paard verkocht...na 5 weken terug nemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pink_lady

Re: paard verkocht...na 5 weken terug nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:49

Jemig wat balen, voor allebei..
Meisje dacht dat ze haar droompaardje had gevonden en jij dacht dat je een goede plek voor je maatje had gevonden... helaas
Kun je hierover geen advies vragen bij een advocaat o.i.d?
Toch ben ik van mening dat dat het risico is van het kopen van een paard dat je niet kent. Ik zou zelf dus ook niet gaan zeuren dat het paard weer terug moest.... Een klik kan je ook niet forceren, die moet je verdienen.
Heel veel sterkte gewenst, hoop dat het allemaal goedkomt ( dat het toch weer beter gaat tussen het meisje en jouw paard )

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:30

Wat lastig zeg.
Het komt op mij over alsof je net zo goed het paard 6 weken op proef had kunnen geven en het klikt niet, dus dan maar weer terug. Ware het niet dat ze hem niet op proef hebben, maar hebben gekocht omdat hij goedgekeurd was en in eerste instantie wel erg leuk vonden?? Dus het is hun paard, er staat niets op papier, zij hebben voldaan aan onderzoeksplicht door hem te laten keuren (of is dat niet het geval), hij is door keuring heen gekomen, verkocht en klaar is kees. Jij zegt dat hij geen verborgen gebreken heeft.
Wat mij wel opvalt i sdat zij vroegen welk zadel je gebruikte? Dat houd in dat het al vrij snel fout ging. Kan maar zo zijn dat icm niet prettig voelen en ergens belast te zijn in rug bv dat het dier daarom omhoog komt opeens en er dus wel iets medisch is geworden en sja, dan wordt het een naar nasmaakje, zie dan maar te bewijzen dat het geen verborgen gebrek was. Veearts zal moeten nakijken en fysio als er wat gaande is en van hoelang dat kan zijn etcetc..Ik denk dat het in hun geval dikke pech is en zij zelf zorg moeten gaan dragen voor de verkoop.
Ikzelf zou dat niet kunnen en had mn dier teruggehaald, maar wie weet wat voor ellende je je daarmee op de hals haalt en dat moet je maar net kunnen en willen.

Net wat iemand hier zei, geef naam van de handelaar door, wie weet kan die iets betekenen. Ergens denk ik, niet terugnemen, zijn dingen gaande die jouw vreem in de oren klinken, god mag weten wat er met het dier gebeurd is..anderzijds denk ik, waar gaat je paard terechtkomen en wat voor ellende zal er nog volgen over de rug van het paard ls het die mensen niet naar de zin is?? Het kan dooien of vriezen, alle kanten kan het op.
Wens je veel wijsheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:44

Wel weer triest voor dat paard het word weer gebruikt als een oude fiets.
(oeps Lips are sealed dat mag je niet zeggen hier dat is weer te Penny)
Maar naar mijn oren klimkt het ook niet helemaal zuiver,onderzoeksplicht?Hij was bij mij ook wel eens lastig?
Waarom neem je hem dan niet terug?Je hebt nog geen ander paard,die 500 euro heb je al.Als het paard zijn geld waard is ,kan je hem toch weer verkopen aan iemand die hem een (blijvend) tehuis bied en er gek op is I.p.v ik weet niet waar te belanden.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:55

Het is toch je oude paardje geweest, ik zou hem weer terug nemen en zorgen voor een ander goed tehuis. Als er geen kwaad in het paard zit zal je hem echt wel weer kwijt raken. Maar als deze mensen hem verkopen, zal je misschien niet weten waar hij heen gaat en hem misschien nooit meer zien. Dat zou ik in ieder geval nooit willen met als het mijn paard was geweest. Maargoed, als jij wel met dat idee kan leven, zou ik hem niet terug nemen.

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 09:42

wat jullie zeggen zit allemaal wat in.
ik ben dan ook de enige die twijfelt in mijn omgeving, juist om de reden dat ik het wel een leuk paard vind.

ik had in eerste instantie iets zo van: ik neem hem wel terug en zoek er een goed plaatsje voor. maar wat ook aangegeven wordt, straks is het wel wat lichamelijks, straks ken ik het paard niet meer terug.

maar stel ik neem het paard terug, rij hem een paar maand alles is weer goed. wat moet ik dan doen. ik heb ooit besloten hem te verkopen, en ik vond het verkoop proces verschrikkelijk.

en dat ik zeg dat hij bij mij ook wel eens dwars is... ik heb niet gezien hoe hij daar deed, iedereen heeft een ander zicht op dwars.
hij wou buiten wel eens omdraaien, ik rij nu een paard voor een ander en die doet dat ook. komt gewoon omdat ik dan onzeker was.. ik heb zoiets, daar gaan we aan werken, maar iemand anders kan de schuld zo maar aan het paard geven

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:51

zakelijk gezien verkocht = verkocht

Je kan het terug kopen met dien verstande dat het paard nu misschien wel iets mankeerd en jij dus met die kosten opgezadeld wordt. Daarnaast moet je misschien rijtechnisch het eea oplossen voordat je het paard weer verkoopklaar hebt en ben je ook weer enkele maanden verder. De kosten die je daarvoor moet maken dekken die 500 euro niet.

Aan de andere kant is het ook niet zo best als het paard zo de handel in gaat.

Je zou kunnen voorstellen aan de nieuwe eigenaren dat je het paard niet terug koopt maar wel gaat proberen te verkopen voor ze, desnoods zetten ze het weer bij je neer zodat jij het paard door kan trainen en betalen zij de kosten die je moet maken. Op deze manier heb je enige invloed waar ze terecht komt zonder dat je risico's loopt.

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 11:40

ingevdh: dat is inderdaad een goede oplossing. op die manier kan ik het paard op een goede plek krijgen en zelf niet heel veel risico lopen. wie weet is dat een idee.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:59

Tja lastig dit. Wat Ingvdh zegt klinkt leuk maar daar zou ik zelf niet zo snel aan meewerken als het paard in mijn bezit was; het paard staat dan 2 uur verderop en dan heb jij er geen zicht en controle op. Uiteraard ga je er vanuit dat de TS dan de beste bedoelingen heeft maar dat kun je natuurlijk nooit zeker weten (even gedacht vanuit de kopers dus he). Als jij het paard al zo lang hebt gehad en je hebt er een klik mee dan zou ik hem meteen terugnemen en opnieuw in de verkoop zetten en op die manier dus inzicht hebben in de nieuwe eigenaar en weten waar hij terecht komt. Als dit geen supergemakkelijk paard is dan lijkt mij dat het niet fijn voor het paard is om bij een handelaar terecht te komen. Maar aangezien jij al in je beginpost schrijft dat je hem eventueel voor iets minder geld aan die handelaar kan verkopen die er belang bij had vraag ik me af of jij het zo erg vindt als hij de handel ingaat waarvan je dus ook niet weet waar hij terecht zal komen. In dat geval maakt het namelijk niet uit wie hem weer verkoopt; die handelaar die jij kent of de mensen die hem nu in bezit hebben. Dit bedoel ik verder niet aanvallend hoor, maar het viel me op dat je dit als een optie meteen al noemde.

Ik zou zelf dus het paard voor die 500euro minder terugnemen en hem zelf weer in de verkoop zetten, of meewerken aan de verkoop via hen, dat jij bijvoorbeeld het paard aan een aantal kopers kunt voorrijden om zo het paard waarheidsgetrouwer te kunnen tonen aan nieuwe belangstellenden.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:08

ik heb echt precies hetzelfde gehad!
ik heb hem niet terug genomen omdat mijn privesituatie toen echt verrot was, dat was ook de reden van verkoop en wisten de mensen van. heb het niet mooier gemaakt dan dat het was, gewaarschuwd dat het een jong en groen paard was, dat het een erg gevoelig paard was en dat ze hem echt de tijd moesten gunnen om te wennen en echt langzaam opbouwen. helaas hebben ze dit niet echt helemaal goed aangepakt en werd hij onhandelbaar...
ik heb toen de keuze gemaakt om me om te keren van de situatie. verkocht = verkocht
en niet klikkende combinatie valt nog altijd niet onder verborgen gebreken ed...

veel sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:15

jollyflower schreef:
nou ja het lijkt mij als een paard klinisch en rontgonologisch goedgekeurd is, hij niets lichamelijks kan hebben, heb ik ze ook niet over gehoord. ja hij staakt zeiden ze en dat hij omhoog kwam en dat hij haar in het schut drukte.

nou van dat omhoog komen vind ik dus ook niet normaal.
het in het schut drukken zie ik veel paarden doen en allebei heeft hij bij mij nooit echt gedaan.

Ik zou niet eerst gaan gissen, ik was meteen in de auto gestapt en was gaan kijken. Heb je al een afspraak gemaakt om te kijken waarom hij omhoog komt? Kan zijn dat ze hem gewoon niet kan rijden, dan is het toch zonde om dit dier te laten verpesten? Verdient hij toch niet? Ik weet zeker dat je nog veel meer leuke paarden zal tegen komen om te willen kopen.

Als je al een beetje moeilijk paard hebt, kan niet iedereen er mee overweg, wellicht beter om een potentiele koper eerst een paar keer te laten rijden eer te kopen, zo heb ik ook mijn paard gekocht, voelde al meteen dat hij niet de makkelijkste was, dus dat is dan ook duidelijk.

Als je echt om je paard geeft, krijg je dan geen spijt als je het gemakkelijk afregelt? Als je hem 2 maanden rijdt en hij is weer goed, kan je hem nog verkopen, maar als dit paard van hot naar her moet omdat vreemden er mee gaan sleutelen en dat gaat net niet steeds oke, is toch sneu, lijkt mij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:18

Ik vind het voorstel van de nieuwe eigenaar (terug verkopen aan vorige eigenaar voor € 500 minder) bijzonder netjes moet ik zeggen.

Had je je paard aan mij verkocht en had ik het vermoeden gehad dat je niet alles over het dier had verteld waardoor ik nu een miskoop had, dan was ik minder netjes met je.

Als ik jou was en ik wist dat een derde partij (de handelaar) het paard wel van me wou overnemen, dan liet ik het de nieuwe eigenaar niet zelf oplossen. Dan nam ik het paard terug (wel voor € 500 minder, zoals ze zelf voorstelden) en verkocht het daarna zelf op termijn weer door.

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:42

nou.. het besluit is er..

ik neem hem weer terug. ik heb even met mijn staleigenaresse gepraat.. zei zegt ook.. rij hem eerst maar weer en dan kijken wat je gaat doen.

ik kijk nou steeds op marktplaats. maar dan denk ik.. mijn paardje is veel leuker dan dat... we zullen zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:42

Succes en goed besluit, je kanjer verdient beter en dat zal dan ook gebeuren. Vork

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:46

heel vervelend dit, ik heb precies zelfde meegemaakt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:05

@jollieflower : chique besluit van je ! Het siert je, moet ik zeggen. OK dan!
De meesten zouden paard en mensen gewoon laten stikken en niet zo netjes reageren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:05

Ik heb ook hetzelfde meegemaakt.......niet teruggenomen en rechtzaak gewonnen.
Helaas hoor ik steeds meer van dit soort gevallen!

Daarom betreur ik mi de terugname van TS.
let wel; ik vind het netjes van TS en fijn voor het paard, maar gaan we voortaan bij iedere niet klikkende combinatie het paard teruggeven?
Dan is het einde zoek.......dan hoor je in de toekomst nog meer van dit soort gevallen.
Waarom kan koper het niet zelf oplossen dmv les/hulp/ het paard de tijd gunnen om te wennen.
ik vind het een ander verhaal als er zaken verzwegen zijn of er zijn gebreken.

Als ik particulier een auto via marktplaats koop en hij mankeert iets na 5 weken, dan hoef ik toch ook niet meer bij de vorige eigenaar aan te kloppen?

Gekocht = gekocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:08

We hebben het niet over een ding en ik vind het altijd weer moeilijk om meningen te lezen van mensen die vinden dat je je poot stijf moet houden en verkocht is verkocht, dit alles ten koste van een levend wezen die er niets aan kan doen dat hij ineens bij een ander moet zijn. Graag of traag zeg ik dan maar.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:10

sevke schreef:
@jollieflower : chique besluit van je ! Het siert je, moet ik zeggen. OK dan!
De meesten zouden paard en mensen gewoon laten stikken en niet zo netjes reageren.

ja goede oplossing, vindt dat je het inderdaad heel erg netjes hebt opgelost toppie, hoop ook dat jij nu van je paard kunt genieten, of verkopen natuurlijk en van je nieuwe paard genieten want dat verdien je, een pluimpje voor jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:20

Je hebt het idd niet over een ding
Maar aan de andere kant, ik geef geen paard mee op proef omdat je een paard echt in een paar weken tijd totaal verziekt en verkl**t terug kunt krijgen.
En op deze manier hebben ze hem simpelweg op proef kunnen hebben en er mee uit kunnen spoken wat ze wilden...

Kun je wel zeggen 500 euro minder hoef je voor terug koop te betalen.
Maar een paar maanden stalling en les ben je zo kwijt om een totaal verziekt paard weer een beetje aan het verstand te peuteren hoe het ook alweer zat met de verhoudingen ruiter paard....
Dus die 500 ben jij zo weer kwijt....en dan nog maar zien of je paard weer helemaal de oude wordt...

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:29

stipje hiervoor. Ik ben benieuwd of dat je verandering bij je paardje opmerkt of niet..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:35

Jullie gaan eraan voorbij dat áls dit mocht uitlopen op een rechtsgang, de koper wel zijn problemen binnen een dusdanige termijn heeft gemeld dat zal worden aangenomen dat het gedrag op het moment van koop ook al aanwezig was maar niet is medegedeeld. De termijn is bij professionele verkoop 6 weken, die zal bij een eventuele rechtsgang tussen particulieren ook als uitgangspunt worden gebruikt.

Tuurlijk is de 'match' tussen paard en ruiter volledig subjectief maar ik zou er nog niet zo zeker van zijn dat koper geen rechten heeft in deze, ook al is verkoper (net zo) particulier. Verkoper zal de eerste particulier niet zijn die de transactie ongedaan gemaakt ziet worden. Er zit absoluut risico aan het verkopen van dieren, ook al ben je particulier.

Ik denk dat de koper door het zakken van 500 euro in prijs, zeer coulant is geweest.
Ik vind het terugkopen door de verkoper, ook een coulante oplossing.
Kortom, netjes afgehandeld, dit probleem.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:03

waren het wel mensen met verstand van paarden???
Een paard kan ook heel goed heimwee hebben,
misschien hebben ze wel het voerschema veranderd, "och....wat zielig, geef hem maar 2 kilo biks per keer, en ach....haver vinden ze toch zoooo lekker!!"

nee ik zou wel goed kijken wat er aan de hand is, vragen en kijken gaan.

Misschien rijdt ze wel met dikke sporen, en kan ze daar niet mee omgaan,
er zijn zoveel redenen waarom een paard bij een andere eigenaar zo anders reageert dan bij zijn vorige.

Buiten alles vind ik het top dat je hem terug neemt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:19

Ik hoop voor je dat het goed afloopt en dat hij snel weer de oude is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:47

Wie zegt of dit paard verkloot of verziekt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:50

Dat weet je niet, maar die gok neem je wel bij terug name.
Zeker omdat het totaal niet ging kan het paard wel enkele truucjes wijzer zijn geworden. Zeker als het er al een was die niet suffig zijn rondje liep, maar eens graag wat probeerde Lachen