mag ze er nou wél of niet mee rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: mag ze er nou wél of niet mee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:21

Je mag inderdaad ok met alleen B met aanhanger rijden en in sommige gevallen zelfs met trailer, maar dan moet die combinatie voldoen aan bovengenoemde regels. Je vraagt verder naar het gewicht van een welsch/shet maar het gewicht van het paard wat er in staat is niet van belang maar het laadvermogen. Dus bij een anderhalf paardstrailer het gewicht van een volwassen paard (plus eventueel veulen)hou daar rekening mee als je berekent of je moeder met trailer de straat op mag.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:15

ikke20 schreef:
klopt. mijn vader heeft ook veel eerder zn rijbewijs gehaald dar zat het e rijbewijs ook bij en hij mag dus met mijn trailer rijden. ikzelf heb alleen een b rijbewij en mag met een trailer rijden waarbij het maximum laadvermogen niet meer is dan het gewicht van mijn auto. maar je mag dus wel gewoon met een trailer of grote aanhanger rijden

Met B mag je niet meer als 3500 kilo wegen (max. toelaatbare massa auto + max. toelaatbare massa aanhanger).
Met een auto van met een max. massa van 1600 kg. zou je bijv. een aanhanger mogen trekken tot 750kg ongeremd, of ws. 1300kg geremd, afhankelijk van wat er op de papieren van je auto staat.
Maar het is zéker niet zo, dat je er klakkeloos vanuit mag gaan dat je mag rijden zonder BE, neem mijn voorbeeld:

Ik rijd een Touareg met max. toegestane massa 2995kg. als ik hierachter een trailer van 1300 kilo hang, dan zit ik RUIM boven de 3500kg en mag daar dus NIEt de straat mee op.
Voor zo'n combinatie heb je BE nodig.

Voorbeelden hiervan te over....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:51

als hetgene wat achter de auto hangt niet zwaarder is dan de auto zelf heb je helemaal geen rijbewijs nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:07

moonfish13 schreef:
als hetgene wat achter de auto hangt niet zwaarder is dan de auto zelf heb je helemaal geen rijbewijs nodig...

Bloos! Hélemaal geen rijbewijs? Dat zou ik niet doen... Clown Op z'n minst een B-rijbewijs lijkt me wel een strak plan Clown Ja Maar liever wel met BE erbij, dan weet je zeker dat je veilig zit, plus een stel E achter B rijlessen kunnen ook nooit kwaad.

En dan moet je dus kijken naar de regels zoals uitgelegd in de link die al meermaals in dit topic is gegeven. Het moet nl aan diverse regels voldoen, je kan niet stellen dat wat jij zegt. Dat hangt nl af of je een B of BE rijbewijs hebt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:08

moonfish13 schreef:

Da's nou echt boel-sjit, want lees eens wat ik in mijn post heb geschreven... Frusty

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:59

moonfish13 schreef:

Mooi, waar woon jij? Ik ben politie-agent, dat is simpel schrijven Lijst

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:02

moonfish13 schreef:

Dus zonder rijbewijs mag je dan ook overal mee rijden volgens jou?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:04

Ik rijd met de trailer achter de auto zonder een E rijbewijs.. We hebben een bus, dus zo'n 1600 kg, we hebben een trailer van 600 kg en dan het paard er nog bij is in totaal zon 2800 laat het nou eens 3000 kg zijn.. Ik mag ermee rijden.. Heb 1 keer een andere auto ervoor gehad.. Toen mocht het ook, deze combi woog in totaal 3496 kg.. Het was een verlengde bus, dus hebben dit toen speciaal ff nagerekend..

Wel is het natuurlijk beter om gewoon je E te halen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:32

jij mag daar dan echt niet mee rijden met alleen B, een beetje bus mag 1000 kg laden, ik denk dat je nog maar eens opnieuw moet gaan optellen. Je bent het laadvermogen van je bus vergeten mee te rekenen!

1600 kg bus, 1000 kg laadvermogen is samen al 2600 kg. 3500-2600 kg is maar 900 kg wat je er achter mag hangen en dan is dat ook nog MTM dus trailer incl laadvermogen!

Ikke, hier nog een om eens lekker te schrijven Clown Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:35

Maya schreef:
Dat klopt niet Clown (die 3 meter).

De totale maximale lengte van een combinatie mag 18 meter zijn Lachen Dus auto met aanhanger.

Als jouw moeder een E achter B rijbewijs heeft, mag ze met een aanhanger rijden ja. Van belang is vervolgens wat ze achter haar auto heeft hangen. Het gewicht van de trailer, en het gewicht van het paard, mag bij elkaar opgeteld, niet meer dan het gewicht wat de auto mag trekken zijn Lachen Wat de auto maximaal mag trekken kan je in de papieren vinden.

Hihihi, klopt ook niet. Een auto met aanhanger mag maximaal 12 meter zijn Knipoog Die 18 meter geldt voor een vrachtwagen met oplegger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:40

Ik heb wel gelijk Lachen Ik heb het over de totale combinatie he? Dus trekkend voertuig en aanhanger.

Bron : http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/1 ... wagen.html
Citaat:
De maximale lengtes van de diverse voertuigen (zonder uitstekende lading) zijn:

* personenauto: maximaal 12.00 meter (niet reeël, maar mag wel)
* personenauto plus aanhanger: in totaal maximaal 18.00 meter
* aanhangwagen afzonderlijk: enkelassig tot 750 kg., 8.00 meter; dubbelassig maximaal 12.00 meter (waarbij dan de totale lengte van de combinatie de 18.00 meter niet mag overschrijden)
* vrachtauto: maximaal 12.00 meter
* trekker met oplegger: maximaal 16.50 meter
* vrachtauto met aanhangwagen: 18.75 meter
* autobus inclusief skibox (T100): maximaal 15.00 meter
* gelede (harmonika) bus of bus met aanhangwagen: maximaal 18.75 meter

De aanhanger mag maximaal 12 meter zijn. Wellicht dat je daar mee in de war was?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:48

Je hebt gelijk Lachen

Heb voor m'n CCV alleen de vrachtwagens en bussen moeten leren, maar vind het wel een bizarre regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:04

Ik heb het geleerd voor m'n trekkerrijbewijs... (tractor dan eik) Daar mag je namelijk wel 2 of meer karren / wagens achter elkaar hangen zolang je maar niet de 18 m overschrijdt. En die 18 m is er nooit meer uitgegaan / ben ik nooit vergeten.

Ik vind het wel verrassend dat een vrachtwagen met aanhanger 18,75 mag zijn, maar dat een trekker met oplegger dan weer max 16,75 mag zijn. Ik vind dat aparte afwijkingen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:11

Hmmm, hoe lang is dat geleden dan? Ik heb namelijk geleerd dat een landbouwvoertuig met aanhanger (met ondeelbare lading) maximaal 22 meter mag zijn.

De trekker met oplegger werd ons uitgelegd als vrachtwagen met oplegger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:14

Ik ben eeh.. 6 jaar terug daarvoor opgegaan, dus dat kan heel goed veranderd zijn Ja Lachen Maar het was wel zo, dat je maximale combinatie 18 m mag zijn, maar er mag nog wel zoveel m (weet ik niet meer) aan uitstekende lading zijn, mits voorzien van een bord. Ik ga hem even opzoeken.

Ik wist dat in bovenstaand stuk met trekker zo'n vrachtauto trekker bedoeld wordt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:00

Heb het lijstje hier liggen, maar dat is wel erg veel om over te typen met al die ladingen er bij Nagelbijten / Gniffelen

Maar de grootste uitzonderingen zijn het landbouwvoertuig + oplegger met ondeelbare lading (22m), Autotransporter (20,75m) en de kermiswagen (27 m).

M'n lijstje is van Oktober dit jaar Lachen

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:14

Als ze alleen een B rijbewijs heeft, mag de aanhanger incl. laadvermogen niet zwaarder zijn dan de auto mits de auto dat mag trekken. Met een E rijbewijs mag je tot meer trekken, namelijk maximaal 3.5 ton incl laadevrmogen mits de auto dat mag trekken, waarbij het trekkend voertuig eveneens max 3.5 ton mag zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:23

advanbergen schreef:
Als ze alleen een B rijbewijs heeft, mag de aanhanger incl. laadvermogen niet zwaarder zijn dan de auto mits de auto dat mag trekken. Met een E rijbewijs mag je tot meer trekken, namelijk maximaal 3.5 ton incl laadevrmogen mits de auto dat mag trekken, waarbij het trekkend voertuig eveneens max 3.5 ton mag zijn.

Foutje; dit gewicht is NIET beperkt. Je mag alles trekken wat door het trekkende voertuig mag worden getrokken, zolang de MTM van het trekkende voertuig maar onder 3500kg blijft. In de praktijk betekend dit dat je ongeveer 10.500kg MTM bij je kunt hebben met een B-E rijbewijs, trekker-oplegger combinatie.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:47

Volgens mij denken heel veel mensen hier dat ze het wel snappen... maar het toch nog wat onzorgvuldig opschrijven.. dat is jammer omdat het best om een secuur iets gaat!

Toevallig heb het laatst helemaal uitgeplozen!

Je mág met B een trailer trekken mits je aan de volgende regels voldoet:

* de aanhanger mag, inclusief het laadvermogen, niet meer dan 750 kg zijn. Is je aanhanger + laadvermogen zwaarder dan 750 kg (altijd bij trailers) dan gelden de volgende regels:

* de aanhanger mag, inclusief het laadvermogen (let op!! VERMOGEn, dus niet wat er in staat!), niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

Dus het maakt niet uit wat je in je trailer zet, al is het een shet of een welshje of een belg.... het gaat om het LAADVERMOGEN(ookwel toegestaan maximum massa) van je trailer!!!

De meeste 1 paardstrailers (de lichtere) zitten vaak rond een maximum laadvermogen van 1300 kg.. Het ledig gewicht van de auto moet dus minimaal 1300 zijn

* de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Dus het ledig gewicht van de auto + laadvermogen van de auto + het gewicht van de trailer + het maximale laadvermogen van de trailer mogen niet meer dan 3500 kg zijn!

Een paar voorbeelden

Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

__PSM__ schreef:
Ik rijd met de trailer achter de auto zonder een E rijbewijs.. We hebben een bus, dus zo'n 1600 kg, we hebben een trailer van 600 kg en dan het paard er nog bij is in totaal zon 2800 laat het nou eens 3000 kg zijn.. Ik mag ermee rijden.. Heb 1 keer een andere auto ervoor gehad.. Toen mocht het ook, deze combi woog in totaal 3496 kg.. Het was een verlengde bus, dus hebben dit toen speciaal ff nagerekend..

Wel is het natuurlijk beter om gewoon je E te halen

De fout die jij hebt gemaak bij het narekenen (of in ieder geval dat zet je hier niet neer) is dat je dus niet moet kijken naar datgeen wat erinstaat, maar naar datgeen wat er MAXIMAAL in mag staan! En je moet ook nog eens kijken naar wat het laadvermogen van je bus is en of je dan nog steeds niet meer weegt dan 3500 kg!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:51

ikke schreef:
advanbergen schreef:

Foutje; dit gewicht is NIET beperkt. Je mag alles trekken wat door het trekkende voertuig mag worden getrokken, zolang de MTM van het trekkende voertuig maar onder 3500kg blijft. In de praktijk betekend dit dat je ongeveer 10.500kg MTM bij je kunt hebben met een B-E rijbewijs, trekker-oplegger combinatie.

Maar is het dan niet zo dat je boven de 7500 kilo in het bezit moet zijn van je CCV-B? Of geldt dat alleen voor het trekkende voertuig en niet voor het geheel?