmerken, eigenaar, verblijfplaats en slachtstatus. Dus loopt een paard los? Chip aflezen, invoeren in de databank en huppa, verblijfplaats en eigenaar en naam enzovoort bekend. Jij komt met je mutatiedocument en paard is van jou.

Wat het slachthuis betreft, ik kom heel veel in het slachthuis en de veeartsen daar ondervinden geen problemen met het vinden van de chip. Waarom? Omdat geen enkel paard binnen mag in het slachthuis waarvan ze de chip niet vinden! Dus ze weten van te voren dat hij te vinden is en waar hij te vinden is. Ze worden er aan de slachtlijn gewoon uitgesneden. Geen chip, niet geregistreerd of geen paspoort? Paard wordt geweigerd voor de slacht. Of hij wordt geslacht en volledig afgekeurd voor het vlees. Maar dat laatste gebeurt practisch nooit. In Nederland bestaat dit systeem niet, in België wel.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:54

tamary schreef:
Dld weigert trouwens ook het chippen verplicht te stellen ivm een niet goed uitgesloten gezondheidsrisico.

Zeer vreemd. Goede klanten van ons kweken met Duitse paarden die dan naar DUitsland worden gevoerd voor de veulenkeuringen en de verkoop. Deze MOETEN allemaal gechipt worden. Zijn ze niet gechipt, dan worden ze na het branden in Duitsland op de keuring zelf verplicht gechipt. Dus ik denk dat deze uitspraak al achterhaald is.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:56

JoCo schreef:
Daarom mijn vraag, wie heeft zijn/haar paard reeds laten chippen en hoe?

Ik heb m'n beide pony's nog niet laten chippen. Ben ook nog niet van plan om dat te gaan doen. Victor is een echte ongelukspony en ik ben vreselijk bang dat het juist met hem weer totaal misgaat.
Ondanks dat sommige mensen hier een pleidooi houden voor het chippen en zeggen dat het (bijna) nooit misgaat, ik heb helaas hele andere verhalen gehoord. Kan best zijn dat dat overdreven is, maar ik wil absoluut geen risico nemen.