Mag wel of niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Mag wel of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:09

Casje schreef:
Ikke, zou je dat van die kogeldruk is willen uitleggen?

Kogeldruk is de kracht waarmee de trailer op de trekhaak van de auto drukt (vertikale kracht). Deze kracht mag nooit groter zijn dan de fabrikant heeft opgegeven (in jouw geval zeer waarschijnlijk 50kg) Ook de trekhaak moet de krachten kunnen hebben (zie typeplaatje).
Te hoge kogeldruk wordt als overbelading beboet, die boete is fors en je kunt je combi laten staan en een auto regelen die wel de kogeldruk mag hebben (en de aanhanger mag trekken).

Casje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:12

oke bedankt, moet ik even uitzoeken. Ik heb een bestelbus dus kijk even

lusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:15

Als die kogeldruk oké is, en je laat je trailer terugkeuren tot een laadvermogen van 500 kg, mag je met B-rijbewijs rijden. Persoonlijk zou ik je niet aanraden dit te doen, want als je paard zwaarder wordt dan die 500 kg, kun je je paard dus niet vervoeren. Je hebt dan dus een erg krappe marge.
Verder zou ik je aanraden met een lege trailer te oefenen met bochtjes achteruit etc. om te leren rijden met een trailer. En dan gaat het vast prima! Zelf rij ik ook gewoon met een B-rijbewijs met mijn paard en trailer achter de auto, en dat gaat goed!

Casje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 18:19

hoi, 600 laadvermogen mag wel als ik er maar geen paard van 600 kilo inzet. Dus ik laat hem verlagen naar 600 kg en dan mag het wel. Dat oefnen was ik al van plan hoor, zet niet zomaar mijn paard erin.

Bedankt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:15

Casje schreef:
hoi, 600 laadvermogen mag wel als ik er maar geen paard van 600 kilo inzet. Dus ik laat hem verlagen naar 600 kg en dan mag het wel. Dat oefnen was ik al van plan hoor, zet niet zomaar mijn paard erin.

Bedankt.

Het gaat er volgens mij dus niet om wat erin staat, maar wat er maximaal in mág en kán staan Knipoog. Dus als het maximum gewicht van de trailer 1200 kg is, dan mag je dat niet trekken met de auto. Het ledig gewicht van de auto is 1250, dus als je auto net wat meer trekkracht had dan mag je wel met B rijden. je kan de trailer terug laten keuren naar de 500, maar dan zit alles wel krapjes hoor! Je hebt helemaal niks over, hoe denk jij een brug omhoog te komen? Onderschat het niet hoor Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:17

pretletter17 schreef:
@ ProudJustify: dat klopt niet. Zie onderstaande quote van de RDW-site.

rijksdienst wegverkeer schreef:
Tot hoeveel kilo mag ik mijn caravan beladen?

De autoriteiten letten zeer streng op mogelijke overbelading van de caravan. Op uw Voertuigbewijs of op het aanvullingsblad staat precies hoeveel uw auto mag trekken. In alle gevallen geldt dit trekgewicht, en NIET de totale capaciteit van uw caravan.

Dus als er op uw Voertuigbewijs staat dat u 950 kilo mag trekken, maar de caravan kan beladen worden tot 1050 kilo, dan mag u de caravan dus slechts beladen tot 950 kilo. Van belang is tevens wat de categorie op uw rijbewijs is.

Om nog even hierop terug te komen Haha!. Vergis je niet in het laatste zinnetje! Van belang is tevens wat de categorie op uw rijbewijs is. Het is dus niet duidelijk of je deze combi mag trekken met je E achter B of dat je deze combi alleen mag trekken met B. Volgens mij mag je deze combi wel trekken met E achter B als je onder die 950 blijft, maar niet met B. Correct me if I'm wrong Ja

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:45

Zou het zo zitten zap, dan zou dat betekenen dat ik toch niet
zo heel slecht opgelet heb, of aan alzheimer lijdt Haha!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:58

Zap heeft gelijk, en daarmee Proud Justify ook Bloos
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/cbr2006.pdf
Hier een pdf van het CBR, je mag toch aannemen dat die het wel weten Nors opkijken

Bij mijn vorige citaatje werd puur gekeken naar toegestaan trekgewicht, met als los aanhangseltje de laatste regel dat het ook nog afhankelijk kan zijn van je rijbewijs Haha! Als het op rijbewijzen aan komt, geldt bij een rijbewijs B inderdaad het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger en niet het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger. Max. trekgewicht 1100 kilo, max. toelaatbaar gewicht aanhanger 1200, dus qua rijbewijs mag het NIET.

Bij een rijbewijs E geldt dan wel weer het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, zo mag iemand met E-rijbewijs met een auto met max. trekgewicht 1100 kilo, een aanhanger trekken met een maximaal laadvermogen van bijvoorbeeld 1500 kilo, mits deze niet zwaarder beladen is dan tot 1100 kilo. Met B mag dit niet.

Eens, Zap? Het blijft ingewikkelde materie...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:02

Pfoe gelukkig geen alzheimer Haha!
Maar het is idd erg ingewikkeld hoor Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:33

valt wel mee hoor, de FAQ kloppen precies, als je die 3 x leest dan weet je het ook Lachen
Ikke heeft (wederom) gelijk, de kogeldruk wordt vaak vergeten. de TS kan wel de trailer terug laten keuren maar dat heeft gezien de technische trekkracht vd auto geen zin want er kan dan bijna niks meer in de trailer dan een pony... en waarom zou je dan die moeite van terugkeuren laten doen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:48

pretletter17 schreef:
Zap heeft gelijk, en daarmee Proud Justify ook Bloos
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/cbr2006.pdf
Hier een pdf van het CBR, je mag toch aannemen dat die het wel weten Nors opkijken

Bij mijn vorige citaatje werd puur gekeken naar toegestaan trekgewicht, met als los aanhangseltje de laatste regel dat het ook nog afhankelijk kan zijn van je rijbewijs Haha! Als het op rijbewijzen aan komt, geldt bij een rijbewijs B inderdaad het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger en niet het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger. Max. trekgewicht 1100 kilo, max. toelaatbaar gewicht aanhanger 1200, dus qua rijbewijs mag het NIET.

Bij een rijbewijs E geldt dan wel weer het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, zo mag iemand met E-rijbewijs met een auto met max. trekgewicht 1100 kilo, een aanhanger trekken met een maximaal laadvermogen van bijvoorbeeld 1500 kilo, mits deze niet zwaarder beladen is dan tot 1100 kilo. Met B mag dit niet.

Eens, Zap? Het blijft ingewikkelde materie...

OK dan! Helemaal eens Haha! . Dus als de trekhaak van ts het aankan dan mag iemand met E zo wel rijden, iemand met B alleen als de trailer teruggekeurd wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:05

je hebt echt een rijbewijs BE nodig.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:13

friesiszwart schreef:
je hebt echt een rijbewijs BE nodig.

Tenzij de trailer teruggekeurd kan worden. Wat niet wegneemt dat het een niet al te slimme combi is om mee op stap te gaan ook al heb je BE

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 00:02

Echt waar, dit is hoe dan ook of het nu wel of niet mag en of de TS het nu wel of niet durft NIET VERSTANDIG.

Als het paard op de kar onrustig wordt dan heb je met zo'n lichte auto weinig in te brengen. Tuurlijk gaat het 1000x goed, maar wat gebeurt er die 1001'e keer?

Iedereen die regelmatig met paarden reist zal dit beamen, een lichte personenwagen voor wat voor trailer dan ook met een paard erop is een risico. Mijn oude personenauto was een stukje zwaarder dan die hier uit het rekenvoorbeeld (1380kg) en met max. geremd aanhangergewicht van 1850kg, ik heb m'n E en al zeg ik het zelf redelijk wat uren gemaakt met trailers, ik had een goede stabiele 1 1/2-paards en dan met een niet te zware KWPN'er komt dat neer op 600kg (trailer) en 500kg (paard). Zelfs dan voel je errug duidelijk alle verplaatsingen van de massa in de kar. En ga je flink slingeren als je paard gaat wiebelen. En is de snelheid er al flink uit als ie een keer tegen de achterstang gaat zitten (oeps, van 95 km/u zo naar 70 terug..., en dat met een 3.0 liter benzineblok erin...).
Mogen is niet hetzelfde als veilig kunnen....