Keuren -> Wat is acceptabel qua uitslag röntgenfoto's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ulleke

Re: Keuren -> Wat is acceptabel qua uitslag röntgenfoto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:29

CD28 schreef:
passie schreef:
Maar ik zou echt wel proberen dat de eigenaren iets betalen als ze niet goed zijn. Want anders wordt het een hele dure hobby! Knipoog

Volgens mij is het zo dat je af kunt spreken (zet het op papier!!) dat als hij afgekeurd wordt de verkoper betaald en als hij goed gekeurd wordt betaald de koper.

ja je kunt het afspreken maar ik weet nu wel uit ervaring dat het bijna altijd op eigen kosten is. De meeste eigenaars weten ook niet wat er uit de foto's zal komen en meestal is het toch kosten koper. en dat kan heel snel oplopen als je verschillende paarden afgekeurd hebt.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:37

passie schreef:
boemel schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Passie -> Hoe had je het qua kosten afgesproken met de eigenaren van de paarden die afgekeurd waren?

Voor de eerste waren de kosten helemaal voor ons.
De tweede hebben we het half/half gedaan
En de derde was goed Knipoog

Maar ik zou echt wel proberen dat de eigenaren iets betalen als ze niet goed zijn. Want anders wordt het een hele dure hobby! Knipoog

Je hoort ook vaak dat bij goedkeuring de kosten zijn voor de nieuwe eigenaar en als hij afgekeurd word. de rechtmatige eigenaar. Tenminste zo spreken wij het altijd af Tong uitsteken

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:32

dat is dikwijls al moeilijk te regelen zoals ik bovenstaande post al zei.

verder is er ook de vraag: wanneer is het paard goedgekeurd? ik hoor hier al dat de ene alleen 1tjes accepteert en de ander ook 2tjes. zelfs een 3tje op zijn tijd kan bij wijze van spreken geen kwaad. dan is het ook zeeeer belangrijk dat dit goed wordt afgesproken. hier heb ik namelijk ook al eens problemen mee gehad.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:42

Is het niet veel belangrijker om te kijken op welk onderdeel het paard een 3 of 4 haalt? Een 4 is natuurlijk extreem en ik betwijfel of ik dat paard dan zelf zou kopen. Maar als een onderdeel een 3 krijgt wat in jouw ogen minder belangrijk is (en ja dat is mogelijk) en de rest van de onderdelen zijn wel 1tjes en 2tjes, dan zou ik niet meteen nee zeggen.

Eigenlijk moet ik niet teveel zeggen want ik heb zelf een paard gekocht waarvan ik wist dat hij een beengebrek had en deze heb ik bewust niet laten keuren om te kijken of het ernstig was. (ik zou het niet nog een keer zo doen trouwens) Heb nog altijd heel veel plezier van hem hoor, daar niet van. Hij kost me alleen iets meer in het onderhoud (speciaal beslag) maar verder doet hij het perfect! Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:44

1-tjes en 2 tjes is een keurige uitslag, als er 1 drie-tje bijzit hangt het af van de plek van de 3 of de verzekering het een risico vind, een 4 is gewoon heel slecht en zou ik uberhaupt niet doen.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:49

kijk naar het advies van de dierenarts, en of het paard kan opgenomen worden in de verzekering als je dat tenminste wil.

Mijn ogen zijn echt opengegaan door de laatste keuringen. Ook veel met de DA over gesproken en hij zei ook dat er zoveel paarden lopen die niet helemaal goed zijn dat het eigenlijk niet echt verstandig is je aankoop niet te laten keuren.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 07:35

sjorsie schreef:
1-tjes en 2 tjes is een keurige uitslag, als er 1 drie-tje bijzit hangt het af van de plek van de 3 of de verzekering het een risico vind, een 4 is gewoon heel slecht en zou ik uberhaupt niet doen.

De verzekering hier in nederland neemt geen 3-tjes aan! Je kan dan wel het paard verzekeren maar dat been waar het 3-tje in zit niet.

Mijn ogen zijn ook open gegaan na de laatste keuringen! Ik zou nooit maar dan ook nooit meer een paard kopen wat niet gekeurd is!

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 07:46

ulleke schreef:
passie schreef:

gelukkig hadden wij wel een hele goede en lieve dierenarts die het heel zielig vond en niet de volle pot heeft gerekend Bloos

Hehe dat is waar!! Bloos

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:51

Een 3-tje wordt door de verzekering soms wel geaccepteerd, mits het klinisch beeld wel 100% is, en alleen na overleg met de dierenarts van de verzekering. Het ligt er ook aan waarvoor zo'n 3'tje gegeven is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:17

passie schreef:
sjorsie schreef:

De verzekering hier in nederland neemt geen 3-tjes aan! Je kan dan wel het paard verzekeren maar dat been waar het 3-tje in zit niet.

Mijn ogen zijn ook open gegaan na de laatste keuringen! Ik zou nooit maar dan ook nooit meer een paard kopen wat niet gekeurd is!

klopt maar het paard kan dus wel in de verzekering met een 3. hangt alleen af van het hoe en waar

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:06

Ik heb de afgelopen periode ook al 2 paarden laten keuren en de 3e wordt morgen gekeurd. Hopelijk nu wel goed.
1 en 2 zijn zeker acceptabel, en ligt eraan op wat voor plek. een 3 bij een jong paard... nooit doen! ouder paard, ligt eraan waar. Het eerste paard had een 3 op haar straalbeen en dat wordt meestal hoefkatrol en is niet te behandelen.
Ik weet niet wat mensen allemaal zeggen over paarden met alleen maar 1tjes... maar dan wens ik je succes met zoeken. Er zijn maar weinig paarden die dat hebben (en als je hem hebt mag je in je handjes wrijven).

PS: duim voor me morgen dat ik nu wel een goedgekeurd paard heb uitgezocht Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:19

Mijn paard had 2-tjes en op 1 been neigde het naar een 3.
In overleg met de VA heb ik het paard wel gekocht, de VA heeft hem dan ook goedgekeurd. Bij de verzekering was het geen probleem, die vroegen of het paard goedgekeurd was, door wie hij gekeurd wasn en hij kon de verzekering in.
Paard is nu bijna 12, heb hem 7,5 jaar en buiten wat lichte blessures heeft hij nog nergens last van gehad.

Een ander paard wat ik heb laten keuren had een 4, daar was de VA erg stellig over dat ik die niet moest kopen.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:11

Viktorien schreef:
Ik heb de afgelopen periode ook al 2 paarden laten keuren en de 3e wordt morgen gekeurd. Hopelijk nu wel goed.
1 en 2 zijn zeker acceptabel, en ligt eraan op wat voor plek. een 3 bij een jong paard... nooit doen! ouder paard, ligt eraan waar. Het eerste paard had een 3 op haar straalbeen en dat wordt meestal hoefkatrol en is niet te behandelen.
Ik weet niet wat mensen allemaal zeggen over paarden met alleen maar 1tjes... maar dan wens ik je succes met zoeken. Er zijn maar weinig paarden die dat hebben (en als je hem hebt mag je in je handjes wrijven).

PS: duim voor me morgen dat ik nu wel een goedgekeurd paard heb uitgezocht Knipoog

duimduimduimduimduimduim Haha!

ik wens je veel succes, derde keer goede keer.. was bij mij toch zo!

laat je weten wat het geworden is?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:03

Wij hebben ook al heel wat mee gemaakt op gebied van keuren, dus klinische + rontgenologische keuringen gebeuren ALTIJD bij ons!
Toen ik op mijn 15e mijn been gebroken had en het jaar niet uit kon rijden met mijn pony (dus geen finales Huilen ofzo! ) ben ik overgegaan naar de paarden omdat ik ook al 1.79m was en ik écht nie op een d-pony stond (woon in België, E-pony's hebbe we niet Lachen )
Eerst reed ik met het paard van mijn oudere zus, maar omdat die nu écht niet kon springen gingen we op zoek naar een nieuwe.
We vonden al snel een merrietje van Zandor Z van 1.60m groot ,erg leuk goed springen, we lieten haar keuren, bleek dat ze hoefkatrol had op 1 been en onopereerbare OC op een ander been.
Die lieten we dus staan.
Daarna kochten we van onze 'oh zo betrouwbare' hoefsmid (destijds) een merrietje, hij was al jaren onze hoefsmid en kende het paardje al van kleinsaf en ze was zéker 100% inorde, hij kende heel de moederstam ed ... we lieten de DA haar dus enkel klinisch keuren, en dit was 100% inorde!
wij kochten haar en de eerste 2maanden ging het SCHITTEREND, ze was dan ook écht goed, maar na die 2maanden sprong ze geen balk meer, ze liep niet graag... maar manken deed ze niet, waardoor we de problemen bij onszelf zochten. Na nog een maandje sukkelen en ze eens een weekje stil te zetten, begon ze toch wat te manken. Wij lieten haar dus keuren en ze was klinisch niet correct meer, dus foto's nemen... bleek dat ze EEN ENORM KOT in haar been had , dus zowat de ergste fout die je kan hebben, haar been was +-4 cm dik en daar zat gwn een gat in van +-2.5cm..
Na onderzoek en contact op te nemen met vorige dierenarts (van het paard) bleek het dat het paard een spuit gekregen had voor 3maanden, waardoor hij dus niet zou manken of geen pijn zou hebben, ik weet niet meer hoe de spuit noemt, maar dat is blijkbaar het nieuwste trucje in verdoezeling Verward ... Sindsdien nooit nog een paard gekocht zonder te laten keuren !!
Mijn 2 oudste merries en hengst waren alledrie helemaal goedgekeurd, zonder opmerking (dus allemaal 1tjes, zoals het bij jullie is (wij keuren zo dat goedgekeurd allemaal 1tjes zijn en goedgekeurd met opmerking is allemaal 1tjes met eeen of twee 2tje(s) ergens (of 3 of 4) en dan in overleg met je DA kan je beslissen of hij goedgekeurd is met opmerking of afgekeurd met opmerking..
Mijn jongste merrie had ook een oc in haar achterbeen, een 2tje en ergens een heel erg klein fragmentje (?) ook een 2tje, dierenarts zei ook dat er een héél erg kleine kans was dat ze ergens last van zou krijgen.(klinisch was ze 100% goed) Nu is ze een jaar zwaar aan het werk en ze heeft nog niets vertoond wat erop zou kunnen wijzen dat ze er last van heeft.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:16

Zo zat ik dus afgelopen vrijdag, 22 februari flink te twijfelen.
Heb mijn paard laten keuren, klinisch echt super! 100% goed, geen ruis en flink de buigproef moeten doorstaan!
Röntgenologisch ook gekeurd en helaas 1 drietje (eigenlijk 2-3). Hij ziet er op de foto's super uit, alleen aan linkersprong zit een hele lichte vorm van spat. In overleg met dierenarts heeft hij aangegeven dat door de locatie van de spat (helemaal aan de buitenkant) de paarden erin de praktijk er helemaal niet kreupel aan worden! De dierenarts moet zoiets gewoon noemen, anders verstaat hij zijn vak niet..
Daar zit je dan. Fantastisch paard, fantastisch karakter en 1 gebrek. Getwijfeld en ik heb toch besloten hem te kopen! Je hoort het nl veel meer! En hij heeft al flinke training erop zitten en is nooit kreupel geweest. Ik weet nl wie hem gereden heeft, dus dat zit wel goed! En als hij er last van zou hebben gehad, had je ook wat gemerkt met de buigproef. Dan moeten ze toch wel een paar passen raar weglopen nadat hij de been zo lang gebogen heeft!
Je houdt er gewoon wat meer rekening mee, langer instappen en uitstappen..

Later hoor ik dat dierenarts de koper nog opgebeld heeft, om te vragen of ik hem wel gekocht had. Anders wist hij nog wel iemand die naar zo'n paard op zoek was.. Dus zo'n probleem is het nou! Als ie echt slecht was geweest had de DA dat niet gedaan!

Dus ik koop zelfs een paard met een 3-tje. Voor de rest allemaal 1tjes. Niks aan de hand dus.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:30

PintoNatal schreef:
Ja nou voor de een zijn 1tjes alleen acceptabel en de andere gaan ook met 2-3tjes in zee. Bij mij is alleen een 1tje acceptabel. Voor ieder persoon anders.

hoe doe je dit met keuren (op jouw kosten of van de verkoper) want paarden die eentjes en tweetjes hebben zijn gewoon goedgekeurd voor de sport en kan me voorstellen dat een verkoper niet de kosten voor keuren wil dragen omat jij strengere eisen hebt dan een da voor de spoirt afgeeft.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:18

Mijn paard is dus wel goedgekeurd, maar heeft een notitie. Desondanks heeft de verkoper de kosten van het keuren gedeeld, omdat hij niet helemaal goed was. Dat had ook hij nl niet verwacht..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:40

Iemand wel eens nieuwe fotos laten maken? of de fotos aan een ander voorgelegd?

Mijn paard werd voor de aankoop ook gekeurd en de v.a. die ik altijd voor mijn vorige paard had zou ze beoordelen, de v.a. die ze gemaakt had, had zijn bevindingen in een gesloten enveloppe bijgesloten. Alles kwam overeen op 1 been na, de v.a. die de fotos heeft gemaakt had dat ook een 1-tje gegeven en mijn eigen v.a. gaf het een 4-tje.. geen klein verschil dus.
Mijn v.a. riep dat hij het goed had en die v.a. kon het zich niet voorstellen dat hij er zo naast kon hebben gezeten, ik zat er tussenin en de verkopende partij kon het ook niet geloven, bij dit ras komt het zowieso al heel weinig voor.
Ik kon me er niet bij neerleggen omdat ik zo het gevoel had dat DIT mijn paard moest worden dat mijn v.a. op een gegeven moment riep; nou goed dan laten we hem keuren door de verzekerings-artsen, we leggen de boel voor bij hun! en gelukkig maar..... 5 man hebben het beoordeeld en 5 man gaven hem een 1-tje.
Mijn v.a. zat er gewoon naast en wat hij nou gezien heeft ik weet het niet want ik kon er ook niets op zien wat afweek van de andere fotos.
En het ging nou ook weer niet over een v.a. die net kwam kijken, ze hebben een kliniek en staan toch goed bekend maar dit heeft wel mijn mening veranderd over die fotos, ik laat wel keuren en fotos maken maar als er maar iets is waar ik zelf over twijfel dan ga ik met het spul naar een ander om te kijken of daar hetzelfde uit komt. Knipoog
Ik ga niet alleen voor 1-tjes als mijn gevoel goed is en het betreft een kleine afwijking dan ga ik ook wel accoord met een 2e-tje, 3 en 4 wordt wat lastiger dan moet er echt iets zijn aan het paard waardoor ik er voor wil gaan.