Waarom zo slecht geinformeerd een paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Waarom zo slecht geinformeerd een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:13

Wat mij betreft hoeft elk paard ook niet op de foto. Onze paarden zijn ook niet op de foto gekomen omdat ze bij ons beneden een bepaalde verzekerde waarde zonder foto in de verzekering kunnen. Dan kan je het risico wel nemen.

het gaat me vooral ook om het koopcontract.
Vooral bij een handelsstal is dat essentieel omdat je bij geschillen toch moet bewijzen hoe het paard aan je is verkocht, wat wel en niet is gezegd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:28

beantsje schreef:
het gaat me vooral ook om het koopcontract.
Vooral bij een handelsstal is dat essentieel omdat je bij geschillen toch moet bewijzen hoe het paard aan je is verkocht, wat wel en niet is gezegd.

op zich heb je daar wel groot gelijk in hoor Haha!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:05

Ik hoop dan maar dat mijn koopcontract goed is, nu met het hele ruin of geen ruin gedoe.
Het is de eerste keer dat ik een koopcontract gemaakt heb en het ziet er naar uit dat ik het misschien nog nodig ga hebben ook Verdrietig

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:01

Voor mij is al dan niet foto's maken niet zozeer afhankelijk van het aankoopbedrag, maar van wat je met het beest van plan bent.

Als je op zoek bent naar een gezellig boscrossbeest hoeven foto's niet. Maar als je kijkt naar iets om de sport mee in te gaan juist wel. Ongeacht de prijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:14

Klara16 schreef:
Voor mij is al dan niet foto's maken niet zozeer afhankelijk van het aankoopbedrag, maar van wat je met het beest van plan bent.

Als je op zoek bent naar een gezellig boscrossbeest hoeven foto's niet. Maar als je kijkt naar iets om de sport mee in te gaan juist wel. Ongeacht de prijs.

Dus endurance klasse II is minder zwaar voor de selectie dan pak 'm beet M-dressuur?
Dan kom je nog eens van een kouwe kermis thuis...........

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:35

Klara16 schreef:

Ja, dat moet je mij ook eens uitleggen....

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:05

ikke schreef:
beantsje schreef:
<knip>
Ik snap het niet...

Nee?
Ik wel. Het is in één woord te vangen en dat weet jij ook wel: EMOTIE

Hier ben ik het mee eens. Ik wil er alleen nog een stukje aan toevoegen: VERTROUWEN

Vals vertrouwen (kan later blijken, zoals bij mij), maar van nature zullen veel mensen de verkoper vertrouwen. Waarom zou iemand liegen? Ik zou het zelf immers nooit doen als ik een paard zou verkopen. Op deze wijze ben ik ook de koop van een paard ingegaan.
Helaas ben ik op dit moment mijn paard en mijn geld kwijt. Tja, is dat onwetendheid? Mijn vertrouwen in de medemens heeft in ieder geval een enorme deuk opgelopen. Reken maar dat mijn volgende paard compleet gekeurd en met contract pas de stal binnen komt lopen.
Maar ondertussen zit ik met de gebakken peren... en met heel veel verdriet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:32

ikke schreef:
Klara16 schreef:

Dus endurance klasse II is minder zwaar voor de selectie dan pak 'm beet M-dressuur?
Dan kom je nog eens van een kouwe kermis thuis...........

ik denk dat ze met boscrosbeest meer neigt naar een leuk recreatiepaardje die verder niet veel hoeft te doen...

mariettek schreef:
Hier ben ik het mee eens. Ik wil er alleen nog een stukje aan toevoegen: VERTROUWEN

Vals vertrouwen (kan later blijken, zoals bij mij), maar van nature zullen veel mensen de verkoper vertrouwen. Waarom zou iemand liegen? Ik zou het zelf immers nooit doen als ik een paard zou verkopen. Op deze wijze ben ik ook de koop van een paard ingegaan.
Helaas ben ik op dit moment mijn paard en mijn geld kwijt. Tja, is dat onwetendheid? Mijn vertrouwen in de medemens heeft in ieder geval een enorme deuk opgelopen. Reken maar dat mijn volgende paard compleet gekeurd en met contract pas de stal binnen komt lopen.
Maar ondertussen zit ik met de gebakken peren... en met heel veel verdriet.

ik ken het maar al te goed... zulke dingen snap ik ook echt niet, maar goed paardenhandel is gewoon 1 van de vuilste handeltjes juist omdat een paard zoveel meer is als gewoon een dier... als jij een cavia koopt moet ie lief en gezond zijn, en als ie toevallig een krom pootje heeft is dat niet echt een probleem... bij een paard moet gewoon alles kloppen en aangezien de meeste paarden toch wel iets mankeren is liegen een te makkelijke optie!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:02

@ikke: ik bedoel inderdaad een recreatiepaard. Endurance valt ook onder sport he!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:43

Waarom zou een recreatiepaard niet veel hoeven te doen? Ik heb mijn paard voor de recreatie, waarmee het in mijn ogen een recreatiepaard is, maar ze moet wel zonder problemen buitenritten van 30 km of meer kunnen lopen en een leuk stukje dressuren (oefeningen M en Z). Een paard dat struikelt over elke boomstronk en niet verder komt dan een uurtje door het bos stappen is voor mij geen recreatie meer, dat is een veredeld weide-ornament.
Als ik ooit op zoek moet naar een nieuw recreatiepaard dan liggen mijn criteria bij potentie voor endurance klasse II à III, dan heb je namelijk kans dat je een fatsoenlijk gezond paard gaat vinden. Ik vind het nog steeds raar dat je, als je een recreatiepaard zoekt, niet moet zoeken bij de mensen die een "recreatiepaard" aanbieden, omdat dat meestal kapotgereden paarden zijn. Alsof je alleen voor de wedstrijdsport een gezond paard zou zoeken. Ik wil geen zielepoot, ik wil een paard dat van wanten weet en dat ook wil. Recreatie is een tak van paardensport die best wat serieuzer genomen mag worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:45

Klara16 schreef:
@ikke: ik bedoel inderdaad een recreatiepaard. Endurance valt ook onder sport he!

Mijn ouwe sok van 28 kon de klasse I endurance nog aan, zonder in problemen te komen! dat deed ze op basisconditie, daar hoefde ik niet voor te trainen. DAT zijn recreatiepaarden.
Waar mensen het lef vandaan halen om een kapot gerukte wedstrijdbok nog als "recreatiepaard" aan te bieden, is mij al jaren een raadsel.
Goede kennissen van me gingen jaren geleden op zoek naar een leuk recreatiepaard, om lekker door het bos te sjeezen. Ervaren mensen, hadden jaren gereden en paarden gehad en wisten dus wat ze zochten. Die zijn in no-time opgehouden naar "recreatiepaarden" te gaan kijken; dat waren stuk voor stuk naar de kl*te gereden wedstrijdbokken, die eigenlijk bij de slager thuishoorden! Ze hebben hun zoekframe gewijzigd in Endurance klasse II en toen kwamen ze paarden tegen die serieus ergens konden komen.

Begrijp me goed, er zijn best goede "recreatiepaarden" te koop, niet alles is een afgeschreven wedstrijdpaard, maar er lopen nog altijd, ook op Bokt, te veel mensen rond die denken dat recreatie gelijk staat aan twee keer per week een stapritje door het bos of zoiets.