Vragen over chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Vragen over chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:45

Wat zijn de prijzen?
Het lijkt me dat chippen veel goedkoper en sneller gaat dan DNA.

Chippen gebeurd met een vrij grote naald, die ze onder de huid van je paard inbrengen. Door middel van de chip kunnen ze van alles nakijken van het dier.
Onze hond en katten zijn ook gechipt, voor het geval ze weglopen oid.

Tuurlijk bestaat er een gevaar bij chippen. Als het goed is, in de meeste gevallen, hoort er dacht ik bindweefsel om de chip te vormen zodat die 'vast' komt te liggen in de hals. Dan heeft een dier er geen last van. Maar, het kan gebeuren dat de chip verkeerd ingebracht wordt of gaat zwerven. En dat kán voor hele vervelende situaties zorgen.
Dus veiligheid? Tja, de kans is heel klein, maar dan zou ik voor DNA gaat. Hoewel dat ook met een dikke naald gaat hoor Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:14

RianneH schreef:
Dus veiligheid? Tja, de kans is heel klein, maar dan zou ik voor DNA gaat. Hoewel dat ook met een dikke naald gaat hoor Knipoog

Verward
Waar heb je dat gezien dan??
DNA word hier gedaan dmv haren (manen) trekken.
en niét met een dikke naald!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:24

CarpeDiem schreef:
Vind t op zich wel een goed ding, maar dan meer voor diefstal..

Daarop wordt nauwelijks gecontroleerd buiten de paardenmarkt en een chip/DNA + paspoort is geen eigendomsbewijs. Ookal wordt je pony bij controle zo teruggevonden krijg je hem er niet mee terug.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:17

unamie schreef:
RianneH schreef:

Verward
Waar heb je dat gezien dan??
DNA word hier gedaan dmv haren (manen) trekken.
en niét met een dikke naald!!

Door middel van haar? Lijkt me toch een omweg. Ik heb het idd nog nooit gezien, maar het snelste en makkelijkste is door middel van bloedprikken. Met haren moet je de wortel meetrekken, dat er weer afhalen, enz. Lijkt me een omweg.
Nogmaals, ik ging ervan uit dat het door middel van bloed gebeurd. Zeker weten doe ik niet Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:38

RianneH schreef:
Door middel van haar? Lijkt me toch een omweg. Ik heb het idd nog nooit gezien, maar het snelste en makkelijkste is door middel van bloedprikken. Met haren moet je de wortel meetrekken, dat er weer afhalen, enz. Lijkt me een omweg.
Nogmaals, ik ging ervan uit dat het door middel van bloed gebeurd. Zeker weten doe ik niet Knipoog

Als je het niet zeker weet, ga dan niet zomaar iets verkondigen!
Want dan krijgen mensen verkeerde info
Bij paarden word het toch echt dmv haren gedaan Ja
Er dienen zo'n 20 haren met wortel ingeleverd te worden.
de kosten hiervan zijn €49,25,-

Via bloed is zeker niet makkelijker!
daar is altijd een veearts voor nodig,bloed heeft een constante bewaartemperatuur nodig etc.
Daarom is er voor haren gekozen

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:41

Ik ging gewoon met m'n shet naar de DA waar die op t parkeerterrein werd gechipt Clown Stukje haar weggeschoren, en met een soort pistool (zoiets waarmee ook gaatjes in je oren worden geschoten) werd een vloeistof met de chip in dr hals gespoten Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:50

unamie schreef:
RianneH schreef:

Als je het niet zeker weet, ga dan niet zomaar iets verkondigen!
Want dan krijgen mensen verkeerde info
Bij paarden word het toch echt dmv haren gedaan Ja
Er dienen zo'n 20 haren met wortel ingeleverd te worden.
de kosten hiervan zijn €49,25,-

Via bloed is zeker niet makkelijker!
daar is altijd een veearts voor nodig,bloed heeft een constante bewaartemperatuur nodig etc.
Daarom is er voor haren gekozen

Nou goed, mijn insteek is misschien meer de DA kant op. Lijkt me wel makkelijk om te frauderen met alleen haar. Kosten vallen me wel heel erg mee moet ik zeggen. Wat kost een chip (gedaan door een DA).

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:03

ikke20 schreef:
ja je paard wordt ook niet opgehaald door rendac als ze niet gechipt zijn. ik rij al jaren wedstrijden en buiten enz maar ben nog nooit gecontroleerd

Dat is niet waar. Rendac is bij ons afgelopen jaar 5 paarden op wezen halen die NIET gechipt waren. Zolang je een abbonement op ze hebt komen ze. Ik geloof dat als je buiten rijdt op de weg registratie niet verplicht is, met vervoer met trailer DNA of chip wel. Toch is het ook wel handig om te chippen, stel dat je tijdens een buitenrit eraf valt en je paard gaat ervandoor. Of hij wordt (kleine kans natk) gestolen of ontsnapt van stal. Ik zou als het kan kiezen voor DNA. Die van mij is gechipt en ik vond t echt heel zielig. Hij gaf een gil door merg en been... Chippen kostte bij mij toendertijd ongeveer 50 euro en paspoort (KNHS) 35 euro. Op de site van mijn VA staan deze regels: http://www.keerhoeve.nl/chippen%20paard2.htm

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:05

In hoeveel gevallen gaat het chippen mis?? Erg weinig, aangezien er niet alleen paarden gechipt worden, maar ook huisdieren..
En ook het verwijderen van haren met wortel lijkt mij ook niet fijn voor een paard...

Er is dus voor beiden wat te zeggen..

Ik weet niet wat DNA kost, maar chippen zat rond de 100,= inclusief aanvragen van paspoort.. (dat werd mij tenminste verteld..)
Zeker weten doe ik het niet, mijn paard was al gechipt..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:37

MD-->TAO

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:02

Chippen is heel belangrijk vind ik, als je paard wegloopt heb je meer kans dat ze hem vinden dan zonder chip

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:25

femmefatale1 schreef:
In hoeveel gevallen gaat het chippen mis?? Erg weinig, aangezien er niet alleen paarden gechipt worden, maar ook huisdieren..
En ook het verwijderen van haren met wortel lijkt mij ook niet fijn voor een paard...

Er is dus voor beiden wat te zeggen..

Er blijft gewoon altijd een risico aanwezig, dat het fout gaat!!
Aan een plukje haar verwijderen zijn geen risico's verbonden,
En is daarom niet te vergelijken met een chip toevoegen
Een chip hoort gewoon niet in een paard!
Je weet nooit of het ding wel op zijn plaats blijft zitten, of gaat zwerven..
En of een paard er last van heeft met inbuigen etc.

Ik heb al vaak genoeg gezien hoe paarden (en vooral veulens) reageren met een chip inbrengen,
dat kan soms heel heftig zijn, o.a. steigeren, wegspringen
van een paar haren trekken, merken ze eigenlijk niets
Maar die van mij vinden het ook lekker als ik hun manen trek, daar gaan ze gewoon helemaal voor staan Cool

Romyjuh_Xx schreef:
Chippen is heel belangrijk vind ik, als je paard wegloopt heb je meer kans dat ze hem vinden dan zonder chip

Hoe vaak in Nederland komt het voor, dat ze een paard vinden, en niet weten van wie hij is Clown

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:24

Het is soms verplicht dat de chip erin zit. Ook als het paard bijvoorbeeld gestolen wordt, is het makkelijker soms om hem op te sporen.

Een chip inbrengen in het paard is helemaal niet zo erg. Gewoon in de hals wordt die er even ingedaan, en klaar is kees Lachen Klinkt enger wat het is wat mij betreft. En misschien hoort het er niet in, maar het is niet alsof het een enorm ding is ofzo, die chips zijn maar erg klein Tong uitsteken

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:32

Ik krijg een beetje de kriebels van de chipverhalen hier. Ik heb een mailtje gestuurd naar het stamboek over chippen en DNA. Nog geen antwoord gehad.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:40

Liseef schreef:
Het is soms verplicht dat de chip erin zit. Ook als het paard bijvoorbeeld gestolen wordt, is het makkelijker soms om hem op te sporen.

Een chip inbrengen in het paard is helemaal niet zo erg. Gewoon in de hals wordt die er even ingedaan, en klaar is kees Lachen Klinkt enger wat het is wat mij betreft. En misschien hoort het er niet in, maar het is niet alsof het een enorm ding is ofzo, die chips zijn maar erg klein Tong uitsteken

Het is niet waat dat "soms" verplicht je paard te chippen. Het is zelfs zo dat ze in het buitenland geen of andere chipreaders hebben en ze de Nederlandse paarden helemaal niet kunnen aflezen!
Als je paard gestolen wordt en hij gaat op transport naar het buitenland (vaak Italië) en hij beland bij het slachthuis dan doet een chip NIETS.
Tenzij ze daar een Nederlandse chipreader hebben. Zo ken ik iemand die haar Fjord ruim 3 maanden kwijt is geweest en die in Italië boven water kwam omdat ze daar een Nederlandse chipreader hadden en hun zich aan de regels hielden. Zij registreerden ieder paard en keken of er chip(s) in zaten. Als het nummer op de lijst "gestolen" voorkwam belden ze de politie.
Het meisje kreeg haar Fjord dus weer terug, was wel wat magerder geworden van zijn avontuur.

Er zijn genoeg paarden waarbij het inbrengen van de chip fout is gegaan. En zeker bij veulens gebeurt dit nogal eens!
Bij het KWPN trekken ze op de stamboekkeuring tegenwoordig ook standaard haren. Bij alle stermerries wordt het DNA bekeken. Zo is een paard van VDL-stud (ik meen de NMK-kampioen) géén afstamming van Chin-Chin maar Indoctro.
Dat soort dingen kun je alleen maar zien met DNA.

Als je gecontroleerd wordt op de wedstrijd en je hebt geen chip maar DNA, dan trekken ze een paar haren, kosten onderzoek, 12,50 euro
Dat heb ik er graag voor over!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:44

TICKELS schreef:
Liseef schreef:

Het is niet waat dat "soms" verplicht je paard te chippen. Het is zelfs zo dat ze in het buitenland geen of andere chipreaders hebben en ze de Nederlandse paarden helemaal niet kunnen aflezen!
Als je paard gestolen wordt en hij gaat op transport naar het buitenland (vaak Italië) en hij beland bij het slachthuis dan doet een chip NIETS.
Tenzij ze daar een Nederlandse chipreader hebben. Zo ken ik iemand die haar Fjord ruim 3 maanden kwijt is geweest en die in Italië boven water kwam omdat ze daar een Nederlandse chipreader hadden en hun zich aan de regels hielden. Zij registreerden ieder paard en keken of er chip(s) in zaten. Als het nummer op de lijst "gestolen" voorkwam belden ze de politie.
Het meisje kreeg haar Fjord dus weer terug, was wel wat magerder geworden van zijn avontuur.

Er zijn genoeg paarden waarbij het inbrengen van de chip fout is gegaan. En zeker bij veulens gebeurt dit nogal eens!
Bij het KWPN trekken ze op de stamboekkeuring tegenwoordig ook standaard haren. Bij alle stermerries wordt het DNA bekeken. Zo is een paard van VDL-stud (ik meen de NMK-kampioen) géén afstamming van Chin-Chin maar Indoctro.

Als je gecontroleerd wordt op de wedstrijd en je hebt geen chip maar DNA, dan trekken ze een paar haren, kosten onderzoek, 12,50 euro

Houdt er wel rekening mee dat de kosten van zo'n geintje vele malen hoger zijn. Verder heb je helemaal gelijk Knipoog

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:45

Tjaldur schreef:
Ik krijg een beetje de kriebels van de chipverhalen hier. Ik heb een mailtje gestuurd naar het stamboek over chippen en DNA. Nog geen antwoord gehad.

Voor vragen over DNA kun je het beste naar http://www.invisio.nl/antichip gaan. Je kunt ook persoonlijk iemand bellen om het eeen en ander te vragen.

DNA aanvragen duurt wat langer maar kost hetzelfde al een paspoort en het laten chippen!

Succes met je keuze!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:59

Liseef schreef:

In welke gevallen is de chip dan verplicht volgens jou?
Want bij mijn weten is het niet verplicht!!

Liseef schreef:

Als het fout gaat (en dat kan altijd!!) , is het wel erg, en dus niet even klaar is kees
Zelf zou ik ook geen chip willen, dus mijn paarden hoeven er ook geen Vork

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:01

TICKELS schreef:

Helaas kost dat geen 12,50 maar 70 euro Sigaar

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:02

Dat heb ik er graag voor over![/quote]

Houdt er wel rekening mee dat de kosten van zo'n geintje vele malen hoger zijn. Verder heb je helemaal gelijk Knipoog[/quote]

In 2004 kostte chippen 35 euro en DNA bij van Haeringen laboratorium in Wageningen 38 euro, wat een verschil!!

Ik heb vorig jaar nog voor onze oude pony (33) een paspoort en DNA aangevraagd. Ik kan nog wel nazoeken wat dat kost.

Weet je wat duur is, als je DNA profiel klaar is krijg je stickers die je moet opsturen (voor mijn KWPN-er) en die plakken ze er dan in voor 12,50 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat is het KWPN!!!!!!!!!!!!Stickers plakken voor 12,50 euro vind ik wel even leuk verdienen!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:05

unamie schreef:
TICKELS schreef:

Helaas kost dat geen 12,50 maar 70 euro Sigaar

Oeff, dat is dan mooi duurder geworden!

Ben jij een keer gecontroleerd dan tijdens een wedstrijd?
Ik rijd al bijna 5 jaar in Overijssel (voor die tijd woonden we in Noord-Holland) wedstrijden en heb nog nooit mijn startkaart en/of mijn paspoort hoeven te laten zien zowel bij dressuur als springen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:09

RianneH schreef:
TICKELS schreef:

Houdt er wel rekening mee dat de kosten van zo'n geintje vele malen hoger zijn. Verder heb je helemaal gelijk Knipoog

Ik wil het eigenlijk weleens meemaken om die kosten voor de rechter te brengen. Ik ben nog steeds van mening dat de NHS geen enkele grond heeft waarop ze deze "omgekeerde bewijslast" baseren.
Iemand jurispudentie hierover?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:13

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:22

@Tickels, ik bedoel een uitgebreid ouder-onderzoek Knipoog Van gewone dna ipv chip weet ik niet..

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:45

RianneH schreef:
@Tickels, ik bedoel een uitgebreid ouder-onderzoek Knipoog Van gewone dna ipv chip weet ik niet..

Oeps, ik had wat anders gelezen...

Maar goed als je DNA profiel al bekend is en je wordt gecontroleerd op de wedstrijden kost het volgens mij 12,50 euro

Wat het KWPN doet doen ze uit eigen portomonee, nou ja, dat hebben ze al lang al verdiend aan ons Haha! (chippen) Duivel