Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:44

Ik heb een gazen afscheiding, maar een gat kan er natuurlijk altijd in komen...kan denk ik beter de stroomdraad aan de buitenkant zetten ipv aan de binnenkant...
15 lagen boven elkaar met zoveel mogelijk volt erop als toegestaan...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:45

runningkawa schreef:
Er is in de wet opgenomen dat je niet zomaar op een anders erf mag komen..maar doet die dat wel is de dier eigenaar ineens aansprakelijk Verward

Dat is het probleem met het strafrecht en civiele recht dat naast elkaar bestaat. Dat het ene niet mag sluit niet uit dat je niet aansprakelijk kan zijn.

En inderdaad Sonjim, zo zou je het grofweg wel kunnen samenvatten Haha! .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:47

Kawa, dan ben je weer aansprakelijk omdat iemand zijn fikken brand aan jouw 220 draadje Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:52

ja 220 zal niet mogen Haha! (jammer genoeg Duivel )
10.000 v kan er overigens wel op staan, maar het is aan de hand van het hoeveel ampere of je geroosterd word of niet Lachen
En dat weet ik uit mijn hoofd niet hoeveel je dat erop mag hebben Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:55

Geen idee wat erop mag staan. Weet wel dat er bij ons te weinig op staat, want wij hebben hier een shet, die het geen reet uitmaakt dat er stroom op staat Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:59

O ja zo kan ik mij nog een onderwerp herinneren van dat paard dat dat kind de wei in trok. De ouders en het kind stonden aan de draad en een van de paarden werd agressief.

Werd toen ook gesproken over eigen verantwoording van de ouders en de eigenaar was toen ook aansprakelijk voor het gedrag.

Dan denk ik zo, een dierentuin. Bordjes en hekken dat je niet bij de dieren mag komen, zeker apen die door de trailies hun handjes steken en als je te dicht bij bent, grijpen ze een bos haar op je hoofd die ze niet loslaten Clown . Is de dierentuin dan verantwoordelijk? Best moeilijk, dat was natuurlijk ook het geval Bokito.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:01

russel schreef:
Dan denk ik zo, een dierentuin. Bordjes en hekken dat je niet bij de dieren mag komen, zeker apen die door de trailies hun handjes steken en als je te dicht bij bent, grijpen ze een bos haar op je hoofd die ze niet loslaten Clown . Is de dierentuin dan verantwoordelijk? Best moeilijk, dat was natuurlijk ook het geval Bokito.

Nou en of een dierentuin aansprakelijk is Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:03

Dan zie je maar weer dat mensen verantwoordelijk gesteld worden voor eigen handelen wel een breed gebied is als het met dieren te maken heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:19

Maar bij de dierentuin nodig je de mensen wel uit op je erf, je laat ze er zelfs voor betalen.
Wel weer anders dan een paardenverkrachter die jouw paard ff komt nemen, tegen zijn zaakje geslagen wordt en de paardeneigenaar zijn ziekenhuis rekening moet betalen... (geloof dat ik aan de dienstdoende arts castratie zou vragen...dat betaal ik wel Tong uitsteken )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:45

Russel, daarom heet het ook een 'risico'aansprakelijkheid de aansprakelijkheid voor dieren. Of je er wat aan kunt doen boeit niet, het gaat om het feit dat gedragingen voor jouw dieren voor jouw risico komen. Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:48

Diegene krijgt wel 100% eigen schuld hoor Kawa, daar twijfel ik niet over Haha! . Die mag zijn eigen schade dus mooi zelf voor eigen rekening nemen. De ziektekostenverzekeraar is natuurlijk wel de klos, maar de schade die hij verder lijdt is vette pech voor hem. Misschien dat de ziektekostenverzekeraar ook wel ín is om de castratie te betalen, scheelt wellicht kosten in de toekomst Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:25

LDRD schreef:
Russel, daarom heet het ook een 'risico'aansprakelijkheid de aansprakelijkheid voor dieren. Of je er wat aan kunt doen boeit niet, het gaat om het feit dat gedragingen voor jouw dieren voor jouw risico komen. Ja

Interessant. Hoeveel kost zoiets per jaar? Laten we zeggen 2 paarden en 1 hond?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:57

Russel, kijk even je laatste nota van je AVP (aansprakelijkelijkheidsverzekering voor particulieren) verzekering na, dan weet je het precies Haha! . Paar tientjes? Clown
Verkoop geen verzekeringen (goddank Nagelbijten / Gniffelen ), dus vergeef mij als ik er een paar cent naast zit Cool .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:29

Nou die heb ik dus niet, vandaar de vraag..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:40

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wij hebben op school geleerd (op de paardenhouderijopleiding) dat de eigenaar van een dier verantwoordelijk is voor de gedragingen die het dier doet, tenzij hij/zij het dier commando heeft gegeven om het te doen.
Dus als je hond bijvoorbeeld zou bijten uit zichzelf ben je aansprakelijk, maar zou je hem een commando hebben gegeven, dan zou je niet aansprakelijk zijn.
Ik blijf het nog steeds krom vinden, maar zo schijnt het in elkaar te zitten! (en dan zou het waarschijnlijk gaan om de situatie met bijvoorbeeld inbrekers ed)

Ik vrees ook dat het betreden van terreinen los staat van wat het dier zou doen. Degene is wel fout dat hij/zij het terrein betreed, maar jij bent verantwoordlijk omdat je dier wat heeft aangericht.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:43

LDRD schreef:
Denk eraan, ik heb het hier over het civiele recht (het aansprakelijkheidsrecht), wat de politie met een dergelijke hond op grond van het strafrecht mag, heb ik geen idee van.

Een hond is voor de politie een geweldsmiddel. Of bedoelde je dit niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:54

LDRD schreef:
Dit ligt anders met kinderen onder de 14 jaar. Daarbij wordt nooit eigen schuld toegerekend, dus blijft jouw schadevergoedingsverplichting volledig overeind. Dat kan anders zijn als er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, maar dat is eigenlijk een beetje dode letter in de wet, want dat wordt eigenlijk bij kinderen hoogst zelden aangenomen (zeg maar dat het eigenlijk níet aangenomen wordt).
Wat wel kan spelen in dit soort gevallen is dat náást de bezitter van het dier de ouders aansprakelijk kunnen zijn.

Duidelijk verhaal.
Maarreh. Mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten en buurtkindertjes kruipen er nogal eens de wei in, door sloot onder het schrikdraad door. Ik heb merrie's met veulens en jonge paarden dus bedenk maar wat er allemaal kan gebeuren. Kinderen (jaar of 8) heb ik er meermalen over aangesproken, paar keer lief, paar keer gescholden. Ik heb het ook tegen de ouders gezegd dat ze de kinderen uit de wei moeten houden als ze er een beetje aan gehecht zijn, maar ik sluit niet uit dat het straks weer gebeurt.
Hoe zou ik mezelf nu kunnen vrijwaren van aansprakelijkheid? Brief sturen?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:55

Dus even voor de goede orde...maakt het dus ook geen hol uit als je borden ophangt met daarop dat paarden zich gevaarlijk en onberekenbaar kunnen gedragen en dat het dus risicovol is om zonder begeleiding van een bevoegd iemand bij de dieren in het veld te klimmen?
Niet dat het echt zou helpen, waar ik woon zijn ze allemaal zwaar analfabetisch, geloof ik, zelfs de borden 'niet voeren' zijn al te moeilijk om te begrijpen...
Wat een zotheid allemaal...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:11

LDRD schreef:
Russel, kijk even je laatste nota van je AVP (aansprakelijkelijkheidsverzekering voor particulieren) verzekering na, dan weet je het precies Haha! . Paar tientjes? Clown
Verkoop geen verzekeringen (goddank Nagelbijten / Gniffelen ), dus vergeef mij als ik er een paar cent naast zit Cool .

Dat is ook maar het beste wat je kunt doen een goede WA verzekering afsluiten, dat kan je heel wat financiële ellende besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:44

Als een hond bijt of aanvalt ben je verantwoordelijk, strafrechtelijk alleen als de hond is opgehitst, moet je wel getuigen bij hebben. Dan is de hond nl als wapen ingezet.

Als de hond heeft gebeten wordt dat geregistreerd en moet het beest op de openbare weg een muilkorf dragen. Doe je dat niet dan krijg je een boete. Blijf je dat niet doen dan kan je hond zelfs in beslag genomen worden als hij ook nog eens aggressief zich kan gedragen..immers de overtreding doen ophouden kan dan alleen als de hond wordt weggehaald..
Dat is strafrechtelijk.

Ben zeker wel van plan om een goede WA af te gaan sluiten.

Welke hebben jullie??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:13

Melissa schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wij hebben op school geleerd (op de paardenhouderijopleiding) dat de eigenaar van een dier verantwoordelijk is voor de gedragingen die het dier doet, tenzij hij/zij het dier commando heeft gegeven om het te doen.
Dus als je hond bijvoorbeeld zou bijten uit zichzelf ben je aansprakelijk, maar zou je hem een commando hebben gegeven, dan zou je niet aansprakelijk zijn. Ik blijf het nog steeds krom vinden, maar zo schijnt het in elkaar te zitten! (en dan zou het waarschijnlijk gaan om de situatie met bijvoorbeeld inbrekers ed)

Ik vrees ook dat het betreden van terreinen los staat van wat het dier zou doen. Degene is wel fout dat hij/zij het terrein betreed, maar jij bent verantwoordlijk omdat je dier wat heeft aangericht.

Dit is te sterk gesteld. Wel vereist is dat jij jezelf hiermee beschermd hebt bijvoorbeeld. Het is niet zo dat wanneer jij je hond aangelijnd hebt en je laat hem een kindje van 2 jaar bijten dat jij daar niet aansprakelijk voor zou zijn. Goddank, zou een merkwaardige wereld opleveren Knipoog .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:15

Melissa schreef:
LDRD schreef:
Denk eraan, ik heb het hier over het civiele recht (het aansprakelijkheidsrecht), wat de politie met een dergelijke hond op grond van het strafrecht mag, heb ik geen idee van.

Een hond is voor de politie een geweldsmiddel. Of bedoelde je dit niet?

Nee, ik heb het hier niet over politiehonden. Ik heb het hier over de hond die de inbreker bijt. Civiel rechterlijk heb ik uitgelegd. Maar ík weet niet wat de politie in zo'n geval strafrechterlijk met de hond zou mogen doen. In beslagname, afmaken? Ik heb geen idee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:19

[***] schreef:
Hoe zou ik mezelf nu kunnen vrijwaren van aansprakelijkheid? Brief sturen?

Heel simpel, dat kan je niet. Je blijft ten opzichte van het slachtoffer aansprakelijk.

Het enige wat je met een waarschuwingsbrief aan de ouders wel kunt bereiken is dat in jullie interne verhouding, de aansprakelijkheid eerder richting de ouders zal verschuiven.

Je moet het zo zien dat jij dus aansprakelijk bent en de schade van het kind moet vergoeden. Dat neemt niet weg dat er meerdere partijen aansprakelijk kunnen zijn en dat kan jou de mogelijkheid geven om de door jou vergoedde schade alsnog op de ouders te verhalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:20

Pluizebolpum schreef:
Dus even voor de goede orde...maakt het dus ook geen hol uit als je borden ophangt met daarop dat paarden zich gevaarlijk en onberekenbaar kunnen gedragen en dat het dus risicovol is om zonder begeleiding van een bevoegd iemand bij de dieren in het veld te klimmen?
Niet dat het echt zou helpen, waar ik woon zijn ze allemaal zwaar analfabetisch, geloof ik, zelfs de borden 'niet voeren' zijn al te moeilijk om te begrijpen...
Wat een zotheid allemaal...

Voor personen boven de 14 jaar maakt dat wel zeker uit.

Als zeer duidelijk is middels waarschuwingen dat het een gevaar is, dan zal een slachtoffer eerder en een groter deel 'eigen schuld' krijgen toegerekend. Jouw schadevergoedingsverplichting neemt dan af met het percentage 'eigen schuld' dat wordt toegerekend.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:23

russel schreef:
Ben zeker wel van plan om een goede WA af te gaan sluiten.

Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, want de voorwaarden zijn toch voor alle bij het Verbond aangesloten verzekeraars hetzelfde.
Let wel op het verzekerd bedrag dat je neemt en realiseer je dat wanneer jouw paard op een kwade dag besluit dat het mooi geweest is op de wei, de snelweg op rent en daar een zware kettingbotsing veroorzaakt met een aantal zwaar gewonden dit zeer maar dan ook zeer grote schadebedragen oplevert.