buitenbakverlichting, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christinaa

Re: buitenbakverlichting, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:46

Wij hebben twee lantaarnpalen met bouwlampen van 1000 Watt.
Met de lantarenpalen hebben we heel veel geluk gehad, omdat een kennis twee had liggen waar hij niets meer deed. De prijzen op marktplaats zijn idd behoorlijk hoog.

Maar ik weet een goed altenatief, ga gewoon midden in de nacht even de straat op en graaf even twee palen uit Knipoog

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:41

Ik reageer even omdat ik ook verlichting aan wil leggen bij onze buitenbak.
We hebben al 6 meter lange palen, nu de lampen nog Haha!

@CWeber: 2 x 1000 watt is dat niet wat veel? lijkt me een behoorlijke zee van licht!
iemand bij ons in het dorp heeft 2 x 500 watt hangen en dat bevalt haar prima, zij rijdt trouwens alleen dressuurmatig 2 a 3 keer s avonds

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:47

Nee hoor, kan zelfs nog wel meer. De lantaarnpalen zijn ca. 5 meter hoog en onze bak 25 x 45 meter. Het licht spreid over de hele bak op die hoogte, dus valt 1000 Watt al elke korte zijde van de bak erg mee.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:46

Wat betreft dat rechtopzetten van de buis met lamp heb ik anders opgelost.

Op de plaats waar de masten komen het ik een stuk buis (2" dikte ) van ca 1 meter in de grond gezet als houder. De buis is schuin afgezaagd zodat deze aan de achterkant ca 10 cm hoger is dan aan de voorkant. Je kunt bij het rechtopzetten de mast daar tegenaan zetten en omhoog drukken. Plaatsen doe je met 2 personen. Het moeilijkste punt is al je halverwege bent. (kun je mijn verhaal nog volgen? Slim Blond )

Even op de tanden bijten, maar te doen.

@runningkawa, Nee de laaste heb ik nu in gebruik. Als je ze nieuw moet kopen zijn ze ca 60 euro per stuk.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:49

imker schreef:
ze worden ook verkocht (rijbaklampen) bij http://www.horselife.nl.

Die had ik via email benaderd, maar ze reageren niet. Heb ik ze ergens anders gehaald.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:54

In drente gaan er 1000 lantaarnpalen weg. Zouden die in de verkoop komen?

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 13:05

Bedankt voor alle tips! Daar kan ik zeker wat mee!!! OK dan!

Of gewoon wachten tot ze in Drenthe die lichtmasten de grond uitgraven.... Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:06

beantsje schreef:
In drente gaan er 1000 lantaarnpalen weg. Zouden die in de verkoop komen?

Ik vraag het me af.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:14

Bitwise schreef:
@MysticTinker: Als je nog gebruikte lantaarnpalen zoekt, moet je Menten in Haelen (L) bellen (http://www.menten.nl).

Ik ben u ook bezig om 4 hogedruk kwik lampen van 400 W te plaatsen. Een heb ik er al staan. Ze geven een zee van licht. Ik gebruik 1 3/4 " dikwandige verwarmingsbuis. Die komen nog uit de oude champignonkwekerij van Pa. Pling

De lamp hangt nu op ca 5 meter, maar dat is te laag. Ik ga de buizen minstens 2 meter verlengen. Alleen ze rechtop zetten is vervolgens hele kunst.

Ik vroeg me af: hoe fel is dat licht? Dus kan ik het vergelijken met een halogeenlamp?
Die heb ik nu en voldoet op zich prima, maar is op een afstand wel verblindend voor onze achterburen. Nu doen die niet moeilijk....die doen gewoon de gordijnen dicht...maar goed... Ik zou het graag anders oplossen.
Wat kost zo'n lamp?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:42

polly2 schreef:
Ik vroeg me af: hoe fel is dat licht? Dus kan ik het vergelijken met een halogeenlamp?
Die heb ik nu en voldoet op zich prima, maar is op een afstand wel verblindend voor onze achterburen. Nu doen die niet moeilijk....die doen gewoon de gordijnen dicht...maar goed... Ik zou het graag anders oplossen.
Wat kost zo'n lamp?

Volg de link van runningkawa, eerder in dit topic. Die lampen zijn zeer goed en geven bij de juiste afstelling geen verblinding. (armatuur bijna horizontaal monteren!!!!!) werkhoogte minimaal 6 meter, 8 meter is de ideale hoogte voor deze lampen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:30

ikke schreef:
polly2 schreef:
Wat kost zo'n lamp?

Volg de link van runningkawa, eerder in dit topic. Die lampen zijn zeer goed en geven bij de juiste afstelling geen verblinding. (armatuur bijna horizontaal monteren!!!!!) werkhoogte minimaal 6 meter, 8 meter is de ideale hoogte voor deze lampen.

heb de link gevolgd, maar zou graag wat info uit de prkatijk van mensen hier hebben.
En er staat daar ook niet wat zo'n lamp kost.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:16

polly2 schreef:
ikke schreef:

heb de link gevolgd, maar zou graag wat info uit de prkatijk van mensen hier hebben.
En er staat daar ook niet wat zo'n lamp kost.

Die lampen kosten 140 euro per stuk, inkl BTW en een factuur. Klinkt als redelijk legaal Duivel
Die prijs klopt ook wel ongeveer voor dit soort lampen, het is geen bijzonder scherpe prijs, maar wel simpel voor partikulieren om eraan te komen, als je geen toegang hebt tot de grote handelsbedrijven zoals Technische Unie.
Het probleem is niet de lamp, het probleem is dat de meesten geen benul hebben hoe dergelijke lampen correct te installeren; bijna horizontaal dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:18

Doe je dat niet schijn je ook een kilometer ver en 20 meter hoog Lachen (overdrijven maakt duidelijk)

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:14

hebje niet ook bouwlampen van 350 Watt? Of schijnen die niet ver genoeg?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:23

@ikke...wat bedoel je met volledig horizontaal? Dat je ze juist wel zo moet plaatsen of juist niet?
En wat bedoel je met horizontaal in de zin van: met het schijnvlak evenwijdig een de grond? Is dat wat je bedoelt?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:24

Wij hebben ook een aantal lantarenpalen liggen om verlichting rond de bak aan te leggen, maar ik verwacht dat we er te veel hebben. Ik kan wel eens overleggen of we er een stel kwijt willen. Het zijn van die lantarenpalen zoals bijvoorbeeld langs de snelweg (met een bocht erin). Ik weet niet precies hoe lang, maar ik dacht 8 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:26

polly2 schreef:
@ikke...wat bedoel je met volledig horizontaal? Dat je ze juist wel zo moet plaatsen of juist niet?
En wat bedoel je met horizontaal in de zin van: met het schijnvlak evenwijdig een de grond? Is dat wat je bedoelt?

Ik ben ikke dan wel niet, maar idd dat bedoeld hij

http://www.vandetimburgt.nl/Paarden/Images/bak.jpg
Hier kun ke dat bijv goed zien Lachen

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:27

Bit heeft eens een heel artikel over buitenbakverlichting gedaan. Misschien is dit nog terug te vinden. Conclusie hiervan was dat de " gewone" 2e hands straatlantarenpalen het beste licht gaven en relatief goedkoop zijn voor je avondritje in de bak...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:31

Bitwise schreef:
@MysticTinker: Als je nog gebruikte lantaarnpalen zoekt, moet je Menten in Haelen (L) bellen (http://www.menten.nl).

.

zijn niet echt klantvriendleijk daar, laatst ruzie gehad, had gebeld, dat ik platen kwam halen, niks verteld over pauze, kwam aan, moest ik maar ff half uur wachten, terwijl ik al geen tijd had en net van te voren gebeld had
ben naar d eburen gegaan, heten ook menten, en hielpen me wel, ( was nog geen 5 min werk, leverder hun wel een kleine 1000- op )

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:38

Ik heb 1 ex-lantaarnpaal. Die hebben we veranderd en een beugelbovenop gezet in een v-vorm en daarop komen 2 bouwlampen die beide 1 kant opschijen. Heb je ook maar 1 paal nodig Lachen scheelt ook weer gaten graven Vork We plaatsen hem ook zo dat de buren er geen last van hebben Lachen

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:44

Een vraagje aan degenen die ervaring hebben met de lampen uit de link van Runningkawa:

Onze rijbak is 18 x 44 meter. Het is gezien de afscheidingen met weide en buren niet mogelijk/wenselijk om de lampen naast elkaar op de lange zijde te plaatsen of om deze bij A en bij C te plaatsen. Geven deze lampen voldoende licht als we twee masten van 8 meter plaatsen op het begin en het eind van de diagonaal?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:36

racekater schreef:
Een vraagje aan degenen die ervaring hebben met de lampen uit de link van Runningkawa:

Onze rijbak is 18 x 44 meter. Het is gezien de afscheidingen met weide en buren niet mogelijk/wenselijk om de lampen naast elkaar op de lange zijde te plaatsen of om deze bij A en bij C te plaatsen. Geven deze lampen voldoende licht als we twee masten van 8 meter plaatsen op het begin en het eind van de diagonaal?

Bedoel je op de hoeken van de bak, of op de "rijdiagonaal"?
Op de hoek van de bak zou ik niet doen. Het kan wel, maar het vergt een zeer precieze afstelling, om een beetje goede lichtverdeling te krijgen. Het probleem is niet zo zeer de hoeveelheid licht als wel de wijze waarop je de lichtbundel moet projecteren.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:40

Bel eens met de Nuon, grote kans dat ze je lampen kunnen leveren. Ik heb indertijd ook via een personeelslid van de Nuon die ik toevallig langs de weg bezig zag met lantaarnpalen er een aantal besteld.
Ze zijn thuisbezorgd voor 40 euro per stuk. Dat is een jaar of 4 geleden denk ik.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:45

@ Ikke -> bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad in de hoeken van de bak. Wat zou jij dan adviseren? Eén lamp bij A en één lamp bij C of twee lampen op de lange zijde?