wel of niet een trailer trekken met deze auto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: wel of niet een trailer trekken met deze auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:32

Tuhan schreef:
het gaat overigens om een golf 2.0 liter motor, dus geen 1.4 ofzo. Grappig jullie reacties te lezen, wat er in de paard en sport staat is dus fout. Heel erg bedankt voor jullie reacties. We gaan binnekort een nieuwe auto kopen dan weet ik wel gewicht hij moet zijn.

*LOL* Ik heb ook alleen een B rijbewijs, dus ik heb mijn auto ook uitgezocht met als kriterium zijn gewicht. De max. massa van mijn trailer is 1088, dus mijn nieuwe auto moest minimaal 1089 kilo van zichzelf wegen en hij moest minimaal 1088 kilo mogen trekken. Dat is gelukt Haha!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 08:01

*LOL* Ik heb ook alleen een B rijbewijs, dus ik heb mijn auto ook uitgezocht met als kriterium zijn gewicht. De max. massa van mijn trailer is 1088, dus mijn nieuwe auto moest minimaal 1089 kilo van zichzelf wegen en hij moest minimaal 1088 kilo mogen trekken. Dat is gelukt Haha![/quote]

Wat voor auto heb jij

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:46

Peugeot Partner Ja

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:35

Je moet het gewicht van de trailer + wat je maximaal mag laden bij elkaar optellen, mijn hele moderne, lichte 1 paardstrailer is dan al 1300 kilo, dus dan vind ik 1089 kilo wel weinig...
Maar als het klopt is het mooi meegenomen. Wat voor trailer heb je?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:36

Yvonnelind schreef:
Je moet het gewicht van de trailer + wat je maximaal mag laden bij elkaar optellen, mijn hele moderne, lichte 1 paardstrailer is dan al 1300 kilo, dus dan vind ik 1089 kilo wel weinig...

Gestoord Tjee ik zal het gewicht toch niet fout hebben gelezen Knipoog

Mijn vorige trailer had zelfs als max massa 1058 Ja Allebei zijn het Weijer trailers. De eerste was waarschijnlijk teruggewogen en mijn nieuwe is een ponytrailer Haha!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:08

Lekker knullig trouwens dat ze het fout in de P&S hebben gezet.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:32

manic schreef:

Ik heb het toevallig vandaag ook gelezen. Er is al zo veel verwarring omtrent het rijden met B of BE en dan zetten ze het ook nog fout neer Gestoord Er zal wel een Rectificatie komen, maar dat zal pas in het volgende nummer zijn. Veel mensen zullen op het artikel af gaan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:52

manic schreef:

Als de P&S na hun eerste fout zou zijn opgeheven, dan was er maar één nummer uitgekomen.
Het is zeker niet de eerste keer dat de P&S betrapt wordt op grove fouten in hun artikelen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:21

Ik zag het inderdaad ook gelijk... Volgens mij ken ik de regels redelijk goed, aangezien ik toch al een poosje me in het "grijze B gebied" becond met mijn combi (nu niet meer gelukkig!), maar ik ging hierdoor toch weer twijfelen.

Van de week bij blik op de weg (of iets dergelijks) hadden ze het trouwens wel goed. Mijn stalgenootje is er alleen nog steeds niet van overtuigd dat ze met haar auto en E rijbewijs 1 paard in 2 paardstrailer gerust mag trekken.

Er is zo ontzettend veel verwarring over. Wat mij betreft mogen ze dat hele grijze B gebied afschaffen en gewoon verplichten dat je je E haalt. Zou een hoop duidelijker maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:23

manic schreef:
Er is zo ontzettend veel verwarring over. Wat mij betreft mogen ze dat hele grijze B gebied afschaffen en gewoon verplichten dat je je E haalt. Zou een hoop duidelijker maken.

Nog even gedukd; die wetgeving is in de maak.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:32

En dan wordt het E rijbewijs gelijk 2x zo duur...

Denk ik dan

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:33

Yvonnelind schreef:

Je kan het laadvermogen van je trailer zo naar beneden laten halen bij het cbr.
Ik heb zelf een peugeot 406 die 1285 kilo weegt en 1300 kilo mag trekken.
De trailer die ik kocht was, gewicht + laadvermogen 1300 kilo.
De trailer zelf woog 580 kilo. Ik heb het laadvermogen naar 700 kilo terug geschroeft.
Nu is het totaalgewicht van de trailer 1280 kilo en mag ik er mee rijden zonder E.

Het terugwarderen van de trailer was zo gedaan en koste ongeveer 50 euro. Dit is een stuk goedkoper dan mijn E halen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:38

RDW Knipoog

De trailer die ik heb was al teruggekeurd naar 1200 kg toen ik hem kocht Haha! Kennet achter mijn auto van 1230 kg (alhoewel dat eigenlijk gewoon een flutcombinatie is).

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:47

ik houdt dit topic in de gaten want ik zit ook te denken om een trailer aan te gaan schaffen en dan moet er natuurlijk ook een auto voor die dat mag trekken. Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:34

Haal maar gewoon je E... Ik heb ook een combinatie die met B nog kon, maar als je eens een keer een andere trailer moet lenen ben je meteen de sigaar en het kost wel even wat, maar het stelt geen ruk voor als je al vaker met een trailer hebt gereden en er een beetje handig mee bent.

Een grijskentekenauto (bestelbus o.i.d.) mag soms inderdaad met een twee paardstrailer op rijbewijs B met één paard erin. Met een personen auto kan dat volgens mij nooit. Voor een grijskenteken auto geldt nl. niet het maximaal te beladen gewicht + gewicht van de trailer (zoals wel bij gewone personenauto's), maar het gewicht van de trailer + het gewicht van hetgeen je vervoert, maar je auto moet het gewicht dan wel weer mogen trekken en je mag niet boven de 3500 kilo uitkomen met de totale combinatie volgens mij.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:44

Onze auto mag maar max 900 kg geremd trekken met eigen gewicht van 1000 kg. We willen een pony b pony vervoeren.
zal denk ik wel een moeilijke zoek actie worden om en geschikte trailer hiervoor te vinden die onder de 1000 max zit....
En E maakt geloof ik niets uit voor mij mag toch niet meer als de
auto aan kan (of heb ik het mis)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:50

Yvonnelind schreef:
Voor een grijskenteken auto geldt nl. niet het maximaal te beladen gewicht + gewicht van de trailer (zoals wel bij gewone personenauto's), maar het gewicht van de trailer + het gewicht van hetgeen je vervoert, maar je auto moet het gewicht dan wel weer mogen trekken en je mag niet boven de 3500 kilo uitkomen met de totale combinatie volgens mij.

Ik heb zelf een auto met een grijs kenteken die ik particulier gebruik. Maar ik kan nergens op internet (RDW of CBR) vinden dat het verschil uit maakt een grijs of een geel kenteken. Zou ook wel lastig zijn, want dan moet de politie elke keer je paard gaan wegen als je gecontroleerd wordt Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:54

claud1 schreef:
Onze auto mag maar max 900 kg geremd trekken met eigen gewicht van 1000 kg. We willen een pony b pony vervoeren.
zal denk ik wel een moeilijke zoek actie worden om en geschikte trailer hiervoor te vinden die onder de 1000 max zit....

Met je E rijbewijs mag je auto inderdaad niet meer trekken. Dat blijft gewoon 900 kilo. Maar ik denk best dat je een passende trailer zou kunnen vinden. Als je b-pony 300 kilo weegt (mijn d-pony weegt 400) dan mag je trailer 600 kilo wegen. De eerste Weijer trailer die ik had, woog 540 kilo (dus dan mag je pony zelfs 360 wegen) Pling

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:01

manic schreef:
RDW Knipoog

De trailer die ik heb was al teruggekeurd naar 1200 kg toen ik hem kocht Haha! Kennet achter mijn auto van 1230 kg (alhoewel dat eigenlijk gewoon een flutcombinatie is).

foutje Bloos bedoelde inderdaat RDW

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:21

Jennyxx schreef:
claud1 schreef:

Met je E rijbewijs mag je auto inderdaad niet meer trekken. Dat blijft gewoon 900 kilo. Maar ik denk best dat je een passende trailer zou kunnen vinden. Als je b-pony 300 kilo weegt (mijn d-pony weegt 400) dan mag je trailer 600 kilo wegen. De eerste Weijer trailer die ik had, woog 540 kilo (dus dan mag je pony zelfs 360 wegen) Pling

Dus het houdt in dat als je je e hebt, je de trailer (ik noem maar wat 500 kilo) moet rekenen en mijn pony (400 kilo). Dan zou mijn auto dus 900 kilo moeten kunnen trekken want dat kan de mijne. Die kan ik geloof 980 trekken. Dus ik MOET mijn e halen? (was ook al mijn plan hoor Knipoog )

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:49

mellamoshan schreef:
Dus het houdt in dat als je je e hebt, je de trailer (ik noem maar wat 500 kilo) moet rekenen en mijn pony (400 kilo). Dan zou mijn auto dus 900 kilo moeten kunnen trekken want dat kan de mijne. Die kan ik geloof 980 trekken. Dus ik MOET mijn e halen? (was ook al mijn plan hoor Knipoog )

Nee. Het halen van je B of E heeft niks te maken met wat je auto mag trekken. Je mag nooit meer trekken dan je auto mag trekken (rare zin Haha! ).

Maar als je bv 2 paarden wil trekken of een zwaar paard en zware trailer hebt die samen meer dan 3500 kilo wegen, dan heb je een E rijbewijs nodig (en natuurlijk een auto die dit zware gewicht mag trekken).

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:49

claud1 schreef:

E heeft te maken met het laadvermogen van de trailer. Als jij een trailer (weet niet hoe zwaar een pony trailer weegt) van 400 kilo met een laadvermogen van 499 kilo Knipoog vind. Mag je dit zonder E rijden.

Stel je vind een trailer van 400 kilo met een laadvermogen van 600 kilo en je pony weegt 450 kilo. Dan mag je dit niet zonder E rijden. Je trailer + laadvermogen is namelijk zwaarder dan je auto

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:01

dus je moet kijken naar het laadvermogen en niet naar het gewicht van je paard?
mijn auto kan 950 kilo trekken. mijn paardje weegt 400 kilo, trailer 500. mag dit dan of niet?
ik snap er niets meer van Tong uitsteken

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:31

Citaat:
dus je moet kijken naar het laadvermogen en niet naar het gewicht van je paard?
mijn auto kan 950 kilo trekken. mijn paardje weegt 400 kilo, trailer 500. mag dit dan of niet?
ik snap er niets meer van

Correct me, if I wrong. Knipoog

Meende dat je moet kijken naar je max gewicht van de auto, dus als deze helemaal volgepropt is (is op kentekenbewijs te lezen)
En hoeveel mag je trailer max wegen. dit zal in jouw ws meer als 950 kg zijn.
Als je deze bij elkaar hebt opgeteld moet je beneden de 3500kg zitten.
Maar je auto moet zwaarder zijn als het max gewicht trailer welke je erachter hebt hangen.

Als ik dit zo lees mag je zeer zeker niet met een trailer rijden, zou het net kunnen zou ik het je ten zeerste afraden!!

Nog even een vraag voor de kenners.
Mijn trailer mag max 1700 kg wegen.
mijn auto mag 1500 kg trekken en weegt zelf ledig ca 1300 kg.
Mag ik hier nou wel gewoon mee rijden, ja toch??
Het is een 1 3/4 trailer met 1 paard erin.
Terug laten keuren heb ik gehoord dat dat best wel onverstandig is daar als je een zwaardere auto hebt je deze nooit weer op zijn oorspronkelijke gewicht krijgt.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:37

maar het is een 1,3/4 trailer zeg je. Hier kan je toch nooit een paard van 1200 kilo inzetten (ik zeg maar wat) dus als je hem laat omkeuren laat je hem toch omkeuren naar een kilo of 800? is een knappe knol dan al Clown

Het 3500 kilo verhaal is toch alleen als je zonder b wil rondrijden?
zeg maar mijn maximaal geremd gewicht dat ik mag trekken is dus die 950 kilo, paard 400 kilo en trailer 500. Dit mag dan wel of niet? of moet ik de trailer + het maximale laadvermogen van de trailer bij elkaar optellen, om te kijken wat mijn auto moet KUNNEN trekken?
ik snap dus niet of trailer gewicht + maximaal laadvermogen of dat je moet kijken naar trailer gewicht leeg ± gewicht pony moet kijken. Dit dan met een e rijbewijs.

hoop dat iemand het nog snapt, want dat doe ik dus niet haha Clown