Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:12

meschien is proberen te blinddoeken ?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:23

Been there, done that. Ze ging erg met haar hoofd slaan met de blinddoek en verzette geen pas Haha! Maar ik moet er bij zeggen dat een ander paard op stal wel met een blinddoek om zo de trailer op loopt (en zonder niet). Dus misschien een tip voor de TS?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:28

Jennyxx schreef:
Been there, done that. Ze ging erg met haar hoofd slaan met de blinddoek en verzette geen pas Haha! Maar ik moet er bij zeggen dat een ander paard op stal wel met een blinddoek om zo de trailer op loopt (en zonder niet). Dus misschien een tip voor de TS?

Idd, bij sommige werkt het juist omgekeerd en gaan vol in de ankers... maar het is iig te proberen, want sommige paarden lopen als ze dat ding niet zien er klakkeloos in Bloos

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:35

hoi, elk paard is natuurlijk anders maar misschien heb je de mogelijkheid om het volgende te proberen. trailer in het weiland achterklep open en elke dag voer erin doen. ze zal de eerste keren er misschien niet opgaan maar na een poosje snappen ze dat er in de trailer voer te halen valt. je moet dus wel over een weiland beschikken en misschien veel geduld ( per paard verschillend ) Een handelaar waar ik vaak kwam deed dit ook op deze manier en op een gegeven moment reed kwam hij met trailer het land in , klep open en beide paardjes liepen er zo los op. Weet natuurlijk niet of dit de oplossing is voor joun paardje maar als je de mogelijkheid hebt, zeker proberen anders nog veel succes met het oplossen van dit trailerprobleem en super dat jullie zelf rustig blijven en niet gaan schreeuwen ofzoiets volgens mij maak je het daarmee alleen maar erger.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:44

Jennyxx schreef:
Mijn paard is ook zo'n eigenwijze niet-in-trailer-willen. Ze is niet bang met laden. Raakt ook niet in paniek. Maar WIL er gewoon niet in Nagelbijten / Gniffelen Boos worden ed werkt ook bij haar niet. Dan wordt ze woest en kun je het helemaal wel vergeten. Ook de Monty Roberts manier werkt niet. De laatste keer ben ik 3 uur bezig geweest eerst met worteltjes en later met naar de klep lopen en dan achterwaarts ed. Nee hoor, mevrouw stopt precies op de klep.

Het enige dat helpt is de zijkanten afzetten en haar met een longeerlijn en een paar sterke mensen er in duwen. Of haar met de trekker (waar ze niet bang voor is) haar er zo langzaam inschuiven. Ze gaat dan echt met haar kont tegen de trekker aanzitten, zo van IK WIL NIET. Maar moet dan uiteindelijk wel. Dit is natuurlijk niet de manier. Het enige dat ik kan hopen is dat ze op een gegeven moment weet dat ze er hoe dan ook toch in moet en dat ze dan besluit er wat eerder in te gaan. Of ik kan hopen op de gouden tip hier Haha!

Overigens snap ik mijn pony wel Bloos Zo'n trailer is lawaaierig en hobbelig en er komt ook nog eens van alles langs razen..

Ik vind het vervelend voor jou maar het is fijn om te weten dat ik niet de enige eigenwijze heb hier..
Van die trekker vind ik ook wel wat hahahaha...
jij ook succes en wellicht zit hier ook jou tip bij!!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:46

Ninette schreef:
hoi, elk paard is natuurlijk anders maar misschien heb je de mogelijkheid om het volgende te proberen. trailer in het weiland achterklep open en elke dag voer erin doen. ze zal de eerste keren er misschien niet opgaan maar na een poosje snappen ze dat er in de trailer voer te halen valt. je moet dus wel over een weiland beschikken en misschien veel geduld ( per paard verschillend ) Een handelaar waar ik vaak kwam deed dit ook op deze manier en op een gegeven moment reed kwam hij met trailer het land in , klep open en beide paardjes liepen er zo los op. Weet natuurlijk niet of dit de oplossing is voor joun paardje maar als je de mogelijkheid hebt, zeker proberen anders nog veel succes met het oplossen van dit trailerprobleem en super dat jullie zelf rustig blijven en niet gaan schreeuwen ofzoiets volgens mij maak je het daarmee alleen maar erger.

Hoi,
Zo deed ik het ook bij alle paarden hiervoor die niet wilden. En ook bij deze, alleen deze heeft het door dat ik weg wil. En dan gaat ze niet. Anders wel hoor.. geen probleem hahaha.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:58

Mijn paarden van veulen tot ouder paard zijn wat ik noem trailergeil. Ik heb een ruin die echt niet makkelijk is en in zijn leven een hele trucendoos heeft opengetrokken.
Ik heb jaren terug mijn trailer leeg gehaald dus alle schotten en stangen eruit. Heb mijn ruin heel rustig een bitje in gedaan en ben met zijn voerbak op de klep gaan zitten. Daar heeft hij rustig staan eten en zo ben ik iedere dag een stukje verder in de trailer gaan zitten, kwam hij niet meteen met me mee dan ging ik zitten wachten totdat hij kwam. Ik heb pas de klep na een maand dicht gedaan, sindsdien rent hij zowat de trailer op en kan ik hem zelfs met touwtje om zijn nek zo de trailer in zetten. Wat ook wel helpt is als het paard weet dat hij ergens leuks heen gaat, wij rijden bijv soms ook gewoon een paar meter en laten ze dan het weiland op, trailer = weiland en wordt dan snel gezien als leuk.
Succes en bewaar de rust.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:04

ook wij hebben deze problemen gekend. ons paard stak zijn hoofd zover naar boven zodat hij dacht dat ie er niet in paste
wij legden een longeerlijn om de buik, met de musketon onder de buik deze vastmaken (maar wel zo dat hij strakker kan), de rest van de longeerlijn via de onderkant van het halster naar de stang (hoofd komt dan ook naar beneden) , de longeerlijn een keer on de stang, als de pony nu een stap naar voren doet trek je de longeerlijn aan zodat deze altijd strak staat, als het paard dan achteruit gaat komt de longeerlijn strakker en gaat de longeerlijn om zijn buik ook strakker, hij krijgt dan hetzelfde seintje als wanneer jij drijft met rijden.
ons heeft het super geholpen, na een paar keer hoef je aleen nog maar met het touw aan te komen lopen en loopt hij er vanzelf op.
dit is de meest zachtzinnige manier, hij loopt zelf en hij krijgt geen nare ervaringen door boze stemmen en slaan van een zweep.
succes met proberen, en als je er niet uit komt hoor ik het wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:42

de gouden tip? haal er een ervaren trailerlader bij!

Er zijn al genoeg namen voorbij gekomen in dit topic. Ik laad ze volgens de manier van Parelli en tot nu toe altijd resultaat. Jouw paard lijkt me een 'dikke vinger' paard met weinig respect voor jou omdat je zegt dat ze niet bang is. Niet leuk om te horen maar verklaart wel een hoop, is overigens prima wat aan te doen hoor dus wanhoop niet Lachen

Parelli zegt: do not trick them, do not bribe them, do not push them, do no shut the door behind him and especially do not wait with practising untill your late for the show! If you take the time it takes it takes less time.
oftewel: lijnen, koekjes, bezems, blinddoeken helpt allemaal niet en je moet er gewoon de tijd voor nemen die je paard nodig heeft. Daarnaast een hele consequente benadering en een perfecte timing met gevoel voor op tijd stoppen met druk vragen. Dáár gaat het vaak mis, men is niet op tijd met loslaten en op het juiste moment druk vragen en daardoor verliest het paard respect in de begeleider en gaat lekker doen waar ie zelf zin in heeft.
Kijk eens onder http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan zoeken onder trailerladen of op de bokt wiki, daar staan ook veel tips.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:48

Mijn paard was ook zo, ben bijna 7 jaar wanhopig bezig geweest om m op een nette manier in de trailer te krijgen. De ene keer liep die er zo in en de andere keer was je zo 45 minuten bezig.
Was dat zo beu dat ik de trailer 3 weken lang op stal had gezet. Ben elke dag gaan oefenen. Eerst langs de trailer lopen en er aan snuffelen en in kijken. Steeds een stapje verder. Op een gegeven moment in de trailer en er weer uit. Achter elkaar door gaan met in en uit. Na 3 weken liep ie er zo in en nu kan ik al weer 1½ jaar lekker alleen op pad.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:59

Mijn vriendin is net zo hopeloos als jou TS.
De eerste paar keer had haar paard nooit problemen met de trailer en zo van het een op andere moment, gaat ze er niet meer in. Bloos
We zijn nu aan het oefenen, gewoon paard op de trailer laten staan en niet rijden.
Maar ook hier zijn we niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen!
Na 2 uur stond Samira eindelijk op de trailer: met 4 man, met longeerlijn.
Dit is niet de manier maar op een gegeven moment heb je geen keus meer.
Samira was al nat van het zweet. Trailer stond naast de muur.
Eindelijk staat Samira in de trailer dus wat was onze reactie?
Snel, stang er achter. Ja fout dus he! Paard voelt zich nu helemaal opgesloten!
Van voor zat ze nog niet vast dus Samira raakte in paniek en ze draait zich in de trailer om!
Lees: paard van 1.74m in een 1.5 paard trailer!!!! Bloos!
Ze kwam er rollend/vallend uit.
Uiteindelijk is ze daarna nog 2 keer erin geweest en zodra mijn vriend enige spanning voelde, hebben we haar er ook weer uit laten lopen.

Ik hoop dat iemand voor jou de gouden tip heeft TS.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:04

Eerst het respect van je paard winnen door grondwerk. Laat hem tijdens deze oefeningen kennis maken met enge dingen, laat hem over zijltjes heen lopen en tussen smalle dingen door. Oefen ook dat hij goed wijkt voor druk (ook vooruit aan het halster).
Gaat dit allemaal goed, dan ga je naar de trailer. Deze moet op een open terrein staan, het paard mag van geen enkele kant druk voelen dat hij erop moet, hij moet het zelf graag willen.
Je gaat je paard aan het werk zetten rondom de trailer, rondjes lopen, vooruit, achteruit, houdt hem bezig. Elke keer als je heel dicht bij de trailer bent laat je hem met rust. Rust is een grote beloning voor een paard. Hij krijgt zo een positieve associatie met de trailer. Na verloop van tijd breid je het uit en op het laatst laat je hem alleen met rust als hij er helemaal instaat. Succes ermee

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:10

Up_to_date, wat ik heb geschreven geldt dus ook voor je vriendin

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:18

Inderdaad erg fijn om te lezen dat er nog meer van die eigenwijze paardjes zijn. Op een gegeven moment denk je dat jij de enigste bent die zijn paard niet op de trailer krijgt.
Die van mij loopt zo de klep op, zonder enig probleem, zonder stress. Zodra hij met zijn voorbenen op de trailer staat, staan zijn achterbenen nog op de grond en hij vertikt het om deze op de plank te zetten, wat we ook doen. De laatste x zijn we 3,5 uur bezig geweest!!! Ook hij vind het, als hij eenmaal op de trailer staat, helemaal niet eng. De enigste die hem kan laden is mijn juf! Erg frustrerend want dan staat hij er in 10 minuten in. Ik doe hetzelfde als wat zij doet. Het insluiten van de trialer heeft voor hem ook totaal geen zin. Hij stapt er nooit naast.
Bij mij zijn de problemen gekomen toen hij met een pony van stal op de trailer heeft gestaan. Hij heeft hem goed gegrepen. In het begin wou hij er helemaal niet meer op maar na veel geduld zijn we nu zover dat hij met zijn voorbenen in de trailer staat. Ik heb nu een 1,5 paards en hij komt ook nooit meer in een 2 paards trailer. Met longeerlijnen erachter heeft totaal geen nut. Hij gaat er gewoon op hangen (paard van 1.73)! Ik hoop ook hier DÉ tip te vinden.

Over zeiltjes lopen en dergelijke vind hij helemaal prachtig en los in de bak luistert hij echt uitstekend. Maar die achterbenen op de trailer is een heel ander verhaal.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:21

Susy_Q schreef:
Wendel schreef:
Misschien is een keer genoeg om achter haar een "brul" te geven.Mijn verzorgpaard loopt anders ook niet de trailer op. Er moet gewoon een achter haar staan die met een hard stem geluid haar even over de drempelvrees heen helpt.
Maar nu moet ik zeggen dit doet ze alleen thuis. Op de club loopt ze er zo in omdat ze dan weet dat ze naar huis gaat.

Ohja, de brul.. dan gaat ze zeker vooruit.. langs de klep.
en die 2moons zit helaas niet naast de deur...
Maar mailen kan nooit geen kwaad.
Dank je voor de reacties, maar tot nu toe zit de gouden tip er nog niet bij..

Petra heeft er echt geen moeite mee, alleen je zou eerst naar haar theorieavond moeten gaan en dat is in rotterdam!
Het is zeker de moeite waard. Ik heb nog geen één keer van haar begrepen dat het niet is gelukt om een paard rustig de trailer op te krijgen en met eigen ogen gezien. Zij is eerlijk en zorgt ervoor dat het laden in de toekomst ook zo makkelijk moet gaan.
Heb je haar al gemailt?

En DE tip is: Ga niet zelf kloten, laat een professioneel persoon erbij komen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:31

Apple schreef:
Heb je het al eens op de manier van Monty Roberts geprobeerd? Bij de eerste de beste aarzeling naar achteren vragen en dan weer naar voor. Zorgen dat de aandacht bij jou is.

Parelli wil vaak ook nog wel helpen Lachen .

Zoek eens in die hoek naar manieren om je paard de trailer in te krijgen.

De gouden tip is hierboven al beschreven door Apple. Nog niet geprobeerd? Als je deze methode consequent toepast, heb je gegarandeerd in korte tijd resultaat.

succes Haha!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:38

Het probleem is dat veel mensen te laat zijn met het reageren op hun paard! Of sommige dingen niet zien. Zoals bij trekken aan het touwtje zou je paard nooit uit zichzelf de trailer op lopen.

Petra geeft druk, maar zodra het paard een stap zet wordt het touwtje (leadrope) gevierd, zodat het paad een beloning heeft in vrijheid en eigen keus.
Petra werkt ook over het algemeen met een MR halster, omdat die de op het paard zijn hoofd anders verdeeld.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:40

Je kunt het gat van 30 cm, bij het licht nog afsluiten door b.v. strobalen of hooibalen er naast te zetten en dan 2 op elkaar te stapelen, dan er er nog maar 1 mogelijkheid over en dat is de trailer in.
Succes en de aanhouder wint..............

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:42

Mijn paard was dus precies hetzelfde... met geen mogelijkheid de trailer in te krijgen, en als ie er eenmaal opstond, ging ie met een noodgang achteruit. Proberen langs de trailer weg te springen, stokstijf blijven staan, ga zo maar door....
Maar als ie eenmaal stond, met stang dicht enz. dan was het goed, totaal rustig, geen angst, ook niet tijdens het rijden.

Ik ben met hem met Parelli begonnen, eerst alleen in de baan, en daarna bij de trailer. Zo heb ik hem steeds een stukje verder gestuurt (let wel, hij de trailer op, ik er buiten).

Hij heeft het geleerd. Ik kan hem nu altijd binnen 1 minuut laden, alleen, terwijl ik zelf buiten de trailer blijf. Echt super. Ik ben zo blij dat ik de tijd erin gestoken heb om het op die manier te leren... en dat zonder voer, boos worden, longeerlijnen, bezems, zwepen of wat dan ook..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:50

Ik lees dat je paard 3,5 jaar is en dat je met haar lessen volgt. Mag ik vragen hoe vaak je met haar met de trailer weggaat?

Mijn paard ging vanaf 3,5-4 jaar ook regelmatig mee op les. Trailer was werken voor hem. Het werd allemaal wat teveel voor hem en op een gegeven moment liet ie zich ook wat lastig laden. Ik heb toen het lessen op een laag pitje gezet en prive lessen gevolgd waarbij instructie aan huis kwam. Nog weer later hem een paar keer met de aanhanger meegenomen naar leuke dingen (vooral buitenritten). Hij loopt er weer fluitend op.

Voor mijn paard was het gewoon zijn manier om aan te geven dat wat ik van hem vroeg gewoon teveel was. Hij had gewoon rust nodig.

Dus mijn tip!? Kijk naar je paard, doe je haar een plezier met "al dat trailer rijden" of is dat voor je eigen "bestwil"? Als je 200% zeker weet dat ze het rijden en lessen en de trailer ed aankan, lichamelijk maar nog meer geestelijk, tja, dan zou ik eens gaan kijken naar professionele hulp (bijvoorbeeld John en Monya Erb in Oosterstreek http://www.balingehof.nl).

Als je maar een greintje twijfel hebt of je nog jonge paard alles kan verwerken, dan zou ik haar een tijdje trailerrust gunnen, priveles nemen in een bak waardoor je niet met de trailer weghoeft. En na die rust periode beginnen met een paar leuke uitjes (buitenritten bijvoorbeeld)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:55

Wendel schreef:
Misschien is een keer genoeg om achter haar een "brul" te geven.Mijn verzorgpaard loopt anders ook niet de trailer op. Er moet gewoon een achter haar staan die met een hard stem geluid haar even over de drempelvrees heen helpt.
Maar nu moet ik zeggen dit doet ze alleen thuis. Op de club loopt ze er zo in omdat ze dan weet dat ze naar huis gaat.

Die van mij loopt thuis wel erop en bij andere plekken niet....

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:57

We hebben toen op paard & koets de cursus trailer laden gezien.
Hoe je het moet doen met een paard wat er niet in gaat.
Nou, in theorie kunnen ze het allemaal leuk vertellen....

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:59

Albert Huesken in Appingedam kan ik je ECHT aanraden Lachen

Up-to-date: mijn paard heeft als 'proefkonijn' gefungeerd bij de clinic trailer laden tijdens Paard & Passie en dat heeft me echt goed geholpen. Natuurlijk is het iets anders wanneer je als toeschouwer dit thuis even in praktijk moet/ wilt brengen Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:03

of http://www.balingehof.nl in Oosterstreek. Ze helpen je volgens mij op No cure no pay basis. Dus het overwegen waard. ZE hebben ook een DVD erover.
Succes

En ik denk anders over eigenwijs zijn: je vraagt namelijk aan je paard (een vluchtdier) om zich vrijwillig in een kleine bewegende ruimte te laten opsluiten. Het is nogal wat, wat je vraagt.
En nu is het ook nog een strijd geworden.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:20

Lodi Berk heeft mij ontzettend geholpen met mijn "vreselijke" merrie.
Ik kan nu gewoon alleen op pad. En weet zeker dat ze binnen een minuut op de trailer staat.

heerlijk gevoel zonder stress.

Kijk eens op zijn website.

http://www.lodiberk.nl/index.php?id=trailertraining