cap verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJessiicaa_

Re: cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:18

Bij ons is een cap ook verplicht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:27

Kannie, ik begrijp uit jouw vraag dat de mensen hun eigen paarden rijden en geen paarden van jou. Daar ga ik dan ook even vanuit, want op zich zit daar wel een groot verschil in.
Het is jouw pensionstal en jouw bak.

Jij wilt weten of als iemand van zijn paard valt en ongelukkig terecht komt of jij daarvoor aansprakelijk bent. Ik sla het capverhaal even over, dat komt later.
In principe ben jij alleen aansprakelijk als jou een verwijt gemaakt kan worden. Als jou bak prima in orde is dan zal dat dus niet snel zijn. Wanneer jij bijvoorbeeld weet dat konijnen een hol precies op de hoefslag gegraven hebben met alle gevaren van dien en jij hebt de mensen hiervoor niet gewaarschuwd, dan zou dat al anders kunnen worden. Jou kan verweten worden dat je niet gewaarschuwd hebt.

Nu even terug naar de cap. Zou jou een verwijt gemaakt kunnen worden wanneer jij een cap op jouw terrein niet verplicht stelt? Ik durf daar niet zomaar nee op te zeggen. Met andere woorden, het is niet ondenkbaar dat jij hiervoor aansprakelijk gesteld zou kunnen worden. Helaas is hier geen jurisprudentie over, dus dat is nog onontgonnen gebied. Het zal heel sterk afhankelijk zijn van de feitelijke omstandigheden die tot het ongeval geleid hebben en ook de ernst van het letsel zal hierin een rol spelen. Ik persoonlijk denk dat er toch heel wat nodig is voor jouw aansprakelijkheid en ik zie het niet vlot gebeuren, maar uitsluiten kan ik het dus ook niet. Wel praten we hier natuurlijk over schade die is ontstaan vanwege het niet dragen van een cap. Heeft iemand zijn been gebroken dan heeft dat niets met de cap van doen en gaat het verwijt dat jij een cap niet verplicht gesteld hebt ook niet op.

Overigens neem ik aan dat jij met jouw pensionstal wel een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) hebt? Dit is wel nodig hoor, want er is geen dekking op jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

Is dit voldoende antwoord op je vraag?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:56

hartstikke bedankt voor je duidelijke antwoord, een AVB hebben we inderdaad wel.
mijn vriend doet in hypotheken en weet dus ook wel wat van verzekeren (maar is niet zijn specialiteit, zeg maar) , hij zegt ook: als je deze vraag 10 keer stelt, krijg je 10 verschillende antwoorden. best wel vreemd dat daar dus blijkbaar geen duidelijk antwoord op is.
zou jij het nu wel of niet verplicht stellen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:50

Het aansprakelijkheidsrecht is een heel groot grijs gebied en is niet rechtlijnig toe te passen. Dat komt onder andere omdat ongevalssituaties vaak wel erg op elkaar lijken, maar meestal toch op details nét weer even anders zijn.

Ik persoonlijk zou me er niet zo druk over maken. Zeker ook omdat je een AVB hebt; ik zou zeggen, laat die het lekker uitzoeken als je ooit aansprakelijk gesteld zou worden. Ben je aansprakelijk dan betalen zij toch.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:19

ja dat is idd ook zo...nogmaals bedankt voor je reactie Lachen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:48

ik zou het zelf wel verplichten, soms moet je mensen beschermen tegen hun eigen domme fouten en als je hoort en ziet wat er kan gebeuren als men zich niet veilig kleed dan word je er gewoon misselijk van. Bij de stal waar Wynola staat is er wel een verplichting tot cap maar ook tot veilig schoensel. Ikzelf heb een ongeluk gehad met een paard en was zo dom om geen cap te dragen en moet daar nu nog steeds voor boeten. Het paard was over me heen gelopen en ik kreeg een schop tegen mijn hoofd en ik kan je zeggen.. dat doet zeer.

Wat je de mensen dan wel mee kunt geven is dat hun verzekering hun schade niet uitbetaald als ze geen cap dragen en een ongeluk krijgen. Het is niks voor niks dat die dingen beter zijn geworden en zoals ik altijd zeg 'je lijkt beter met cap dan kwijlend in een rolstoel'

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:57

Benfan schreef:
Wat je de mensen dan wel mee kunt geven is dat hun verzekering hun schade niet uitbetaald als ze geen cap dragen en een ongeluk krijgen.

Dit is niet waar hoor, je ziektekostenverzekeraar betaalt gewoon.

Het enige waar dit betrekking op zou kunnen hebben is wanneer er iemand anders aansprakelijk is voor het feit dat de ruiter eraf valt. Er kan namelijk heel wat meer schade zijn dan alleen ziektekosten. In dat geval zou de ruiter een deel 'eigen schuld' kunnen krijgen toegerekend voor het niet dragen van de cap, maar álleen voor dat deel van de schade die het gevolg is van het niet dragen van de cap.
Maar maak je daarover in geval van een zware letselschade maar niet al te veel illusies, rechters zijn in die gevallen niet zo scheutig met het toerekenen van 'eigen schuld'.