Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke20 schreef:klopt. mijn vader heeft ook veel eerder zn rijbewijs gehaald dar zat het e rijbewijs ook bij en hij mag dus met mijn trailer rijden. ikzelf heb alleen een b rijbewij en mag met een trailer rijden waarbij het maximum laadvermogen niet meer is dan het gewicht van mijn auto. maar je mag dus wel gewoon met een trailer of grote aanhanger rijden
moonfish13 schreef:als hetgene wat achter de auto hangt niet zwaarder is dan de auto zelf heb je helemaal geen rijbewijs nodig...
Hélemaal geen rijbewijs? Dat zou ik niet doen...
Op z'n minst een B-rijbewijs lijkt me wel een strak plan
Maar liever wel met BE erbij, dan weet je zeker dat je veilig zit, plus een stel E achter B rijlessen kunnen ook nooit kwaad.moonfish13 schreef:als hetgene wat achter de auto hangt niet zwaarder is dan de auto zelf heb je helemaal geen rijbewijs nodig...
moonfish13 schreef:als hetgene wat achter de auto hangt niet zwaarder is dan de auto zelf heb je helemaal geen rijbewijs nodig...
Maya schreef:Dat klopt niet(die 3 meter).
De totale maximale lengte van een combinatie mag 18 meter zijnDus auto met aanhanger.
Als jouw moeder een E achter B rijbewijs heeft, mag ze met een aanhanger rijden ja. Van belang is vervolgens wat ze achter haar auto heeft hangen. Het gewicht van de trailer, en het gewicht van het paard, mag bij elkaar opgeteld, niet meer dan het gewicht wat de auto mag trekken zijnWat de auto maximaal mag trekken kan je in de papieren vinden.
Die 18 meter geldt voor een vrachtwagen met oplegger.
Ik heb het over de totale combinatie he? Dus trekkend voertuig en aanhanger. Citaat:De maximale lengtes van de diverse voertuigen (zonder uitstekende lading) zijn:
* personenauto: maximaal 12.00 meter (niet reeël, maar mag wel)
* personenauto plus aanhanger: in totaal maximaal 18.00 meter
* aanhangwagen afzonderlijk: enkelassig tot 750 kg., 8.00 meter; dubbelassig maximaal 12.00 meter (waarbij dan de totale lengte van de combinatie de 18.00 meter niet mag overschrijden)
* vrachtauto: maximaal 12.00 meter
* trekker met oplegger: maximaal 16.50 meter
* vrachtauto met aanhangwagen: 18.75 meter
* autobus inclusief skibox (T100): maximaal 15.00 meter
* gelede (harmonika) bus of bus met aanhangwagen: maximaal 18.75 meter

Maar het was wel zo, dat je maximale combinatie 18 m mag zijn, maar er mag nog wel zoveel m (weet ik niet meer) aan uitstekende lading zijn, mits voorzien van een bord. Ik ga hem even opzoeken.
advanbergen schreef:Als ze alleen een B rijbewijs heeft, mag de aanhanger incl. laadvermogen niet zwaarder zijn dan de auto mits de auto dat mag trekken. Met een E rijbewijs mag je tot meer trekken, namelijk maximaal 3.5 ton incl laadevrmogen mits de auto dat mag trekken, waarbij het trekkend voertuig eveneens max 3.5 ton mag zijn.
__PSM__ schreef:Ik rijd met de trailer achter de auto zonder een E rijbewijs.. We hebben een bus, dus zo'n 1600 kg, we hebben een trailer van 600 kg en dan het paard er nog bij is in totaal zon 2800 laat het nou eens 3000 kg zijn.. Ik mag ermee rijden.. Heb 1 keer een andere auto ervoor gehad.. Toen mocht het ook, deze combi woog in totaal 3496 kg.. Het was een verlengde bus, dus hebben dit toen speciaal ff nagerekend..
Wel is het natuurlijk beter om gewoon je E te halen
ikke schreef:advanbergen schreef:Als ze alleen een B rijbewijs heeft, mag de aanhanger incl. laadvermogen niet zwaarder zijn dan de auto mits de auto dat mag trekken. Met een E rijbewijs mag je tot meer trekken, namelijk maximaal 3.5 ton incl laadevrmogen mits de auto dat mag trekken, waarbij het trekkend voertuig eveneens max 3.5 ton mag zijn.
Foutje; dit gewicht is NIET beperkt. Je mag alles trekken wat door het trekkende voertuig mag worden getrokken, zolang de MTM van het trekkende voertuig maar onder 3500kg blijft. In de praktijk betekend dit dat je ongeveer 10.500kg MTM bij je kunt hebben met een B-E rijbewijs, trekker-oplegger combinatie.