kopen van een ataktisck paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: kopen van een ataktisck paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:26

it_is_me schreef:
Met zo'n topic vraag ik mijn altijd af, waarom mensen nu juist zo'n paard willen kopen. Als zij nu al weten dat het paard niet 100% in orde is. Ze zeggen toch ook wel eens goedkoop is duurkoop. Ik zou zeggen ga gewoon verder zoeken naar een paardje wat wel gezond is en een vriendje voor het leven kan worden. Veel succes met het nemen van de 'juiste' beslissing.

Er zijn twee opties van die juiste beslissing:
1) Niet kopen (de beste optie)
2) De huidige eigenaar gaat naar Gerrie van Oosanen ( www.equireva.nl ) voor een diagnose en een eventuele behandeling. Daarna kan TS overwegen om het paard te kopen, na advies van Gerrie.

Elke andere keuze is vragen om hoge rekeningen, veel toestanden en een hoop (emotionele) ellende.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:08

Ik zou het paard persoonlijk niet kopen. Garanties dat het niet verergerd heb je nooit en er zijn genoeg gezonde paarden te koop. Dus in plaats van je een groot risico op de hals te halen, zou ik lekker op je gemakje op zoek gaan naar een ander leuk paard, waarmee je je wedstrijdambities wel kunt verwezenlijken, zonder angst te hoeven hebben, voor een paard wat elk moment kreupel kan worden. En ook al kun je het paard voor een leuke prijs kopen, vergis je niet in een aantal dierenartsbezoeken. Als het echt mis gaat, dan sla je jezelf voor je hoofd, want voor dat geld had je een paard kunnen kopen, wat wél gezond was. Succes

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:02

Een paard met ataxie durf ik rustig te kopen.
Ligt er helemaal aan wat je ermee wil doen, en wat je doel is.
Het wil niet zeggen dat een paard met ataxie niet in de sport kan presteren.
Bedenk wel dat veel goede springpaarden atactisch zijn..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:50

Zensation schreef:
Een paard met ataxie durf ik rustig te kopen.
Ligt er helemaal aan wat je ermee wil doen, en wat je doel is.
Het wil niet zeggen dat een paard met ataxie niet in de sport kan presteren.
Bedenk wel dat veel goede springpaarden atactisch zijn..

Doe eens tien bekende namen dan.
Ik ben het met je eens dat ataxie niet het einde van de wereld hoeft te betekenen, maar zoals jij het schrijft bagitaliseer je het wel heel erg.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:52

Plus dat je je niet moet vergissen in de medische begeleiding die grote sportpaarden krijgen. Niet dat ataxie te genezen is met veel kliniekbezoek Clown Maar door veel controle en andere probleempjes snel aanpakken kan je een paard wel langer heel houden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:25

je wilt een ataktisch paard kopen en wedstrijden gaan rijden??? Lijkt mij geen ideale combinatie.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:12

die springpaarden zijn heel licht atactisch, omdat ze zo voorzichtig zijn maar niet de totale controle over de achterhand kan in dat geval de ataxie een klein voordeel hebben. Maar die paarden zijn licht atactisch, en dit paard lijkt volgens het verhaal geen lichte ataxie te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:34

Persoonlijk ken ik geen springpaarden met ataxie... die hebben toch nooit de snelheid in het achterbeen en kracht om een flink parcours goed door te komen?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:19

Volgens mij is Jappeloup een voorbeeld. Maar dat is er 1, op de heel veel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:33

Noukie schreef:
Volgens mij is Jappeloup een voorbeeld. Maar dat is er 1, op de heel veel

Tja, kennis van me reed er Endurance klasse II mee. Da's er ook eentje van de zovelen.
Gerrie van Oossanen zegt keihard dat sommige vormen te genezen zijn, maar waarschuwd tegelijkertijd dat er vele varianten zijn! Zou één van mijn paarden de symptomen vertonen, zou ik dus direkt maar Gerrie gaan voor onderzoek. Maar weten dat het zo is en dan kopen, geen haar op mijn hoofd; geen handvol maar een land vol paarden te koop........

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:41

Ik heb er een staan met ataxie. Ik merkte het omdat hij bij het begin van het lopen wat onregelmatig was. Op 4 jarige leeftijd afgekeurd voor de sport. Ben hem voorzichtig gaan opbouwen. Heeft M2 gelopen en kende alle oefeningen voor het Z (wissels, appuyementen , arbeidspirouette) Toen heeft hij 2 x een fikse blessure gehad die niks met de ataxie te maken had, maar waardoor hij een jaar in de wei moest. Hij was toen 9. Na dat jaar kon ik hem niet meer in de oude conditie wat betreft kracht krijgen. Hij is nu 19, voor de rest gezond, vrolijk en kan nog recreatief gereden worden. Overigens kunnen paarden die atactisch zijn erg sloom zijn. Een atactisch karakter heet dat.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:05

mijn paard had ataxie in een vergevorderd stadium zij kon niet meer lopen en is afgemaakt ik zou hem als je toch gaat kopen lten keuren en kijken in hoeverre de ataxie is.

gr gemma

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:59

In onze praktijk komen allerlei paarden. Ook veel dieren die de hele medische mallemolen al eens hebben doorlopen en we een soort laatste hoop zijn. Ataxie, hoefkatrol en nog heel wat meer aandoeningen zijn best te overzien, maar je moet heel duidelijk voor ogen houden wat deze paarden feitelijk mankeren en jouw doel niet op zo'n paard projecteren. Je kunt je zo'n dier wel aanschaffen, de hele molen in gaan, en dan bekijken waar je komt.

Nu al zeggen dat je een ataxisch paard wilt kopen EN op wedstrijd wilt gaan is een omgekeerde redenering. Ik juich het alleen maar toe dat we niet gelijk een dier afschrijven, maar het wezen van het paard komt voor het doel.

Wij revalideren ze 99% met succes, maar gezond worden ze nooit, er komt alleen een "gebruiksaanwijzing" bij. Daarnaast moet je rekenen op medisch "onderhoud", en je moet altijd met "verstand" je paard managen. Het is niet niks.

Laat je goed voorlichten door de juiste mensen, en besef dat je voor hetzelfde geld een paard zonder ataxie kunt aanschaffen voor de wedstrijden.