Afkeuring laten vermelden in paspoort??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Afkeuring laten vermelden in paspoort??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:23

Foto's koppelen aan het chipnummer en een vermelding in het paspoort dat er foto's zijn gemaakt op die datum lijkt me inderdaad ook wel een goed idee.
Een bemerking of negatief aankoopadvies in het paspoort zetten vind ik een minder goed idee. Zoals al een paar keer genoemd is is dat heel erg afhankelijk van het gebruiksdoel en beoordeelt niet iedere VA hetzelfde.
Stel bijvoorbeeld dat bij een paard een negatief aankoopadvies gegeven wordt als de koper het paard voor de hogere sport wil gaan gebruiken, maar het paard voor de basissport prima bruikbaar is. Dan heeft dat paard hoe dan ook een stempel.

Overigens heb ik het zelf ook weleens van dichtbij meegemaakt dat er ernstige gebreken verzwegen werden. De bijrijdster van mijn paard was op zoek naar een eigen paard, uiteindelijk een heel leuk paard gevonden, 3-jarige merrie. Geen absolute topper, maar wel een erg leuk paard. Prijs was niet zo hoog, dus er is geen rontgenologische keuring gedaan, klinisch helemaal goed zonder bemerkingen.
Na korte tijd kreeg het paard achter sprongen zo groot als voetballen, bolspat. Paard is toen alsnog op de foto gezet, conclusie was bolspat aan beide achterbenen, OC (flinke afvlakkingen overigens) in beide achterknieen, en ook de kogels waren niet bepaald jofel (voorbenen gek genoeg zo goed als het kon zijn). Paard had geen pas onregelmatig gelopen overigens.
Kort daarop kwamen ze er via via achter dat het paard voor zij het kochten al op de foto was gezet, en daarna verdacht snel verkocht was, zonder ook maar iets te melden dus. Paard zou zo uit het land gekomen zijn en nooit iets mee gedaan, wat dikke onzin bleek te zijn.
Na een hoop gezeur is het paard wel terug gegaan naar de verkoper. Later weer eens op zoek gegaan naar het paard, bleek vlak nadat het terug was gegaan weer verkocht te zijn, ook zonder rontgen en zonder iets mee te delen. Paard was verkocht naar Belgie als springpaard en presteert daar overigens bijzonder goed, mensen die haar gekocht hebben wisten van niks tot het ze verteld werd.... Klein detail is dat het een erg lastig te rijden paard is wat regelmatig in verzet komt, paard was als 3-jarige absoluut bomproof en doodsbraaf.....

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:57

Ja goed idee, zou een hoop oplichten voorkomen, alleen vinden ze daar ook vast wel iets op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:58

waterdicht was het brandmerk.......... verder is niks waterdicht

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:03

Ik had er ook een staan. Was bij de vorige eigenaar op de foto geweest en was in orde. Een jaar later er gedonder mee, weer op de foto en dus niet goed. Oude foto's op gevraagt, zowel VA als leraar op opleiding hoefsmid vinden beide de oude foto's ook niet goed. Kon d'r helaas niets meer mee, maar wel vergelijken en of het erger geworden was.
We zijn nu 3 jaar verder en pony loopt heerlijk bixie wedstrijdjes en is nog 1x kreupel geweest sinds dat ik hem op de foto gehad heb(toen hij een keer door iemand anders bekapt en beslagen was). Nieuwe eigenaar weet dat hij niet goed is en zorgt dat ze hem bij mij laat beslaan.

Van mij mag het in het paspoort genoteerd worden. Maar niet gewoon af of goed gekeurd, maar er bij wat er bevonden is en aan de hand van die gegevens kan de koper zeggen wat hij wil.

MISTRAL94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:03

Wij hebben ook een afgekeurd paard gehad, de dierenarts heeft toen in het paspoort een stempel gezet en de reden dat het paard afgekeurd was.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:57

MISTRAL94 schreef:
Wij hebben ook een afgekeurd paard gehad, de dierenarts heeft toen in het paspoort een stempel gezet en de reden dat het paard afgekeurd was.

Is dat paard afgekeurd voor de verzekering? Of niet goed gekeurd tijdens een aankoopkeuring? Want dat is wel degelijk een verschil!

Zoals katiavla beschrijft, is de 'keuring' niets bindend over het paard, maar er rolt een aankoopadvies uit. Een paard dat een weekje kreupel loopt door een hoefzweer, wordt niet meteen afgekeurd voor de verzekering, immers, de meeste hoefzweren herstellen spoedig en daarna is het paard weer rad.
Maar op het moment dat je als dierenarts een aankoopadvies moet geven over een paard dat onregelmatig loopt door een mogelijke hoefzweer, zal dat op dat moment geen positief advies zijn.
Hooguit kan een dierenarts aanraden om de hoefzweer te behandelen en dan nogmaals opnieuw te keuren.

MISTRAL94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:22

Is niet goedgekeurd voor aankoop Knipoog