Past deze pony bij mij en hoeveel zou jij ervoor geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: Past deze pony bij mij en hoeveel zou jij ervoor geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:03

i.v.m. zomereczeem zou die pony eigenlijk verkocht moeten worden aan mensen die bij de kust wonen. Ik zou hem dan niet kopen hoe lief en vertrouwd hij ook is. juist omdát hij dan beter verdient. een heel seizoen lang constant jeuk hebben is echt vreselijk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:07

Liseef schreef:
Ow, even ter beantwoording van de vraag die eigenlijk gesteld werd in het topic:

De prijs:
Een New Forest, maar dat die niet ingeschreven is in het stamboek, scheelt in de prijs. 1.45m is ook niet erg hoog, zeker niet gezien de new forest niet erg breed gebouwd is... 1996 geboren, dus 11/12 jaar. Het is een ruin, kan dus niet mee gefokt worden, zomereczeem... Dat zijn allemaal dingen waar je de prijs op kunt baseren. Recreatief gereden, redelijk karakter... Ik zou ca. €1.500,- vragen...

Een pony kan erg veranderen, hij kan voorwaartser/braver gemaakt worden. Als er maar een lief/betrouwbaar karakter in zit, kun je altijd nog wel veel bereiken Lachen

Dan of die bij jou past:
Allereerst: Heb je de mogelijkheden om hem te kopen? Waar stal je hem? Red je het financieel? (ook als hij ziek mocht worden, etc.) Zoja, dan kun je gaan kijken of de pony geschikt voor je is.
Vind je zijn karakter leuk? En zijn mogelijkheden? Gezien het een niet al te brede D-pony is, word je er niet te groot voor later? Zou je de pony die je net 1,5 jaar verzorgd hebt, als eigen pony willen hebben? Zou je voor dat geld geen pony kunnen kopen die voor jou leuker/beter zal zijn?

Als je die lijst positief kan invullen, kan de pony nog wel eens geschikt voor je zijn ja Lachen Laat het even weten, ik ben wel benieuwd Lachen

Edit: En inderdaad, vooral voorwaartsheid is echt iets wat beter kan worden, heel veel beter zelfs, als je het maar goed consequent traint! Lachen

Niet breed? Denk dat de foto's misschien wat vertekenen, maar volgens mij bestaan ze niet breder hoor (al de foto's die ik bv. hier op bokt zie van New Forests zijn echt allemaal smalle dingskes vergeleken met [***]) Clown Maar dat maakt verder natuurlijk niet uit Tong uitsteken

Mogelijkheid om hem te kopen & onderhouden: op dit moment niet, maar het is ook helemaal niet dringend. Ik moest gewoon maar eens bekijken of ik het zag zitten om hem te kopen en wat voor prijs gangbaar is voor een paardje als deze. Ik studeer normaal gezien in juni af en dan hopelijk snel werk vinden en dan zal dat natuurlijk wel kunnen (normaal gezien toch).

Waar stallen: hij kan daar blijven staan.

Karakter & mogelijkheden: als ik het karakter niet leuk zou vinden zou ik er niet al 1.5 jaar mee bezig zijn. Het is een superpony en er valt mee te lachen, dus meer moet je niet hebben Tong uitsteken Dat het niet een supersportpony is of weet ik veel maakt me niet uit, die ambitie heb ik toch niet. En zoals gezegd: met training enzo kan je veel bereiken (ik moet toegeven dat ik nu niet zoveel mee bezig ben als ik zou willen zijn, momenteel heb ik het erg druk met school enzo (examens), maar uiteraard verandert dit, vanaf februari heb ik stage en daarna, hopelijk snel, werk waardoor je toch al heel anders met je tijd zit). Maar indien niet, zoals hij nu is is hij ook super Clown

Te groot: dat zal niet het geval zijn aangezien ik 22 jaar ben, denk niet dat er nog veel gegroeid wordt Knipoog

Of ik hem wil: ja.
Of ik een "betere" pony zou vinden: ik zou het niet weten Knipoog Het zal in ieder geval geen pony zijn die hetzelfde is als hem (of er veel op lijkt), want die bestaan gewoon niet Vork

Denk dat dat zo ongeveer de lijst was? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:10

crossmonster schreef:
waarom heeft ie geen papier?
niet aangevraagt?
of afstamming onbekend?

zomereczeem valt nog te overzien idd met goede dekens.

dat schudden kan ook headshakingsyndrome zijn,
dan zou ik m absoluut niet willen hebben.
dat zorgt namelijk voor een behoorlijke beperking in rijden en sport...

verder is 1500 een mooe maximale prijs, inclusief tuigage en dekens maximaal 2000

Is inderdaad niet aangevraagd.
Kan in principe nog wel, maar voor een ruin vinden zowel de eigenaar als ik dat niet veel zin hebben Knipoog

Headshaking heb ik in het begin ook even aan gedacht, maar ik denk het niet. Het is namelijk echt alleen als er veel beesten rond hem zwermen. Dus vooral in de zomer. Hij is gewoon beetje overgevoelig .. In de winter of als er geen beestjes rondvliegen schud hij ook niet. En hij schud ook niet constant, en het is ook niet levensgevaarlijk (dus niet dat hij zo hoog komt dat je kopstoten krijgt ofzo, hij gaat meestal met zijn neus naar de grond en schudt dan .. is moeilijk om uit te leggen Tong uitsteken). Ik vind niet dat het beperking heeft qua rijden (toch niet voor het rijden wat wij doen, in een dressuurproef ofzo zal dat waarschijnlijk anders zijn Tong uitsteken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:12

StableEnable schreef:
i.v.m. zomereczeem zou die pony eigenlijk verkocht moeten worden aan mensen die bij de kust wonen. Ik zou hem dan niet kopen hoe lief en vertrouwd hij ook is. juist omdát hij dan beter verdient. een heel seizoen lang constant jeuk hebben is echt vreselijk toch?

En als hij geen jeuk heeft?
Hij heeft een deken op en dan zie je hem totaal niet schuren of iets .. dus ik denk niet dat hij er dan last van heeft Knipoog

Ik zou trouwens er ook niet happig zijn om hem te zien verhuizen naar ergens aan de kust omdat dat zogezegd beter voor hem zou zijn.. Ik weet ook niet of hij daar dan wel zo gelukkig zou zijn Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:48

Liseef schreef:
Dit is niet altijd waar hoor. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe erg die eczeem is. Je betaalt niet dik als je €1.000,- betaalt voor een goed paard met lichte zomereczeem, helemaal niet. Geen eczeem is wel beter, maar lichte eczeem hoeft helemaal geen ramp te zijn. Er zijn nu trouwens middeltjes tegen die enorm goed helpen hoor. (o.a. Fenonolf)

Op het moment dat het woord "zomerexceem" valt, gaat de prijs van een paard dramatisch naar beneden. Of je dat nou terecht vind of niet, dat is wat er gebeurt.
De middeltjes kosten handen vol geld en wat voor het ene paard goed werkt kan helemaal niets doen voor het volgende. Dat kan in de praktijk betekenen dat je een aantal van die middeltjes enige tijd moet uitproberen met als risico dat de zomerexceem erger wordt voor je het juiste middel hebt gevonden. Dat is ook een reden dat een paard met exceem goedkoop is in de aanschaf, ze zijn namelijk niet goedkoop in het hebben Geld, geld!
Nou weet TS in welke mate het paardje exceem heeft en dat het met een deken goed te doen is, daarom kan zij gerust overwegen om het paard te kopen. Maar de prijs is niet meer vergelijkbaar met een pony zonder exceem. Hij is in principe niet geschikt voor de sport door het hoofdschudden, dus daar zit ook geen toegevoegde waarde meer. Dat hij een leuk karakter heeft wat TS duidelijk aanspreekt wordt maar heel beperkt in geld gewaardeerd. Exceempaard is slachtprijs met een beetje toeslag voor de emotionele waarde die je er aan hecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:23

Ok, bedankt Lachen
Wat lijkt voor jou dan een geschikte prijs? Iets rond 1000 euro? (met spullen bij richting 1250/1500). Of denk ik nu te "negatief"?

Ik wil er natuurlijk niet teveel voor betalen (geld wat ik niet bij de aankoop geef kan later altijd van pas komen Knipoog ) maar ik wil ook niet de eigenaar oplichten ofzo bij wijze van spreken...

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:27

Hey

Ik denk dat de pony wel bij je past,
zeker ook omdat je hem ook verzorgt.
Dus dan weet je zelf ook of je hem leuk vind of niet.

Wel moet je uitzoeken waar je hem stalt
en of je genoeg geld hebt voor de vaste kosten, maar ook
onverwachte kosten (ziekte ofzo).

Vraagprijs: geen idee 1500-2000 euro?
Anders 1750 Tong uitsteken.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:57

Nou, ik denk dat je nu wel je eigen vraag kunt beantwoorden. De pony past bij je, je antwoord op alle vragen positief wel. Dus dan kan de pony goed bij je passen Lachen Nee, niet al te breed inderdaad Tong uitsteken Hij is misschien een brede voor de New Forest, maar die pony's zijn gewoon niet zo breed Tong uitsteken. Als jij het zo goed ziet zitten als wat blijkt uit jouw reacties, dan hoeft het niet onverstandig zijn om de pony te kopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:02

Geen papier, zomereczeem, ruin, bijna 12 jaar oud, ik zou niet meer geven dan 750 euro.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:09

Ik zou het gewoon doen! Je kent het paard goed en zo te horen is de klik er ook wel. Over de prijs kan ik niet zoveel zeggen. Ik heb mijn 18-jarige IJslanderruin voor 2000 euro gekocht. Weet niet of New Forests duurder zijn?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:11

Waratje schreef:
Liseef schreef:
Dit is niet altijd waar hoor. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe erg die eczeem is. Je betaalt niet dik als je €1.000,- betaalt voor een goed paard met lichte zomereczeem, helemaal niet. Geen eczeem is wel beter, maar lichte eczeem hoeft helemaal geen ramp te zijn. Er zijn nu trouwens middeltjes tegen die enorm goed helpen hoor. (o.a. Fenonolf)

Op het moment dat het woord "zomerexceem" valt, gaat de prijs van een paard dramatisch naar beneden. Of je dat nou terecht vind of niet, dat is wat er gebeurt.
De middeltjes kosten handen vol geld en wat voor het ene paard goed werkt kan helemaal niets doen voor het volgende. Dat kan in de praktijk betekenen dat je een aantal van die middeltjes enige tijd moet uitproberen met als risico dat de zomerexceem erger wordt voor je het juiste middel hebt gevonden. Dat is ook een reden dat een paard met exceem goedkoop is in de aanschaf, ze zijn namelijk niet goedkoop in het hebben Geld, geld!
Nou weet TS in welke mate het paardje exceem heeft en dat het met een deken goed te doen is, daarom kan zij gerust overwegen om het paard te kopen. Maar de prijs is niet meer vergelijkbaar met een pony zonder exceem. Hij is in principe niet geschikt voor de sport door het hoofdschudden, dus daar zit ook geen toegevoegde waarde meer. Dat hij een leuk karakter heeft wat TS duidelijk aanspreekt wordt maar heel beperkt in geld gewaardeerd. Exceempaard is slachtprijs met een beetje toeslag voor de emotionele waarde die je er aan hecht.

Het gaat er niet om of het terecht is of niet. Het gaat er wel om, dat de prijs niet altijd (veel) naar beneden hoeft te gaan.

Tegen zomereczeem zijn verdomd goede middelen, zelfs zonder deken kunnen lichte zomereczeempaarden gewoon de zomer door zonder veel manen te verliezen. Wonden zijn bij aardig wat paarden al uit den boze, zelfs zonder middel of deken.
Het ligt er heeeel erg aan hoe erg het paard zomereczeem heeft. Als dat een zeer erge mate is, gaat de prijs (soms behoorlijk) omlaag ja. Maar dit is niet altijd zo. Bovendien zijn er ontzettend veel paarden die niet eens erg zomereczeem hebben, en waarbij de prijs ook daardoor niets om laag gaat. En ik spreek uit ervaring Lachen

En bovendien, als een middel tegen zomereczeem niet helpt, maakt het sowieso de jeuk niet erger, dit doet het nooit. De middelen die daartegen uitgevonden zijn, werken wel bij de meeste paarden. En anders zijn er nog meerdere andere middeltjes die je kunt proberen. Erg veel meer geld dan een niet-eczeem paard hoeft het niet te kosten. De middeltjes gaan als het goed is erg lang mee.

En dat een pony met zomereczeem niet goed voor de sport zou zijn is echt onzin. Ik heb veel eczeempaarden gezien, zelfs paarden die het zo erg hebben, dat er geen manen meer op zitten, alleen wonden (bij hen kan de prijs wel omlaag gaan, maar €1.000,- bijvoorbeeld is al sterk overdreven). Maar zelfs die schudden nooit met hun hoofd onder het rijden.

Een goed paard met niet al te erge zomereczeem is veel meer waard dan de slachtprijs met een beetje toeslag voor die emotionele waarde die je eraan hecht.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:42

Ik zeg Kopen, je lijkt er duidelijk van overtuigd te zijn!
En het is een heel leuk dier, dus in dat punt, veel plezier met hem!
Qua prijs ben ik niet de beste persoon... mijn eigen ruintje was 2,5 jaar toen ik hem kocht. Hij is een kruising tuigerXwelsh (v. Fabricius), en een kruising is natuurlijk wel minder waard, ook was hij niet ingereden. Verder was hij wel geheel gezond en zeer vriendelijk en niet bang.

Voor hem hbe ik 1600 betaald, wat ik niet veeel vind, als er zoveel van af zou gaan door het exceem zou ik 1500 zeggen, maar aan de andere kant zou ik van te voren 2000 ofzo zeggen...
verder kan ik je niet helpen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:33

[***] schreef:
Bedankt voor de reacties iedereen Lachen

Ik merk dat ik een heel belangrijk detail vergeten ben, beetje stom eigenlijk maar omdat het nu winter is heb ik er helemaal niet aan gedacht .. Beestje heeft namelijk zomereczeem. Of iets wat erop lijkt toch. Hij schuurt dus en heeft erg last van alle beestjes (gewoon in het algemeen, tijdens het rijden loopt hij constant met z'n hoofd te schudden als er wat beesten in de buurt zijn enzo). Hij is wel geholpen met een deken, maar het is toch telkens een heel gedoe Knipoog

Ik zou hem niet daarom niet kopen (denk ik) maar misschien dat dit in verband met de prijs een verschil maakt? Of maakt dat niet zo heel veel uit?

En Eowyn: saai zal het met hem inderdaad nooit worden Clown

Wat een super leuke pony zeg, het is een d pony en die zijn de laatste jaren best prijzig omdat veel voor de export gaan naar onder Denemarken, Zweden etc , ze zijn daar erg geliefd voor de sport en dat drijft de prijs natuurlijk op.
Exceem ja dat maakt hem goedkoper, eenvoudig om dat ze moeilijker te verkopen zijn.
Ik zou er als handelaar zon 1400,- voor betalen en hem dan proberen te verkopen voor 1600,- tot maximaal 1800,-
al moet ik eerlijk zeggen dat hij bij mij direct op transport naar Denemarken zou gaan omdat ik er daar meer voor zou krijgen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:35

-
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 22-09-24 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:34

Mijn slag slaan zie ik niet zo zitten, wil er toch wel een eerlijke prijs voor geven aangezien ik er al 1.5 jaar rij en de pony er daarna ook blijft staan Knipoog
Dus ik zou me er niet goed bij voelen om pakweg 1000 euro te betalen als hij er 2000 waard zou zijn (even wat uitersten nemen Knipoog ).

Maar ik lees hier wel nog steeds veel verschillende bedragen, vooral omwille van eczeem zijn er veel verschillende meningen in hoeverre dat meespeelt in de waarde .. Moeilijk ..

Ik denk misschien om 1500 voor te stellen (inclusief spullen) en dan zien wat de eigenaar ervan zegt?

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:42

Als je hem wilt kopen zou ik rond de 1500/2000 denken!
Succes met je beslissing!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:14

zoek op marktplaats vergelijkbare pony's zonder inschrijving in stamboek en evt. met zomereczeem. Kijk wat er voor gevraagd wordt. Dan heb je een beter idee van de vraagprijzen. Vraagprijs is vaak niet de uiteindelijke verkoopprijs overigens.

Ik heb zelf zo'n 8 jaar geleden mijn verzorgpony gekocht. hij had toen ook zomereczeem en hoestte af en toe als het stoffig en warm weer was. Verder nooit kreupel geweest. apart karakter, vaak heel lief, maar kon ook ineens heel druk doen en bokken afhankelijk van zijn bui. De mensen vroegen er eel geld voor en heb er wel aardig wat af gekregen, maar achteraf gezien heb ik er nog te veel voor betaald en had hem ook moeten laten keuren wat ik dus niet had gedaan. Nu heeft hij chronische bronchitus.
De eczeem wordt met de jaren erger. Gelukkig met deken nog redelijk onder controle te houden (niet open en relatief weinig jeuk met deken, zonder deken zou hij moeilijk hanterbaar zijn vanwege gekmakende jeuk) maar wel erg last van insecten en steekbeesten waardoor hij zomers in het bos lastig te rijden is en in het land ook erg onrustig kan zijn door de insectendruk.

Denk goed na wat je doet en betaal vooral niet teveel omdat het je verzorgpony is en je de mensen goed kent en je je anders schuldig voelt... Als je hem koopt, weten die mensen dat hij goed terecht komt en jij weet welke gebreken je pony heeft...
Een vreemde zou ook kritisch kijken en afwegen hoeveel de pony waard is.
Ik heb er van geleerd me iets harder op te stellen met een graag of niet houding van wat een paard mij waard lijkt. En ben er nu heel blij mee dat ik dat gedaan heb bij de aankoop van mijn nieuwe paard.

lobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:24

hoi als deze geen papieren heeft moet je niet aan een hoge prijs denken hoor
Ik denk wel dat jullie qua karakter bij elkaar passen maar je meot het zo zien is er een klik ??? want als die er neit is meot je er neit aan beginnen !!!
Hij sprint trouwens wel super hoor op die foto!!!

lobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:30

oja nog even over de prijs ik zou gewoon zeggen 1000 euro inclusief de spullen je hebt hun namenlijk ook een dienst bewezen hoor 1,5 jaar verzorgen dat kom je niet vaak meer tegen e.v.t kunnen hun dan een tegen bod doen !! gewoon proberen groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:26

joyce B schreef:
zoek op marktplaats vergelijkbare pony's zonder inschrijving in stamboek en evt. met zomereczeem. Kijk wat er voor gevraagd wordt. Dan heb je een beter idee van de vraagprijzen. Vraagprijs is vaak niet de uiteindelijke verkoopprijs overigens.

Denk goed na wat je doet en betaal vooral niet teveel omdat het je verzorgpony is en je de mensen goed kent en je je anders schuldig voelt... Als je hem koopt, weten die mensen dat hij goed terecht komt en jij weet welke gebreken je pony heeft...
Een vreemde zou ook kritisch kijken en afwegen hoeveel de pony waard is.
Ik heb er van geleerd me iets harder op te stellen met een graag of niet houding van wat een paard mij waard lijkt. En ben er nu heel blij mee dat ik dat gedaan heb bij de aankoop van mijn nieuwe paard.

Ik heb inderdaad al eens rondgekeken op een aantal site's, maar het is moeilijk om vergelijkbare pony's te vinden. En met zomereczeem staan er helemaal niet veel (lijkt me niet iets wat je er meteen bijzet, ookal zou dat misschien beter zijn). De pony's die ik heb gevonden die iets of wat vergelijkbaar zijn hadden dan geen vraagprijs erbij staan .. Dus ja, dat schiet allemaal niet op Knipoog

Dat laatste heb je natuurlijk wel gelijk in, in dat opzicht moet ik mijn verstand gebruiken en mijn gevoel niet teveel laten meespelen natuurlijk. En wat ik "uitspaar" bij de aankoop is dan weer geld wat ik heb voor in de toekomst (al zou ik het natuurlijk ook wel kunnen bekostigen als ik meer geef aan de aankoop, maar je snapt me wel denk ik Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:27

lobbie schreef:
oja nog even over de prijs ik zou gewoon zeggen 1000 euro inclusief de spullen je hebt hun namenlijk ook een dienst bewezen hoor 1,5 jaar verzorgen dat kom je niet vaak meer tegen e.v.t kunnen hun dan een tegen bod doen !! gewoon proberen groetjes

Tja, maar ik weet niet in hoeverre dat verzorgen invloed heeft?
Het is wel zo dat de eigenaar weet dat ik er goed voor ben en dat ik de pony dolgraag heb, maar verder dan dat?
Het verzorgen is ook een voordeel voor mij geweest hé, want het was niet persé nodig (pony is ook blij als die gewoon op de weide kan staan hoor Vork ).

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:50

ik denk zonder spullen 1000 euro omdat die exceem heeft en met spullen ronde de 1500/1750 ?

ik hoor het wel groetjes Lachen

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:54

hallo.

ik denk wel dat die pony bij je past.
het is je verzorgpony en je kan er goed mee overweg komen dat zal heus niet anders worden hoor als die van jezelf is.
en je kan hem ook gewoon goed behandelen met exceem spullen.
succes laat je het even weten of het wat word/?

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:33

Je bent imo erg enthousiast over de pony, en blijft elke keer maar argumenten geven tegen wat anderen zeggen (niet negatief hoor!!). Dit geeft voor mij dus aan dat je hem erg graag wilt, en hij echt wel in je hartje zit.

Als de exceem met een deken onder controle gehouden kan worden, zie ik ook daar geen problemen mee. Maar je moet dat zelf wel willen natuurlijk. Je moet er een goede deken voor hebben.

Ik ken ook iemand met een paard (Fries) met zomerexceem. Zij heeft voor dit paard ondanks zijn exceem nog steeds erg veel geld betaald. Dus het wil niet altijd zeggen dat het paard goedkoper wordt erdoor.

Ik zal denk ik +/- 1500 / 2000 euro voor de pony geven in jouw situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:57

Bedankt Lachen

Ik denk inderdaad dat ik hem, ondanks het eczeem, graag wil kopen. Zou me namelijk niet kunnen voorstellen dat er een pony is die beter bij mij zou passen zeg maar. Misschien is die er natuurlijk wel, maar dat weet je nooit.. Ook als je 20 pony's gaat bekijken zou het kunnen dat er nog ergens eentje rondloopt die toch nog beter bij je past..

Dus ja, dan blijft de prijs over .. vind ik nog steeds iets moeilijks. Maar ik denk dat ik 1500 met spullen ga voorstellen, dat is een prijs waar de meeste wel rondzitten.. En dan kunnen we nog zien wat de eigenaar zegt Lachen