Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Liseef schreef:Ow, even ter beantwoording van de vraag die eigenlijk gesteld werd in het topic:
De prijs:
Een New Forest, maar dat die niet ingeschreven is in het stamboek, scheelt in de prijs. 1.45m is ook niet erg hoog, zeker niet gezien de new forest niet erg breed gebouwd is... 1996 geboren, dus 11/12 jaar. Het is een ruin, kan dus niet mee gefokt worden, zomereczeem... Dat zijn allemaal dingen waar je de prijs op kunt baseren. Recreatief gereden, redelijk karakter... Ik zou ca. €1.500,- vragen...
Een pony kan erg veranderen, hij kan voorwaartser/braver gemaakt worden. Als er maar een lief/betrouwbaar karakter in zit, kun je altijd nog wel veel bereiken
Dan of die bij jou past:
Allereerst: Heb je de mogelijkheden om hem te kopen? Waar stal je hem? Red je het financieel? (ook als hij ziek mocht worden, etc.) Zoja, dan kun je gaan kijken of de pony geschikt voor je is.
Vind je zijn karakter leuk? En zijn mogelijkheden? Gezien het een niet al te brede D-pony is, word je er niet te groot voor later? Zou je de pony die je net 1,5 jaar verzorgd hebt, als eigen pony willen hebben? Zou je voor dat geld geen pony kunnen kopen die voor jou leuker/beter zal zijn?
Als je die lijst positief kan invullen, kan de pony nog wel eens geschikt voor je zijn jaLaat het even weten, ik ben wel benieuwd
Edit: En inderdaad, vooral voorwaartsheid is echt iets wat beter kan worden, heel veel beter zelfs, als je het maar goed consequent traint!
Maar dat maakt verder natuurlijk niet uit 
Dat het niet een supersportpony is of weet ik veel maakt me niet uit, die ambitie heb ik toch niet. En zoals gezegd: met training enzo kan je veel bereiken (ik moet toegeven dat ik nu niet zoveel mee bezig ben als ik zou willen zijn, momenteel heb ik het erg druk met school enzo (examens), maar uiteraard verandert dit, vanaf februari heb ik stage en daarna, hopelijk snel, werk waardoor je toch al heel anders met je tijd zit). Maar indien niet, zoals hij nu is is hij ook super 

Het zal in ieder geval geen pony zijn die hetzelfde is als hem (of er veel op lijkt), want die bestaan gewoon niet
crossmonster schreef:waarom heeft ie geen papier?
niet aangevraagt?
of afstamming onbekend?
zomereczeem valt nog te overzien idd met goede dekens.
dat schudden kan ook headshakingsyndrome zijn,
dan zou ik m absoluut niet willen hebben.
dat zorgt namelijk voor een behoorlijke beperking in rijden en sport...
verder is 1500 een mooe maximale prijs, inclusief tuigage en dekens maximaal 2000

). Ik vind niet dat het beperking heeft qua rijden (toch niet voor het rijden wat wij doen, in een dressuurproef ofzo zal dat waarschijnlijk anders zijn
). StableEnable schreef:i.v.m. zomereczeem zou die pony eigenlijk verkocht moeten worden aan mensen die bij de kust wonen. Ik zou hem dan niet kopen hoe lief en vertrouwd hij ook is. juist omdát hij dan beter verdient. een heel seizoen lang constant jeuk hebben is echt vreselijk toch?

Liseef schreef:Dit is niet altijd waar hoor. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe erg die eczeem is. Je betaalt niet dik als je €1.000,- betaalt voor een goed paard met lichte zomereczeem, helemaal niet. Geen eczeem is wel beter, maar lichte eczeem hoeft helemaal geen ramp te zijn. Er zijn nu trouwens middeltjes tegen die enorm goed helpen hoor. (o.a. Fenonolf)

) maar ik wil ook niet de eigenaar oplichten ofzo bij wijze van spreken...
.
Nee, niet al te breed inderdaad
Hij is misschien een brede voor de New Forest, maar die pony's zijn gewoon niet zo breed
. Als jij het zo goed ziet zitten als wat blijkt uit jouw reacties, dan hoeft het niet onverstandig zijn om de pony te kopen
Waratje schreef:Liseef schreef:Dit is niet altijd waar hoor. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe erg die eczeem is. Je betaalt niet dik als je €1.000,- betaalt voor een goed paard met lichte zomereczeem, helemaal niet. Geen eczeem is wel beter, maar lichte eczeem hoeft helemaal geen ramp te zijn. Er zijn nu trouwens middeltjes tegen die enorm goed helpen hoor. (o.a. Fenonolf)
Op het moment dat het woord "zomerexceem" valt, gaat de prijs van een paard dramatisch naar beneden. Of je dat nou terecht vind of niet, dat is wat er gebeurt.
De middeltjes kosten handen vol geld en wat voor het ene paard goed werkt kan helemaal niets doen voor het volgende. Dat kan in de praktijk betekenen dat je een aantal van die middeltjes enige tijd moet uitproberen met als risico dat de zomerexceem erger wordt voor je het juiste middel hebt gevonden. Dat is ook een reden dat een paard met exceem goedkoop is in de aanschaf, ze zijn namelijk niet goedkoop in het hebben![]()
Nou weet TS in welke mate het paardje exceem heeft en dat het met een deken goed te doen is, daarom kan zij gerust overwegen om het paard te kopen. Maar de prijs is niet meer vergelijkbaar met een pony zonder exceem. Hij is in principe niet geschikt voor de sport door het hoofdschudden, dus daar zit ook geen toegevoegde waarde meer. Dat hij een leuk karakter heeft wat TS duidelijk aanspreekt wordt maar heel beperkt in geld gewaardeerd. Exceempaard is slachtprijs met een beetje toeslag voor de emotionele waarde die je er aan hecht.

[***] schreef:Bedankt voor de reacties iedereen
Ik merk dat ik een heel belangrijk detail vergeten ben, beetje stom eigenlijk maar omdat het nu winter is heb ik er helemaal niet aan gedacht .. Beestje heeft namelijk zomereczeem. Of iets wat erop lijkt toch. Hij schuurt dus en heeft erg last van alle beestjes (gewoon in het algemeen, tijdens het rijden loopt hij constant met z'n hoofd te schudden als er wat beesten in de buurt zijn enzo). Hij is wel geholpen met een deken, maar het is toch telkens een heel gedoe
Ik zou hem niet daarom niet kopen (denk ik) maar misschien dat dit in verband met de prijs een verschil maakt? Of maakt dat niet zo heel veel uit?
En Eowyn: saai zal het met hem inderdaad nooit worden

).joyce B schreef:zoek op marktplaats vergelijkbare pony's zonder inschrijving in stamboek en evt. met zomereczeem. Kijk wat er voor gevraagd wordt. Dan heb je een beter idee van de vraagprijzen. Vraagprijs is vaak niet de uiteindelijke verkoopprijs overigens.
Denk goed na wat je doet en betaal vooral niet teveel omdat het je verzorgpony is en je de mensen goed kent en je je anders schuldig voelt... Als je hem koopt, weten die mensen dat hij goed terecht komt en jij weet welke gebreken je pony heeft...
Een vreemde zou ook kritisch kijken en afwegen hoeveel de pony waard is.
Ik heb er van geleerd me iets harder op te stellen met een graag of niet houding van wat een paard mij waard lijkt. En ben er nu heel blij mee dat ik dat gedaan heb bij de aankoop van mijn nieuwe paard.

). lobbie schreef:oja nog even over de prijs ik zou gewoon zeggen 1000 euro inclusief de spullen je hebt hun namenlijk ook een dienst bewezen hoor 1,5 jaar verzorgen dat kom je niet vaak meer tegen e.v.t kunnen hun dan een tegen bod doen !! gewoon proberen groetjes
).