Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:28

Dan is het zowieso verstandig om dus een beleerd paardje te kopen. Nu moet je nog een beetje uitzoeken wat je verwacht van zo'n paardje, welke rassen je leuk vind ect.

En finaciëel regelen je ouders dus het meeste?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:31

Als ik het zo hoor is mijn mening wacht er nog even mee. Ik heb een eigen pony en daar werk ik heel hard voor ik werk zo`n 12 - 18 uur in de week is misschien weinig maar heel druk met mijn MBO opleiding daarbij waar je tot 4 uur zit. En dan nog je paard verzorgen. Zodat ik de hoefsmid etc en dingen die erbij komen kan betalen.
Mijn ouders betalen dan de stalling maar hierbij gaat het om een welsh A en is de stalling bar weinig maar de rest komt op mij neer. Ze staat op ijzers en moet vaker gedaan worden dan 8 a 10 weken. Echt meid wacht er mee of weet zeker dat je vader alle onkosten betaald en jij alleen de spullen die je wilt of nodig hebt kwa borstels dekjes,dekens, hoofdstel, zadel enzovoort.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:31

Ik moet er het meeste voor doen zeg maar.
Ik denk dat ik de aanschafprijs in totaal voor mijn rekening krijg.
Maar als ik me aan mijn vaders regels houd , krijg ik om de zoveel tijd een flinke smak geld voor in de paardenspaarpot.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand als mijn vader me alles zelf laat betalen , ik weet zeker dat het is zodat ik er genoeg voor doe en er later nog iets aan heb en dat ik dan meer verantwoordelijkheids gevoel krijg.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:32

Borstels , dekjes, en dekens heb ik iniedergeval al

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:34

goedkoop is altijd duur koop
als ik jouw was zpu ik verstandig wachten tot je een baan hebt waarbij je zeker weet tot je je eigen pony zelf kan betalen zonder je druk te moeten maken om het voer en de wei
er komt wel iets meer bij kijken
je pony moet naar de smid
en ontwormt worden
gechipt worden
en geént ook goedkoop voer en goedkoop hooi is kwa kwaliteit slecht en daar moet je dan meestal meer van gaan voeren om je pony in conditie te houden
dan krijg je nog eens het tuig
je hoofdstel en zadel je halster en borstels
en dan zie je weer een leuk dekje wat er dan ook nog per see bij moet

en niet te vergeten stel je pony krijgt iets of word kreupel
vergeet dan niet de DA kosten waar je pa ook niet voor wil opdraaien.

mijn moeder zei altijd ach kind als het onderhoud niet zo duur was had je er nu al 10 gehad het kopen van een pony is niet zo veel
maar het onderhoud daar moet je je voor de vole 100% achterzetten.

en aangezien je nog niet eens je kamer kunt opruimen
en je school niet kunt/wilt afmaken

ik zou er niet mee instemmen hoor als ik je vader was Knipoog
Bloos

je verantwoordelijkheidsgevoel is nu ook al niet zo hoog

dadelijk krijg je vriendjes vriendinnetjes enz enz
en daar gaat je pony onder lijden Knipoog

het is moeilijk en mijn penny wens is ook pas naar 20 jaar uitgekomen maar het was het wachten wel waard
ik heb me eigen verdiende paard in de box staan die ik zelf onderhouden kan en daar ben ik trots op Haha!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:35

Als je het financieel niet redt, moet je het gewoon echt absoluut niet doen. Je hebt vaste kosten, het voer, de stalling, kosten van de veearts/hoefsmid, etc. Daarbij, als je paard/pony dan echt ziek wordt, kun je misschien dan niet eens de operatie of weet ik het wat die nodig kan hebben, betalen. Dan zit je met een groot probleem, misschien met het gevolg dat je je paard verliest. Dan kun je nog beter geen paard nemen, dan hem weer verliezen omdat je het geld niet hebt.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:40

Verantwoordelijkheids gevoel heb ik bij paarden te veel , met verzorgpaarden bijvoorbeeld omdat ik daar zeg maar ook erg veel heenga en die dingen betaal daar.
Maar mijn kamer ligt aan het feit dat ik echt een sloddervosje ben, en mijn school komt doordat ik volgends heel veel op de verkeerde school zit en ik naar het Citaverde heen moet gaan , maar bij mij hangt school en al die dingen met paarden samen, ik weet niet echt hoe ik dat moet uitleggen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:43

heej meid wat geod dat je je pa eindelijk hebt overgehaald:D:D
woon je in de omgeving horst ofzo? (t citaverde college ligt daar namelijk) ik heb ook op die school gezeten, ik vond t echt een leuke school!
mijn ouders willen ook niet veel weten van paarden.. t is allemaal te veel werk en ze vinden t maar niks en staan dr moeilijk voor open..
ik heb ook mijn pony zelf moeten betalen, mn ouders betaalde dr geen dubbeltje aan..
dus kan je wel wat tips geven Lachen
1. pacht een stuk grond van een boer, ga naar een boer en vraag of hij een stuk grond heeft..
dat is veel en veel goedkoper! ik betaal 250 € per jaar! (dan heb ik alleen de wei he! ik heb t zelf moeten afzetten maar heb de wei 90 bij 33 wel helemaal voor mij alleen)
en bouw daar een tuinhuisje/in-uitloopstal ofzo.
ergens op een stal stallen is meestal erg duur!
2. ik zou persoonlijk kiezen voor een goedkoper ras of een of ander kruising.., ik heb bv een haflinger( zie mn profiel )en als je niet veel te besteden hebt een veulentje met een goede afstammeling en goede bouw. en het voordeel is dat je hem zelf kunt opvoeden, maar wel moet wachten met rijden...
3. houd rekening met bepaalde kosten..
ik ben per jaar kwijt:
€ 70 voor 35 pakken hooi
€ 27 enting
€ 60 ± wormenkuren
€ 100 bekappen

en eventueel brokken en wat je nog meer wilt bijvoeren.. of wil hebben.. en een beetje achter de hand houden voor bv dierenartsbezoeken..

eerlijk gezegt zou ik liever voor een goede prive les kiezen daar leer je vind ik persoonlijk meer van.

kijk goed rond wat je echt wilt, vraag links en rechts.. en vooral laat je niet al te veel beinvloeden doe wat jij graag wilt.. en neem dingen aan waar je denkt iets mee te kunnen

zoek een baantje dat beter verdient.. in een winkel verdien je vaak echt te weinig..
prei poten, paprika's, schoonmaakbedrijf, verdient vaak beter ookal is het misschien niet zo'n leuk werk...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:45

ergens denk ik als ik het zo lees van meid doe het niet
en ergens denk ik dat je er ook heel goed over na hebt gedacht

heb je er al over nagedacht als je het huis uitgaat ?
hoe ga je het dan betalen
met alleen stufi is het moeilijk te doen hoor

en de weides ? zitten daar stallen bij
dat kan de keuze van je paard ook weer beinvloeden
dus ook de aanschaf kosten
een fjord kan in de winter zonder deken op de wei staan
maar als je wedstrijden wil rijden wil je hem/haar toch gauw scheren en zit je toch gauw vast aan een deken en die zijn heel erg duur
de shetten die erbij staan kunnen de deken ook nog eens aanvreten en dan blijf je bezig met dekens kopen

wat nou als je een zadel hebt en je hebt je pony goed gereden hij komt aan in bespiering en het zadel past niet meer
dan moet je een goed ander zadel kopen
en wat als je het niet op tijd door hebt
dan zit je vast aan kosten voor de osteopaat en misschien wel dierenarts en de kosten van een zadelmaker en of een nieuw zadel

dit zijn maar kleine voorbeelden maar wel dingen die mensen snel vergeten
(kan er zo nog 10 opnoemen )
en waar heel veel geld in gaat zitten

maar als je er gewoon goed over nadenkt en zeker weet dat je de kosten goed kan dekken zonder constant op je vader terug te vallen dan moet je er voor gaan

weet je dit niet zeker wacht dan alsjeblieft nog even want als je strax een maatje hebt dan wil je daar toch de beste zorg aan geven
en die zorg bij paarden betekent helaas al gauw veel geld

wat je ook besluit ik vind het echt heel leuk voor je
en niet veel mensen krijgen deze kans

maar ik wil je echt op het hart drukken om er goed over na te denken

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:46

moniekk schreef:
heej meid wat geod dat je je pa eindelijk hebt overgehaald:D:D
woon je in de omgeving horst ofzo? (t citaverde college ligt daar namelijk) ik heb ook op die school gezeten, ik vond t echt een leuke school!
mijn ouders willen ook niet veel weten van paarden.. t is allemaal te veel werk en ze vinden t maar niks en staan dr moeilijk voor open..
ik heb ook mijn pony zelf moeten betalen, mn ouders betaalde dr geen dubbeltje aan..
dus kan je wel wat tips geven Lachen
1. pacht een stuk grond van een boer, ga naar een boer en vraag of hij een stuk grond heeft..
dat is veel en veel goedkoper! ik betaal 250 € per jaar! (dan heb ik alleen de wei he! ik heb t zelf moeten afzetten maar heb de wei 90 bij 33 wel helemaal voor mij alleen)
en bouw daar een tuinhuisje/in-uitloopstal ofzo.
ergens op een stal stallen is meestal erg duur!
2. ik zou persoonlijk kiezen voor een goedkoper ras of een of ander kruising.., ik heb bv een haflinger( zie mn profiel )en als je niet veel te besteden hebt een veulentje met een goede afstammeling en goede bouw. en het voordeel is dat je hem zelf kunt opvoeden, maar wel moet wachten met rijden...
3. houd rekening met bepaalde kosten..
ik ben per jaar kwijt:
€ 70 voor 35 pakken hooi
€ 27 enting
€ 60 ± wormenkuren
€ 100 bekappen

en eventueel brokken en wat je nog meer wilt bijvoeren.. of wil hebben.. en een beetje achter de hand houden voor bv dierenartsbezoeken..

eerlijk gezegt zou ik liever voor een goede prive les kiezen daar leer je vind ik persoonlijk meer van.

kijk goed rond wat je echt wilt, vraag links en rechts.. en vooral laat je niet al te veel beinvloeden doe wat jij graag wilt.. en neem dingen aan waar je denkt iets mee te kunnen

zoek een baantje dat beter verdient.. in een winkel verdien je vaak echt te weinig..
prei poten, paprika's, schoonmaakbedrijf, verdient vaak beter ookal is het misschien niet zo'n leuk werk...

Dat vind ik nu eens goede hulp Haha!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:48

Ik weet trouwens hoe het voelt als het niet mag.
Ik heb me heel vaak heel lang ellendig gevoelt.
Ook weet ik dat dit een hele uitdaging is , maar ik zie het als mijn gouden kans .
Meer kan ik niet zeggen :p

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:54

zoals die anderen zeggen is voor het houden van een eigen paard eigenlijk een vast inkomen nodig en als het even kan de nodige spaarcentjes. Ouders die weinig van paarden weten, denken er misschien te simpel over. iemand van jou leeftijd(en de mijne) kan een paard gewoon zelf nog niet betalen, wij hebben een paard en zelfs voor volwassenen met een vast inkomen is het veel geld, je vader zal misschien geld in de spaarpot stoppen maar uit een spaarpot waar maandelijks meer geld uitgaat dan er ingaat, raakt ooit ook op. daar komt ook nog bij dat een goedkope pony zoeken behoorlijk moeilijk is in de klasse d/e pony, het lijkt allemaal heel simpel maar zo dacht ik er eerst ook over. maar als je toch een pony koopt, kijk dan alsjeblieft niet alleen naar de prijs, want als de klik er niet is, of de pony heeft iets, dan ben je nog verder van huis. sorry voor dat ik dit soort kritiek nog maals herhaal en dat jij er op jou manier erg goed over nagedacht hebt maar het kan erg riskant zijn als je niet de goede begeleiding krijgt. Ik kan niet zien hoe die mensen vna de stal waar de hem gaat neerzetten je begeleiden, als die een beetje goed zicht houden denk ik dat het wel zal lukken.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:57

ik heb toen ik 8 was moeten smeken om op paardrijden te mogen.. op de manege heb dr een half jaar gereden, ze vonden t te duur.. Verdrietig
ik heb zo hard moeten vechten.. doorzetten, IK WIL EEEN PONY!!!!! iedereen nee kun je niet, is te duur, je hebt geen verantwoording, waar zet je m neer... op je slaapkamer hahaha Boos!
ik ging gewoon sparen! iedereen hahaha kan ze toch niet, heeft nog nooit een wedstrijd gereden, altijd mar rondgehobbelt op verzorgpony's nooit les gehad..
laat ze maar lachen!!! als jij dat wilt dan kom je dr! net als ik!
en vooral die verwende rotkrengen die van papa en mama een duur paard onder hun reet geschoven kregen met alles dr op en dr aan.. die hoorde je het hardst!
maar nu.. nu heb ik een pony Haha!
t is dan wel misschien niet een super goede, maar ik heb t wel allemaal zelf bereikt door kei hard dr voor te gaan, en te knokken! zelf opgevoed.. en ik heb er echt heel veel plezier mee!
dus waarom kun jij dit niet??

owja goedkoop hooi wil niet altijd zeggen dat t slecht hooi is hoor.. ik heb prima hooi voor 2€ de pak..
ik ben ook maar een studentje dat een bijbaantje heeft als poetsmiep bij de ing bank waar ik elke avond 1uur en 40 min werk.. daar betaal ik dat van.. ik heb t niet breed... ik breng bijna al mn geld weg naar de pony en dat vind ik helemaal niet erg.. ik ga ook nog wel uit hoor, maar drink gewoon een biertje minder;) en denk wat beter na waar ik mn geld aan uitgeef
Laatst bijgewerkt door moniekk op 02-01-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:58

esthertjuh_ schreef:
Dat vind ik nu eens goede hulp Haha!

Omdat het is wat je wilt horen..

Maar ik zal je helaas uit die droom moeten helpen. Je bent nog maar 13 jaar, en dan kom je bijna nergens aan het werk. Ja folders lopen, maar dat zal lang niet genoeg betalen.
Weet je vader wel wat er voor de rest allemaal nog bij een pony komt kijken? 1 keer in de 10 weken een hoefsmid, DA, ontwormen etc etc.
Meid, je hebt hier al heel veel advies gehad van ervaren mensen, maar je wilt niet luisteren
Je komt er helaas nog wel achter dat het in de praktijk echt tegenvalt.

Kijk er eens verstandig en rationeel tegenaan, in plaats van een roze wolk af Knipoog

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:04

Tuurlijk is dat wat ik wou horen , omdat ik het dus wel kán..
Iedereen denkt nu gelijk dat ik een penny ben , maar dat is-niet-zo !
Je moet nu niet gelijk denken dat ik werk totdat ik iets in mijn handen heb , is niet zo...
Mijn moeder heeft vroeger ook gereden , en veel van mijn vriendinnen hebben eigen paarden of pony 's die hun hulp en begeleiding aanbieden als het nodig zou zijn.
Ik heb eigenlijk al met alles rekening gehouden , daar heb ik járen de tijd voor gehad om dat te doen.
Ik ga hier flink voor knokken !!
En natuurlijk in de tussentijd heel erg veel gaan leren van alle fouten zolang het nog kan ! Haha! Koe Pling Cool

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:11

meid volgens mij denken wij allemaal niet dat je een penny bent
maar wij hebben allemaal een pony (ik heb er dan een gehad )
en weten dus daadwerkelijk welke kosten eraan zitten
niemand zegt dat dat je niet kan werken en nergens rekening mee houd
maar wij willen je behoeden voor teleustellingen
wat nou als je straks je maatje hebt en je kan het toch niet meer opbrengen (of je vader )
wat als hij ziek is en je kan de operatie niet betalen en hij moet ingeslapen worden

doet me eraan denken weten je ouders wat er bij een eigen pony komt kijken ?

ik ben er van overtuigd dat je op jou manier er heel goed over nagedacht hebt
maar je vergist je zo snel erin
dus niet dat we je het niet gunnen of wat dan ook absoluut niet
ook geloof ik je echt meteen dat je super je best zal blijven doen
maar helaas is dat al gauw niet genoeg .........

ik wil je wel een pluimpje geven want (des)ondanks) je leeftijd
vind ik dat je er heel goed over nadenkt
maar ik ben bang dat je je blind staart en dus niet geheel reeel kan kijken
Laatst bijgewerkt door Zappa op 02-01-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:16

Dat snap ik maar al te goed ik heb het hier ook neit iets wat ik in 1 week gedaan wil hebben maar liever in 1 jaar goed dan in 1 week fout zeg maar

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:19

Ik zou wel graag hulp willen hebben bij de juiste maat Tong uitsteken
Ik ben namelijk 1.65 , maar weet niet wat dan mijn maat pony zou zijn ?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:21

nou zal ik toch wel graag willen weten wat voor (ras) pony je zou willen hebben
Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:21

Ik zou voor een paard gaan.
Je bent nog maar 13, dus je zal nog een heleboel groeien.

En idd, we gunnen het je allemaal wel, maar het zou erg rot voor je zijn wanneer je hem weer weg moet doen. Of wanneer je bijvoorbeeld een koliekoperatie van 2000 euro niet kunt betalen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:23

nou vooruit laat ik even meedenken Lachen

wat rijd je allemaal ?
hoe vind je je zelf rijden ?
sta je sterk in je schoenen

heb je al eens wedstrijden gereden
maar belangrijker , hoe groot of klein je ook bent
wat zou je zelf graag willen hebben
en wat denk je dat de aanschaf prijs van die pony zou zijn ?

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:24

uhm, ik heb niet echt een voorkeur op een ras, een kruising maakt mij ook blij , alleen heb ik liever een sportief gebouwde pony zeg maar .
Een waar je iniedergeval lekker mee kunt springen.
Ik zou het liefste een pony hebben voor de hoogte , maar een paard rijd ook lekker,
Nu weet ik het al helemaal neit mer Haha!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:26

zydeco schreef:
nou vooruit laat ik even meedenken Lachen

wat rijd je allemaal ?
hoe vind je je zelf rijden ?
sta je sterk in je schoenen

heb je al eens wedstrijden gereden
maar belangrijker , hoe groot of klein je ook bent
wat zou je zelf graag willen hebben
en wat denk je dat de aanschaf prijs van die pony zou zijn ?

Ik rij dressuur in de kes , en ik hou veel van springen wat ik ook regelmatig doe,
Ik rij volgends de meeste wel goed en let meestal op de kleine dingen.
Mijn houding is niet zo goed omdat ik problemen heb met mijn voeten (uitelkaargegroeide houding)
En de aanschaftprijs gok ik op een 1000/1500/1750
Ik heb 1 wedstrijd gereden ( dressuur) en dit jaar meschien dressuur en/of springen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:27

Als je ouders er achter staan had ik het wel gedaan hoor.
Ik heb zelf 2 paarden en 1 pony, al met al vallen de kosten best mee alleen de dierenarts is altijd het duurste mocht er 1 wat hebben, in de zomer heb bijna geen hooi nodig is stukken goedkoper nu in de winter zijn ze wel flink duurder, wortels,brokken en veel hooi.
Maar ik zou zeker zeggen ga ervoor teminste als je ouders er achter staan maar volgens mij is dat wel zo in je verhaal te lezen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:29

haha het is ook wat dat kiezen

toch kom ik kwa onderhoud (en dan heb ik het over weide 24/7 en bijvoer in de winter )
uit op een fjord of een haflinger
(maar let wel he ik heb het alleen over het buitenstaan en bijvoer
dit is maar een klein klein deel van de kosten maar vort alle beetjes helpen )

alleen voor de koudbloeden (en dat is mijn ervaring ) moet je zeer sterk in je schoenen staan
een tinker is ook super maar duurder in aanschaf

(nee ben geen koudbloed van hoor Schijnheilig )

ook in deze typjes heb je hele leuke sprotpaardjes
zoek maar eens bv op banshee