Paard verongelukt op stal bij manege, zou jij er wat aan doe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: Paard verongelukt op stal bij manege, zou jij er wat aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:55

Ik denk dat je er wel een rechtzaak van kan maken. Je eigen paardje krijg je er natuurlijk niet mee terug en de hele procedure kost oook bergen energie. Maar voor de veiligheid van de andere paarden en pony's die daar staan en voor de kinderen die daar komen zou ik geen seconde twijfelen. Het gaat om dierbare levende wezens. En als de manege het niet vrijwillig doet dan maar op een dwingende manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:02

Ik heb het even vluchtig doorgelezen, zelf zou geen haar op mijn hoofd er over denken, het paard in zo'n stal neer te zetten.
Iedereen die een paard heeft, weet toch dat ruimtes waar hoeven tussen passen, levensbedreigend kunnen zijn?
Erg rot, wat er met je paard is gebeurd, maar het was te voorkomen geweest....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:07

suleitha wanneer je het echt gelezen hebt, dan lees je toch duidelijk dat ze een 'Leek'was op paardengebied en dat ze dit niet automatisch heeft meegekregen op de lagere school Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:30

Dinopino schreef:
suleitha wanneer je het echt gelezen hebt, dan lees je toch duidelijk dat ze een 'Leek'was op paardengebied en dat ze dit niet automatisch heeft meegekregen op de lagere school Haha!

Dan nog snap ik echt niet, dat je je niet in stalling ed verdiept, voor je overgaat tot de aanschaf van een paard, sorry!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:50

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:14

Ik vind sommige reakties wel erg hard hoor! TS probeert een bewustzijn te creeeren over de veiligheid van paarden.
Ja, ik begon ook als leek met een paard. Ondanks dat ik vooraf enorme stapels info had doorgenomen heb ik een aantal dingen op een erg harde manier moeten leren.
Het echte leren doe je pas op het moment dat je een paard in je bezit hebt. Nu weet ik zoveel meer en kijk vreselijk kritisch naar mijn stalling. Toen ik begon luisterde ik voornamelijk naar wat me door andere werd verteld.
Ts ik begrijp heel goed wat je bedoeld en hoop dat je de langste adem hebt in dit verhaal. Helaas kan ik je verder niet helpen.

Suleilitha, jouw reactie heeft totaal geen meerwaarde in dit topic en ik denk dat ts zichzelf al vaak genoeg voor haar hoofd heeft geslagen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:30

Tem maar lekker echter dit is in overleg met de betreffende moderator geplaatst en nogmaals even lezen. Het gaat hier niet om mijn persoonlijke situatie en ik vraag daar geen aandacht voor. Ik heb aandacht genoeg gehad van zeer begrijpende en meelevende bokkers en ben daar heel dankbaar voor.

Kom liever met ander aandachtspunten waar ik om vraag dan kun je toekomstige leken misschien wat wijzer maken en ze behoeden voor dit soort dingen, die blijkbaar NIET iedereen weet. Want als iedereen het wist had ik het ook geweten en hadden de andere ervaren paardenhouders het ook geweten !

Zoals iemand die hier post dat haar paard met de hoef door de tralies is geschoten en zo zich verwond heeft. En hoever de tralies max. uit elkaar mogen staan etc etc. DAAR zijn leken als ik was mee geholpen.

Rissa, dat klopt idd. mijn man heeft zichzelf verwijten gemaakt ik heb mezelf verwijten gemaakt en anderen hebben zich verwijten gemaakt.

Ik heb me er ook heel erg in verdiept, de vorige eigenaresse is komen kijken of de stal goed genoeg was. Ik heb anderen laten kijken en niemand viel het op dus ga je op de uitspraken van ervaren mensen af. En als het inderdaad overal te lezen is dat juist dit gevaarlijk is dan graag de namen van de topic en boeken etc. waar nog meer van dit soort waarschuwingen in staat.

Weet je wat ze mij ook vertelde, dat het juist beter was voor de ventilatie en gezien ik inmiddels wist dat er lagen urine en poep onder lagen dacht mijn gezond verstand dat dat de waarheid was. Zo raadde ze me ook nog aan dit bij mijn inloopstal ook te doen maar ja nu was ik wel wijzer natuurlijk.

Om weer even persoonlijke te worden stallen als deze zijn heel gebruikelijk hier alleen zitten er dan ijzeren profielen onder en op de bodem en aan de zijkanten met een zeer zwaar schot er in geschroefd. Dit was hier volgens hun teveel werk om dit met uitmesten iedere twee maanden eerst te verwijderen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:35

Effe nog, in de Poll zeggen 14 van de 252 bokkers dat ze er geen gevaar in zien, zijn dat er niet 14 teveel dan ? Zien die misschien dan ook het gevaar niet van anderen dingen, zou het niet goed zijn je medepaardenliefhebber er dan op te wijzen dan ? Dat kan hier dus.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:43

Ik ben het er mee eens dat de staleigenaar hier verantwoordelijk voor is. Als hij/zij een manege heeft, hoort zij/hij veilige stallen te hebben.
Ik vind ook dat je als eigenaar van het gepensioneerd paard eerst hoort te kijken naar de veiligheid van de stal.. maar zoals jij zelf al aangeeft, dit was niet op te merken, zelfs niet door expers.
Dus ik geef jou groot gelijk. Als manege-eigenaar MOET je gewoon veilige stallen hebben! Dat is uiters belangrijk! Voor alle paarden moet die veiligheid er zijn.
Ik zou er heeeel zeker wat mee doen, met de andere die er staan of hebben gestaan. Als hier niks aan word gedaan gebeurd het dadelijk nog een keer.

Vind het ook een beetje raar hoe sommige mensen hier reageren. Zoals de TS zegt zagen zelfs expers niet dat dit gevaarlijk kon zijn. Tuurlijk kijk je eerst je stal na voordat je je paard er stalt, zal de ts ook echt wel hebben gedaan. Sommige reacties zijn nogal bot. Als jullie dit allemaal zelf zouden meemaken zouden jullie precies hetzelfde hebben gedaan lijkt mij!
Dat de manege-eigenaar hier niks aan wilt doen is pas raar! Dan geeft hij/zij ook niet echt veel om de paarden!
Sommige hebben zo snel hun oordeel klaar.. maar als iedereen hetzelfde zou meemaken, praten ze ineens heel anders.
Ik blijf erbij dat dit de schuld van de manege-eigenaar is, zij had veilige stallen moeten hebben VOORDAT ze aan een manege begon, en al helemaal voordat ze er paarden liet stallen.
Ook ben ik het er mee eens dat je als paardeneigenaar eerst goed moet kijken of de stal veilig is. Maar sommige dingen zie je nou eenmaal over het hoofd. Accepteer dat gewoon..
Succes ermee TS Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:59

He eindelijk een aantal die de bedoeling begrijpen.......
Bokt is hard ik had niet anders verwacht en heb het risico genomen om me persoonlijk te laten veroordelen dat mag dus gerust maar dan begrijp je het nut er niet van.

Ik heb de reacties in de Poll nog even doorgelezen en daar kun je zien dat velen deze inschattingsfout hebben gemaakt en helaas ook door een ongeluk wijzer zijn geworden. Dit waren niet allemaal leken hoor.....
Dus experts die het allemaal wel weten, deel je kennis en help een ander te behoeden........of is dat teveel gevraagd en zijn jullie wijsvingers alleen maar sterk bespierd ?

Dit geld ook voor weideomheining, ik heb een aparte WA voor beide paarden omdat de gewone WA geen huisdieren dekt (ds ook voor de honden) Als ze uitbreken en mijn hek was te laag, wordt er niets vergoed. Als ze rollen en vast komen te liggen en de onderste draad is te laag, geen dekking.

Ik heb bijv. trekkerbanden als hooiruif in de wei, geen spijlen en ze kunnen zich er heeeeel moeilijk aan verwonden. Niet alles is uit te sluiten maar hoe meer kennis er gedeeld word hoe beter.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:26

Je bent natuurlijk kapot van dit alles, dat begrijpt iedereen, maar toch: bij mij op de stal staat ELK PAARD bijv. met een halster aan in de wei "dat is veiliger, makkelijker als er iets gebeurt, kunnen we hem tenminste gelijk pakken". Mijn paard staat 24/7 in de wei. Ik haal hem elke dag zelf uit de wei, zet hem er elke dag zelf in. Niemand hoft mijn paard een halster aan- of af te doen. "Hee, wel lastig, Jaopie heeft geen halster aan..." Nou en? Waarom is dat lastig? Niemand hoeft hem er neer te zetten of er uit te halen. Ik WIL dat niet, mijn paard met een halster aan in de wei. In de nacht gaan ALLE paarden daar naar binnen. Behalve de mijne. Ik wil niet, dat mijn paard zo veel uren staat dikke benen te krijgen, duimen te draaien, rondjes te draaien of at dan ook. Ik betaal "weidegeld" Dat is niet zo veel, daarvoor doe ik verder alles zelf: eten, rijden, trainen, er uit er in. Alles. Hij staat daar prachtig, in een grote weide met (in de ochtend komen ze dan weer naar het weiland) 3 weidemaatjes. "Moet Jaopie niet ook naar binnen?" Zeg, alsjeblieft NIET. Maar dan ook geen halster om. Ja, dat was raar en "NOT DONE", en ook: "Maar als er iets gebeurt, een sroomraad neer of zo, tsja, je eigen verantwoording, kunen we hem misschien niet pakken". Topen dacht ik: Die deugdelijke stroomafzetting is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid va n de stalhouders, die ik betaal, om mijn paard daar binnen de (gelukkig inderdaad zeer deugdelijke!) stroomomheining te houden, maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Daar draaien zij dan voor op. IK echter, draai er voor op, als mijn paard met zijn halster aan een ongeluk krijgt, wan dan ben IK de gene, die dat besloten heeft. Ik weet dat dit soort dingen vaak heel moeilijk lggen. Maar je unt toch niet de gehele verantwoording bij de stalhouders leggen. Ik zoumijn paard ook nooit i de door Perrokai beschreven stal neerzetten, veel te link. Ik snap, dat zij geheel door verdriet verscheurd moet zijn, maar toch heb je ten alle tijde een eigen verantwoordelijkheid, t.o.v. wat je kiest voor je paard. Ik denk dan ook niet, dat er juridisch veel benen zijn om op te staan , te meer daar er anderen gewoon wel al jaren genoegen hebben genomen met deze stalling, en er dan ook niet van dergelijke ongelukken zijn gebeurd. dat mensen na het verhaal van Perrokai weg zijn gegaan, snap ik ook wel: dan word je pas wakker, en denkt: o nee, niet de mijne alsjeblieft, en ook de juridische nasleep...... Ik denk dat een juridisch standpunt pas steekhoudend is, als er andere mensen op diezelfde stal hebben gestaan, en ook een op die manier, en om die reden verongelukt of zwaar beschadigd paard hebben aangetroffen, en dan moet je er eerst ook nog eens officieel aangifte van doen, zo dat er meerdere officiele klachten/aangistes in het zelfde kader liggen. Anders zal het juridisch toch worden afgedaan als: ja, ongelukken kunnen gebeuren, zeker met levende wezens zoals paarden, etc.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:20

Je WA (of tegenwoordig AVP) vergoed dekt wel voor huisdieren, mits het niet bedrijfsmatig is.

Uit de FAQ
Citaat:
Hoe zit het dan met de verzekering? Eigenlijk vrij eenvoudig. Hoewel het in Nederland nog geen verplichte verzekering is, heeft eigenlijk iedere Nederlander zo'n beetje wel een AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid, dus ook schade door de dieren van de verzekerde. Daarvoor is wel noodzakelijk dat er géén sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dit is in principe afhankelijk van hoeveel paarden de verzekerde heeft en wat hij ermee zoal doet. Per maatschappij wordt hier nog wel eens verschillend over gedacht. Twijfel je, vraag het gewoon even na bij jouw verzekeraar. Wanneer er sprake is van bedrijfsmatig paarden houden dan zal een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) gesloten moeten worden. Denk er wel aan dat bedrijfsresultaten bijvoorbeeld hierbij geen rol spelen, ook met negatief resultaat kan je als bedrijf worden aangemerkt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:26

Moderatoropmerking:
Nog even voor de duidelijkheid, dit topic is in overleg met mij geopend. Het gaat de TS in dit topic om de vraag of mensen er werk van zouden maken, een algemene vraag dus. Het doel van dit topic is een discussie te starten, ervaringen te delen over eventueel eerder meegemaakte zaken, juridisch advies, verzekeringstechnisch verhaal enz.
Het topic met de poll ging om de vraag of mensen het gevaarlijk vinden of niet.
Ik begrijp dat mensen het vervelend vind dat er alweer een topic over het zelfde onderwerp is geopend maar nogmaals, het is de bedoeling dat dit een algemeen onderwerp is en niet gericht op de situatie van TS persoonlijk. Aan de TS dan ook de vraag hier wel rekening mee te houden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 23:03

Dat klopt deels Terpentijn, ongelukken kunnen altijd gebeuren en zijn ook nooit helemaal uit te sluiten. Ik bedoel iedereen weet welke idiote capriolen paarden kunnen uithalen, bijvoorbeeld als ze schrikken. Als net de juiste knoppen ingedrukt worden ook bij het rustigste paard kan er iets gebeuren. Het is aan een rechter die bepaalt in welke mate de staleigenaar schuldig of medeschuldig is. Van een rechter hoef je dus niet een expert te zijn als je je paard bij een expert stalt. Daar ligt ergens een grens, prikkeldraad om een wei kun je zien, uitstekende schroeven op spijkers of kapotte wanden kun je zien ook als leek. Dit is een bouwtechnisch mankement en hoef je dus niet te zien. Wat dat betreft sta je juridisch dan wel sterk.
Wie heeft er bijvoorbeeld gecheckt of op de bovenkanten van de wanden een u profiel zit die niet opgevuld is met hout ????
Een paard wat steigert in zijn stal en met de hoef daar langs gaat en iets kapot trekt of verwond word hier door de rechter aan de stalbouwer toegeschreven. De pensioneigenaar had dit niet eens hoeven zien en hoewel dezelfde wanden door vele fabrikanten zo vervaardigd werden hebben ze dit allemaal moeten aanpassen. De stalbouwer is schuldig bevonden.

Als ik mn paard zijn halster omlaat en ik daar verantwoordelijk voor want dat was mijn bewuste keuze. Dit was niet mijn bewuste keuze.

Er zijn in het verleden al ongelukken gebeurd maar ik was daar niet bij. Het betrof een manegepaard, een voltigeerpaard, de grootste die ze hebben staat in een stal van drie bij drie, dus volgens de richtlijnen te klein. Hijis gaan liggen en heeft met zijn achterbeen vast gelegen. In mijn tijd. Dit werd echter verzwegen en er werd een andere draai aan gegeven, hij had gesprongen, ik dacht nog, dit paard springt toch nooit ?? Na het ongeluk hoorde ik van andere leden dat hij vast gelegen had. Dus denk maar niet dat de manege dit zelf gaat vertellen echter de andere leden wel. Er heeft nog een paard vast gelegen meer dan 24 uur. Met zijn voorbenen onder de wand. Dit was het paard van mijn instructrice, het nichtje van de voorzitter en zit zelf in het bestuur. Ook dit gaan zij zelf niet vertellen maar de aanwezigen wel. In mijn ogen en die van vele anderen sta ik dus juridisch heel sterk. ik had alleen nog sterker kunnen staan als iemand het had zien gebeuren.

Hier zijn door het ministerie van landbouw in samenwerking met de wet op de dierenbescherming richtlijnen opgesteld voor het houden van paarden. Op Blz. 1 staat dat deze richtlijnen in een juridisch geschil als wetten gelden en je daarop mag beroepen. Deze zijn gemaakt in 1995 en inmiddels verouderd zegt het ministerie. Dit jaar worden ze aangepast en nog meer aangescherpt aangezien er veelvuldig bepaalde ongelukken zijn gebeurd waaronder vastliggen onder een wand. Als je dus stallen bouwt met 10 cm ruimte er onder ben je als stalhouder fout en treft de pensiongast hoe deskundig ook geen blaam.

Nu vraag ik me steeds af waar degenen die dit allemaal wel zo goed wisten deze info vandaan hadden. Dus bestaan er in NL ook richtlijnen of wetten of voorschriften (officiele) die bepalen hoe een stal er uit moet zien en waar dit in beschreven staat of andere dingen. Zo ja waar ?

Ik heb nml. twee maanden moeten zoeken ernaar hier. Hoe is het in NL, beschrijft een wet dit ergens of een opleiding tot pensionhouder dit of... ?
Dus niet of ik dit ga winnen maar of er regels zijn t.o.v. paardenhouderij en stalling...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:34

Ik heb de stallen gezien daar en had mijn paard er niet neergezet vanwege die ruimte aan de onderkant. Als je je paard er neerzet krijg je normaliter een schone stal en zie je die ruimte.

Verder kan het een algemene vraag zijn maar in Duitsland hanteren ze misschien andere juridische regels dan in Nederland. Ook verzekeringstechnisch. Ik denk dat de TS haar vragen beter op een Duits topic kan stellen dan hier. En ze heeft natuurlijk haar advocaat die betaald wordt om e.e.a. uit te zoeken.
De manege heeft volgens mij destijds gezegd dat haar paard koliek heeft gekregen en is gaan rollen en daardoor klem is komen te zitten. Het is in ieder geval een nare kwestie want het paard is afgemaakt moeten worden.
Mijn paard is het enige dat geen halster om heeft in de wei. Dat doe ik bewust om ongelukken te voorkomen. Je moet als eigenaar goed opletten waar je paard komt te staan maar er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden optreden. Uitbreken kan ook waardoor er ongelukken kunnen gebeuren. Wie is er dan weer de schuldige partij?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:18

Vast komen te liggen kan altijd, ook in een grote loopstal...
De mijn had een box van 3 X 4 meter, heeft het voor elkaar gekregen om half op de rug tegen de wand te komen liggen, we hebben hem toen op tijd gevonden en weer om kunnen leggen.
Een poos later vind ik hem s'ochtends in zijn box met een hele lap vlees los op zijn kogel... geen idee hoe dat voor elkaar heeft gekregen... toen ik de DA beld heeft hij weer vast gelegen en met het 'kale' gewricht tegen de voerbak geslagen... hele gewricht aan puin, paard in laten slapen.. we hebben nooit kunnen vinden waaraan hij zijn been los heeft getrokken...

We hebben de boxen veranderd en aangepast, andere pony staat op stal, en heeft een gaatje in zijn achterbeen, nooit gevonden waaraan en hoe, en het gat was behoorlijk diep en bloedde hevig... nu nog steeds niet, geen spjker/schroefje/pinnetje of iets dat dit had kunnen veroorzaken te vinden.....
Ongelukken gebeuren, dat zijn geen dingen die gebeuren door moedwillig van anderen of jezelf. Je moet alleen oppassen dat het geen obsessie wordt die je leven gaat beheersen om een schuldige te vinden, je paard komt er niet door terug, het verdriet wordt dan alleen heviger...

vwb wetten/regels etc in Duitsland, zijn die anders dan in NL.
Als er regels aangepast worden zitten er altijd overgangstermijnen aanvast zodat men ook de tijd heeft om aanpassingen te doen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:47

Als je geen plannen maakt om je stal aan te passen aan de regels moet je zelf de risico's dragen in tussen tijd. Er zijn namelijk stallen of maneges die vijf jaar later nog geen actie ondernomen hebben. Wat ook wil helpen is een goede verzekering afsluiten als pensionstal, dat hoeft helemaal niet duur te zijn en kun je doorberekenen in stallingsgeld. Verdeeld over de pensiongasten is dat helemaal peanuts.

En er zijn ook altijd dingen die niet te voorkomen zijn al zet je je paard in een box met rubberwanden en rubber drinkbak en voerbak. Dan zul je nog zien dat er een keer iets onverwachts gebeurt.

Vastliggen in een hoek of tegen een wand is echter wat anders als onder een wand. Ook dan moet je snel handelen maar de schade is dan meestal minder erg. Ook drinkbakken worden hier aangepast bijvoorbeeld, je hebt ze die in een nisje zitten dus dat je er nooit tegen aan kan trappen en er zijn er met beschermingsbeugels. Het kan in mijn ogen geen kwaad om daar over na te denken.

Juridisch is het hier zo, als jij getuigen hebt dat je je paard gezond op stal hebt gezet en het komt er ziek kreupel of gewond uit dan moet er onderzocht worden of er nalatigheid is geweest van de pensionhouder. Zo niet, dan was het een ongeluk, zo wel dan is het afhankelijk van wat er was en word daarmee bepaald, onschuidig (heeft dus naar beste geweten gehandeld), mede schuldig (dus deels verantwoordelijk) of hoofdschuldig wegens het niet nakomen van de verkeersveiligheidsverplichtingen. Zo kijken ze hier in principe. Ik denk dat dat niet veel afwijkt van NL.

Een eigenaar heeft zijn verantwoordelijkheden maar een pensionstalhouder ook. Daar zijn grenzen getrokken, je kunt nml. niet meegaan om hooi in te kopen en te bepalen of het wel goed genoeg is, je accepteert wat ze kopen en zij dragen de verantwoordelijkheid. Je kunt ook niet snachts bij je paard gaan slapen om in de gaten te houden of er brand uitbreekt. Daar horen zij een oogje op te houden of een alarmsysteem voor te maken. Als jij er niet bent horen ze ook in de gaten te houden dat iemand niet iets met je paard uit haalt. Ik zag bijv. eens een klein kind peuken in de voerbakken gooien al spelender wijs.
En je hoort naar beste weten een stal zo in te richten dat er geen duidelijk aanwijsbare gevaren bestaan. Leidingen moeten in de muur zitten bijvoorbeeld. Dat horen ze te weten, net als zij horen te weten dat er max. 5 cm ruimte onder deuren en wanden mag zitten. Dat is al jaren zo en om jezelf een officiele pensionstal te noemen moet je hier dus een opleiding volgen bij de FN, dan krijg je ook nog eens veel goedkopere verzekeringen omdat je hoort te weten hoe het moet zijn. Alleen in die opleiding en ik boeken geschreven door echte experts staat dit vermeld als gevaarlijk. Daarmee kun je er van uitgaan dat hier iig het gros het dus niet weet dus ik ook niet.

Achteraf schijnt iedereen het te weten, dat is voor mij geen maatstaf omdat uit het vorige Topic bleek dat dit dus niet zo was.

Aangezien er in Duitsland en NL dezelfde ongelukken nog steeds gebeuren maar vaker in eigen beheer is het onzin om op een duits forum te gaan zitten. En ook daar zit ik, daar kwamen ze gelijk met boeken en regels aanzetten waar dit allemaal in bepaald is. Hier ben ik die op herhaaldelijk verzoek nog niet tegen gekomen maar misschien komt dat nog. Ik verwacht van degenen die het allemaal zo goed wisten dat ze hun kennis willen delen op korte termijn. En niet om mij te helpen, ik ben al geholpen, dus niet persoonlijk, maar voor anderen om ze te behoeden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:36

Ik weet dat het een wezenlijk verschil is wanneer je je paard in Duitsland op een pensionstal stalt of bij een vereniging met stallingsmogelijkheden...
simpel artikel uit de regels die gelden op een verenigingsterrein:
Der Verein haftet nicht für Unfälle, Verluste oder Schäden irgendwelcher Art, die insbesondere
durch Lehr- oder Privatpferde, Diebstahl, Feuer oder andere Ereignisse gegenüber Personen,
Pferden oder anvertrautem Gut verursacht werden oder sonst wie an privatem Eigentum der Kun-
den oder der Besucher entstehen, soweit der Verein nicht gegen solche Schäden versichert ist
oder soweit diese Schäden nicht auf Vorsatz oder grober Fahrlässigkeit seitens des Vereins,
seiner gesetzlichen Vertreter, Erfüllungsgehilfen oder irgendwelcher sonstiger Hilfspersonen be-
ruhen.

en dan is het inderdaad aan jou als eigenaar aan te tonen dat het moedwillig was..

Dan is het nog uitgaan van de meest ideale situatie voor een paard qua veiligheid en de regels/stappen om tot de meest ideale situatie te komen, de ontheffingen en de bijbehorende termijnen, daarbij optellende de situaties waarvoor die regels gelden...

Ik ben het wel met je eens dat de sitauatie die jij schetst gevaarlijk is, maar ook hier geld: "wanneer het kalf verdronken is, dempt men de put" Was er met jou paard niets gebeurd, had het er nog gestaan en had je je niet laten informeren over veilig, veiliger, veiligst.

Als ik uitga van mijn huidige situatie, is de voor paarden het meest ideaal, halfopen stallen, zowel aan de voorkant als de tussen schotten, en dat paardvriendelijke KAN het voor het paard ook onveilig maken, nl erover proberen te klimmen.
Verder hangen de voerbakken niet op de perfecte hoogte, en is het plafond net niet hoog genoeg (lees: paard kan hoofd stoten als het zou steigeren)
En toch worden mijn boxen op de nieuwe locatie weer net zo, muv plafond omdat die daar al hoger is dan nu...

In NL zijn ze ook bezig met stallingen, ook al langer, oa stands etc, met foldertjes over paardenhouden enz.. de regels over ontwormen bijv vloeien daar ook gedeeltelijk uit voort..
www.minlnv.nl
http://www.rda.nl/
of daar nu gelijk alle maten vwb stal/boxen vind, weet ik zo 1, 2 3 niet.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:19

Ik vind het echt nergens overgaan dat die stallen zo gebouwd zijn! Als eigenaar kun je er niks aan doen! je gaat er vanuit dat je paard in een deskundig gebouwde stal staat! Anders dan vind ik het wel echt totaal de eigen schuld maargoed, ik heb het echt te doen met de eigenaars!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:35

Alane, dat stukje wat jij neer hebt gezet is een wassen neus zeg maar, of hoe noem je zoiets ? Dat zeggen ze in de hoop dat je er in trapt. Het is echter net als in NL, ze zijn in principe wettelijk aansprakelijk voor alles wat er op hun terrein gebeurd.

Bijvoorbeeld ze graven een geul voor de nieuwe afwatering en jij breekt je been. Hebben ze er waarschuwingen bij geplaatst had je gewoon beter moeten kijken. Kom je in het donker en zijn er geen waarschuwingsbordjes of lint of iets goed zichtbaars is het voor hun rekening. Of ze wel of niet verzekerd zijn maakt dan niet uit. Of de verzekering betaalt of ze betalen uit de verenigingskas. Probleem met verenigingen is helaas nogal vaak dat er weinig in de kas zit.

En volgens mij werkt dit deel in NL exact hetzelfde. Bij een autowasstraat of garderobe staat vaak "op eigen risico" echter dat is wettelijk onzin. Je betaalt voor het autowassen en voor je jas in de garderobe. Zij hebben de plicht er dan goed op te passen of je heel door de wasstraat te krijgen. Knapt je antenne echter af terwijl er duidelijk staat dat je die er af moet halen dan is het eigen schuld. Maar wat ze ok beweren voor hun eigen fouten of nalatigheid zijn ze zelf aanpsrakelijk dat zijn wij partulieren ook. Verzekering of geen verzekering.

Ik ga even op de sites kijken die je noemt, ik vind alle info heel welkom thanx. Ook voor ander leken of beginners....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:53

Wie is dan 'hun' ? de leden, waar jij er dan ook 1 van bent/ bent geworden op het moment als je je paard daar gaat stallen... tenminste zo heb ik het te horen gekregen bij de vereniging in de plaats waar wij gaan wonen en ik daar informeerde naar eventuele stallingsmogelijheden.. en zo vertelde men, gelden dezelfde regels en wetten als 'thuis'.

Anders wordt het bij een bedrijf of particulier die boxen verhuurd aan derden...

Maar ik ben wat dat aangaat ook maar een leek.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 21:20

Nee hoor niet de leden en ook niet het bestuur prive, dus met hun privevermogen of bezittingen. Maar het bestuur leidt het reilen en zeilen van de vereniging, het bestuur neemt beslissingen en beheert de kas. Leden kunnen het bestuur kiezen maar zijn daarna een soort van overgeleverd aan hun beslissingen en beleid. Niet als ze uit de kas gaan stelen ofzo of verenigings tegoeden of goederen prive gaan aanwenden. Echter het voordeel ik ook net als bij een BV dat je niet prive aansprakelijk bent. Tenzij en dt heb ik in het bedrijfsleven al eens meegemaakt in NL, er echt sprake is van grove schuld. Je laat je bedrijf klappen met opzet om er zelf rijker van te worden of je verdoezelt de boekhouding waaruit blijkt dat je het bewust zo hebt laten gebeuren of zoiets. Maar zelfs dat is niet makkelijk te bewijzen.

Als het nml. zo was als dat zij zeggen dan kon ik met de andere leden eisen dat ze de stallen aanpassen, of de bak gaan scheiden van de stallen i.v.m. de stof, of mocht ik zelf de sprinkler aandoen of zeg maar wat. Feitelijk ben je als lid een soort van medeeigenaar maar het bestuur heeft de leiding en de verantwoording en niet een lid of de leden. Al zetten ze in je huurcontract dat je zelf alle risico's moet dragen die voort kunnen vloeien uit het stallen van een paard en je tekent daarvoor en de stalmeester laat een hooivork bij jouw paard staan en hij bezeert zich er aan. Dan is het de verantwoording van de pensionhouder, die kan ook zijn personeel weer niet aansprakelijk stellen tenzij er weer grove nalatigheid te bewijzen is of kwade opzet.

Het is een ingewikkeld verhaal en ook langdradig en als er iets gebeurd leidt het tot langdurige toestanden. En het is jammer dat vele verantwoordelijken de veranwoordelijkheid zo afschuiven vind ik. Je kunt je er prima tegen verzekeren maar dat schijnen ze vaak te duur te vinden.
En dan kun jij je verzekeren en dan gaat jou verzekering het alsnog halen bij de verantwoordelijk persoon. Dat is NL.

Hier zeggen ze, maar het is je eigen schuld niet en we betalen niets, ga het daar maar halen. Gelukkig niet in alle gevallen want dan zouden veel mensen problemen krijgen.

Interessante dingen trouwens op die site, paard en landschap bijvoorbeeld, geen rode deur in blauwe stal maken hoor ! Haha past niet in het landschap. Ben nog aan het zoeken want ik heb HET nog niet gevonden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:06

Even uitgaande van NL, wel de leden, het bestuur bestaat ook uit leden, door leden gekozen in hun functie, en kunnen niet alleen beslissen overr het wel en wee van de vereniging... Z krijgen zeker wel een bepaald beslissingsbevoegdheid, eea geregeld in de statuten en reglementen.
Maar de leden beslissen, en kunnen bepaalde zaken eisen/afdwingen, mits het mogelijk is natuurijk.
Stel nu dat de verbouwing van de stallen boven het budget zouden gaan, en de leden weigeren verhoging contributie, dan is het kiezen tussen 2 kwaden... en de leden beslissen...
Als de leden eisen dat de stallen verbouwd worden en dragen dan dan de consequenties (verhoging contributie) dan zal het doorgevoerd worden. Het bestuur beslist daar nooit alleen over...

Jij haalt zelf 2 dingen door elkaar, in mijn ogen, nl pensionstalling en verengingsstalling, en de vereniging heeft gelijk, wie eist die bewijst...

Ik vind vooral die van de RDA interessant.. nog een site is die van PVE/PVV
https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/
geen idee of daar regels op staan over huisvesting

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 00:55

Die laatste zin begrijp ik niet helemaal want dat geld altijd, wie eist die bewijst of bedoel je buiten een rechtzaak misschien ?

Leden kunnen iets afdwingen door er een stemming over te houden. Alleen dan kunnen ze er iets doordrukken. Wettelijk gezien is alleen het bestuur aansprakelijk voor het reilen en zeilen van de vereniging. Jij bent niet verantwoordelijk voor de kas, jij hoeft die niet te controleren. daar is de penningmeester voor. Als hij/zij fouten maakt is dat haar/zijn schuld en niet die van jou. Zo heb je passieve an actieve leden en ereleden. Maar een bestuur blijft een bestuur. Je kunt dingen voordragen als lid en er wordt dan gestemd. Alle overige dingen komen toe aan het bestuur.

Een vereniging heeft een bepaalde constructie waarin zoiets geregeld is. Als de vereniging failliet gaat met een dikke belastingschuld hoef jij ook niet te betalen omdat je daar niet verantwoordelijk voor bent. Anders zou echt niemand meer lid worden lijkt mij.
Bij ons moet je eerst lid worden, wil je les krijgen of een stal huren. Anders krijg je het niet simpelweg.

Ik weet niet hoe ik het beestje bij de juiste naam noem, het is een vereniging die pensionstalling aanbiedt, de inkomsten komen ten gunste van de vereniging. In ons geval zwart, zij gaven de inkomsten niet op aan de belasting.

Ik heb geen flauw idee hoeveel leden wij hebben, ook zeer veel passieve leden als de huisarts uit het dorp die de vereniging heeft opgericht en kort daarna vertrok wegen constante ruzie en meningsverschillen. Hij was het zat. Dat is nu ook al een tijdje en heeft niets met mij te maken. Ik hou niet van verenigingen, er is nooit iemand tevreden en ze willen het allemaal voor het zeggen hebben. Als het bestuur niets te vertellen zou hebben dan kon ik zoveel doen zonder ervoor naar de rechter te stappen. Had ik liever gedaan maar zo werkt het niet.

Als het goed is is de voorzitter en de penningmeester bij ons afgetreden omdat ze elkaar onderling ook het hok uit vechten. De penningmeester hoorde te zorgen voor de verzekering en de voorzitter dacht dat ze verzekerd waren waardoor het hele bestaan van de vereniging in de problemen komt. De voorzitter denkt zelf dat hij prive aansprakelijk is en daarom treed hij af.

Wie eist die bewijst klopt altijd, echter er kan ook omgekeerde bewijslast in werking treden omdat ze de bewijzen beust vernietigd hebben terwijl de rechter ze verzocht heeft er af te blijven.

Het bestuur in zijn uppie besloot ook dat ze geen ingenieur en beedigd taxateur wilden toelaten om de stallen te inspecteren.
Daar hoeven ze dus niet iedere keer de leden over te raadplegen.

Morgen weer even naar je link kijken.......

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 01:05

Sorry, ik vond nog even dit: dit zegt het in het kort, zit nog een heel verhaal achteraan.

Citaat:
Als u bestuurder bent - of wordt - bij een vereniging of stichting, gaan uw gedachten over het algemeen uit naar hoe u de functie wilt vervullen. U zult niet meteen stilstaan bij uw persoonlijke aansprakelijkheid. In principe is de vereniging of stichting aansprakelijk voor de schulden die worden gemaakt. Toch kan het gebeuren dat u als bestuurder aansprakelijk wordt gesteld. Zo'n persoonlijke aansprakelijkstelling zal te maken hebben met het niet behoorlijk vervullen van uw taak als bestuurder. Bij een aansprakelijkheidstelling is het niet relevant of u voor uw bestuursfunctie wordt betaald!

Hieruit maak ik op wat ik al eerder zei, bij echte grote misstappen ben je prive dus wel aan te pakken. Dan hoop ik dus stilletjes dat het in ons geval dan niet zo is....of dat het hier niet zo is...want ik ben niet uit op zn portemonnee.