Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Re: Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:37

Vorig jaar heb ik mijn paard ook laten slachten, om medische redenen. Ik ben er zelf niet bij geweest, mijn vriend wel. Hij zit al jaren in de paarden en is erg nuchter, maar hij kwam helemaal overstuur thuis... Ik zou het niet doen als ik jou was!

Snap wel dat je zeker wilt weten dat hij/zij er dalijk niet meer is en niet doorverkocht wordt etc. Maar vraag iemand anders om je paard weg te brengen, je eigen paard wil je daar niet zien liggen denk ik.

Sterkte iig Ach gut

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:41

Wat ik er iig van begrepen heb is dat ze bij Van Veen in alle rust te werk gaan en ook met de eigenaar mee denken....
Alleen dat zou al een reden zijn om voor mij om daar heen te gaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:42

Klopt, Van Veen heeft mijn paard ook gedaan.
Is een hele fijne man!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:53

Sterkte, Gambler.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:54

Ik heb enkele jaren mijn paard weg moeten brengen.
Ik had voor de slager gekozen omdat ik gehoord had dat bij een spuitje het voor kan komen dat het paard hier enorm tegen vecht.

De weg naar de slager toe was niet fijn. Ik was blij dat mijn vader de auto bestuurde.
Aangekomen heb ik me gemeld en de slager gaf aan dat hij er zo aan kwam. Ondertussen het paard op de wagen laten staan.
Ik heb aangegeven dat ik het paard dood wilde zien (je hoort tenslotte wel eens van die rare verhalen dat ze door de achterdeur weer als goed en levend verkocht worden).
Hij adviseerde om bij het schieten niet zelf aanwezig te zijn omdat het vallen een vervelend gezicht is.

Het paard werd rustig meegenomen door de slager. Er was bij het paard geen enkele paniek of onrust te ontdekken. Ze liepen de hoek om en al vrij snel hoorde ik een KLIK.
De slager kwam aanlopen met het halster en het was gebeurd.
Ben toen nog gaan kijken en gelukkig was ik door een kennis gewaarschuwd dat ze een geslacht paard gelijk ophangen en leeg laten bloeden.
Ze hing dan ook al met een grote speciekuip onder haar. Ik moest echt goed kijken om mijn paardje in die hangende houding te herkenning.

Ze heeft absoluut niet geleden en alles is heel netjes gegaan.
Daarom heb ik ook vrede mee. Het is voor het paard op de beste manier mogelijk beeindigd. Daardoor kon ik het ook een goed plekje geven. Het gaf mij heel veel rust om zeker te weten dat ze dood was en niet eerst een martelgang naar Italie heeft moeten ondergaan.
Een volgende keer (al hoop ik dat dat nog heel lang uitgesteld kan worden) zou ik er weer zelf bij wilen zijn.

Het ging me niet om de opbrengst van de slacht, deze is dan ook naar Horsebrookhospital gegaan.

Sterkte verder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:12

ik zou ook kiezen voor slacht, maar denk niet dat het voor mij goed zal zijn om vast te blijven houden totdat ze geschoten is
moeilijk om over na te denken, ook al weet je dat die keuze er misschien ooit gemaakt zou moeten worden
Ik zou zeker wel meegaan tot de deur, en ligt er ook aan hoe het paard op dat moment is, is die rustig, denk ik dat ik buiten blijf wachten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:13

Ik zou niet kiezen voor de slacht, mijn mening.
Maar als je het toch doet, ik zou er niet bij willen blijven, dan blijft die gedachte steeds in je hoofd ronddwalen ipv juist alle fijne en leuke herinneringen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:27

pfoeh nare situatie zit je in..

Ik heb de laatste keer samen met marietje de excursie georganiseerd naar dhr van Veen.

Thuis slachten word gedaan inderdaad. Alleen zit je dan wel met een dood paard aan de weg. Deze zal gewoon opgehaald moeten worden door de rendac, deze word niet door de slager meegenomen.

Bij van veen kun je met een gerust hart je paard brengen.
Er is geen fijnere slachterij hiervoor dan die van hem

Hij is erg goed met paarden en zeker zo goed met de eigenaren. Hij plant de paarden ruim in,zodat hij voor elke eigenaar even de tijd vrij kan maken om de mensen op hun gemak te stellen en uit te leggen wat er gaat gebeuren.

Bij van veen hoef je ook niet bang te zijn dat het paard via de achterdeur verkocht word.
Hij doet dit absoluut niet.
Als je het zelf eng vind om het paard te brengen komt de collega van van veen, de heer de kroo (of kroon oid) het paard halen, dit is een ontzettend lieve,hartelijke man die de paarden door heel nederland ophaald.
Sommigen worden meteen geslacht, sommigen staan nog een paar dagen bij van Veen, daar worden ze verwend met weidegang en slobber.

Vrijdags worden er paarden geslacht, de andere dagen alleen koeien en schapen.

Je kan van Veen altijd om vrijblijvende info vragen, hij zal je graag te woord staan.

Ook zou je het topic kunnen lezen van de laatste excursie,hierin staan een hoop nieuwe feiten en een aantal vragen die we hebben gesteld tijdens een intervieuw.

sterkte

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:21

helaas heb ik afgelopen zondag deze beslissing moeten maken. Echter zij ging zo hard achteruit dat het eerlijk gezegt al geen discussie meer was. Ik ben erbij gebleven omdat ik merkte dat als ik (toen de beslissing nog niet gevallen was) wegliep zij onrustig werd. Dus ja erbij blijven is dan je verplichting en opzichte van je dier. Weet wel dat een DA die eea uit moet voeren hier ook blij van wordt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:28

IK heb ook meerdere malen voor deze keuze gestaan.. Ik heb de paarden altijd zelf weggebracht en ben er altijd bij gebleven toen ze geschoten werden..

Ik ben namelijk te bang, dat ze op een of andere manier toch weer worden doorverkocht.. en nog langer moeten lijden..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:41

Navidad schreef:
IK heb ook meerdere malen voor deze keuze gestaan.. Ik heb de paarden altijd zelf weggebracht en ben er altijd bij gebleven toen ze geschoten werden..

Ik ben namelijk te bang, dat ze op een of andere manier toch weer worden doorverkocht.. en nog langer moeten lijden..

Ik zou dat niet kunnen, niet willen zien
Maar ik zou hem wel willen zien als hij dood is, om de reden die je noemt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:36

ik was erbij met het paard van mijn zus,ook het schieten,vallen en hals doorsnijden,paard ging rustig naar binnen voordat zijn achtervoet de grond raakte (laatste stap naar binnen)was het al gebeurt..

indrukwekkend en het zal aan de situatie liggen hoe mijn ponys zullen gaan.

ik heb nu pas 2 dode dieren gehad in 21 jaar,beide uit hun zelf overleden...

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:05

Bij van veen kun je met een gerust hart je paard brengen.
Er is geen fijnere slachterij hiervoor dan die van hem

Zoals crossmonster dus schrijft.

dhr. Kroon is erg aardig en ongedwongen hij heeft mijn paard 3 maand geleden opgehaald. Ik had daarvoor al kontakt gehad per telefoon, mevr. Kroon belde mij om uit te leggen waarom mijn paard op donderdag al gehaald zou worden dit kwam bij mij ook erg prettig over. De beslissing om wel of niet "mee/ernaar toe te gaan" heb ik pas op het laatste moment genomen. Mijn paard liep/sukkelde met zoveel rust mee uit het land de wagen op, alsof hij het wist ..... dat voelde voor mij goed.

En idd (ik geloof niet erg in "toeval) maar een week daarvoor was de excursie naar het slachthuis van van Veen geweest, ik heb het topic met de filmpjes en foto's meerdere malen bekeken, vooral het schieten ik had daar dus geen voorstelling van, en iedereen was daar zo kalm en beheerst en toch snel in het werk. Ik had daar alle vertrouwen in.

Maar de beslissing nemen tot....is het moeilijkst. Huilen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:34

Ik heb ook een aantal jaren geleden mijn paard laten slachten.Zelf weggebracht maar niet mee naar binnen geweest,vond ik niet eerlijk tegen over mijn paard.Ze vertrouwen je en nu neem je hem mee naar een plek waarvan je diep in je hart niet wilt dat hij daarheen gaat,je bent nerveus en angstig en dat breng je over op je paard.Tenminste,dat was mijn gedachtegang,natuurlijk is dit persoonlijk en geheel afhankelijk van de situatie.
Nooit zal ik ze afgeven aan een chauffeur of daar laten staan en weggaan,dat is een belofte die ik toen aan dat paard had gedaan.Samen tot het einde...
Ik heb uitgebreid afscheid genomen in de trailer en nadat ik heb daaruit had gehaald heb ik hem overgegeven aan een goede kennis die hem op zijn beurt overgaf aan de slachter,die hem nog heel lief een klopje op zijn hals gaf.Hij liep daardoor zonder angst mee naar binnen en toen de flappen achter hem dichtvielen was het al gebeurd.

Ik ben daarna niet gaan kijken maar heb wel zijn staart gekregen,daar had ik om gevraagt.

Nooit spijt van deze keuze gehad er zijn mensen fel tegen het slachten maar dat is gewoon een persoonlijke keuze.

Als het tijd wordt om afscheid van mijn paarden te nemen gaan ze ook deze weg en ook dan zal ik erbij zijn tot op dat punt.Natuurlijk geheel afhankelijk van de omstandigheden.

Het voordeel van dit vind ik dat je tot op het laatse moment afscheid kan nemen en je naderhand niet met het gezeul van een kadaver van een paar honderd kilo zit.Dat vind ik een afschuwelijke gedachte maar nogmaals...dat is persoonlijk.

Ik wens je heel veel sterkte toe,het is geen makkelijke keuze maar wel eerlijk tegen over je paard als zijn leven op uitzichtloos lijden gaat lijken.

Tinky

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:39

Jemig, wat rot zeg.

Ik moest mijn Roos af laten maken na een beenbreuk op de weide.
Ze was niet meer te redden en heb altijd gezegd dat ik mijn paarden af laat maken bij de slager.
Voor haar was dat geen optie, ze was een jaar ervoor gespoten tegen koliek, dus haar "vlees" was op voorhand al afgekeurd voor concumptie en daarbij, op 2 benen kon ze wel in de trailer komen, maar er nooit meer uit.
Ik heb haar de leidensweg bespaard en ze is vredig in mijn armen ingeslapen.
Heel prettig, de vast DA is gekomen en heeft haar eerst gekalmeert en daarna de beslissende spuit.
Tot 10 minuten na haar laatste adem is alles gecontroleerd.
We hebben haar aan de weg gelegd en ze werd pas 3 dagen later opgehaald, dat heeft me nog het aller zeerste gedaan.
Ik had Roos afgedekt met een zeil, maar ze lag in de inrit van de weide en de andere paarden snapten er niks van.
Rendac heeft overigens met heel veel respect haar opgeladen, mijn vader was erbij en bedankte de chauffeur.

Ik heb mezelf nachten wakker gehuild, maar dit was op dat moment de beste keus.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 08:17

Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor al jullie reactie's. Erg fijn om meningen, ervaringen en steun te mogen ontvangen! Gisteren ging het gelukkig weer wat beter met haar en op advies van de dierenarts kijken we nog even aan of ze de aankomende dagen verder verbeterd of niet. Mocht dat niet zo zijn dan word ze thuis geschoten is de bedoeling en dan blijf ik er wel bij. Nogmaals bedankt voor jullie berichtjes!

Nog wel even een aantal vragen. Als ze thuis geschoten worden is dat legaal? Worden ze dan wel door de Rendac meegenomen? Hoeven ze niet thuis na het schieten leeg te bloeden?

Ik heb namelijk wel eens gehoord dat dat niet mag gewoon thuis en dat de Rendac ze dan niet meeneemt. En gisteren vertelde een stalgenootje dat het wel mag, maar dat ze dan na het schieten het paard leeg laten bloeden en dat de slager het dan meeneemt voor het vlees. Wie weet hoe dit werkelijk zit?

Groetjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:22

Thuis schieten mag door een goedgekeurde slachter, ze worden dan door de rendac opgehaald.

de slager mag het dier niet meenemen..

daarom kost het ook meer Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:23

Idd moet ook thuis het paard verbloed worden. Dit moet van de VWA , een dier leeft nog een tijdje door na het schieten , en is in principe dan alleen hersendood. Het lichaam stopt er dan langzaam mee. Na het schieten dient een dier altijd gestoken te worden. Officieel mag het bloed niet in de grond lopen. Hoe ze het thuis precies doen weet ik niet. Alleen als de slachterij vlakbij is, nemen ze daarna het dier mee. Want is de rit te ver dan is het vlees vaak niet goed meer bij aankomst (vooral omdat het nu best warm en vochtig is)

Ook niet elke slager schiet thuis..

Een veearts heeft ook vaak zijn schietbrevet,bij ons heeft een vrouwelijke dierenarts haar schietbrevet en schietmasker, zij zou dus ook een paard kunnen schieten aan huis (maar ze doet het eigenlijk alleen bij koeien)
Je moet dus eerst de slagers in de buurt bellen of ze het aan huis doen, want deze kans is redelijk klein Knipoog

Rendac neemt zulke dieren gewoon mee. Maar het klopt wel dat het eigenlijk niet mag , ze mogen geen geschoten dieren meen ik, opladen bij particulieren. Maar hier moet ik om liegen, er was in elk geval een bepaalde regel voor. Dit denk ik om te voorkomen dat mensen hun eigen dieren doden oid.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 08:36

Dan word het thuis geschoten worden ook nog een punt om over na te denken, want dat leegbloeden thuis vind ik geen fijn iets + dat ik bang ben dat ik met een paard kom te zitten die de rendac niet mee wil nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:37

de rendac neemt je paard mee, das geen probleem hoe het met het leegbloeden zit weet ik niet.........

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:42

Moeilijke beslissing
vorige maand hebben wij een paard in de kliniek in laten slapen taffy @ [IM] Het afscheid kwam eerder dan verwacht,dag lieve Jo-ann
We waren bang dat ze zou gaan vechten tegen de spuit, omdat ze zeer dominant en een alfamerrie was.
maar als het goed gebeurd kan dat helemaal niet!
Ze hebben haar eerst onder narcose gebracht, en pas daarna kreeg ze de laaste injectie
2 keer zuchten en ze was weg..het ging heel mooi en rustig..

Voorheen brachten we een paard altijd naar de slager,
maar nu ik heb gezien, dat ook in laten slapen snel en rustig kan gaan, kies ik daar volgende keer ook weer voor. (kan ook niet anders meer, want mijn paarden zijn niet gechipt)
Dat wegbrengen naar de slager heb ik overigens nooit zelf gedaan.
Dat deed mijn man, en die hield ze ook vast bij het schieten, zodat ik iig zeker wist dat ze dood waren
volgens hem ging het probleemloos en heel snel.

Sterkte met je beslissing!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:17

Ik zou het niet op kunnen brengen om mijn paard naar de slager te kunnen brengen.
Ik kies voor een spuitje.
Sommige zijn van mening dat het paard gaat vechten en onnodig lijdt.
Vorig jaar werd het paard van een stalgenoot ingeslapen vanwege een verbrijzeld been en het ging heel vredig. Ik heb er gelukkig een goeie ervaring mee.

Ik wil je wel veel sterkte wensen met de moeilijke beslissing die je moet maken!!! Ach gut

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:48

Volgens mij kun je anders het beste even contact opnemen met dhr van Veen,hij kan je vast vertellen over het thuis schieten en bloeden en hoe het verder met de Rendac geregeld gaat worden.
Mocht je meer info hebben zou je dat dan hier willen plaatsen..hoe meer info hoe beter.

Ik zal duimen voor je paardje dat het beter gaat en dat je dit hele verhaal uit kunt stellen,probeer alleen wel een grens vast te stellen ...tot hoever mag je gaan...en dat is het moeilijkste van alles.
Nogmaals sterkte Ach gut

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:22

Up_to_Date schreef:
Ik zou het niet op kunnen brengen om mijn paard naar de slager te kunnen brengen.
Ik kies voor een spuitje.
Sommige zijn van mening dat het paard gaat vechten en onnodig lijdt.
Vorig jaar werd het paard van een stalgenoot ingeslapen vanwege een verbrijzeld been en het ging heel vredig. Ik heb er gelukkig een goeie ervaring mee.

Ik wil je wel veel sterkte wensen met de moeilijke beslissing die je moet maken!!! Ach gut

Up_to_Date, met alle respect, maar jouw bericht is totaal niet nuttig hier. Lees eerst even goed waar de TS het over heeft.
(anders krijgen we weer zo'n discussie...afijn....ik ga hier verder niet op in)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:35

Ik zou mijn paard echt nooit meegeven aan een chauffeur.
Flair is naar van Veen gegaan en we hebben daar de afspraak gemaakt dat ze als eerste zou gaan op die dag.

Ik wilde dat er iemand bij het schieten zou zijn om zeker te weten dat het goed ging. Ze liep vrolijk met de oortjes naar voren met van Veen mee de schietruimte in. Mijn stiefvader heeft er naar gekeken.

Wij wilden haar niet dood zien, daar heeft niemand wat aan, zo'n beeld op het netvlies.