IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:06

Waratje schreef:
Niet verzekerd, ik zorg voor voldoende geld achter de hand voor de medische zorg. Op het moment dat die meer gaat kosten dan ik achter de hand heb, moet ik me toch eens heel goed gaan afvragen waar ik mee bezig ben. Uitgangspunt voor mij is het welzijn van het paard, als ik er voor duizenden euro's aan moet verspijkeren, vraag ik me af of het paard niet beter af is op de eeuwige weidevelden.
Ik heb dit paard nu bijna 15 jaar en de da-kosten komen niet verder dan jaarlijks enten en wat normale kosten rondom dracht en veulen. Daar de meeste verzekeringen oudere paarden eruit knikkeren zou ik dus jaren premie hebben betaald voor de winstcijfers van de verzekeraar...... Dan heb ik het toch echt liever op mijn eigen bankrekening staan. Geld, geld!

Eigenlijk kun je wel een beetje concluderen dat het afhankelijk is van je ervaringen met je paard op medisch gebeid of je het dier wel of niet verzekerd. (Sommigen doen het denk ik preventief, is oko best slim vind ik)..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:08

Ik heb ze wel verzekerd en wel voor schade door hun toedoen en noodslachting.
Als mijn paard dood gaat, niet door ouderdom, dan krijg ik een bepaald bedrag terug, dat is genoeg om een nieuw paard voor te kopen.
Ik betaal 86 euro per jaar en dat vind ik zeer zeker geen geld voor deze verzekering.
Da kosten betalen we gewoon zelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:10

Ja, en als je paard wel doodgaat door ouderdom krijg je dus niets, terwijl je wel al die jaren premie hebt betaald. Als je dat zelf op een spaarrekening stort, heb je ook na verloop van tijd geld voor een nieuw paard.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:11

nee want ik weet toch nooit wanneer er iets gebeurd en of ze schade maken aan anderen? Dat krijg ik ook vergoed!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:13

Schade door je paard aan anderen valt onder je eigen AVP.
En nee, je weet niet wanneer er iets gebeurd, maar heeft die maatschappijk duidelijk gedefinieerd wat "van ouderdom doodgaan" inhoudt?
Laatst bijgewerkt door Waratje op 11-01-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:15

Goed, na lezen van dit topic heb ik besloten Sense te laten verzekeren, en vooral met de gedachten dat als ik nu een gigantisch DA bedrag moet betalen aan weet ik veel wat, ik dat op dit moment niet achter de hand heb.

Ga eens even verschillende offertes aanvragen Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:17

Is ook voor onderweg met trailer en mocht er iets met hem gebeuren.Als het dan op puntje bepaaltje komt dan krijgen we genoeg geld voor een nieuw paard. Daarom is ie verzekerd en voor anderen idd ook je eigen avp betaalt dat maar dan heb je wel teminste iets in handen. En daarom zijn ze verzekerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:18

Niet verzekerd. Heb het er destijds toen ik hem aanschafte uitgebreid over gehad met mijn financiele man, alle mogelijkheden bekeken en overwogen. Als je verzekerd bent, betekent dat ook niet dat er bij alle problemen die je kan krijgen ook daadwerkelijk vergoed wordt.
Voorbeeld: vriendin van mij heeft haar paard goed verzekert, maar het dier is blind aan 1 oog en moet geopereerd worden. Wordt niet vergoed. Onderzoek ervoor (echo of iets anders) ook niet. Daar ga je.... Dan betaal je maandelijks je verzekering voor van alles...... Je moet maar net voor dat detail (of details) verzekerd zijn. En dan ga je aardig betalen, hoor... Geen 86 euro per jaar.

Ik heb geen duur paardje en we hadden het idee dat ik uiteindelijk meer geld aan de verzekering zou dokken dan dat hij me zou kosten. Tot nu toe is hij kerngezond, heb nog nooit een DA hoeven bellen (behalve dan voor de entingen).
Soms denk ik wel eens aan een crematieverzekering, maar mijn paard is nog zo jong en ik kan daar ook voor sparen. Desnoods sluit ik een lening af, als het wel ineens sneller gebeurd Verdrietig .
Maar daar ga ik maar niet vanuit....

Een goede vriendin van me heeft een oud paard (van inmiddels 36), die het bedrag voor de crematie wel gespaard heeft. Als ik ga berekenen hoeveel ik aan een verzekering kwijt ben en mijn paard krijgt een mooie leeftijd, dan geloof ik dat ik hem wel 6x kan cremeren (weet ik niet zeker, hoor, maar het was een behoorlijk bedrag). Knipoog

Als mijn paard schade maakt betaalt mijn WA of AV(hoe heet het ook alweer tegenwoordig? Clown ) dat uit. Allemaal allang gecheckt. Ik hoef geen geld, als mijn paard sterft. Dan wil ik voorlopig toch geen nieuw paard, maar eerst rouwen......

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:19

Echt een heel heel stomme vraag, maar hoe weet ik nou de te verzekeren waarde?

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:22

Waratje schreef:
Niet verzekerd, ik zorg voor voldoende geld achter de hand voor de medische zorg. Op het moment dat die meer gaat kosten dan ik achter de hand heb, moet ik me toch eens heel goed gaan afvragen waar ik mee bezig ben. Uitgangspunt voor mij is het welzijn van het paard, als ik er voor duizenden euro's aan moet verspijkeren, vraag ik me af of het paard niet beter af is op de eeuwige weidevelden.
Ik heb dit paard nu bijna 15 jaar en de da-kosten komen niet verder dan jaarlijks enten en wat normale kosten rondom dracht en veulen. Daar de meeste verzekeringen oudere paarden eruit knikkeren zou ik dus jaren premie hebben betaald voor de winstcijfers van de verzekeraar...... Dan heb ik het toch echt liever op mijn eigen bankrekening staan. Geld, geld!

Ik had m wel verzekerd. Als ik zie wat ie aan DA gekost heeft, maar goed ook. Ik denk dat je er op verkijkt, hoe snel je een klein kapitaal aan de DA kwijt bent. Paar keer laten scannen, inspuiten met het een of het ander, poedertje zus, poedertje zo, weer scannen, enz enz.

En als je dan de rekening krijgt, KA-CHING. Ik zou het dus altijd weer doen, incl.ziekte kosten. Ik zou wel opletten dat je je paard ook voor 'onbruikbaarheid' verzekerd en niet alleen voor ziekte of ongeval.

Ik was trouwens verzekerd bij equipe (voorheen fairmount)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:24

AaronYve schreef:
Is ook voor onderweg met trailer en mocht er iets met hem gebeuren.Als het dan op puntje bepaaltje komt dan krijgen we genoeg geld voor een nieuw paard. Daarom is ie verzekerd en voor anderen idd ook je eigen avp betaalt dat maar dan heb je wel teminste iets in handen. En daarom zijn ze verzekerd.

Dit snap ik dus niet helemaal. Wat bedoel je met dat "onderweg met trailer en mocht er iets met hem gebeuren." Als iemand je ongelukkig rijdt en je paard komt te overlijden als gevolg daarvan, dan mag die k*hufter je nieuwe paard betalen. Ik mag aannemen dat je zelf niet zo'n stommiteit uithaalt dat je je paard eraan kwijt raakt.
AVP betaalt daar waar jij aansprakelijk gesteld kan worden, dus ook voor wat je paard uithaalt. Daar hoef je niet dubbel voor te verzekeren, kost alleen maar extra geld. Kun je beter aan iets leuks besteden. Je hebt eerder nog een probleem dat de beide verzekeraars proberen om de ander te laten betalen, waardoor het slachtoffer moet wachten op zijn/haar geld. Lijkt me ook geen gewenste situatie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:25

Splash_ schreef:

Hey, deze waarde heb ik destijds met mijn verzekeringsadviseur doorgenomen. Was Volbloedmerrie onbeleerd, 7 jaar , met veulen. Heb dr voor 2500 euro verzekerd.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:28

Ben me er meteen even in gaan verdiepen, maar waar ik absoluut niet blij van word is dat als een paard afgekeurd oid wordt je aan een terugkoopregeling vast zit om haar bij je te houden. Vind dat echt onzin..

@Detour, dankje. Zal dat dan ook eens gaan informeren, want haar aanschafwaarde is onwijs laag, ze is een jaarling en dus onbeleerd Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:29

Splash_ schreef:
Ben me er meteen even in gaan verdiepen, maar waar ik absoluut niet blij van word is dat als een paard afgekeurd oid wordt je aan een terugkoopregeling vast zit om haar bij je te houden. Vind dat echt onzin..

Daar viel ik ook over......

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:30

Splash_ schreef:

Bijv. het aankoopbedrag. Of als dat al een tijd geleden is kijken naar evt waardevermeerdering (tov aankoopbedrag) obv bijv wedstrijdresulaten. Of eens rondkijken naar vergelijkbare paarden. Bij mij is iig nooit iemand van de verzekering geweest om dit te bepalen.

Lees nu dat het om een jaarling gaat, misschien is het nu een laag bedrag, maar dit kan je wel in de loop der tijd steeds verhogen, zodat ze nooit onderverzekerd is.
Laatst bijgewerkt door Anne_0 op 11-01-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:31

Weet je, dat was de aankoopprijs van haar, daar heb ik het op gehouden...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:32

Mijn paard is niet verzekerd, en geen haar op mijn hoofd die er ooit aan denkt nog een paard te verzekeren. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Waratje eens! Ik heb wel een aardig bedrag achter de hand voor medische zaken.
Ik heb zeer slechte ervaringen met verzekeringen. Ik heb één keer een paard gehad dat een zeer zwaar ongeval had gehad, en toen werden de kosten niet vergoed, omdat ik nalatig geweest zou zijn ( paard is in de wei uitgegleden en met hals in houten paal ( waaraan het schriklint bevestigt was ) terecht gekomen, ik bedoel, wie heeft er geen houten palen als afrastering Gestoord ). En ik betaalde al jaren premie, niks van teruggezien. Hij werd ook niet afgekeurd, want je kon er nog wel op rijden ( beest was knettergek geworden van het trauma, maar ja dat werd blijkbaar niet gezien ).
Paarden verzekeren voor aansprakelijkheid is echt onzin, dat valt bijna altijd onder je AVP ( en anders is het waarschijnlijk goedkoper om een andere AVP te nemen, dan om je paard los te verzekeren ).
Paarden voor de dood verzekeren doen we ook niet aan. Als je de kleine lettertjes leest, staat er dat je alleen geld krijgt als er een acute doodsoorzaak is. Dat betekent dat je paard binnen 24 uur na het ongeval moet zijn overleden. En da komt best af en toe voor, maar echt niet zo vaak als je denkt.
Overigens naast bovengenoemd paard hebben wij gelukkig nog nooit echt grote uitgaven hoeven doen, dus als je kijkt hoeveel ik in de afgelopen 10 jaar al aan verzekeringspremie hebt bespaard, kan je je voorstellen dat mijn spaarpot wel groot genoeg is om een paar koliekoperaties of een nieuw paard van te kopen.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:32

Nadya schreef:
Splash_ schreef:

Daar viel ik ook over......

Tsja, daar ontkom je niet aan, maar slachtwaarde is opzich niet veel in verhouding tot de verzekerde waarde.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:33

Dat hangt er maar net vanaf over wat voor paard je praat Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:36

Anne_0 schreef:
Tsja, daar ontkom je niet aan, maar slachtwaarde is opzich niet veel in verhouding tot de verzekerde waarde.

Ik laat mijn paard inslapen, als het ooit zover komt Knipoog . En ik heb hem dus niet verzekerd, maar spaar gewoon elke maand zodat ik een aardig potje krijg. Mocht er iets gebeuren.... Ik heb hem op 2-jarige leeftijd gekocht en hij wordt nu steeds meer waard natuurlijk, dus dat zou mijn verzekering jaarlijks lekker opschroeven, denk ik.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:40

Ik ga er nog maar eens goed over na denken, wil mijn paard niet moeten afstaan aan een verzekering, en wil gewoon zelf beslissen wat ik met haar doe, en daarbij, ik ga zeker niks aan een verzekering betalen om mijn paard "terug te kopen"

Welke verzekering heeft dit trouwens niet? Want zoals ik het lees hebben ze het allemaal wel.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:41

Nadya schreef:
Anne_0 schreef:

Ik laat mijn paard inslapen, als het ooit zover komt Knipoog . En ik heb hem dus niet verzekerd, maar spaar gewoon elke maand zodat ik een aardig potje krijg. Mocht er iets gebeuren.... Ik heb hem op 2-jarige leeftijd gekocht en hij wordt nu steeds meer waard natuurlijk, dus dat zou mijn verzekering jaarlijks lekker opschroeven, denk ik.

Ja ik ook maar daarvoor moet je hem dus eerst terugkopen van de verzekering.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:45

Anne_0 schreef:
Ja ik ook maar daarvoor moet je hem dus eerst terugkopen van de verzekering.

Ik heb geen zin in dat soort praktijken. Het is mijn paard en ik betaal de zaken wel voor hem op het moment dat het echt nodig is.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:46

Wat wel fijn is, is de crematie verzekering die je bij de EFO erbij kunt nemen; ik ben neit heel rijk dus zijn dit soort dingen wel interessant voor mel de slager is voor mij sowieso uit den boze.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:47

Ik zit met mijn verhaal overal tussen in.

Toen ik mijn paard kocht (6 jaar geleden) heb ik haar bij een ondelinge verzekering laten verzekeren voor het aankoop bedrag met uitgangspunt sportpaard. Ik moest 170 euro per jaar betalen en kreeg alleen vergoed bij afmaken of overlijden van mijn paard en 300 euro per jaar voor doorverwijzing kliniek.

Mijn paard heeft 2 keer een operatie doorstaan wat me bij elkaar 10.000 euro heeft gekost (schatting van ALLES) Ik heb haar laten afkeuren en terug gekocht van de verzekering. Ben heel goed geholpen. Mijn paard is tegen alle verwachting in opgeknapt en kan lekker van haar recreatieve pensioen genieten. Ik heb dus nog wel een x bedrag uitgekeerd gekregen van de vezekering. Staat niet in vergelijking met wat ik betaald heb maar heb met alle gemak winst gemaakt op mijn premie.

De verhalen dat je zelf niet mag bepalen wat je met je paard doet gelden volgens mij niet meer of voor een enkele verzekering. Je kan je paard altijd tegen slachtprijs terug kopen.