Manegepaard kopen, wat ervoor geven + wat zijn onderhoudskos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Hulp gevraagd Alsjeblieft! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:04

Probeer eens in te gaan op een vraag die eerder gesteld word!

Wat doe je als je paard ziek wordt en je een gigantische dierenartsrekening krijgt?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:06

Oh sorry, probeer zo goed mogelijk alle vragen en reacties te beantwoorden!
Nou waarschijnlijk krijgen we hem pas tegen de herfst/winter aangezien de manege dan pas sluit.
Dan hebben we natuurlijk al een aardig bedrag opzijgezet, en we laten hem dan waarschijnlijk verzekeren, goed punt waar we het ook goed met onze ouders over moeten hebben!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:08

Claudienee schreef:
Dit is voor ons beiden makkelijk te betalen, ik heb minimaal 145 euro per maand te besteden Knipoog

Dat zou ik echt veel te weinig vinden om een paard van te onderhouden. Ik ben minimaal 300 euro per maand kwijt aan mijn paad en dan heb ik nog geen les gereden, en is de dierenarts nog niet op het erf geweest. Nou sta ik wel op een wat duurdere stalling, maar je moet er altijd rekening mee houden dat je een keer moet verhuizen. En dan wil je je paard neem ik aan niet verkopen!
Dierenartskosten kunnen aardig oplopen, of heb je al nagedacht over een verzekering. En dat is ook niet goedkoop. Als je ouders bereid zijn om bij te springen, dan is het een ander verhaal. Maar van zo'n bedrag kan je echt geen paard houden. Daar kan je paard net van eten, en dan moet er niks kapot zijn, of hij zal een keer speciaal beslag nodig hebben ofzo.....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:09

Sparen is natuurlijk super dat je dat kunt.
Maar als je paardje naar de kliniek moet, moet je er niet van staan te kijken dat je na nog geen week al meer dan €2500 kwijt bent.
Zulke dingen moet je heel goed overwegen en dat heb je ook niet zo snel bij elkaar gespaard aangezien je ook vaste kosten hebt,

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:23

Het is absoluut niet om je af te kraken of iets dergelijks.
Ik hoop voor je dat alles lukt.

Alleen denk ik dat je je er behoorlijk op verkijkt. Ikzelf loop ook met het plan een paard aan te schaffen, alleen ik heb mezelf hierin behoorlijk wat tijd gegund. Financieel heb ik het plaatje wel compleet en is het voor mij ook zeker haalbaar. Dan komt alleen het kopje ervaring, onder andere daardoor heb ik nu een bijrijdpaardje en mijn lesfrequentie opgeschroefd, zodat ik ook kan leren wat er allemaal bij komt kijken.

Financieel: als je nu gaat sparen tot aan de winter, inclusief een zomer hard werken voor extra geld (daar ga ik dan een beetje vanuit), dan heb je voldoende voor de aanschaf van het paard, maar stel dat je 2 maanden nadat je hem in bezit hebt een hoge dierenartsrekening krijgt? Dan heb je dus nog geen geld achter de hand.
En daarom lijkt het mij handig dat je eerst het met je ouders er over gaat hebben zodat zij er achter staan.
Ook zeg je dat je ouders 40 euro per maand betalen aan lessen nu. En dat ze dat dan mee gaan betalen aan het onderhoud van je paard, bedoel je daarmee te zeggen dat je dan dus geen les meer neemt/krijgt? Juist met een eigen paard, en juist in het begin is les heel belangrijk.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:34

wat een gezeur toch altijd zeg over een koliekoperatie.Als je auto koopt ga je er toch ook niet vanuit dat de motor vernieuwd moet worden of als je een hond koopt ga je er ook niet vanuit dat je hd operatie krijgt.Meid kijk op je gemak even of de maandelijkse kosten te betalen zijn en koop lekker je eigen paard,harstikke leuk!!Ik betaal 60 euro stallingsgeld,20 euro voer per maand en de hoefsmid komt eens in de 4 a 5 maanden.Verder wormenkuurtje erin eens per 3 maanden.Niet de kosten altijd zo opblazen hoor.En via marktplaats ed kan je heel voordelig aan spulletjes komen,neem alleen wat extra tijd voor een goed passen zadel.Verder zou ik zeggen,lekker je eigen paard kopen met je vriendin en heeeel veeel plezier.T Is echt leuk.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:52

Nou kijk, waarschijnlijk word het paardje dan bij een klooster gestald, bij nonnen. Dit is nog veel goedkoper dan bij een boer dus we moeten waarschijnlijk rekenen op ongeveer 100 euro in de maand.
We weten nog niet of het met voer inbegrepen is ed, dit horen we in de loop van de week allemaal.

Ik ga inderdaad in de zomer extra veel werken om extra veel geld bij elkaar te sparen. Qua ervaring zit het ook wel snor, mijn vriendin rijd nu ongeveer 6 jaar, ik rijd ongeveer 4 jaar. Zij heeft een verzorgpaard waar ze soms heen gaat, en ik verzorg nu 4-5 paarden. We geven ook les aan kleine kindjes op zaterdag, doen vanalles op de manege, jureren bij wedstrijden ed.

Zoals ik waarschijnlijk al heel vaak heb gezegd, we zorgen dat we eerst alles op een rijtje hebben en dan gaan we pas naar onze ouders, ik weet al zeker als ik zeg; Mag ik samen met eefje rover kopen ? Het meteen een 'nee' is. Als ik vraag of ik het mag met goede argumenten en een precies overzicht van de kosten is het meteen al heel anders, toch Knipoog

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:01

Aaaaaaaah, spannend spannend!
Heb net de dochter van de eigenaar gesmst, een vriendin van me waar ik ook een aantal paarden van verzorg..
Om haar succes te wensen met oefenspringen, en of ze weet voor hoeveel haar vader hem ongeveer weg zou doen..
Dus nu wachten op antwoord, spannend, ben doodzenuwachtig en heb onwijze kriebels in mn buik, hahaha! Nagelbijten / Gniffelen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:38

spannend idd....waarschuwing, kijk niet te makkelijk naar een eigen paard, moet zeggen dat ik ook heel impulsief een paard heb gekocht en er heel blij mee ben, en eht geld zit wel goed, maar zorg gewoon dat je weet wat je nodig hebt aan kosten!
verder meot je er gewoon van genieten!!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:25

en nog een smsje terug gehad??

ben wel benieuwd of dat het door gaat Lachen

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:32

Zoals ik het nu lees heb je voldoende geld om hem te onderhouden. En je ouders willen nog inspringen ook.
Dus ik zou het idd gewoon doen.

Ben benieuwd naar het antwoord Haha!
En ik hoop voor je dat je hem kan kopen Haha! Of is het een zij Haha!?

xx

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:07

Zolang je je ouders als 'opvang' heb bij noodgevallen moet het wel lukken denk ik,
Ben wel benieuwd of je antwoord heb gehad

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:23

Welke manege is het? Misschien hebben ze ook nog wel een leuk paardje voor mij Schijnheilig

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 07:43

Nou, even een update Knipoog

Ben 3 weken geleden naar de manege-eigenaar geweest dus..
Hij zei dat ie voor hem ongeveer 3000 zou willen hebben, maar er waren natuurlijk nog veel meer geinteresseerden, dus de prijs kan oplopen Verdrietig
Maargoed, hij zei dat als we samen een paard zouden kopen we goed moesten uitvogelen of we het maandelijks konden opbrengen om hem te onderhouden.
En toen zei die, maar claudia, ik heb voor jullie iets veel leukers staan, zouden jullie beiden prima op rijden en veel plezier aan beleven..

Nou 2 weken geleden was ik er maar eventjes, en was mn vriendin er niet, dus ben ik t eigenlijk een beetje vergeten te vragen welke, en vorige week zou mn vriendin dus naar m toe gaan om te vragen welke t was, had dr gebeld maar ze neemt niet op, dus nu ben ik weer helemaal hyper van de zenuwen hahaha! Tong uitsteken

Alwiene

Re: Manegepaard kopen, wat ervoor geven + wat zijn onderhoudskos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:17

En weet je inmiddels al wat meer?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:10

Claudienee schreef:
Het andere paard is al een 10-tal jaartjes oud, is ook een lange tijd kreupel geweest, en de €200 is een vriendenprijsje Knipoog

waarschijnlijk de slagers-prijs..denk zelf dat dat paard niks meer waard is en ze hem toch niet verkocht zouden krijgen.

Bij die van jou is dat anders: jong vers bloed, nog geen manege-paard (want die zijn ook door en door gereden) dat zal minstens 1500 euro gaan kosten denk ik, maar hoop voor jou dat je hem voor minder krijgt hoor!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:34

ben ondertussen bij m geweest weer, het paardje dat hij voor ogen had is inmiddels al weer verkocht waar ik echt heel stevig van baal, hij zei dat ie perfect voor ons was, en ook nog binnen ons budget ook! (1500-2000 euro)
maar zogauw hij weer wat leuks ziet geeft ie meteen een seintje.
nou heb ik al wat rondgekeken naar andere leuke paardjes, heb er wel een paar gezien, en belangrijker; de stalling!
heb 3 km van mn huis eentje gevonden, 60 euro per maand, en dan komen er voor mezelf (onszelf) de kosten voor het voer er nog bij.
dus das een mooie optie toch Knipoog
ff uitvogelen waar en hoe we dat voer moeten halen, hoeveel het paard per dag moet hebben en wat het dan totaal gaat kosten allemaal, ben benieuwd Lachen en natuurlijk heel enthausiast! Haha!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:44

ponyfee schreef:
Claudienee schreef:
Het andere paard is al een 10-tal jaartjes oud, is ook een lange tijd kreupel geweest, en de €200 is een vriendenprijsje Knipoog

Bij die van jou is dat anders: jong vers bloed, nog geen manege-paard (want die zijn ook door en door gereden) dat zal minstens 1500 euro gaan kosten denk ik, maar hoop voor jou dat je hem voor minder krijgt hoor!

Zie 2 reacties erboven;
Claudienee schreef:
Hij zei dat ie voor hem ongeveer 3000 zou willen hebben, maar er waren natuurlijk nog veel meer geinteresseerden, dus de prijs kan oplopen Verdrietig

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:31

connie1964 schreef:
de hoefsmid komt eens in de 4 a 5 maanden..

uhm........... Stoom uit je oren knip jij ook je nagels eens in de vier/vijf maanden?
dan wil ik ze niet zien... Verdrietig

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:39

ponyfee schreef:
connie1964 schreef:
de hoefsmid komt eens in de 4 a 5 maanden..

uhm........... Stoom uit je oren knip jij ook je nagels eens in de vier/vijf maanden?
dan wil ik ze niet zien... Verdrietig

Dat is een overtrokken reactie, niet elk paard heeft om de 6 weken een hoefsmid nodig. Hier komt de smid ook ongeveer om de 4 maanden. De paarden hebben keiharde hoeven, lopen en staan veel op de stenen en hebben domweg niet vaker een smid nodig.

En nagels knippen is wel even iets anders dan een hoef beslaan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:45

Mijn paard was ook een manege paard, een halfjaar lang maar. Goed BWP springbloed en daar vroegen ze toen 2000 euro voor.
Denk dat jij ook zoiets rond die prijs zit.

IK ben aan onderhoud ongeveer 230 euro in de maand kwijt (stalling, smid, wormkuren, entingen enz enz)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:48

Claudienee schreef:
@Annebe; Ik denk dat ik hem bij een boer wil stallen, aangezien pensionstalling en manege's nogal hoog oplopen, prijs voor een stal op de manege waar hij nu staat is ongeveer 220-250 euro in de maand, en das nogal veel! (gezien de faciliteiten niet, maar kan het gewoonweg niet ophoesten)
En ik denk dat ik hem dan alleen laat bekappen Knipoog

Kijk wel uit dat je niet heel veel dingen laat omdat je het niet kan betalen. De goedkoopste weg is niet altijd de beste... Als je hem alleen bekapt moet je daar rekening mee houden in je rijgedrag. En als je hem ergens buiten zet (zonder echte stal?) ook... Bovendien moet je bij een boer het voer waarschijnlijk zelf kopen en dat kan ook erg oplopen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:51

Claudienee schreef:
@Annebe; Ik denk dat ik hem bij een boer wil stallen, aangezien pensionstalling en manege's nogal hoog oplopen, prijs voor een stal op de manege waar hij nu staat is ongeveer 220-250 euro in de maand, en das nogal veel! (gezien de faciliteiten niet, maar kan het gewoonweg niet ophoesten)
En ik denk dat ik hem dan alleen laat bekappen Knipoog

Maar als je nog geen 220-250 per maand kan ophoesten, hoe doe je dat met verzekering, wormkuren, enten, smid en onvoorziene kosten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:53

Bezint eer ge begint!

Ik zal maar niet vertellen hoeveel ik kwijt ben per paard per maand, en hoeveel ik kwijt ben geweest aan DA kosten (zelfs al ben ik verzekerd). Pas ook op met een paard samen delen..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:59

Een paard delen heeft in mijn gevallen alleen voordeel gehad. Pony's zijn keihard, nooit kreupel geweest en hebben alleen DA voor entingen en smid voor bekappen nodig gehad. Daarbij betaalden wij alleen de helft van de stalling dus de verdere kosten waren voor de eigenaars..