Welke vragen stellen bij het kijken voor kopen van een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Re: Welke vragen stellen bij het kijken voor kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:34

Of hij gewend is van veel op stal/buiten te staan, en hoe hij reageert als je hem dan lang op de weide/lang op stal zet. Je hebt paarden die er echt niet tegen kunnen om een hele dag binnen te staan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:13

Hoe het paard er op reageert als het een paar dagen stilstaat en dan weer gereden wordt.

Kan zijn dat het paar perse iedere dag gereden moet worden, dan is het wel handig om dit te weten.

En stel dat het je allemaal wat lijkt en je gaat kijken, vraag dan of je alles zelf mag doen. Dan weet je ook hoe het paard op bepaalde dingen reageert.
Zelf verschillende paarden wezen kijken waar ik alleen nog maar op hoefde te stappen. Die zijn het uiteindelijk allemaal niet geworden

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:47

Ik zou willen weten of het paard in de wei erg dominant is tegen andere paarden. Niets zo gemakkelijk in de wei dan een sociaal paard Knipoog

Ook zou ik willen weten hoe hij of zij zich op transport gedraagt, is ie makkelijk te laden, staat ie stil tijdens het rijden?

Dit even buiten de gebruikelijke vragen over gezondheid en trainingsniveau Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:50

Ik zou proberen om zoveel mogelijk open vragen te stellen aan de eigenaar, een soort verhaaltje! De tijd leert dat mensen dan veel meer over een paard of pony vertellen dan dat je dit soort vragen stelt.

Bijvoorbeeld een vraag of hij verkeersmak is, kan je vragen of het paard weleens meegenomen wordt naar buiten en hoe het dan reageert op alles wat hij tegenkomt. Blijft de eigenaar een beetje terughoudend dan kan je verschillende dingen noemen: strand,bos,vrachtauto's endergelijke. Verkeersmak is namelijk maar een term, wat voor de ene verkeersmak is is voor de ander niet verkeersmak.
Polder is iets anders dan het bos en het bos is weer iets anders dan de weg, en overal kom je verschillende dingen tegen.

Vraag altijd hoelang ze het paard al hebben en van wie ze het gekocht hebben. En vraag waarom ze het nu weer willen verkopen.

Vraag naar het karakter van het paard en wat ze er al die tijd mee gedaan hebben en wie en wat voor een soort ruiter erop gereden heeft.

Verder de vragen of het paard weleens ziek is geweest of kreupel.

Hoe wordt het paard gehouden (stal, wei, stal+wei) en in de zomer eventueel zomerecxeem?

Hoe gedraagd het paard zich met andere paarden?

Hoe reageert het paard op het weer, op wind/vorst ed.

Verder is je lijstje aardig compleet! Probeer van een aantal vragen open vragen te maken en dan kom je er wel uit denk ik!