Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Re: Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:15

Vind ik ook Haha!
Ja, tis wel leuk, alleen wel moeilijk om iets te vinden wat aan de eisen voldoet (en vooral het budget Tong uitsteken )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:16

Wat zoek je en wat is je budget? En waar gaat je voorkeur naar uit? Haha!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:24

Ik zoek:

- Een ruin
- Jong paard, 3 á 4 jaar, omdat ik hem dan zelf dingen kan leren (onder begeleiding uiteraard!)
- Géén stalgebreken! (de staleigenaar wil dat niet hebben omdat de andere paarden dat dan over gaan nemen)
- Kleur maakt me op zich niks uit, maar ik vind -donker- bruinen of zwarten wel uitstraling hebben
- Hoogte ook geen voorkeur, alleen niet té klein want ik ben zelf 1,74
- budget is tussen de 2000-4000 (er valt altijd over te praten)
- En ik wil er ook mee gaan springen als hij wat ouder is Lachen

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:26

Oké
Ik heb net een gesprek met mijn vader gehad, en het is nu allemaal duidelijker
* We gaan niet zelf op zoek naar een paard maar laten het over aan de staleigenaar
* De staleigenaar is echt betrouwbaar. Het paard dat het kortste bij hem staat, staat er al 2 jaar, dat zegt al wat. En hoe hij met de paarden omging, dat is echt iemand die een paardenliefhebber is.
*Áls alles doorgaat, dan gaat het paard in een soort fonds (wat betekent dat je een gedeeltelijke vergoeding krijgt wanneer er iets mis is)
* Als mijn vader het echt niet vertrouwde had hij neit met die meneer dingen gaan bespreken zegmaar Knipoog En mn vader heeft wel verstand van geld ivm zijn werk, dus dat komt echt wel goed!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:30

ik zou toch ook zelf gaan zoeken. Je kan je staleigenaar laten zoeken, maar ik zou zelf ook mijn ogen openhouden. Niet verstandig om je keuze af te laten hangen van iemand die je niet kent, en die jou niet kent.

Daarbij zou ik ook heel erg duidelijk naar de voorwaarden vragen als je staleigenaar naar een paard zoekt voor je. Wil hij een percentage van de aankoop prijs? Mag je als de stalling je toch niet bevalt vertrekken met dat paard, of zit er een minimaele huur periode op zijn stal aan?

En als-je-blieft laat je paard keuren. Leuk hoor, zo'n fonds waar je wat geld van krijgt, maar als jij je maatje weer weg moet doen na 3 maanden omdat hij iets onder de leden blijkt te hebben is geld niet echt boeiend. Wat een onzin dat je de stalhouder niet zou vertrouwen als je je paard laat keuren. Dat is geen wantrouwen, dat is gezond verstand. Ja zou de eerste niet zijn die een paard koopt wat slecht blijkt te zijn!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:34

En je vader heeft verstand van geld, maar ook van paarden? Dat is namelijk ook wel handig als je een paard koopt.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:28

Bedoel je het loenens paarden fonds?
Of echt een verzekering.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:58

Ik krijg hier een beetje de kriebels van. Is het niet mogelijk dat jij, met je instructeur, met de stalhouder meegaat naar de handelsstal/handelaar? Wat je ook doet, zorg er alsjeblieft voor dat er iemand bij is, die JIJ vertrouwt. En laat het paard keuren. Als de stalhouder dat niet goed vindt, is dat echt foute boel. Vertrouwen is heel leuk, maar controle is beter.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:02

Vjestagirl schreef:
En je vader heeft verstand van geld, maar ook van paarden? Dat is namelijk ook wel handig als je een paard koopt.

Nee, hij heeft geen verstand van paarden...maar de staleigenaar heeft wel verstand van paarden. Ik bedoel ermee te zeggen dat mijn vader niet zomaar met geld gaat gooien aan iemand die niet te vertrouwen is Lachen
Ik ga binnenkort ook langs de stal om te rijden, en dan kan hij zien hoe ik rijd en ik ga dan ook aan mensen vragen die daar hun paard hebben staan hoe zij hem vinden enzovoort.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:02

jij moet toch de klik hebben met dat paard, een adviseur mee in bv een instructeur oke maar iemand hem voor je laten kopen en verstand van geld is niet automatisch verstand van paarden, krijg hier een naar gevoel van, houd alles goed in de gaten

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:03

WilmaW schreef:
Bedoel je het loenens paarden fonds?
Of echt een verzekering.

Daar moeten we de details nog van krijgen, maar het is niet een verzekering...geloof ik

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:04

sjorsie schreef:
jij moet toch de klik hebben met dat paard, een adviseur mee in bv een instructeur oke maar iemand hem voor je laten kopen en verstand van geld is niet automatisch verstand van paarden, krijg hier een naar gevoel van, houd alles goed in de gaten

De staleigenaar zei dat hij de klik ook superbelangrijk vind. Als er geen klik is, dan wordt het paard echt niet gekocht Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:05

Die man klinkt eigenlijk als een flinke handelaar en dat jullie dan uiteindelijk gaan leasen zodat hij de eigenaar blijft, ik kan het mis hebben maar de engste handelaars zijn de grootste slijmerds.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:05

Ik kijk uit naar je topic met je nieuwe aanwinst! Haha!

Enne... ik hoop heel hard dat ik 3 weken later niet hoef mee te lezen in je "Slecht paard gekocht? Wat nu?" topic Knipoog

Doe jezelf een plezier: laat je niet door een ander een paard aanpraten en laat hem iig keuren! (klinkt trouwens erg vreemd dat die staleigenaar een paard voor je zoekt => die haalt er duidelijk ergens zijn voordeel mee...)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:07

Knollol schreef:
Ik krijg hier een beetje de kriebels van. Is het niet mogelijk dat jij, met je instructeur, met de stalhouder meegaat naar de handelsstal/handelaar? Wat je ook doet, zorg er alsjeblieft voor dat er iemand bij is, die JIJ vertrouwt. En laat het paard keuren. Als de stalhouder dat niet goed vindt, is dat echt foute boel. Vertrouwen is heel leuk, maar controle is beter.

Ik kan mijn instructeur inderdaad wel meevragen. Ik weet ook nog niet eens precies hoe het allemaal precies gaat gebeuren! Misschien ga ik wel mee naar die handselsstal. Het is volgens mij ook geen handelsstal, maar die meneer die fokt paarden en handeld af en toe eens. Maar ook dit moet nog allemaal duidelijk worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:11

Veel onduidelijkheid nog maar wel al een heleboel vertrouwen Knipoog

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:12

sjorsie schreef:
Die man klinkt eigenlijk als een flinke handelaar en dat jullie dan uiteindelijk gaan leasen zodat hij de eigenaar blijft, ik kan het mis hebben maar de engste handelaars zijn de grootste slijmerds.

Het is niet de bedoeling dat ik een paard ga leasen...
Je hebt wel gelijk, het is heel moeilijk uit te leggen. Hij komt trouwens ook altijd met wedstrijden op de manege, als het echt een bedrieger zou zijn, zou hij daar toch ook niet meer mogen komen? Zo'n iemand wil niemand op zijn erf lijkt mij.
Ik zal op de manege ook mensen vragen over deze stallig. Als er veel goede reacties komen, moet de man wel te vertrouwen zijn lijkt mij Lachen

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:15

poes schreef:
Ik kijk uit naar je topic met je nieuwe aanwinst! Haha!

Enne... ik hoop heel hard dat ik 3 weken later niet hoef mee te lezen in je "Slecht paard gekocht? Wat nu?" topic Knipoog

Doe jezelf een plezier: laat je niet door een ander een paard aanpraten en laat hem iig keuren! (klinkt trouwens erg vreemd dat die staleigenaar een paard voor je zoekt => die haalt er duidelijk ergens zijn voordeel mee...)

Ik hoop het ook Haha!
Het voordeel is denk ik dat hij er ook nog wat van verdiend Knipoog Dat is niet zo erg, als we op een goed paard hebben gevonden tenminste Tong uitsteken
Misschien vindt hij het wel goed als ik wil laten keuren, dan is er geen probleem!

Maargoed, eigenlijk weet ik nog niet eens zoveel, aan het einde van de week gaat mijn vader een afspraak maken met de meneer en gaat alles doorpraten, en daarna kan ik er langs gaan Lachen Pas daarna weet ik echt hoe alles gaat gebeuren!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:17

Ik zou niks afwachten Gewoon er nu al vanuit gaan dat JIJ straks enkel een gekeurd paard gaat kopen, eender waar hij vandaan komt. Dat zou ik toch doen Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:20

keuren altijd laten doen, als hij dit niet wil dan kan je er bijna vanuit gaan dat er iets mee is, echt houd je ogen en oren goed open, laat keuren en val niet meteen voor het eerste lieve koppie

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:25

Het zit zo:

Stel je laat wel keuren:
je koopt een paard van 3500 euro. Dan komt de keuring er nog bij van ongeveer 500 euro of meer. Dan kom je uit op 4000 euro. Dan krijgt je paard over een maand iets heel ergs en dan moet je hem alsnog laten inslapen en verlies je 4000 euro.
Stel je koopt een paard van 3500 euro en je laat hem niet keuren en "vertrouwd" de staleigenaar en 'handelaar'. Je doet het paard in dat fonds en die taxeerd het paard op 1900 euro. Dan krijgt het paard na een maand iets ergs en je moet hem laten inslapen. Dan krijg je ongeveer 90% van de 1900 vergoed. Je hebt wel geld verloren maar niet zoveel als wanneer je hem wél hebt laten keuren.

Ik zeg btw niet dat ik niet wil laten keuren!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:29

als je een paard van 3500 wilt verzekeren incl ziektekosten moet je rontgen en klinische keuring laten doen, als je paard dan goed is gekeurd krijg je dat geld terug al zou die de dag erop dood neervallen, verder kan die handelaar/man door de huid van het paard de botten niet zien, dus wat zegt zijn woord dan? Echt volgens mij loop je er zo in, dat taxeren op 1900 vind ik overigens ook heel vaag, een paard van 3500 zakt niet ineens 1600 euro in waarde.

vb van een verzekering www.efo.nl verder heb je Interpolis, Bierum en Equine kijk maar op de sites dan zie je het staan.

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:33

Wat leuk dat je een eigen paard krijgt! Ik zou hem zeker laten keuren, want pas heeft iemand in mijn omgeving zijn nieuwe paard niet laten keuren en die had bleek later ernstige hoefproblemen! Veel succes met zoeken!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:36

Ooh, nu klinkt keuren wel véél beter Lachen Ik wist niet dat je dan wel al je geld terugkrijgt. Of ligt dat niet aan wat voor een soort verzekering je hebt?
Ik snap ook niet helemaal hoe hij kan verzekeren dat het paard gezond is, omdat je niet voor niets kunt laten keuren Knipoog

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:37

Ik begrijp niet helemaal waarom je paard niet in dat fonds kan als je hem wel zou laten keuren.
Ik ben trouwens helemaal niet tegen een bemiddelaar. Het is heel normaal dat je iemand een paard voor je laat zoeken, vooral als je daar zelf te weinig ervaring mee hebt. Zo'n bemiddelaar hoeft dat natuurlijk niet voor niets te doen, dus vaak wordt afgesproken dat een percentage van de koopprijs wordt betaald aan de bemiddelaar. Deze vergoeding wordt soms betaald door de kopende partij en soms door de verkopende partij en soms door beiden. het is maar net wat er afgesproken wordt.

Verder is het heel gebruikelijk om een paard te laten keuren. ik sluit me dus aan bij de al eerder gegeven adviezen: altijd laten keuren door je eigen veearts!

Succes met je zoektocht