veerooster ramp..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: veerooster ramp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:11

ik heb ooit een soort paarden-ehbo cursus gedaan van 3 dagen, werden fotos getoond van mensen die ook wel even dachten om over een rooster heen te kunnen.

Paarden met grote voeten die erdoor heen gingen, hun benen opentrokken, in paniek zichzelf kapot maakte met de (inslaap)dood als gevolg.

Doe het aub niet, maakt niet uit hoe groot de voeten van je paard zijn.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:44

roukesmeisje schreef:
er zo over heengaan zou ik nooit doen! ik vraag om een oplossing... plank ofzo!

Niet makkelijk meenemen he! Clown

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:46

veel mensen vergissen zich in het vastzitten, 4cm kan óók een paard in vast komen te zitten, en dan niet met het hele been, maar met een stuk van de hoef, schuin. en reken maar dat je dat niet loskrijgt, en je paard vastzit...

ik rij altijd om, of ga door het hek als dat er is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:57

In Groningen (Bevrijdingsbos) liggen ze ook. toen daar een manege kwam, is er een dikke plank bijgelegd, die zegmaar omhoog staat en met scharnieren aan de zijkant van het rooster zit.
Een ruiter kan de plank platleggen en na passeren weer omhoog zetten.
Misschien kan je met de eigenaar van het pad in onderhandeling voor een dergelijke oplossing.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:43

In de buurt van mijn stal zitten er ook heel veel, maar wel met hekjes ernaast. Ik ga altijd door de hekjes, weet zeker dat mijn pony er niet overheen kan!!

Een vriendin van me zei; neem een fitnessmatje mee.
Maar is ook niet handig meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:35

Ik vind het een moeilijk iets ...
Wij zijn er ook wel tegengekomen, lagen op een ruiterpad zeg maar. Bij 1 kan je er wel omheen (lekker nuttig zo'n wildrooster Clown) maar bij de anderen niet. Er staan wel poortjes maar daar kan je no way met je paard door (poortje gaat daarvoor langs de verkeerde kant open).

Wij gaan er dus over, die keer dat we er eens passeren. Wel steeds aan de hand (hebben ze toch minder balast en denk ik dat het makkelijker is voor hen om te kijken hoe of wat), lang touw en zelf er eerst over gaan en dan het paard laten kijken, en met een klein hartje ... maarja, wat moet je anders?

We rijden er wel niet zo heel vaak hoor, en nu ben ik er al een hele tijd niet meer geweest, rij liever op andere plaatsen Knipoog

Sommige dingen zijn echt stom gemaakt ...

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:40

Ik ben het eens met was equida zegt.
Probeer er never nooit niet over heen te gaan. Daar zijn in het verleden al zo veel ongelukken mee gebeurt...zou jammer zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:40

over de plank die ik vaak voorbij zie komen hier, wil je dan dat je paard over de plank loopt ? En wat als hij misstapt ? Dat risico zou ik niet nemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:19

waarom vraag je niet aan die boer of hij er een hekje naast maakt (of desnoods maak je m zelf) zodat je er voortaan door kunt met je paard? stuk goedkoper dan achteraf de dierenarts te moeten bellen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:22

een dikke rol tapijt erover heen..

liggen ook achter in de huifkarren, mare eerst ff kijken of je er wel in mag als er namelijk geen klaphek naast zit mag je er meestal met paard niet in

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:29

Springen.... is ook nog een optie..
Moet je alleen wel goed passend kunnen rijden, zodat je zeker weet dat hij het rooster niet raakt..

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:58

Mandyy schreef:
In de buurt van mijn stal zitten er ook heel veel, maar wel met hekjes ernaast. Ik ga altijd door de hekjes, weet zeker dat mijn pony er niet overheen kan!!

Een vriendin van me zei; neem een fitnessmatje mee.
Maar is ook niet handig meenemen.

Zou er zeker niet overgaan Mandyy!
Bij ons op stal een paard is er vast komen te zitten en heeft 9 weken in utrecht gestaan en ze weten niet of hij ooit nog gereden kan worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:14

ik las ergens over een klaphek dat de verkeerde kant op gaat. dat klopt een hek gaat altijd zo open dat het wild er niet tegen aan kan duwen om er uit te komen. Dus dat je moet trekken om hem open te doen is niet meer dan logisch en makkelijk op te lossen hoor. Gewoon veel oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:24

splash1999 schreef:
ik las ergens over een klaphek dat de verkeerde kant op gaat. dat klopt een hek gaat altijd zo open dat het wild er niet tegen aan kan duwen om er uit te komen. Dus dat je moet trekken om hem open te doen is niet meer dan logisch en makkelijk op te lossen hoor. Gewoon veel oefenen

Neen, het gaat niet om trekken of duwen maar als je het hek opendoet en doorgaat kom je in een soort "hokje" zeg maar (is echt moeilijk om uit te leggen Tong uitsteken) waarna je het hek dan weer moet dichtdoen en ik denk zelfs een ander hek open maar daar ben ik niet zeker van. Maar het komt er op neer dat het gewoon niet gaat met een paard, want er is niet genoeg plaats om te bewegen (en zeker niet om te draaien).

Nuja, ik probeer die plaats toch te vermijden (ookal is het er erg leuk om te rijden) want het zal toch ooit wel eens misgaan en dat wil ik liever niet meemaken ...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:34

Oude rubberen mat aan de boer vragen en die erover heel leggen. Die verdeelt mooi het gewicht en is ook niet zo zwaar dat jij hem niet kunt verplaatsen. Bovendien is zo'n mat niet glad en verschuift amper. Succes ermee!

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 15:32

oke! ik wist niet dat een mat tapijt of rubber al genoeg kan zijn, maar als je goed nadenkt.. het gaat er natuurlijk om dat ze niet kunnen haken tussen de spijlen.. maar denken jullie dat dit sterk genoeg is er dan voor?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:36

Hier in de buurt ligt ook zo'n rooster. 1e rooster kun je vermijden door door het weiland te gaan (als er geen koeien in staan en het hek open is) en het 2e ligt een dikke rubber mat overheen. Ik ben toen afgestapt en het paard er voorzichtig over heen laten lopen. Vond het toch doodeng en daarna nooit meer gedaan. Daarna keerde ik altijd weer om dan maar het zelfde saaie ritje terug.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:58

tapijt zou ik niet zo snel doen, een goede sterke pallet (niet de wegwerpversie) zou ook kunnen. de onderkant zakt dan tussen het rooster zodat hij niet verschuift, en het is breed genoeg om over te lopen zonder dat het paard ernaast stapt.
of langs de zijkant een paar handvatjes aan het draad maken, zodat je die open kan doen als je erlangs moet, of in geval van gaas gewoon een hekje ertussen maken.
zelf zou ik met mijn dieren niet over een rooster gaan, tenzij er een flinke plank oid overheen ligt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:57

Ik zou er sowieso niet overheen gaan, misschien aan de boer vragen of hij een hekje of iets kan maken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:21

Is stuk waar je door moet (met die omheining en dat rooster) van de boer zelf? Dan is een hekje/sluiting maken natuurlijk erg makkelijk. De oplossing van een plaat (breed, niet een enkele plank dus) met scharnieren vind ik ook erg goed, evt. dunne rubber mat op de plaat schroeven zodat het niet glad is. Maar dat moet wel mogen natuurlijk.

Bij die platte, sterke en heel smalle roostergaten is een stevige rubbermat ook een mooie oplossing (ook zwaar overigens), maar voor die ouderwetse met ronde staafje en zo'n 10 cm tussenruimte zou ik dat ook niet aan durven.

Wij hebben ook een paar plaatsen met van die oude schapenroosters en ik ging er altijd ruim omheen. Dat kon daar gelukkig.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:08

Vaak is er wel een klaphekje naast inderdaad. Die tip om er een plank overheen te leggen, leek me ook niet zo slecht. Ik ga zelf met mijn paard gewoon over de veeroosters heen, tenzij ze zo breed zijn dat haar hele hoeven erdoor zakken. Maar dat is maar zelden Lachen

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:50

Omlopen, om ongelukken te voorkomen!

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:13

Ik zou ook om een hekje vragen, of een houten plaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:09

Is een wild rooster wel gemaakt om erover heen te gaan. Zak je er dan niet door met je paard?