Na 2 jaar een verborgen gebrek ontdekt, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: Na 2 jaar een verborgen gebrek ontdekt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:08

Kom ik toch weer bij een stelling die ik al eens heb geplaatst. Keuringen zouden verplicht vermeld moeten worden in het paspoort. hoeft de conclusie niet bij, maar wel wanneer en waar gekeurd en in opdracht van wie gekeurd. Kun je als je dat wil altijd die gegevens opvragen en minderkans de boel te belazeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:17

Ik heb jaren geleden een pony gekocht die volgens de VA te kort bekapt was. Was niet rad en was volgens de VA goed op de foto's(foto's waren ong 2 weken voor de aankoop gemaakt). Dus de gok genomen, liep na een maandje wel weer rad, heb er een jaar mee kunnen rijden en toen weer kreupel.

Dus weer op de foto gehad, verbeend hoefkraakbeen en bevangen geweest. Dus ik de oude foto's op gevraagt en die met mijn VA en mijn leraar(deed toen opleiding hoefsmid) bekeken. Ja hoor, toen ook al verbeend en bevangen geweest.
Dus kon er niet meer de sport mee in (ja, B proefje, misschien L) en durfde er ook niet meer mee te fokken.

Ik kon er niets mee, ondanks dat ik foto's had van vlak voor de aankoop.

Merrie is inmiddels verkocht en loopt met haar nieuwe eigenaar bixie wedstrijdjes (en wint bijna alles Knipoog ). Want het is wel een hele brave kinderpony.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:25

kweenie, misschien was de pees wel heel bij verkoop...... kan zomaar.

best een lastig verhaal dit.

TS kan in iedergeval niet het paard terugbrenge

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:26

Je had het paard moeten laten keuren bij aankoop. Je hebt nu geen poot om op te staan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:29

Pb FloortjeM eens en leg haar dit verhaal voor, zij kan je zeker verder helpen...

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:36

bij een overeenkomst heeft de verkoper mededelingsplicht, en heb jij, de koper onderzoeksplicht.

misschien dat de eigenaar het niet wist, en er dus niets over kan zeggen.
dat bekekent dat de onderzoeksplicht voor jou overblijft, en jij dus onderzoek had moeten doen/laten doen.
jij hebt het paard niet laten keuren, dat is een fout van jouw kant geweest.

heb je uitdrukkelijk gevraagd aan de verkoper of het paard gezond was, en ofdat er niets met haar pezen aan de hand is?

mij lijkt dat je geen poot hebt om op te staan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:14

ik denk persoonlijk, als je paardje koopt in een toestand die jij hier vertelt, dat je dat paardje heb gekocht om het te redden. Maar het knapte leuk op, en je dacht he hier kan ik misschien toch iets mee. Maar helaas. Een paard wat je in een slechte gezondheid koopt, kan je dit verwachten. je laat geen sportpaard verpieteren

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:33

[LZP] > [TAO]

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:35

na 2 jaar? Bloos!
lijkt me eerlijk gezegd niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:45

Je wist dit al in jun1 2006.......

Pally schreef:
In december vorig jaar hebben mijn vriend en ik een paard gekocht.
Heel dom van ons, maar we hebben haar nooit laten keuren.
Toen we haar kregen wat ze er slecht aan toe, zowel geestelijk als lichamelijk.
De eerste paar maanden heb ik haar stil laten staan, om op te knappen.
Langzaam aan ben ik begonnen met rijden, het ging allemaal hartstikke goed en ze liep super braaf.
Toen ben ik begonnen met lessen en mijn instructrice vond al wel dat ze wat raar liep.
Als ik net begon met rijden was ze wat stijf en kort in het achterbeen, naarmate ze warmer werd ging het beter.
Ook kreeg ze op een gegeven moment last van haar rug.
Toen toch maar een afspraak gemaakt met een DA in Duitsland en na haar te hebben onderzocht, kwam hij erachter dat ze linksvoor een gescheurde pees heeft.
Volgens de DA heeft ze ooit een ongeluk gehad en heeft ze dit al langer als een half jaar!!
Dus ze had het al voordat wij haar kochten, maar wij wisten hier niks vanaf.

Maar nou is mijn vraag, wie heeft er hier ervaring met een gescheurde pees?
Wat heb je er allemaal aan gedaan? Stappen op de verharde weg, of juist helemaal niks?
En hoe lang kan zo iets duren voordat het helemaal genezen is?

Sorry voor het lange verhaal, maar zo hebben jullie er denk ik een iets beter beeld ervan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:28

Achteraf bleek het geen gescheurde pees (was een duitse da) Maar volgens die da had ze geen gewrichtsvloeistof meer in haar kogel. Zei hij dus

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:33

Dan was het dus artrose?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 21:36

Dat weet ik niet precies, zoals ik al zei het was een duitse da en mijn duits is niet zo heel erg best. Dan vraag je je natuurlijk af, waarom ik daarheen ben gegaan.... Op aanraden van mijn toenmalige instructrice, die ging daar ook altijd heen. Ze hebben toen d.m.v. buigproeven en verdovingen geconstateerd dat het gewricht droog stond. Ze heeft er toen een spuit in gekregen en toen ik een paar weken later voor controle weer terug moest komen, zei de da dat het er al veel beter uitzag. Op zijn advies mocht ik ook gewoon weer rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:40

Synovia ingespoten gekregen toevallig?

Mijn paard had dit ook (artrose) en dat is dus ongeneeselijk. Hij had ook te weinig gewrichtsvloeistof in zijn kogelgewricht.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:31

tsja peesblessure kan idd opspelen als je het paard zwaarder gaat belasten.
Als ze op het moment van kopen gekeurd was had het er niet eens uit hoeven komen dat ze een oude blessure had, alleen met een echo van de pees hadden ze evt littekenweefsel kunnen zien en dan had je kunnen weten dat ze dus die blessure heeft gehad

maarja keuren is ook niet heilig hoor, weet ik helaas uit ervaring!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 07:43

nargileh schreef:
bij een overeenkomst heeft de verkoper mededelingsplicht, en heb jij, de koper onderzoeksplicht.

misschien dat de eigenaar het niet wist, en er dus niets over kan zeggen.
dat bekekent dat de onderzoeksplicht voor jou overblijft, en jij dus onderzoek had moeten doen/laten doen.
jij hebt het paard niet laten keuren, dat is een fout van jouw kant geweest.

heb je uitdrukkelijk gevraagd aan de verkoper of het paard gezond was, en ofdat er niets met haar pezen aan de hand is?

mij lijkt dat je geen poot hebt om op te staan.

Ehm, wacht even. TS hoefde geen contact op te nemen met de vorige eiegnaar; het adres zou niet kloppen. Pardon? Wat is dat voor debiele reden?
Hoewel je waarschijnlijk weinig meer kunt, riekt dit wel naar oplichting (lees: de verkoper wist weldegelijk dat er wat mis was in de benen).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:21

de eerste verkoper heeft het paard ook verkocht als zijnde "recreatiepaard".

Ik adviseer: neem nogmaals contact op met de 1e eigenaar, vraag of hij de verkoopadvertentie nog heeft, of er destijds een keuring is geweest en of hij die rapporten en/of foto's nog heeft....
Vraag hem helemaal uit over de verkoop van het paard.
Als hij alles mee heeft gegeven aan de 2e eigenaar, dan daar gaan zeuren om foto's etc....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:40

Het klinkt inderdaad wel toevallig allemaal, maar of het echt allemaal gegrond is daar kan niemand hier over oordelen.

Wel spijtig voor je.. Maar je kunt de verkoper niet aanspreken op het nalaten van meldingsplicht als jij om te beginnen al verzaakt in je onderzoeksplicht. Misschien was de verkoper inderdaad niet op de hoogte, of heeft de verkoper zelf nooit problemen met de peesblessure gehad omdat deze minder van het paard vroeg met rijden.

Sowieso had je tijdens de eerste constatering direct met de verkoper contact op moeten nemen. Na 2 jaar pas melden bij de verkoper is veel te laat.

Heb je tijdens het rondmaken van de koop trouwens expliciet nagevraagd of het paard echt geen gebreken/ blessures o.i.d. heef? Dan kon je evt. de verkoper aanspreken op leugens, maar na 2 jaar is dat nog steeds te laat imo.

Weetje: Zelfs al zou de verkoper inderdaad wat verzwegen hebben (stel, want het zijn enkel vermoedens), als je zelf geen keuring o.i.d. uit laat voeren dan bied je jezelf ook een beetje aan als slachtoffer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:43

Het maakt niet uit wat je doet juridisch gezien valt er niks meer te verhalen omdat je zelf fouten hebt gemaakt

-paard kopen zonder te keuren
-2 jaar later klagen dat kan het geborgen gebreken zijn te verhalen bij een particulier 6 maanden en handelsstal 1 jaar.

Het belangrijkst is imo het paard, ga naar een kliniek maak foto's en trek dan een eerlijke conclusie voor het paard en jou

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:50

tita schreef:
Het maakt niet uit wat je doet juridisch gezien valt er niks meer te verhalen omdat je zelf fouten hebt gemaakt

-paard kopen zonder te keuren
-2 jaar later klagen dat kan het geborgen gebreken zijn te verhalen bij een particulier 6 maanden en handelsstal 1 jaar.

Het belangrijkst is imo het paard, ga naar een kliniek maak foto's en trek dan een eerlijke conclusie voor het paard en jou

Spookverhalen Slapen Deze regels bestaan absoluut niet. Er geldt een redelijk termijn, en er is een speciale regel voor consumentenkoop.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:01

Volgens mij zijn ze wettelijk vast gesteld.

Maar hoe je ook went of keert je kunt een peesblessure niet verhalen na 2 jaar en helemaal niet in de situatie van de TS.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:02

tita schreef:
Volgens mij zijn ze wettelijk vast gesteld.

Maar hoe je ook went of keert je kunt een peesblessure niet verhalen na 2 jaar en helemaal niet in de situatie van de TS.

Dat is dus niet het geval.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:02

Je wist van tevoren dat het paard er niet goed bij stond en hebt na opknappen ook geen moeite gedaan het dier te keuren. Ik denk dat je in een rechtszaal aan het kortste eind trekt.

Ik hoop trouwens dat het met het paard nog een beetje goed komt! Sterkte ermee!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:42

Een verborgen gebrek is bij mijn weten altijd te verhalen, die maanden gelden als inruilgarantie.
Als jij van van de verkoper op papier hebt staan dat het paard volledig gezond is en geschikt voor de sport, en als de 1e verkoper op papier heeft staan dat dat niet zo is en dat dat bij de koper (die aan jou verkocht heeft) bekent was (ook op papier) dan heb je kans dat er nog wel wat te verhalen is.
Maar als jij van degene die aan jou verkocht heeft niks op papier hebt staan en je zelf bij aankoop niet hebt laten keuren kan je het volgens mij inderdaad wel vergeten, want hoe toon jij dan aan dat ze het niet tegen jou gezegd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:42

Ladymagic: het is helemaal geen verborgen gebrek

Pally schreef:
Omdat zoals ook al eerder gezegt is, je een peesblessure niet met het blote oog kunt zien. De verkoper wist er van en ze wist ook wat mijn bedoeling met het paard was, maar ze heeft niks gezegt over die blessure

Bij een aankoopkeuring voor de sport was een zware peesblessure er echt wel uitgekomen!
Ik snap niet wat je met dit topic wil bereiken, het is geen verborgen gebrek maar een oude blessure die je zelf verzaakt hebt om op te sporen toen je het paard kocht. In mijn ogen kun je een verkoper niks verwijten als je zelf niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.
(ik vind het wel jammer voor jou en je paard hoor dat het zo gelopen is maar ik denk niet dat je het iemand anders aan moet rekenen, je hebt er vast van geleerd)