Trekauto voor trailer... maximale treklast..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Trekauto voor trailer... maximale treklast..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:48

blackstar schreef:
Terrano is absoluut niet zuinig. Ik tank voor 80 euro benzine en kan daar als ik de normale huis tuin en keuken verkeer mee rij (kleine korte stukjes met veel koude motor) 450 km.
Laatst wilde ik naar een keuring, ongeveer 200 km verderop. Heb toen de hele snelweg 100 gereden en toen heb ik wel een stuk zuiniger gereden. Met 120 rijd ie minder fijn dan met 100.

Ik betaal aan wegenbelasting in de 3 maanden rond de 100 euro. Verzekering betaal ik rond de 35 euro per maand.
Ik denk dat dat bij een Disco meer is.
En de keuze voor een Nissan Terrano is dat ik liever een jap rij. en zo'n grote disco heb ik niet nodig. Ik heb ruim voldoende aan 2800 kg trekgewicht.

De Disco is duurder in de wegenbelasting, die 400kg zal doorberekend worden. Daarnaast heb jij duidelijk een bedrijf om de wagen op af te schrijven. Indien je geen bedrijf hebt, ligt de rekening beduidend hoger, voor beide auto's.
Wat ik zeg, iedereen heeft andere motieven om voor een bepaalde auto te kiezen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:53

Ikke, ik heb geen bedrijf hoor waar ik de auto op kan afschuiven. Ik rijd de terrano prive.
En de Disco zal wel veel duurder zijn in aanschaf met de kilometerstand die ik bij de terrano had.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:21

blackstar schreef:
Ikke, ik heb geen bedrijf hoor waar ik de auto op kan afschuiven. Ik rijd de terrano prive.
En de Disco zal wel veel duurder zijn in aanschaf met de kilometerstand die ik bij de terrano had.

Een vergelijkbare Disco (grijs kenteken, benzine) kost 159 per drie maanden.
ik weet niet wat jij betaald hebt met welke gegevens, maar ik vind Discovery's uit 1999-2000 voor rond de 10.000 euro, met ongeveer 100.000km op de klok. Met correct onderhoud heb je dan nog zeker 200.000 tot 300.000km voor de boeg.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:57

Ik heb 6000 betaald vorig jaar met 150.000 km op de klok. De Disco kost per 3 maanden wel 50 euro meer dan mijn Terrano. En de verzekering zal per maand ook wel duurder zijn.
En ik neem aan dat de onderdelen voor een Disco ook duurder zijn dan voor een Terrano. En ik denk dat voor een teranno makkelijker "namaak" onderdelen verkrijgbaar zijn dan voor een Disco. Ik werk zelf bij een autotmaterialenzaak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:27

blackstar schreef:
Ik heb 6000 betaald vorig jaar met 150.000 km op de klok. De Disco kost per 3 maanden wel 50 euro meer dan mijn Terrano. En de verzekering zal per maand ook wel duurder zijn.
En ik neem aan dat de onderdelen voor een Disco ook duurder zijn dan voor een Terrano. En ik denk dat voor een teranno makkelijker "namaak" onderdelen verkrijgbaar zijn dan voor een Disco. Ik werk zelf bij een autotmaterialenzaak.

Die prijs lijkt inderdaad scherp, gezien dat ze nu nog voor iets hogere prijzen op autotrader staan.
Alles is te koop van de Disco, zowel origineel als "after-market". Sterker nog, alle onderdelen van ELKE Range Rover, vanaf 1970, zijn nog te koop, zowel origineel als "after market" (Disco I is technisch gelijk aan de classic Range Rover).

Maar zoals gezegd, er spelen meer zaken in de keuze van een auto dan kale cijfers.
Dat een Disco vrij simpel zelf te onderhouden is (zelfs de diagnosecomputer is op de vrije markt voor iedereen te koop), is niet erg relevant als je niet in staat bent om het zelf te doen.
Een kennis had net een nieuwe Terrano gekocht, rijdt ie mee in mijn Disco: "Jemig, wat een ruime wagen...." Tja, als ie dat zocht, had ie toch een verkeerde keuze gemaakt. Maar gezien het feit dat ie er na 8 jaar nog steeds mee rondrijdt, zal dat wel meevallen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:41

je moet zo wie zo uitgaan van een minimaal trekvermogen van:
trailer al snel 700 tot 900 kg en daarbij het gewicht van een paard groot paard al snel 700 kg
dus minimaal 1600 tot 1700 kg moet je wagen kunnen trekken wil je veilig de weg op kunnen gaan.
Ik had voorheen een KIA sportage deze mocht 1800 kg trekken echter door de vele km die ik per jaar reed ben ik overgestapt naar een diesel. Mijn oude auto zonder deuken oid en in nette staat ca 150.000 km op de teller is nog te koop bij de garage waar in hem ingeruilt heb.