Paard verliest evenwicht in trailer en gaat liggen. Gevaarli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bicci

Re: Paard verliest evenwicht in trailer en gaat liggen. Gevaarli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:49

ow oke...thxx...
ik had er geen idee van...
en als er nou meer dan zat ruimte is..dat hij niet klem KAN liggen..
kan het in principe geen kwaad?
uhm...
paardje in 2 paards zonder schot ofzo...

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:56

marije, ik weet dat je ouders goed rijden met de trailer Knipoog ik hoop dat je andere tips kunt gebruiken Bloos

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:59

ook ik weet uit ervaring dat paarden graag met hun kont richting de rijrichting staan...dus misschien een idee om je paard andersom in de trailer te zetten...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:01

In de nieuwe paard&sport staat ook een stuk over trailers enzo. misschien kun je daar iets uit halen? heb het zelf nog niet gelezen dus weet niet of het nuttig is, maar je kunt kijken.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:05

Andere vraag: Het is tot nu toe áltijd goed gegaan. Heb je het idee dat je pony evenwicht mist? Merk je dit misschien toevallig ook als je gewoon met hem rijd, of hem uit de stal haalt.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:28

hoi, Ik heb percies het zelfde probleem met mijn groet E-pony. Ze heeft altijd keurig tussen het schot gestaan,maar in eens wilde ze dat niet meer. nu heb ik haar zonder schot op de trialer staan en dat gaat echt het besten. We hebben ontzettend veel geprobeerd maar niks hielp. dit gaat het besten. succes verder.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:39

Het niet álle reacties gelezen maar wil je toch een tip meegeven. Ons paard deed dit ook. Wij hebben toen het tussenschot een stuk opzij gezet en een lange stang erachter. Zodoende kan het paard wijdbeens staan en heeft hij meer grip in de bochten. Bij ons ging het in elk geval een stuk beter! Succes

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:45

ik zou ook zeggen schot eruit of schuin zetten. wij hebben een tweepaards vrachtwagentje. als ik er een groot paard in heb zet ik ook het schot schuin. Bij mij kan dat alleen aan de voorkant, maar dat werkt voldoende. anders kunnen ze in bochten niet genoeg hun voeten verplaatsen voor evenwicht en gaan ze bij mij in de wagen ook bijna onderuit.

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:48

Ik zou tog uit kijken voor ze zich wel verwondt.
& mischien in plaats van strooi zaagzel in de trailer leggen? Knipoog

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:06

imker schreef:
Andere optie: De bodem kan ook glad worden als je er stro op legt. Als er een rubber antislipvloer in ligt, niets anders erop leggen. Die bodem is er speciaal voor dat ze niet uitglijden, stro schuift en maakt van de antislip een erge glibbervloer.

Probeer het eens zonder stro en ook eens laden aan de andere kant of het schot schuin.

Schot schuin gaat een beetje moeilijk als er ook een ander paard bij moet Bloos
wij reden eerst ook zonder stro en toen deed ze precies het zelfde dus dat maakt niet uit.

Maanling schreef:
Ik heb eens gelezen dat paarden het liefst in een hoek staan, omdat ze dan alles beter op kunnen vangen. Rechtstaat heeft de voorkeur van paarden niet. Dus misschien moet je haar de gelegenheid geven om iets schuin te kunnen gaan staan?
Zo zie je bijv op animalplanet dat ze in amerika gebruik maken van grote open trailers, en de paarden worden daarin vastgezet met een touw. Ze gaan allemaal in een hoek van 45 graden staan.

Maar er moesten 2 paarden in en dat gaat dan niet zo makkelijk Knipoog

eertjuh22 schreef:
ik zou het tussenschot er helemaal tussenuit halen en kijken wat ze dan doet Knipoog
pony van mijn zus begon ook zulke dingen te doen en wij hebben het dus opgelost door het schot er tussen uit te halen..
wij hebben sinds toen niet meer met tussenschot gereden.. al onze paarden gaan de trailer in zonder schot..

Kan het proberen, bedankt voor de tip Knipoog

Escardo schreef:
ook ik weet uit ervaring dat paarden graag met hun kont richting de rijrichting staan...dus misschien een idee om je paard andersom in de trailer te zetten...

Maar Wisky gaat niet achteruit de trailer op Knipoog En draaien is geen mogelijkheid want schot staat in de weg Bloos

Dniekje schreef:
In de nieuwe paard&sport staat ook een stuk over trailers enzo. misschien kun je daar iets uit halen? heb het zelf nog niet gelezen dus weet niet of het nuttig is, maar je kunt kijken.

Zal eens kijken Knipoog

DresslOver schreef:
Andere vraag: Het is tot nu toe áltijd goed gegaan. Heb je het idee dat je pony evenwicht mist? Merk je dit misschien toevallig ook als je gewoon met hem rijd, of hem uit de stal haalt.

Nou eerst had ze opeens last van haar hoofd, ging ze met hoofd schuin lopen enzo Knipoog Nu is dat over.
Ik heb nooit gemerkt dat ze daar last van had met uit de wei halen etc. Knipoog

Meryl schreef:
Het niet álle reacties gelezen maar wil je toch een tip meegeven. Ons paard deed dit ook. Wij hebben toen het tussenschot een stuk opzij gezet en een lange stang erachter. Zodoende kan het paard wijdbeens staan en heeft hij meer grip in de bochten. Bij ons ging het in elk geval een stuk beter! Succes

Dat doet ze nu ook, ze staat wijdbeens Knipoog
Maar ik ga eigenlijk nooit alleen met wisky in de trailer, staat een ander paard bij dus dat gaat dan niet Bloos

emilyloveyou schreef:
Ik zou tog uit kijken voor ze zich wel verwondt.
& mischien in plaats van strooi zaagzel in de trailer leggen? Knipoog

Ja daarom vraag ik dit ook Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:11

Mijn oude paard kon alleen vervoerd worden zonder tussenschot zodat hij zijn benen wijd kon zetten en op die manier zijn evenwict kon bewaren. Als je die tussen schotten zetten raakte hij helemaal in paniek. Nadeel was dat die dus nooit met een ander paard op de trailer kon. Soms wil het wel helpen als je schotten hebt die open of flexibel zijn aan de onderkant, dan kunnen ze ook wijdbeens.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:14

zelfs met 2 paarden in een trailer kun je zonder tussenschot rijden Knipoog
spreekt uit ervaring.. maar dan moet je wel zeker weten dat ze goed met elkaar overweg kunnen..

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:25

eertjuh22 schreef:
zelfs met 2 paarden in een trailer kun je zonder tussenschot rijden Knipoog
spreekt uit ervaring.. maar dan moet je wel zeker weten dat ze goed met elkaar overweg kunnen..

Ze zijn wel lief tegen elkaar maar we hangen altijd een hooinet op en dan kan de een wel eens trappen Knipoog

ElCid schreef:
Mijn oude paard kon alleen vervoerd worden zonder tussenschot zodat hij zijn benen wijd kon zetten en op die manier zijn evenwict kon bewaren. Als je die tussen schotten zetten raakte hij helemaal in paniek. Nadeel was dat die dus nooit met een ander paard op de trailer kon. Soms wil het wel helpen als je schotten hebt die open of flexibel zijn aan de onderkant, dan kunnen ze ook wijdbeens.

Wisky kan makkelijk wijdbeens staan met schot er tussen , ze heeft zelfs ruimte over Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:26

Lielle schreef:
Weet ik. Toch heb ik heel goede ervaringen mee, en ik ben bepaald niet de enige.

klopt, die van ons had zelfs de luxe van een 2 paards trailer en dan ging hij diagonaal staan....
Onze pony viel altijd om in de bochten als het schot ertussen zat. Hij staat nu nog wijdbeens...

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:09

ik vraag me af, waarom zou een paard niet in de trailer mogen liggen? Blonde vraag misschien, maar ik stel hem even. Ik bedoel, er zijn meer dieren, die als je deze vervoert gaan liggen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:34

biancailona schreef:
ik vraag me af, waarom zou een paard niet in de trailer mogen liggen? Blonde vraag misschien, maar ik stel hem even. Ik bedoel, er zijn meer dieren, die als je deze vervoert gaan liggen

Omdat ze na verloop van tijd ook weer willen gaan opstaan en de kans is dan groot dat ze zichzelf of het buurpaard daarbij verwonden in die beperkte ruimte.

Een volwassen paard (nou ja, voor een jonkie geldt het ook wel, maar iets minder) achterstevoren op de trailer zetten is niet aan te bevelen, daar zijn de trailers hier niet op gebouwd. Je krijgt dan teveel gewicht naar achteren zodat je het risico loopt dat je te weinig kogeldruk hebt of zelfs dat de trailer via de koppeling aan de auto gaat trekken.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:56

ik zou tog ook eens zonder stroo proberen miss maakt dat wel wat verschil als er een goede mat op de bodem ligt...
volgens mij als ze gaan ligge3n is het niet heel erg maar ze moeten zich natuurlijk niet ophangen ofzo...!!!
goed insluiten tussen schot en wand hielp bij mijn pony goed had ze veel meer steun...
suc6 Vork

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 18:55

jesvoltige schreef:
ik zou tog ook eens zonder stroo proberen miss maakt dat wel wat verschil als er een goede mat op de bodem ligt...
volgens mij als ze gaan ligge3n is het niet heel erg maar ze moeten zich natuurlijk niet ophangen ofzo...!!!
goed insluiten tussen schot en wand hielp bij mijn pony goed had ze veel meer steun...
suc6 Vork

Wisky staat nu gewoon los in de trailer Knipoog
En we maken een deurtje onder de voorstang zodat ze er niet onderdoor kan als ze ligt Knipoog

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:01

Nieuwe bodem erin kan helpen, Wij hebben een soort plastic asfalt . En geen stro, maar een klein laagje zaagsel. Helpt prima, ik heb namelijk een pony die zich vaker op zijn kont ging zitte:P haahha dit hielp

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:16

met de bodem is niks mis mee Knipoog
Maar ook zonder iets doet ze het Knipoog

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:55

Hoi, dit komt me heel bekend voor. Dit heeft zeer waarschijnlijk niets met de bodem en chauffeur te maken. De twee paarden die ik rij doen dit ook. Ze doen het alleen in een 2 paards trailer. Ze hebben te weinig ruimte om wijdsbeens te staan. In een 1,5 paards is het bij beide geen probleem en staan ze heel braaf.
Dus idd gewoon eens zonder stang proberen Haha!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:23

Nadua schreef:
Hoi, dit komt me heel bekend voor. Dit heeft zeer waarschijnlijk niets met de bodem en chauffeur te maken. De twee paarden die ik rij doen dit ook. Ze doen het alleen in een 2 paards trailer. Ze hebben te weinig ruimte om wijdsbeens te staan. In een 1,5 paards is het bij beide geen probleem en staan ze heel braaf.
Dus idd gewoon eens zonder stang proberen Haha!

voor kan de stang er niet uit en achter maakt niet uit want zit toch tegen de klep aan

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:29

Voor zo'n paard is maar 1 oplossing: breder zetten, dus tussenschot of tussen stang eruit halen. Dan kan hij zijn benen opzij zetten. Helaas kan er dan geen ander paard meer naast.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:30

yvonnepuntnl schreef:
Voor zo'n paard is maar 1 oplossing: breder zetten, dus tussenschot of tussen stang eruit halen. Dan kan hij zijn benen opzij zetten. Helaas kan er dan geen ander paard meer naast.

dat kan ze nu ook al Knipoog
dat doet ze ook en ze heeft nog ruimte zat over

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:33

Nee tuurlijk hoeft de stang er voor niet uit. Die moet blijven zitten!
Maar misschien is dit nog niet breed genoeg! Ik zou het gewoon eens proberen wat je hier aangeraden wordt.