paard kopen op afbetaling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: paard kopen op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:40

Ik denk dat dit vragen is om problemen... Paard kopen = betalen = meenemen, anders niet. Wat als het paard zijn benen breekt en afgemaakt moet worden en nog niet helemaal betaald is? EVen een doemscenario, maar niet ondenkbaar.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:55

Niet doen!

Zoals iedereen hier al zegt, dit is vragen om problemen. Als ze het aankoopbedrag niet kan opbrengen, welke garantie heb jij dan dat je je geld gaat krijgen? En wat gaat ze doen als hij ziek wordt voordat hij afbetaald is? De DA betalen, jou betalen of geen van de twee?

Bij mij gaat er geen paard van het erf af voordat hij contant betaald is. Heb je nooit geen problemen.

Er zijn kopers goenoeg. Ik raad je zeer aan om deze te laten schieten

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 11:42

ik geef haar sowieso niet mee tot ze helemaal betaald is.
dat was ik sowieso al niet van plan
dus het word dat of ze moeten een lening openen bij de bank maar ze krijgen haar niet mee tot ze haar helemaal betaald hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:06

stel, ze heeft de helft van de betaling al voldaan en het paard wordt kreupel, wie gaat de DA kosten betalen en wie wordt dan als "eigenaar" gezien....

Hoe is de stalling geregeld zolang het paard nog niet is afbetaald?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:11

dat is iets wat ik met haar moet bespreken vind ik.
aangezien ik het paard blijf rijden als het paard bij mij blijft vind ik dat ik dan voor de DA kosten op draai. op het moment dat het paard bij haar is mag zij het betalen.
en de stalling moet ik ook met haar bespreken dat kan ik niet alleen doen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:17

Ik pm je even, heb mijn paard zelf ook op afbetaling verkocht, en alles is perfect verlopen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:19

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al, maar dat antwoord wil je niet horen.
Of je moet er zelf graag vanaf willen maar meenemen zonder te betalen is zo'n groot risico.
Nu aardig maar als ze het paard eenmal hebben wat dan.

Leasen zou beter idee zijn, maar na beeindigen lease periode weet je nooit hoe je je paard terugkrijgt.Ook wordt het paard ouder.
En zie het dan nog maar eens te verkopen.

Begrijp dat het paard bij jou blijft staan, dan heb je er in ieder geval enigzins grip op hoe het met het paard gaat.

Bij koop op afbetaling gaat het eigendom gelijk over en heb jij alleen een vordering op koper. Als ze dus niet meer betaald kun je achter je geld aan, maar zij mag paard verder verkopen bv.

Bij lease blijft paard jouw eigendom. Risico van kreupelheid, dood blijft dan ook wel bij jou.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:20

Denk er ook aan wat er gebeurd als mevrouw in kwestie halfweg de afbetaling beslist om er mee te stoppen trouwens. Heb zo ook ooit iemand voor mijn pony gehad die maandelijks wou afbetalen. Ik was op voorhand geen voorstander van dit idee, heb er over nagedacht en erover gepraat maar ze wou bepaalde zaken niet op papier hebben dus heb het toen gelijk helemaal afgezegd.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:22

jury schreef:
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al, maar dat antwoord wil je niet horen.
Of je moet er zelf graag vanaf willen maar meenemen zonder te betalen is zo'n groot risico.
Nu aardig maar als ze het paard eenmal hebben wat dan.

Leasen zou beter idee zijn, maar na beeindigen lease periode weet je nooit hoe je je paard terugkrijgt.Ook wordt het paard ouder.
En zie het dan nog maar eens te verkopen.

Begrijp dat het paard bij jou blijft staan, dan heb je er in ieder geval enigzins grip op hoe het met het paard gaat.

Bij koop op afbetaling gaat het eigendom gelijk over en heb jij alleen een vordering op koper. Als ze dus niet meer betaald kun je achter je geld aan, maar zij mag paard verder verkopen bv.

Bij lease blijft paard jouw eigendom. Risico van kreupelheid, dood blijft dan ook wel bij jou.

daar ben ik het niet mee eens ik vraag hier alleen om tips en hoe JULLIE het zouden doen!
meer niet!
ik vraag om meningen en om ervaringen.... meer niet

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:24

Bluem schreef:
Denk er ook aan wat er gebeurd als mevrouw in kwestie halfweg de afbetaling beslist om er mee te stoppen trouwens. Heb zo ook ooit iemand voor mijn pony gehad die maandelijks wou afbetalen. Ik was op voorhand geen voorstander van dit idee, heb er over nagedacht en erover gepraat maar ze wou bepaalde zaken niet op papier hebben dus heb het toen gelijk helemaal afgezegd.

de mensen komen as donderdag ook langs en als het me niet bevalt dan gaat het feest ook niet door hoor echt niet..
maar mensen relax ik ben nog niets van plan!
ik heb dit topic geopent voor tips en ervaringen! en wat jullie zouden doen!! ik heb nog niets besloten iod!
ik wil sowieso die mensen eerst spreken ed Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:36

ik denk persoonlijk dat het vragen om problemen is.

Bovendien, en dat lijkt me nog belangrijker dan de vraag of het verstandig is ja of nee:

Wil jij je paard verkopen aan iemand die niet eens het aankoopbedrag in een keer kan voldoen? Hoe gaat die persoon dan opdraaien voor de maandelijkse kosten en kosten voor ziektes etc die bij het kopen van een paard komen kijken? Ik zou me daar toch niet prettig bij voelen, als de heibel al begint met kopen op afbetaling.

Mensenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:58

Sjezus, kun je een paard ook al op termijn afbetalen?!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:01

nou dat is dus niet gebruikelijk vandaar mijn vraag voor meningen Knipoog

Tressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:02

ik ben het ermee eens dat het best kan, mits je een contract op stelt en het paard bij jou blijft tot de volledige betaling.
ik zou ook de kopen vragen hoe ze dat dan bij een dierenarts rekening wil doen????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:08

Ik zou het ook zeker afraden.
Als het paard halverwege kreupel wordt en het paard niet meer wil? Als ze niet betaald omdat ze geen geld meer heeft of een combinatie hiervan?
Van en kale kip kun je niet plukken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:13

Ik zou het ook niet doen. Het zou mij het risico niet waard zijn. Dan maar wat langer zelf houden en iemand vinden die wel direct de centen klaar heeft liggen.

Haal jezelf geen bult ellende op de hals en zoek een andere koper.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:35

lijkt me ook fjordnina, hoelang had je het paard al te koop staan? of heb ik daar overheen gelezen. beter even afwachten en dan idd meteen je geld dan een hoop gezever.

edit: ziein je beginpost ook niks over dat jij evt speod zou hebben met deverkoop, dus dan zou ik helemaal afwachten, komen vast nog wel meerl euke mensen joh

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:45

ik heb ook zeker geen haast echt niet maar ik ga de mensen gewoon even afwachten Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:20

Hoelang ben je al aan het proberen haar te verkopen?

Als je nog niet al te lang aan het zoeken bent kan je beter uitkijken naar een andere koper. Je hebt zelf toch ook liever je geld in een keer? Dan kan de koper het dier ineens meenemen en is het ook meteen duidelijk wie de verantwoordelijkheid draagt.

Stel je voor dat het paard iets overkomt terwijl ze nog niet helemaal betaald is en nog bij jou staat. Dan zal de koper niet verder betalen en ben jij je paard kwijt.

En als dat nog geen redenen genoeg zijn, stel ik me net als de anderen hier de vraag of iemand die een paard op afbetaling koopt de DA kosten dan wel kan betalen als er wat gebeurt.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:24

Lijkt mij geen goed plan...

Laat haar het geld dan bij een bank of iets dergelijks lenen, kan zij het daar aan afbetalen maar heb jij iig je geld.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:26

Ik vind het wel heel vreemd waarom ze een paard koopt op afbetaling? Als je geen geld heb ga je toch geen paard kopen?

Ik zal het niet zo snel doen op afbetaling en anders hele duidelijke regels opstellen en het paard pas meegeven als alles is betaald.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:29

In hoeveel termijnen wil ze eigenlijk betalen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:34

Citaat:
In hoeveel termijnen wil ze eigenlijk betalen?

Dat vroeg ik me ook af, evenals een indicatie van het bedrag en de ' reden' waarom het op afbetaling zou moeten plaats vinden....

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:36

Waarom sluit ze geen lening af... kan ze ook in termijnen terug betalen moet je alleen wel rente over betalen. Maar als ze je paard echt graag wilt zou ze het er toch voor over moeten hebben?

edit: zie dat het al eerder gemeld is Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:48

Ik zou het persoonlijk niet doen. Zeker niet met een voor mij volstrekt onbekend persoon. In de familie- of vriendenkring zou ik het misschien overwegen...
Maar met een onbekende vind ik het een erg groot risico. Zelfs als je alles op papier zet en de koper haakt af of komt haar afspraken niet na, dan gaat het je handen vol geld kosten om je gelijk te halen. En dan nog is de kans groot dat je naar je geld kunt fluiten.
Advocaten zijn nu eenmaal hartstikke duur en zoals al eerder werd gezegd: "Van een kale kip kun je niet plukken".

Verder zal het niet meevallen om een waterdicht contract op te stellen. Eentje waar echt alles in staat dat je tegen zou kunnen komen...
Hoe ga je het aanpakken als je paard komt te overlijden voordat de laatste betaling is voldaan?
Wat als er op jouw erf iets met het paard gebeurt waardoor het ongeschikt wordt voor het doel waarvoor het wordt gekocht? Moet jij de koper dan het betaalde bedrag vergoeden?
Wat zijn de concequenties voor de koper als deze haar betalingsverplichtingen niet nakomt?

Voor mijn gevoel zitten er veel te veel haken en ogen aan een dergelijke constructie. Ik zou je van harte aanraden om haar een lening te laten afsluiten bij de bank. Dat kost haar een flink bedrag aan rente, maar jij loopt geen risico.
En eerlijk is eerlijk, als ze geen lening kan krijgen, dan zegt dat wel iets over haar financieële situatie en moet je je misschien eens goed afvragen of jij dat risico wel moet nemen...

En als je het ondanks alles wel besluit te doen, dan zou ik er wel voor zorgen dat het paard je erf niet verlaat voor alles betaald is. Zorg ook dat je zelf papieren en paspoort houdt, tot alle verplichtingen zijn voldaan zodat je niet voor verassingen komt te staan.