Een paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Een paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:32

Citaat:
maar dat die ouders wel gewoon blijven betalen

Dat vind ik niet netjes van je.
Komt over alsof het meisje nu goed genoeg is om jouw wat extra tijd te geven, maar dat je hoopt dat ze stopt later en dan hou je haar alleen voor het geld.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:33

Vjestagirl, dat is een hele waslijst, maar je heb helemaal gelijk. Negen van d(i)e tien dingen komen natuurlijk allemaal op papier, maar lang niet alles kun je afspreken. Ik denk dat dat van eigenaar en bijrijder heel niet zo'n gek idee is en dat ik dat zeker nog eens mee moet nemen in mijn overweging.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:35

love_plien schreef:
Vjestagirl, dat is een hele waslijst, maar je heb helemaal gelijk. Negen van d(i)e tien dingen komen natuurlijk allemaal op papier, maar lang niet alles kun je afspreken. Ik denk dat dat van eigenaar en bijrijder heel niet zo'n gek idee is en dat ik dat zeker nog eens mee moet nemen in mijn overweging.

Dat is geen hele waslijst, dat is nog maar het begin van wat er mis zou kunnen gaan.

Echt waar. Neem iets simpels: mijn paard staat de hele winter buiten, zonder deken. Als het aan mijn bijrijdster zou liggen zou er een deken op gaan.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:36

Silence schreef:
Citaat:
maar dat die ouders wel gewoon blijven betalen

Dat vind ik niet netjes van je.
Komt over alsof het meisje nu goed genoeg is om jouw wat extra tijd te geven, maar dat je hoopt dat ze stopt later en dan hou je haar alleen voor het geld.

Nee dat is niet waar, maar wat ik probeer te voorkomen is dat die ouders een paard voor haar kopen, het in een dure pensionstal zetten en het meisje dan zelf maar uit laten zoeken wat ze ermee wil doen, hoe vaak ze dat doet en wanneer ze dat doet. Want dat was namelijk in eerste instantie hun plan.
Dus nu is dit idee er gekomen, zodat er in ieder geval nog één iemand bij is die wel de kennis en het verstand heeft om op de juiste manier met het paard om te gaan.

Maar ik geef wel teo dat ik die zin niet zo netjes heb geformuleerd.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:37

Vjestagirl schreef:
love_plien schreef:

Dat is geen hele waslijst, dat is nog maar het begin van wat er mis zou kunnen gaan.

Echt waar. Neem iets simpels: mijn paard staat de hele winter buiten, zonder deken. Als het aan mijn bijrijdster zou liggen zou er een deken op gaan.

Ik bedoelde meer dat zoals je het opgeschreven hebt, het een hele waslijst is. Maar ik begrijp je punt wel.
Ik ga proberen te overleggen dat ik samen met mijn ouders een paard ga kopen en dat hun dan een bijdrage betalen (wat in een potje gaat voor de extra kosten) en dat het meisje dan bijrijder is, zodat de uiteindelijke beslissingen bij mij liggen.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:39

Die lijst is inderdaad pas het begin
Als één van de twee iets wil, maar één van jullie zegt nee, dan blijft het nee
omdat jullie evenveel te zeggen hebben. Dat kan lijden tot vervelende situaties (eigen ervaring) Knipoog

Nooit doen. Kan het niet vaak genoeg zeggen...

Een paard kopen met haar als bijrijder vind ik inderdaad een beter plan.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:40

Ik had daar nog helemaal niet aan gedacht (dom dom dom), maar het is wel het beste, omdat je gewoon nooit álles op papier kan zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:53

En zie daar nu maar weer eens jouw ouders en haar ouders van te overtuigen...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:56

Dat wordt een heel groot probleem...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:02

Heeft iemand daar nog tips voor?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:09

ik zou inderdaad niet een paard delen. zoals je het nu al beschrijft wil jij liever het paard voor je en dat zij er een beetje bij is. jij wilt nu al bepalen wat zij moet gaan doen.. dus nu gaat het al fout. jij wilt een sportpaard.. zij een tinker..

haar als bijrijder lijkt mij een perfect plan. het paard komt op jouw naam. jij bepaalt hoe en wat. en zij rijdt hem ernaast. een paard kan ook gerust 2x per dag paardrijden. als jij 3 kwartier intensief rijdt. en zij 3x relaxed. zie dat dan als uitstappen. als zij van jou leskrijgt en gaat rijden zoals jij ongeveer wil dan is dat echt geen probleem zeker weten.

maar door haar te laten bijrijden houd jij de controle.
zij kan van alles kopen met het paard. ben je een weekend weg kan je het paard gerust aan haar over laten.

het enigste waar jij over in zit zijn de kosten. kun je een paard wat nooit ziek wordt wel betalen? zorg dat dat al het geld van de bijrijder op een spaarrekening komt. dan kun je het op den duur betalen.

geef aan de andere mensen aan dat dat jouw probleem is en dat als het paard het eerste jaar wat ernstigs krijgt dat zij dat voor je voor willen schieten.

daarnaast zijn er ook verzekeringen die behandelingen betalen.
misschien een idee omdat te delen..

oftewel een hele hoop manieren om het te doen. zet het op papier en je komt een heel end.maar een paard delen nee. je raakt er allebei aan gehecht. straks gaat er iemand verhuizen (als bijrijder raak je ook wel gehecht, maar toch blijft het in je achterhoofd zitten)

verder kun je opstellen dat ze hem per jaar bijrijd en dat jullie dan weer zien hoehet gaat. jij een jaar lang geld zij een paard.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:26

Ik wil opzich niet bepalen wat zij gaat doen, haar ouders willen een paard voor haar en op het moment dat ik haar dan vraag, wat wil je met het paard gaan doen? Krijg ik dit als antwoord: 'een beetje poetsen en rijden en wandelen aan zo'n halstertouw' dat is gewoon letterlijk wat ze zegt. En als ik dan vraag: 'Wat wil je kwa rijden gaan doen?' dan zegt ze 'Hoe bedoel je? Gewoon stappen draven en galoperen'.

Dus daarom zal het imo toch noodzakelijk zijn om haar een beetje te sturen.

Als bijrijder klinkt voor mij ideaal. De financiële afspraken komen op papier (o.a. deling v/d vaste kosten en verder wat jij veroorzaakt is voor jouw rekening).

Als ik een vast baantje heb dan kunnen mijn ouders en ik de vaste kosten betalen, en voor de extra kosten kunnen we dan het geld van dat meisje gebruiken (uit een 'potje').

Dat laatste (per jaar) klinkt ook goed, dan heb je toch zekerheid (dat ze niet halverwege het jaar ophouden), maar ook de mogelijkheid om na een jaar te besluiten dat het zo niet gaat.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:39

Weten jullie wat ongeveer de entingen per maand kosten (dus daarvoor is even een rekensommetje nodig) als je in principe 'het standaard pakketje' aan je paard wilt geven. (los van wormenkuren).

Aan vaste kosten per maand dus sommige dingen zijn omgerekend:

Stalling (volpension) € 290,--
Smid € 35,--
Wormenkuur € 6,--
Dekens € 20,--
Entingen € 4,--
Tandarts € 10,--

Een hoofdstel + beschermers en shabrakjes heb ik al, en dat zijn verder allemaal extra dingetjes. Voor een zadel kan ik natuurlijk pas kijken als het paard er is, maar dat is een eenmalige kostenpost (de onderhoudsspullen heb ik allemaal al).

Daarnaast is er natuurlijk een potje voor de extra dingen (dierenarts etc.)

Dit lijstje heb ik net even snel gemaakt, dus aanvulling is welkom.
Laatst bijgewerkt door love_plien op 06-04-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:42

precies love_plien.

wat mij het handigste lijkt is met zijn allen om tafel..
zo te horen is dat meisje een beetje verwend en krijgt ze al een paard als ze zegt.. goh lijkt me wel wat Tong uitsteken.. (heb mijn pony destijds ook gekregen hoor hha)

succes met nadenken..
en zij kan zoals jij zegt wel begeleiding gebruiken.. maar ja zie het bijrijdgeld dan als beloning voor jouw,.

aanvulling op het lijstje:
- inenten veschild maar reken maar 3 euro per maand. dan ben je er wel.

als ik het zo bereken kom je ongeveer op 370 per maand uit.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:51

Ja je hebt gelijk. Ze had het paard al bijna gehad voordat ze uberhaupt op paardrijden zat, en dan zou ik het paard rijden en zij als ze zin had ook een keer. Maar nu zijn de rollen dus zeg maar omgedraaid, wij zijn gaan denken aan een paard en zij zouden er bij kunnen helpen die droom te verwezelijken en daarnaast ook hun eigen dochter gelukkig te maken.

Het lesgeven + het feit dat ze dan 'mijn paard mag rijden' krijgt ze dan terug voor wat ze betaald. Als je dan ong. 400 euro per maand berekent, bouw je dus al iets op van 30 euro per maand (en verder mag ik ook het geld dat mijn ouders vanaf mijn geboorte aan de kant gelegd hebben voor mij gebruiken in nood, dus paard zal NOOIT te kort komen) Stel wij betalen 250 (ik 100 en mijn ouders 150) en zij betalen 150, dan is ook gelijk duidelijk dat wij eigenaar zijn...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:57

love_plien schreef:
Ik wil opzich niet bepalen wat zij gaat doen, haar ouders willen een paard voor haar en op het moment dat ik haar dan vraag, wat wil je met het paard gaan doen? Krijg ik dit als antwoord: 'een beetje poetsen en rijden en wandelen aan zo'n halstertouw' dat is gewoon letterlijk wat ze zegt. En als ik dan vraag: 'Wat wil je kwa rijden gaan doen?' dan zegt ze 'Hoe bedoel je? Gewoon stappen draven en galoperen'.

Dus daarom zal het imo toch noodzakelijk zijn om haar een beetje te sturen.

Als bijrijder klinkt voor mij ideaal. De financiële afspraken komen op papier (o.a. deling v/d vaste kosten en verder wat jij veroorzaakt is voor jouw rekening).

Als ik een vast baantje heb dan kunnen mijn ouders en ik de vaste kosten betalen, en voor de extra kosten kunnen we dan het geld van dat meisje gebruiken (uit een 'potje').

Dat laatste (per jaar) klinkt ook goed, dan heb je toch zekerheid (dat ze niet halverwege het jaar ophouden), maar ook de mogelijkheid om na een jaar te besluiten dat het zo niet gaat.

Je weet nooit wie er wat veroorzaakt. Beugelriemen, singelstoten en teugels slijten ook door gebruik. En als je paard kreupel word tijdens het rijden hoeft het niet perse een gevolg daarvan te zijn.

Daarbij vind ik, dat je als eigenaar er niet vanuit kan gaan dat je bijrijdster 150 euro in de maand betaald voor 3x rijden per week, en dat haar ouders mee betalen bij ziekte...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 22:02

Ja maar voor dat soort dingen heb je dus ook je spaarpotje, zowel dat meisje als ik krijgen allebei zakgeld en op het moment dat er iets nieuws moet komen (materieel gezien), dan zijn we niet te beroerd om te zeggen: 'jij de teugels, ik de beugelriemen' of andersom, dat zijn dingen waar je dus wél uitkomt.
Kijk dit is natuurlijk een heel ander iets dan wanneer ik een advertentie zet van 'gezocht: bijrijdster' dit ontstaat uit het idee om samen een paard te kopen. Het gaat er nu meer om dat er een einverantwoordelijke is die het uiteindelijke besluit neemt. Zowel mijn vader als haar vader weten echt wel van zaken doen en zij zullen er dan ook voor zorgen dat alles zo compleet en zo goed mogelijk op papier komt, maar op het moment dat er dan een onvoorziene beslissing genomen moet worden, waar geen afspraken over zijn, dan is er één de eindverantwoordelijke en dat heeft dan te maken met de 100 euro meer die wij per maand betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:06

Of met het feit dat jij haar 4 dagen in de week rijd. Wat je kan doen, is je stallings kosten delen door het aantal dagen in de maand en dat maal het aantal dagen dat jullie rijden doen.

Maar 150 euro in de maand is echt heel veel. En als eigenaar van het paard ben JIJ dus ook verantwoordelijk voor de spullen die ZIJ nodig heeft om te rijden, daar betaald ze je namelijk voor.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:08

Ik vind niet dat je iemand €150 per maand kunt laten betalen voor 3x rijden. Echt veel te veel.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 22:10

Ja dat begrijp ik dat ik verantwoordelijk ben voor de spullen die zij gebruikt, maar dat zeg ik ook, o.a. voor dat soort dingen reken ik alles dus ruim zodat we daarvoor geld overhouden (en dat is dus ook voor onze rekening).

150 is zeker een hele hoop, het is ook maar een idee. Ik moet er nog diep over nadenken.

@silence, lees dan wat ik hiervoor heb geschreven, het is ontstaan uit het idee dat we samen een paard zouden kopen, niet uit 'eigenaar zoekt bijrijder'. Tuurlijk het is een hele bak geld, maar anders hadden ze 200 per maand betaald en had ze ook 3 dagen in de week gereden, maar juist dat verschil maakt nu ook het verschil in eindverantwoordelijke....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:12

Maar voor die €200 is ze mede-eigenaar zover ik begrijp. Voor die €150 ´slechts´ bijrijder..

Als ik het nu fout heb kan ik je verhaal niet meer volgen Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:19

ik weet niet hoor,
als ik het zo lees heb je dikke kans dat dat meisje als ze je bijrijder wordt in no time alsnog haar eigen pony krijgt van haar ouders.
en hoe ga je het dan doen, financieel?
volgens mij is het haalbaarder dat hun de pony kopen en jij de bijrijder wordt..
maar ja, dan heb je weer geen eigen..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:24

plus dat ze dan ook iets opbouwd; het paard wordt wellicht wel meer waard als hij ooit weer verkocht wordt en daar profiteren zij dan van mee. Nu steken ze 150euro per maand in iets dat niet van hun is. Ik snap wat je bedoelt hoor, met dat het hun 50euro per maand zal schelen als het op jouw manier gebeurt.
Maar toch is het veel geld voor "slechts" bijrijder, want meer zal ze niet worden. Misschien kun je haar voor dat bedrag (als zij dat wil) meer begeleiding geven, dus bv 2 van de 3x haar lesgeven?

Als ik jou was zo ik gewoon een jaar doorsparen en dan zelf een eigen paard kopen. Dit gaat ongetwijfeld gedonder geven, misschien wel juist omdat je elkaar goed kent.
Samen een paard leasen (waarbij jullie dus geen van beide eigenaar zijn) is ook nog een optie( hoewel ik het persoonlijk weggegooid geld vind).
Ga vooral niet denken: ik ga dit doen omdat zij anders zelf wel een paard krijgt van haar ouders en dat gaat nooit goed, en probeer hier ook zeker niet zelf 'een slaatje uit te slaan'.

Veel succes met de beslissing, overleg zeker eerst goed met je ouders en zorg dat je samen een front vormt zodat er niemand omgepraat zal worden Knipoog

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:03

Ik heb het er al even met mijn vader over gehad. Waarschijnlijk gaan we wel gewoon het paard 'samen delen'. En dan hele duidelijke afspraken maken, waarbij één de uiteindelijke beslissing neemt, als je er écht niet uitkomt. Maar waarschijnlijk zal dit niet snel gebeuren, mede omdat het meisje gewoon lekker met het paard wil hobbelen en ik veel fanatieker bezig ben. Met dingen als scheren of ijzers zijn haar ouders heel erg makkelijk, aangezien zij weinig verstand hebben van paarden en zij eigenlijk het allemaal maar 'leuk' vinden dat hun kind op een paard kan rijden, zijn het echt zulke mensen van: 'Ow wil je hem scheren? Prima'
Les van mij vind het meisje helemaal leuk en daarnaast wilt ze één keer in de week met het paard gaan wandelen één keer rijden. Niet echt een grote boosdoener dus.
Een week/maand met het dier op pony kamp zal ze nooit doen, het is er gewoon het type niet voor. Daarnaast met wedstrijden en dergelijke moeten we gewoon ruim van te voren aan elkaar vertellen wanneer we wat willen gaan doen en ook hier geldt weer dat ze écht heel makkelijk zijn.

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar mijn vader kent haar vader al vanaf zijn dertiende (nu 48) en weet ondertussen wel zo ongeveer hoe hij is. Bij dit paard is het ook zo dat hij het verdriet heeft gezien wat ik had om die verzorgpaarden enzo en als hij mij dan kan helpen en daarnaast ook zijn dochter een pleziertje kan doen, vind hij het best.

Dus waarschijnlijk wordt het gewoon delen in de kosten en over materiële dingen worden dan gewoon afspraken gemaakt. Bijv. de stijgbeugelriemen, als ik vind dat ze aan vervanging toe zijn, maar het meisje niet, dan zijn die kosten voor mijn rekening. Mochten mijn ouders en ik merken dat ze zich aan kosten proberen te onttrekken (waar waarschijnlijk geen sprake van zal zijn, omdat het die man niks boeit of dat paard hem nou 200 of 2000 euro in de maand kost) dan gaat mijn vader daar natuurlijk wel met hem over praten. Of andersom.

Daarnaast willen we in 'het contract' een opzegtermijn opnemen van een jaar, zodat degene die 'blijft zitten met het paard' wel de tijd heeft om een oplossing te zoeken.
Over alle andere beslissingen geldt, dat op het moment dat één iemand er om wat voor reden mee wilt stoppen, de ander het recht van koop heeft, dus het paard mag nooit aan derden verkocht worden.

Kortom een eerlijke verdeling van de kosten en duidelijke afspraken + de kennis die mijn vader en haar vader van elkaar hebben moet lijden tot een goede afloop. Ik ben namelijk van mening dat er bijna niemand zo goed is in het maken van duidelijke afspraken als hen, en voor alle twee geldt, afspraak is afspraak en geen gedonder.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:19

Maar weet wel als er toch gedonder komt.
Het ook hun vriendschap kan gaan kosten.
Want iedere vader komt dan toch op voor zijn dochter.
Ik zou iik niet een paar willen hebben met iemand samen.
Heb om me heen al genoeg slechte ervaringen ermee gezien