Gratis paard, laten keuren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: Gratis paard, laten keuren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:13

"gegeven paar niet in de bek kijken" is het toch

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:18

KellyG schreef:
"gegeven paar niet in de bek kijken" is het toch

Ze zeggen het wel ja! Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:19

Dan is het nog altijd een gegeven PAARD Knipoog

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:36

Ik zou hem wel klinisch keuren, ze krijgt het paard gratis
en het kost je misschien 100 euro, dat vind ik al met al toch
een mooi prijsje voor een paard Tong uitsteken

Ik zou in dit geval misschien ook wel ondanks afkeuring
het paardje gewoon nemen.. Maar je weet het maar nooit
misschien komt er iets kleins uit zoals een klein tandprobleem..
Geen reden om het paard niet te nemen maar dan kan je
er wel gelijk wat aan laten doen Lachen

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:37

Splash_ schreef:
Dan is het nog altijd een gegeven PAARD Knipoog

lettertje vergeten Bloos

maar ik heb zelf ook een paard gekregen, en heb deze ook niet laten keuren hoor.....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:40

Ik heb de mijne jaren geleased voordat ik hem kocht ong 5.5 jaar ik kon hem voor een symbolisch bedrag kopen.

Ook ik heb hem niet laten keuren, ik kende hem al ruim 5 jaar hij was nooit ziek geweest en ik kwam elke dag.

Wat doe je als je paard toch afgekeurd wordt, terwijl je hem al jaren kent en geen problemen mee hebt.

Ik zou in dit geval niet laten keuren

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:43

Ik zou hem laten keuren, stel dat hij wel wat mankeert dan zie je dat op tijd. Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, maar op hoge VAkosten zit je nichtje ook niet te wachten toch?

En al kende ze dat paard 100 jaar, dan nog kan ze niet bij hem naar binnen kijken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:47

Geen aankoop keuring.
De meeste grote beenproblemen komen rond het 8e jaar en daar ben je nu ruim voorbij. Je kent het paard en weet dat er al 3 jaar niks mee aan de hand is geweest. Dus een mooie regeling waar alle partijen beter van worden.

Mocht je twijfels hebben dat dingen als entingen, tandarts en smid wel regelmatig zijn gebeurt kan je natuurlijk gewoon een DA, tandarts en smid langs laten komen, maar dat zal met elk paard regelmatig moeten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:49

Tegenwoordig kan je van een keuring niet op aan. Veel paarden worden afgekeurd om het minste of geringste. Ken een paard wat goed gekeurd is wat nooit goed gekeurd had mogen worden....
Een keuring zegt niet alles, je kan een paard laten keuren en kort daarna kan er altijd wat gebeuren....

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:12

Persoonlijk zou ik in deze situatie mijn ogenschijnlijk gezonde paard niet eens meer cadeau willen geven als ze hem alleen zou willen accepteren na goedkeuring door een DA Scheve mond .

De huidige eigenaresse van dit paard is ernstig ziek, ze denkt waarschijnlijk dat ze in jouw nicht een juiste persoon heeft gevonden aan wie ze haar paard in goede handen achter kan laten zonder dat ze zich over de toekomst van haar paard zorgen hoeft te maken. Als het paard alleen geaccepteerd wordt als het gezond is, dan zou ik me wel zorgen maken en het paard niet cadeau geven. Wat als het paard wat krijgt na de keuring, dat kan altijd al is het dier klinisch en röntgenologisch goedgekeurd. Het paard zou immers niet geaccepteerd worden met een gebrek, dus wie zegt dat de er goed voor gezorgd gaat worden als het dier ouder wordt of ineens wat gaat mankeren.

Ik heb zelf 2 paarden gekregen, de ene merrie was al erg oud, drachtig en was niet geschikt meer om op te rijden en de andere merrie moest nog een operatie ondergaan toen ik haar kreeg. Ik heb ze toen ik ze kreeg niet laten keuren, ik wist wat er mee was en kon inschatten wat ik kon verwachten aan zorg/kosten (de onverwachte dingen die je bij elk paard kan krijgen buiten beschouwing gelaten).

In deze situatie zou ik er niet eens over nadenken om het paard te laten keuren (en als ik het paard na verloop van tijd zou laten keuren dan is dat hooguit voor de (ziektekosten) verzekering). Je nicht kent het paard al meerdere jaren, het dier past bij haar wensen en ze kent het medische verleden van dit paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:14

Jamaar, jamaar, jamaar... er stáát toch helemaal nergens dat ze het paard alleen maar accepteert als ie goedgekeurd wordt?

Het gaat er toch gewoon om dat ze dit paard al een tijdje kent en of het daarom zinvol is om te keuren?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:22

Ik zou het paard, als ik aan het paard gehecht was, gewoon laten keuren voor de verzekering als ik hem in de verzekering zou willen hebben. Op die manier ben je in elk geval volledig verzekerd, ook tegen toekomstige beengebreken. Komt het paard er niet door, dan is het inderdaad het spreekwoord: een gegeven paard niet in de bek kijken... En gewoon genieten van het paard zolang het het werk aankan.
Mijn pony zou waarschijnlijk nooit meer door de buigproeven komen vanwege spat, en op de harde volte loopt hij ook gevoelig zonder speciaal beslag, maar je kunt gewoon recreatief nog leuk met hem rijden. Een beetje in de bak dressuren, een uurtje buitenrijden...

Als het paard nu voldoet aan wat zij wil en dat werk aan kan, dan heeft ze er in elk geval een poos plezier van. Weggeven als gezelschapspaard kan altijd nog...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:23

Laten keuren is altijd beter, stel dat het paard afgekeurd word bv Artrose, ik noem maar wat, dan komt je nichtje straks wel voor hoge kosten te staan en wil en kan ze dat wel.

Een paard krijgen is natuurlijk eendroom voor heel veel mensen maar meschien straks voor hoge gezondheidskosten opdraaien zal ook niet de bedoeling zijn.

Paard laten keuren kost 100,- en kn veel narigheid voorkomen, en ook al word het paard afgekeurd dan kan ze hem alsnog nemen maar krijgt ze in iedere geval de kans om te weten waar ze aan begint.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:25

Maanling schreef:
Jamaar, jamaar, jamaar... er stáát toch helemaal nergens dat ze het paard alleen maar accepteert als ie goedgekeurd wordt?

Het gaat er toch gewoon om dat ze dit paard al een tijdje kent en of het daarom zinvol is om te keuren?

dan vraag ik me af voor wat wil ze hem dan laten keuren?
als ze wil weten of hij helemaal gezond is , zou ik dat over een paar maanden doen en niet nu ze hem krijgt.
want wat doet ze als het paard afgekeurd word?

mijn vraag nu is eigenlijk ,wil ze het paard wel hebben?
als ik mijn pony weg zou geven aan mijn bijrijdster zou ik het heel raar vinden als ze deze dan eerst wil laten keuren,ookal zou ze haar met een gebrek wel nemen.
een gratis paard waar je al jaren op rijd ,daar ga je nu toch niet ineens moeilijk over over doen?

naar mijn idee is nu laten keuren zinloos!
===============================

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:29

barbara1970 schreef:
Een paard krijgen is natuurlijk eendroom voor heel veel mensen maar meschien straks voor hoge gezondheidskosten opdraaien zal ook niet de bedoeling zijn.

En als een paard niet gratis is dan krijg je zeker nooit gezondheidskosten, dit is voorbehouden aan gratis paarden??

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:30

Ik zou het niet doen, niet uit verstandigheid of 'onverstandigheid', maar meer omdat je een dier krijgt van iemand die heel ernstig ziek is. Ethisch gezien zou ik het dan niet aan mezelf en haar kunnen verantwoorden dat ik een gift nog wil laten onderzoeken. Zij geeft dat dier uit goedheid en vertrouwen aan jou. Ik zou het niet eens durven zeggen; "ik wil het paard eerst laten keuren voordat ik het krijg", tegen iemand die heel ziek is en een goede plaats voor haar paard zoekt. Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:46

Als zij het paard wil verzekeren (o.a. voor ziektekosten) en ze wil dat beengebreken en daardoor ontstane kosten ook verzekerd zijn, zal ze het dier toch moeten laten keuren. Dit is dan geen aankoopskeuring (waarbij je advies krijgt over wel of niet kopen) maar een gezonheidskeuring voor de verzekering. Dat lijkt me tegenover de eigenaresse toch heel goed uit te leggen als het er niet om gaat het paard anders niet te nemen.

Als je hem wil laten keuren om te beslissen of je het paard neemt of niet, dan zal het anders voelen en overkomen...
Je krijgt niet zomaar een paard... Ze kan het paard ook gewoon verkopen...

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:51

Maanling schreef:

Precies! Mijn nichtje neemt het paard sowieso aan en ze voelt zich best wel een beetje vereerd dat de eigenaar haar kiest ipv het dier te koop zetten op mp of aan een familielid te geven.
Maar ze vraagt zich alleen af of het nuttig is om het dier te laten keuren. Als ze dit zou doen, gebeurd dat nadat ze het paard heeft overgenomen.

Je gaat niet tegen een ernstig ziek iemand zeggen die jou zojuist een paard aanbied: ik wil eerst kijken of hij door de keuring heen komt! Het gaat haar er alleen om wat verstandig is in deze situatie.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:52

da kan ze m toch ook gewoon NIET laten keuren en pas de da. bellen als er wat mis is?!

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:56

Wat ik er nog even aan toe wil voegen: als het dier ernstige gebreken zou hebben, dan zou dit in die drie jaar toch al aan het licht zijn gekomen? Of denken we nu verkeerd?
Paard loopt als een zonnetje.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:57

Toen ik mijn paard van de manege over had gekocht, kende ik hem ook al vijf jaar en liet hem ook niet keuren. Er was in al die vijf jaar niks met hem aan de hand geweest.

Vijf daen later raakte hij spierbevangen en nu etteren we er nog mee.

Was het uitgekomen in de keuring? Waarschijnlijk.
Had ik hem daardoor niet gekocht? Nee. Ik had hem zowieso wel gekocht.

Dus. Het nichtje neemt die paard waarschijnlijk toch wel aan, of hij nou afgekeurd word of niet. In dit geval zou de keuring alleen maar betekenen dat ze dus eventueel te weten zou komen dat het paard iets mankeert en daar in de toekomst op vooruit kan kijken.

Maar maakt dat haar niet uit, zoals bij mij toen, waarom keuren dan?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:04

als ik in die situatie zat, zou ik het paard met open armen ontvangen, en de vorige eigenaar een dikke knuffel geven.
het beestje echt officieel laten keuren, lijkt mij een belediging voor de eigenaar.
de da laat je toch af en toe langs komen, al is het maar voor vaccinaties, en af en toe een algemene medische controle is normaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:15

ik zou het als ik ernstig ziek zou zijn heel erg vinden als ik mijn paard aan mijn verzorger toe vertrouw, en ze wilde hem laten keuren, als check zou ik het prima vinden maar niet onder het motto van, als hij iets mankeert hoef ik hem niet.
het is een recreatiepaard, 1 keer per week een dressuurles en de rest bos. dus stel dat hij een gebrek zou hebben dan word dat denk ik niet zo snel een probleem dan dat je intensief wedstrijden rijd. en anders idd zou ze hem dan niet nemen????

ik vind het trouwens wel ontzettend lief, ze weet immers dat het dier goed terecht komt en zij hoeft zich er geen zorgen om te maken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:26

Kiki27 schreef:
Wat ik er nog even aan toe wil voegen: als het dier ernstige gebreken zou hebben, dan zou dit in die drie jaar toch al aan het licht zijn gekomen? Of denken we nu verkeerd?
Paard loopt als een zonnetje.

Ik zou echt niet laten keuren. Het lijkt me echt niet zinnig en alleen maar kosten geven. Want waar keur je op: benen, hart en longen. En als er wat uit komt? Ga je hem dan anders belasten? Wil je dat eigenlijk wel weten? Of bel je, net als alle andere paardeneigenaren die hun paard al 3 jaar hebben, gewoon de DA als er iets fout is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:28

Citaat:
Alleen als ze hem wil laten verzekeren moet ze hem laten keuren.

Dit is niet waar.
Ik heb ook een paard gratis gekregen enkele jaren terug en heb deze ook niet laten keuren. Wel heb ik ze direct laten verzekeren en afhankelijk van het te verzekeren bedrag, is dit geen enkel probleem.