Volpolyester trailer VS Hout

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Re: Volpolyester trailer VS Hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:04

Toen wij vorig jaar voor een nieuwe trailer gingen kijken was ik in eerste instantie ook helemaal ingesteld op een volpolyester trailer. Maar bij de dealer kregen wij een mooi voorbeeld te zien van wat een jaar gebruik met het polyester doet, allemaal kleine sterretjes waar vuil in kruipt. Vanaf een afstand zie je er niks van maar dichtbij is het echt lelijk. Dus zijn we van het polyester afgestapt ook omdat er jonge paarden mee moeten die nogal eens harder trappen dan de bedoeling is Knipoog
Volgens de dealer zou je dit bij een polyester trailer aan de buitenkant kunnen zien als er hard genoeg getrapt wordt.
Bovendien zijn de bodems van deze trailers vaak gewoon uit hout vervaardigd.
Omdat de trailer bij ons niet binnen kan staan, zou zelfs een polyester trailer een beperkte levensduur hebben.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor vol aluminium, daarin zit helemaal geen hout en kan derhalve ook niet rotten.
Wij zijn er erg tevreden over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:49

Zwelgje schreef:
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor vol aluminium, daarin zit helemaal geen hout en kan derhalve ook niet rotten.

Wanneer komt er nu eens iemand kijken naar het rottende aluminium van mijn Land Rover.
Geloof me, aluminium rot bijna nog harder dan hout! Je MOET aluminium en staal isoleren met kunststof. Ik weet zeker dat dat bij jullie trailer niet gedaan is! (dat zou namelijk de eerste trailer zijn)

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:43

Ik ga met Ikke mee wat dat aluminium betreft.

@ Ikke: als jij helemaal zelf een trailer mocht ontwerpen, en de beschikking hebt over alle mogelijke materialen/technieken en prijs geen rol speelt. Hoe pak je dat aan? Welke materialen zou jij kiezen en waarom?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:51

Jobbeltje schreef:
Ik ga met Ikke mee wat dat aluminium betreft.

@ Ikke: als jij helemaal zelf een trailer mocht ontwerpen, en de beschikking hebt over alle mogelijke materialen/technieken en prijs geen rol speelt. Hoe pak je dat aan? Welke materialen zou jij kiezen en waarom?

RVS en hout Haha! En dan zodanig opbouwen dat de houten delen simpel te vervangen zijn, zonder de hele trailer te moeten slopen, zoals bij mijn oude Westfalia.
De ophanging zou ik regelrecht kopieren van de oude Westfalia Saturnus, evenals de wijze waarop het chassis is opgebouwd. Helemaal moertje-boutje, zodat bij schade je alleen de beschadigde delen hoeft te vervangen en niet het hele onderstel moet weggooien.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:43

ikke schreef:
Zwelgje schreef:

Wanneer komt er nu eens iemand kijken naar het rottende aluminium van mijn Land Rover.
Geloof me, aluminium rot bijna nog harder dan hout! Je MOET aluminium en staal isoleren met kunststof. Ik weet zeker dat dat bij jullie trailer niet gedaan is! (dat zou namelijk de eerste trailer zijn)

Wij hadden inderdaad ook gehoord van aluminium rot en hebben ook bij diverse mensen toen navraag gedaan in hoeverre dit mogelijk is en wat de kansen zijn dat deze trailer binnen afzienbare tijd zou 'wegrotten'.
Ik heb mij laten overtuigen dat dat allemaal niet zo'n vaart loopt en dat een houten trailer die bij ons dag en nacht in weer en wind buiten staat vele malen eerder op is dan een vol aluminium. Natuurlijk ben ik geen ervaringsdeskundig op dit gebied maar waardoor gaat alu dan rotten? Ook door nattigheid? Hoe snel ontstaat aluminium rot dan uit jouw ervaring? Hoe herken je het? Wij hebben op de aluminium bodem van deze trailer 25 jaar garantie gekregen. Lijkt me dat ze dat ook niet zomaar doen???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:44

Zwelgje schreef:
ikke schreef:

Wij hadden inderdaad ook gehoord van aluminium rot en hebben ook bij diverse mensen toen navraag gedaan in hoeverre dit mogelijk is en wat de kansen zijn dat deze trailer binnen afzienbare tijd zou 'wegrotten'.
Ik heb mij laten overtuigen dat dat allemaal niet zo'n vaart loopt en dat een houten trailer die bij ons dag en nacht in weer en wind buiten staat vele malen eerder op is dan een vol aluminium. Natuurlijk ben ik geen ervaringsdeskundig op dit gebied maar waardoor gaat alu dan rotten? Ook door nattigheid? Hoe snel ontstaat aluminium rot dan uit jouw ervaring? Hoe herken je het? Wij hebben op de aluminium bodem van deze trailer 25 jaar garantie gekregen. Lijkt me dat ze dat ook niet zomaar doen???

Heb je die 25 jaar zwart op wit, van de fabrikant? Ik geef je namelijk schriftelijke garantie dat je die 25 jaar niet haalt, maar ik geloof ook niet dat jij die trailer 25 jaar gaat houden. Het is dus een zinloze garantie en dat WEET de fabrikant.
Kom nu gewoon eens kijken wat aluminium doet. Mooi verhaaltje vertellen kan ik ook wel, feiten van 30 jaar Land Rover vertellen ècht een ander verhaal.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:49

Wij hebben een vol polyester trailer. Westfalia XL
We hadden eerst een gewone westfalia Jupiter. Maar die vond ik aan de lage kant voor mijn uit de kluite gewassen ruin. Die trailer was echt al super oud en nog super goed. Geen rottend plekje te vinden.
De reden dat ik geen hout wil is dat het dak altijd los eraan is gemaakt dus dat rammelt altijd erger dan een volpolyester.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:34

ikke schreef:
Heb je die 25 jaar zwart op wit, van de fabrikant? Ik geef je namelijk schriftelijke garantie dat je die 25 jaar niet haalt, maar ik geloof ook niet dat jij die trailer 25 jaar gaat houden. Het is dus een zinloze garantie en dat WEET de fabrikant.
Kom nu gewoon eens kijken wat aluminium doet. Mooi verhaaltje vertellen kan ik ook wel, feiten van 30 jaar Land Rover vertellen ècht een ander verhaal.

Ze maken er toch overal reclame mee, dat je 25 jaar garantie krijgt, en dat krijg je ook zwart op wit. Zij geloven er dus zelf wel in?

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:11

Ik denk dat met de huidige "wegwerpmentaliteit" de meeste alu trailers de 25 jr niet eens halen. Die enkeling die dat wel haalt, en waarvan de boel wel "verrot" is, is gewoon ingecalculeerd door de fabrikant.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:53

@ Ikke: heb ik zwart op wit Knipoog
Maar ik heb geen antwoord op mijn vraag gekregen waardoor alu dan gaat rotten en hoe snel zo'n proces dan verloopt???
Ik geloof best dat alu rot kan ontstaan hoor maar ik weet ook dat een houten trailer snel wegrot als deze niet binnen kan staan, dat was bij onze vorige binnen 5 jaar het geval.
We laten de alu trailer elk halfjaar controleren en onderhouden dus ik hoop dat deze wat langer mee gaat en met een beetje geluk misschien wel die 25 jaar die op papier staat Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:55

Zwelgje schreef:
Maar ik heb geen antwoord op mijn vraag gekregen waardoor alu dan gaat rotten en hoe snel zo'n proces dan verloopt???
Ik geloof best dat alu rot kan ontstaan hoor maar ik weet ook dat een houten trailer snel wegrot als deze niet binnen kan staan, dat was bij onze vorige binnen 5 jaar het geval.
We laten de alu trailer elk halfjaar controleren en onderhouden dus ik hoop dat deze wat langer mee gaat en met een beetje geluk misschien wel die 25 jaar die op papier staat Knipoog

Aluminiumrot ontstaat door contact tussen aluminium en staal (of het zink dat erop zit). Het electrochemisch proces wat ontstaat doordat water en vuil (wegenzout bijvoorbeeld) tussen het staal en het aluminium komt, zorgt voor het rottingsproces.
Afhankelijk van de wijze waarop je met de trailer omgaat (schoonmaken, droog wegzetten enz.) geef ik je vijf tot tien jaar voordat de eerste problemen ontstaan.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:34

ikke schreef:
Zwelgje schreef:

Aluminiumrot ontstaat door contact tussen aluminium en staal (of het zink dat erop zit). Het electrochemisch proces wat ontstaat doordat water en vuil (wegenzout bijvoorbeeld) tussen het staal en het aluminium komt, zorgt voor het rottingsproces.
Afhankelijk van de wijze waarop je met de trailer omgaat (schoonmaken, droog wegzetten enz.) geef ik je vijf tot tien jaar voordat de eerste problemen ontstaan.

Ok, bedankt voor je uitleg. Ik maak de trailer wel na elk gebruik goed schoon uiteraard en probeer deze zo droog mogelijk te houden.
Zoals gezegd kan de trailer bij ons niet binnen staan en derhalve is hij wel wat meer onderhevig aan diverse weersinvloeden. Wij zullen dit dus nauwlettend in de gaten houden. In september moet de trailer een beurt hebben en dan ga ik er toch eens over praten met de technische mensen daar.
Als jij het max. 10 jaar geeft dan ben ik blij dat ik die 25 jaar op papier heb Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:38

Pak eens een stukje aluminium en gegalvaniseerd staal en stop dit in een bekertje zout water. Sluit hier een voltmeter op aan. Je zult verbaast zijn over de uitslag.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:41

Heb jij toevallig ook echte voorbeelden van alu trailers die binnen 5-10 jaar waren doorgerot???
Sprak namelijk net mijn buurman die al 45 jaar veevervoer doet en altijd alu veetrailers gebruikt. Hij heeft er vorig jaar eentje weg gedaan die hij al 30!!!!!! jaar gebruikte. Volgens hem zou het ook best kunnen en heb je meer kans op rot als je bijvoorbeeld aan de zee woont. Hij heeft er alleen maar positieve ervaringen mee. Op de stal van de springruiter waar ik een paard rij staat ook iemand met een alu trailer van Bockmann, is nu 8 jaar oud. Nooit problemen gehad en elk jaar netjes onderhouden... . Ik zeg niet dat het niet kan maar ik hoor uit mijn omgeving alleen maar postieve verhalen.
Ik zorg er gewoon voor dat ik de trailer netjes schoonhoud en op tijd naar de dealer breng voor nazicht om eventuele rotte plekjes snel te ontdekken. Dat is ook wat ik met een houten zou doen.
Overigens had mijn buurman het er ook over dat de trailers van nu ook allemaal gepoedercoat worden met een bepaalde kunststof, dat deden ze vroeger schijnbaar niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:05

Poedercoat op een trailer? Geloof ik geen barst van. Beetje trailer laten poedercoaten kost 1500 - 2000 euro, als je het daarvoor al kunt laten doen. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.
Ik ken geen trailers, maar wel diverse Land Rovers die binnen vijf jaar problemen hadden met de aliminium delen, daar waar dat in contact kwam met ijzer en ook elders, overigens.
Waar herken je een goed gerestaureerde Land Rover aan? Juist, aan de galvanische scheiding van het alu en staal.
Het punt is dat wanneer alu begint te rotten er maar één oplossing is: slopen en opnieuw beginnen!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:25

Moet je toch teleurstellen Ikke. Heb het net opgezocht in de catalogus van Humbauer en mijn trailer is dus wel degelijk gepoedercoat. Ik neem aan dat dat de stalen delen zijn, heb er niet zoveel verstand van. Maar er staat duidelijk dat het gegalvaniseerde onderstel volledig gepoedercoat is. Kan er ook niks anders van maken. Wil je wel een kopietje doorsturen van de productinfo als je wil. Als je poedercoaten al duur vindt...weet je wel wat je tegenwoordig voor een vol alu neertelt incl. 25 jaar garantie...kan me best voorstellen dat ze daar een poedercoating tegenaan gooien.

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:50

Hierin moet ik zwelgje gelijk geven. Zelf in bezit van een humbaur en alle stalen gedeelten zijn gepoedercoat. Ook de aluminium vloer is aan de onderkant voorzien van een kunstof plaat, dus geen inwerking van zout en dergelijke.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:59

pryde schreef:
Hierin moet ik zwelgje gelijk geven. Zelf in bezit van een humbaur en alle stalen gedeelten zijn gepoedercoat. Ook de aluminium vloer is aan de onderkant voorzien van een kunstof plaat, dus geen inwerking van zout en dergelijke.

Ben er meteen een stuk geruster in dat ik toch de juiste keuze heb gemaakt Cool
En Ikke zegt het eigenlijk al zelf...je kent geen alu trailers met deze problemen wel de Land Rover. Wellicht wordt er bij de alu trailer tegenwoordig wel meer aandacht besteed aan het voorkomen van aluminium rot.
Fanatiek als ik ben, heb ik net een mail naar Humbaur in Duitsland de deur uit gedaan en een mail naar onze dealer. Ik wil er wel het fijne van weten Haha! Ik ga ze gewoon stalken Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:22

Zwelgje schreef:
Moet je toch teleurstellen Ikke. Heb het net opgezocht in de catalogus van Humbauer en mijn trailer is dus wel degelijk gepoedercoat. Ik neem aan dat dat de stalen delen zijn, heb er niet zoveel verstand van. Maar er staat duidelijk dat het gegalvaniseerde onderstel volledig gepoedercoat is. Kan er ook niks anders van maken. Wil je wel een kopietje doorsturen van de productinfo als je wil. Als je poedercoaten al duur vindt...weet je wel wat je tegenwoordig voor een vol alu neertelt incl. 25 jaar garantie...kan me best voorstellen dat ze daar een poedercoating tegenaan gooien.

Doe eens wat info.
Het gaat er niet om of ik het duur vindt. ik weet wat poedercoaten kost, ik weet wat een trailer kost, ook in de tijd om die te bouwen en een simpele rekensom leert mij dan dat poedercoat nauwelijks uit kan. Dat die alu trailers zo duur zijn, ligt aan dat alu, niet aan het poedercoaten. Het alu aan een gemiddelde trailer kost 1000 - 1500 euro en dan heb je het alleen nog maar op je erf liggen. Goede verwerking ervan kost nog een keer dat bedrag.
pryde schreef:

Doe eens foto's dan. Op alle grote beurzen laat Humbauer trots een blanke, gegalvaniseerde onderkant zien. Blanke poedercoat bestaat niet, dus ergens zit er een rammel in het verhaal.
Daarnaast, een kunststof plaat dekt het aluminium af. Daarmee is het dus onmogelijk om te zien of dat aluminium problemen aan het veroorzaken is. Daar kom je pas achter als je paard op de weg staat.
Zwelgje schreef:
Ben er meteen een stuk geruster in dat ik toch de juiste keuze heb gemaakt Cool
En Ikke zegt het eigenlijk al zelf...je kent geen alu trailers met deze problemen wel de Land Rover. Wellicht wordt er bij de alu trailer tegenwoordig wel meer aandacht besteed aan het voorkomen van aluminium rot.
Fanatiek als ik ben, heb ik net een mail naar Humbaur in Duitsland de deur uit gedaan en een mail naar onze dealer. Ik wil er wel het fijne van weten Haha! Ik ga ze gewoon stalken Vork

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk. Kijk gewoon of tussen de stalen bouten en het aluminium kunststof ringen zijn geplaatst (dat is niet gebeurt!) dan weet je al dat je problemen kunt verwachten. Er zijn nog onvoldoende trailers om serieus problemen terug gemeld te krijgen,maar over twee tot drie jaar zul je de eerste problemen wel kunnen vinden hier op Bokt.

ruitersmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:15

Even een toevoeging in de alu discussie...

Aluminium van tegenwoordig is heel bestendig tegen galvanische corrosie doordat het geanodiseerd is; door electrochemische behandeling onstaat er zo een redelijk inerte huid op het aluminium. Veel autos staan op aluminium velgen die zo behandeld zijn. Velgen die van aluminium zijn vervaardigd hebben niet alleen te lijden van af en toe wat pekel op de weg maar meer nog van remslijpsel. De aanslag is doorgaans makkelijk te verwijderen en ik heb nog niet gehoord dat er auto's afgekeurd worden doordat de velgen doorgerot zijn. Ook in de vliegtuigindustrie wordt electrochemisch behandelt aluminium veel gebruikt voor toepassing waar de belastingmarges doorgaans erg groot moeten zijn.

Aluminium rot is mijns inziens binnen de afschrijftermijn van een paardentrailer niet van noemenswaardig belang. Deuken en aanslag kunnen wel punt van discussie zijn. Maar met trapbescherming aan de binnenkant en af en toe soppen is dit te managen. Als ik om heen kijk zie ik ook steeds meer platte aanhangers (zoals bouwvakkers die gebruiken) van aluminium, zo zullen er ook steeds meer alu paardentrailers komen.