bij koop altijd keuren?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: bij koop altijd keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:58

Ik zou ook echt laten keuren, al is het alleen maar klinisch!

chyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:34

Zeker klinisch laten keuren!

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:00

Ik rijd sinds oktober een driejarige welke ik wil gaan kopen.
Ik vraag me af of ze al gekeurd kan worden want ze is nog niet echt goed doorgereden, meer een beetje recreatief. Zelfs longeren zit er nog niet super in.

En ik vraag me af of het ook echt nodig is dat ze gekeurd word, sinds ik haar rijd heeft ze nog niks gemankeerd. Bovendien krijg ik les van iemand van buiten, dus een objectief persoon, zij ziet ook geen gekke dingen.

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:36

Ik zal 'm keuren, sommige mensen zeggen niks wat 't paard heeft en vraagt er dan ook een hogere prijs voor.
Het kost iets van tussen 100 en 200 euro, maar toch zal ik het zekere voor het onzekere nemen.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:38

eveline77 schreef:
Ik vraag me af of ze al gekeurd kan worden want ze is nog niet echt goed doorgereden, meer een beetje recreatief. Zelfs longeren zit er nog niet super in.

En ik vraag me af of het ook echt nodig is dat ze gekeurd word, sinds ik haar rijd heeft ze nog niks gemankeerd. Bovendien krijg ik les van iemand van buiten, dus een objectief persoon, zij ziet ook geen gekke dingen.

Het gaat ook meestal om de verborgen dingen die je aan de buitenkant met het blote oog niet altijd (goed) kan zien.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:42

Ons paard hebben we niet laten keuren, daar heb ik echt spijt van!
We hebben in het half jaar dat we haar nu hebben al een aantal dingen ontdekt die niet zo zichtbaar waren, onder andere rugproblemen.
Wij dachten bij de koop dat de mensen wel te vertrouwen waren, achteraf hebben wij wel spijt gekregen dat we haar niet hebben laten keuren, al zijn we superblij met dit paard.
In het vervolg zal ik bij aankoop van een paard hem/haar altijd laten keuren, of je de mensen nu vertrouwt of niet!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:46

0mandy0 schreef:
150,- keuren, ik persoonlijk zou het wel doen! (klinisch)

Wow! Ik heb er 40,- voor betaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:50

Niet alleen als koper is het fijn om te weten dat een paard gezond is. Als ik een paard verkoop vind ik het ook prettig dat op het moment van verkoop het paard gezond is verklaard.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:06

Vraagje: als een paard klinisch niet goed gekeurd wordt, omdat het paard op dat moment kreupel loopt en er wordt door de verkoper voorgesteld om kreupelheidsonderzoek met foto's te doen om de oorzaak op te sporen, voor wie zijn dan doorgaans die kosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:25

Foto's voor kreupelheidsonderzoek : dat hangt er vanaf wat je afspreekt met de verkoper.

Altijd laten keuren. Heeft niets met vertrouwen te maken. al heeft het paard nooit wat gehad, een hartruis oid hoeven ze helemaal niet ontdekt te hebben.
en genoeg mensen die niet voelen/zien als hun paard heel licht onregelmatig is.

Ik kijk nu zelf naar een paard dat rechtstreeks van de fokker komt. Uiteraard heeft die hem nog nooit laten keuren

Boven de 4500 altijd röntgen, moet ook voor de verzekering als je hem wil verzekeren.
Daaronder doe ik alleen klinisch.

en als je dat geld niet kan missen, dan kun je ook geen paard onderhouden. Dus dat moet het probleem niet zijn.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:27

Je moet hem zeker laten keuren!!
k heb ook net een nieuw paardje,en heb daarvoor meerdere paarden gekeken..Ikwas van 1 helemaal gek!
We hebben hem laten keueren maar hij bleek wat in zijn rug te hebben,Als we die gekocht hadden had het ons veelgeld gaan kosten aan ostheopate etc!
Me paardje wat ik nu heb is ook gekeurt en die is helemaal goed gekeurt Haha!.
Das toch ook wel een prettigere gevoel, dat je weet dat je paardje in orde is Lachen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:39

MD-->TAO

strawberrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:32

ik zou altijd keuren, kost een paar centen maar dan weet je zeker dat ie goed is of juist niet.scheelt je daarna missch hoop dierenartsgeld leed ne verdriet,,,

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:39

Altijd laten keuren, al is dit geen garantie. Ik heb eens een paard gekocht, was volledig goedgekeurd, zowel klinisch als röntgenologisch, maar reeds na 4 maanden zijn we op de sukkel geraakt met chronische hoefontstekingen en we hebben haar nu al 2.5 jaar en ze staat nog steeds met tussenpozen van een paar maanden regelmatig licht kreupel. Een mankement moet eens beginnen, natuurlijk, en dat kan op elk moment zijn.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:44

Ligt bij mij aan de prijsklasse.
Wanneer het financieel niet zo'n groot risico is word het paard in principe alleen klinisch gekeurd. Mocht er daar wat gevonden worden, word het paard ook rontgenologisch gekeurd. Bij de wat grotere financiële risico's worden de paarden bij ons helemaal binnenste buiten gekeerd!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:59

ik heb mijn paard zowel klinisch als rotgologisch laten keuren.
Het eerste paard wer klinisch prima goedgekeurd zelfs rontgologisch, maar toen ik ok foto's van de rug liet maken( kostte maar paar tientjes extra) werd hij mooi afgekeurd, hij had vergroeide rugwervels, en kan dus alleen licht recreatief werk aan.
Ben blij dat ik het toch gedaan had die keuring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:06

Wat je doet moet je zelf weten, maar als je niet zo wilt eindigen als hier: [TAO] Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard! dan zou ik zorgen dat ik mijn onderzoekplicht voldeed; zoals de wet van je eist. Dat de verkoper meldplicht heeft is leuk bedacht van de wetgever, maar verkopers liegen, tenzij het tegendeel bewezen is. Altijd laten keuren dus sprak hij die geen enkel gekeurd paard heeft.....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:24

martine2610 schreef:
Vraagje: als een paard klinisch niet goed gekeurd wordt, omdat het paard op dat moment kreupel loopt en er wordt door de verkoper voorgesteld om kreupelheidsonderzoek met foto's te doen om de oorzaak op te sporen, voor wie zijn dan doorgaans die kosten?

Afhankelijk van wat afgesproken is.
Doorgaans wordt afgesproken dat bij Verkoop de keuring voor de Kopende partij is, en bij niet goed keuring voor de verkopende partij.
In dat geval zijn de kosten voor het kreupelheidsonderzoek dus voor de verkopende partij.

Mocht de kopende partij het paard toch willen hebben zijn de onderzoekskosten dus voor de kopende partij

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:26

eveline77 schreef:

Keuren! Je koopt toch ook geen ongekeurde auto? Het is net een stukje meer zekerheid en het is ook fijn als er iemand met kijk op (een dierenarts) naar je paard kijkt, die ziet toch andere dingen dan jij.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:27

zou altijd klinisch keuren maar ligt er natuurlijk ook aan in welke prijsklasse je iets zoekt Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:33

klinisch rapport altijd...

en rongten hangt ook af van de prijsklasse...

ik sta er als verkoper iig niet op te wachten dat een paard van 2000 euro compleet rongtenologisch gekeurd word.

boven de 4500 is het geen probleem...

dan worden keuring bij goed door koper betaald en bij fout door mij...

dit is overgens ook zij bij klinisch.....als t fout is dan neem ik de kosten op me en goed de koper.

over het algemeen laat ik paarden bij aankoop ook door DA keuren...en bij verkoop mogen de kopers zelf kiezen of ze opnieuw keuren ja of nee...

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:41

Hi,

Doe altijd een klinis en rontgen keuren bij de aanschaf van je paard.

1e paard waar ik voor ging was klinis hellemaal ok en rontgen hoefkatrol 4!! Heb hem daarom niet gekocht. Na mij heeft een meisje hem alleen klinis laten keuren en dus wel gekocht. Er loopt nu een rechtzaak.........ivm achterhouden van gebrek.

2e paard klinis en rontgen helemaal in orde dus gekocht!

Het kost wel rond de 400 euro maar met de fotos weet je in ieder geval zeker dat je paard van binnen ook ok is. Ik koop toch een paard voor ongeveer 20 jaar duzzzz moet bij aankoop wel in orde zijn.

Hiervoor had ik een bijrijdpaard klinis goedgekeurd maar geen rontgen gedaan. 2 jaar later bleek hij hoefkatrol factor 3 a 4 te hebben. Dus echt laat hem op de foto zetten!!! Scheelt je een hoop verdriet en zorgen voor later........

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:52

Heb een paard gekocht wat klinisch was afgekeurd en wat (achteraf) ook nog eens hoefkatrolonsteking zou hebben.
(de prijs was er natuurlijk wel naar).

Het paardje bleek achteraf ingekapselde hoefzweren te hebben (waardoor hij niet door de buigproef kwam) en is daar nu aan geholpen (2x geopenreerd) en waar ze het vandaan haalden dat hij hoefkatrolonsteking zou hebben is ook voor de kliniek een groot raadsel.

Gelukkig heb ik nu na 1 jar een pracht van een arabier die helemaal goed gekeurd is!!!

Keuren is heel dubbel; als het paard niet/nooit kreupel heeft gelopen kan hij gerust met 3-4tjes in de topsport lopen.
(ken een paardje dat z-springen was en pas bij verkoop bleek dit). Het paardje loopt trouwens op dit moment nog steeds zonder problemen in de sport.

Ben nu naar een ponytje aan het kijken voor de kinderen, maar die laat ik niet keuren. (prijs is daar dan ook naar).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:04

sigrid1182 schreef:
klinisch rapport altijd...

en rongten hangt ook af van de prijsklasse...

ik sta er als verkoper iig niet op te wachten dat een paard van 2000 euro compleet rongtenologisch gekeurd word.

boven de 4500 is het geen probleem...

dan worden keuring bij goed door koper betaald en bij fout door mij...

dit is overgens ook zij bij klinisch.....als t fout is dan neem ik de kosten op me en goed de koper.

over het algemeen laat ik paarden bij aankoop ook door DA keuren...en bij verkoop mogen de kopers zelf kiezen of ze opnieuw keuren ja of nee...

Ik zie het probleem niet. Als de koper wil keuren is dat zijn probleem, zijn opdracht en dus ook zijn kosten.
Iedereen gaat er hier altijd maar vanuit dat bij afkeur de verkoper betaald, maar als verkoper ga ik niet de dierenarts betalen waarvan ik maar af moet wachten hoe betrouwbaar die is. Je zult de eerste niet zijn met een dierenarts die alles afkeurd tenzij een blinde nog kan zien dat er niks aan de hand is.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:09

Nou, als je een paard koopt die gekeurd wordt door Utrecht, Bodegraven of Haaksbergen (ik noem een paar klinieken), mag je toch verwachten dat ze kennis van zaken hebben. Dus als jij daar als verkopende partij een probleem mee hebt zou ik er twee keer over na denken en denken dat je misschien wat te verbergen hebt. Dit hoeft natuurlijk niet, maar een onbekende hoef je niet op zijn blauwe ogen te vertrouwen.