proefrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nope

Re: proefrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:21

natasja1991 schreef:
edit: voordat hij koersen ging lopen, is hij ook onder het zadel geweest voor een tijdje, daarna heeft hij 2 jaar een paar koersen gelopen, en toen heeft de nieuwe eigenaar het weer opgepakt onder het zadel.

Pfoe dan was hij wel erg jong onder het zadel Boos! ze beginnen dravers te trainen voor de sulky als ze 1 a 1,5 jr zijn. Met twee jaar lopen ze hun eerste koers. Dit betekent dus dat deze draver ong 1 - 1,5jr was toen ze hem hebben gereden. Ik vindt dit persoonlijk echt veel te vroeg en heel slecht voor de groei , botten , spieren en pezen enz van dit paard. Ik geloof dan ook niet in vroegrijp zijn en er al klaar voor zijn om gereden te worden op die leeftijd.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:25

Ik reageer misschien wat fel maar wordt zo moe van dat.........dravers....die kunnen toch niet galopperen?!

Ik ga helemaal mee met bovenstaande dat je je wel moet beseffen dat het leren galopperen niet binnen een weekje ofzo erin zit. Ik heb mijn paard nu twee maanden en laat hem veel aan de longeerlijn de overgang naar galop maken en dan uitvoerig belonen. Binnenkort gaan we hem rijden aan de longeerlijn en dan hopen dat hij in combinatie met beenhulp en stem de overgang kan maken. Dat racen heb ik er wel redelijk uit omdat ik hem dat aan de longeerlijn en onder het zadel niet toelaat. Ik merk als je eerst iets aan de longeerlijn probeerd en daarna onder het zadel dat het veel beter gaat.

Kijk eerst maar eens of het morgen een beetje klikt en of hij/zij aan je verwachtingen voldoet. Als dat zo is kan je altijd meer info inwinnen voordat je hem koopt. Ga nooit over 1 nacht ijs....draver of niet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:26

Orangiste schreef:
shan schreef:
Een draver is niet alleen opgevoed om niet te galopperen een draver is ook gefokt om niet te galopperen!
Vandaar dat het meestal niet alleen maar gaat om een knop bij hem om te zetten!
Nogmaals een waarschuwing aan de TS: Ga er niet als eerste zelf op zitten maar laat hun dat doen!
Als een (nog maar net zadelmak) paard 2 weken niets gedaan heeft kan hij nog rare dingen doen als je er op stapt.

Daarom is de galop ook niet hun beste gang. Maar het is onzin dat ze niet KUNNEN galopperen. Denk je echt dat mijn draver is een hele draf door de weide heen gaat als hij met zijn vriendjes aan het spelen is of dat het in galop gaat? Ik kan je vertellen dat ze allemaal galopperen. Tevens worden veel dravers juist wel geleerd om aan bijvoorbeeld de longeerlijn te galopperen omdat het hun achterhand sterker maakt. Tenminsten zo ging dat bij de fokker van mijn paard altijd.

Ik zeg ook nergens dat ze niet kunnen galopperen, tuurlijk ieder paard kan galopperen.
Alleen om een draver dat aan te leren onder de man in een besloten ruimte, netjes in balans op zijn eigen benen lopend, dat is gewoon een zware klus. (de uitzonderingen natuurlijk daargelaten)

Nog even aan TS: Laat je hem wel keuren? Want als hij gekoerst heeft kan hij ook nog behoorlijk versleten zijn.
Kijk het klinkt misschien allemaal een beetje negatief maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Neem alsjeblieft in ieder geval iemand mee die verstand van paarden heeft! Er worden ontzettend veel mensen teleurgesteld bij de aankoop van hun eerste paard, puur door gebrek aan kennis of het inschakelen daarvan. Je ziet een leuk paardje binnen je budget en dat moet hem dan worden, koste wat het koste. Jouw eigen eerste echte droompaard!
Kijk er zijn meer paarden dan kerken hoor en als het niets is moet je rustig verder kijken (en sparen)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:27

Jackywhite schreef:
natasja1991 schreef:
edit: voordat hij koersen ging lopen, is hij ook onder het zadel geweest voor een tijdje, daarna heeft hij 2 jaar een paar koersen gelopen, en toen heeft de nieuwe eigenaar het weer opgepakt onder het zadel.

Pfoe dan was hij wel erg jong onder het zadel Boos! ze beginnen dravers te trainen voor de sulky als ze 1 a 1,5 jr zijn. Met twee jaar lopen ze hun eerste koers. Dit betekent dus dat deze draver ong 1 - 1,5jr was toen ze hem hebben gereden. Ik vindt dit persoonlijk echt veel te vroeg en heel slecht voor de groei , botten , spieren en pezen enz van dit paard. Ik geloof dan ook niet in vroegrijp zijn en er al klaar voor zijn om gereden te worden op die leeftijd.

Denk niet dat ze hem dan al gereden hebben.....dat zie je morgen anders meteen aan zijn rug en benen Tong uitsteken
Niet elk paard wordt direct vol in de koers gezet.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:31

de prijs is idd wel een goede richtprijs.

ik heb een speciale aanbod gekregen, omdat ze heel graag wil dat hij een goed huis krijgt met iemand met veel geduld en veel liefde, en omdat ze denkt dat hij bij mij een heel goed plekje zal gaan krijgen, en dat ik haar regelmatig een mail stuur hoe het met hem gaat. Dat wou ze graag Knipoog dus ik heb een speciaal prijsje gekregen

edit: sorry, sorry, ik bedoel nadat hij gekoerst heeft kwam hij onder het zadel voor een tijdje, toen is hij doorverkocht aan de huidige eigenaren, en die hebben het rijden opgepakt.

ik weet dat het soms misschien wel 3 jaar kan duren voordat de galop onder het zadel goed gaat, maar dat heb ik ervoor over

ja, natuurlijk laat ik hem keuren.
hij heeft in 3 jaar tijd ofzo 13 koersen gelopen

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:34

Orangiste schreef:
Ik reageer misschien wat fel maar wordt zo moe van dat.........dravers....die kunnen toch niet galopperen?!

Ik ga helemaal mee met bovenstaande dat je je wel moet beseffen dat het leren galopperen niet binnen een weekje ofzo erin zit. Ik heb mijn paard nu twee maanden en laat hem veel aan de longeerlijn de overgang naar galop maken en dan uitvoerig belonen. Binnenkort gaan we hem rijden aan de longeerlijn en dan hopen dat hij in combinatie met beenhulp en stem de overgang kan maken. Dat racen heb ik er wel redelijk uit omdat ik hem dat aan de longeerlijn en onder het zadel niet toelaat. Ik merk als je eerst iets aan de longeerlijn probeerd en daarna onder het zadel dat het veel beter gaat.

Kijk eerst maar eens of het morgen een beetje klikt en of hij/zij aan je verwachtingen voldoet. Als dat zo is kan je altijd meer info inwinnen voordat je hem koopt. Ga nooit over 1 nacht ijs....draver of niet.

even beetje een dom blondje vraag: hoe kan je het beste belonen aan de longeerlijn, op een vrolijke manier bijv. goedzo, brave jongen, goed gedaan hoor Clown
zoiets

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:38

Ik prijs hem meestal helemaal de hemel in met mijn stem....heel erg goed jongen.....braaaaaaaaf. Gewoon vriendelijk en vrolijk. Die van mij reageert daar heel goed op. Hij sowieso heel goed op stem te longeren (ook los) Als je een paard gaat trainen (draver of niet) is dat echt super fijn en werkt heel goed mee.

Je hebt trouwens pm ergens anders over Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Salsa op 09-11-07 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:40

natasja1991 schreef:
de prijs is idd wel een goede richtprijs.

ik heb een speciale aanbod gekregen, omdat ze heel graag wil dat hij een goed huis krijgt met iemand met veel geduld en veel liefde, en omdat ze denkt dat hij bij mij een heel goed plekje zal gaan krijgen, en dat ik haar regelmatig een mail stuur hoe het met hem gaat. Dat wou ze graag Knipoog dus ik heb een speciaal prijsje gekregen

edit: sorry, sorry, ik bedoel nadat hij gekoerst heeft kwam hij onder het zadel voor een tijdje, toen is hij doorverkocht aan de huidige eigenaren, en die hebben het rijden opgepakt.

ik weet dat het soms misschien wel 3 jaar kan duren voordat de galop onder het zadel goed gaat, maar dat heb ik ervoor over

ja, natuurlijk laat ik hem keuren.
hij heeft in 3 jaar tijd ofzo 13 koersen gelopen

Sorry hoor, maar het riekt naar bedrog, mooie verhalen over speciale prijsje e.d.!
Maar goed verder ga ik er niets meer over zeggen en ik hoop van harte voor jouw dat het goed afloopt.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:42

had nog 1 vraagje
wanneer moet ik laten keuren, aangezien hij net een beetje verkouden is geweest en een tijdje stil heeft gestaan.

mijn vader zegt, je kan nog niet laten keuren, want de dierenarts gaat toch zeggen dat hij eerst in topvorm moet zijn en dat duurt nog wel 5-6 weken Clown
maarja, hij heeft er eigenlijks geen verstand van dus weet niet of ik dat moet geloven

zou ja, bedoel ook niet dat ze hem voor de helft wegdoet, maar wel €100 omlaag gegaan
er stond ook in de advertentie: goed huis belangrijker dan geld. en ik krijg zijn deken erbij

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:46

Een ziek paard hoef je idd niet te laten keuren, je moet wachten totdat hij weer gezond is. Betaal hem niet voordat hij gekeurd is en laat hem daar staan!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:52

Laat je niet inpakken door mooie verhaaltjes. 100 euro omlaag bij een vraagprijs is helemaal niet zoveel. Kijk zelf goed wat je met het paard wil en niet deze nemen omdat de eigenaresse hem zo graag aan jou kwijt wil. Een eerste paard is een hele stap, en dan is het niet leuk als je naar een paar weken al in de knoei ligt met je nieuwe liefde omdat je te overhaast bent geweest.
Wacht dus tot hij weer beter is om hem echt uit te testen. Zorg dat je alles te zien krijgt, vooral ook het uit de wei, poetsen etc.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:58

hij staat nu op stal

ik mag zelf poetsen en opzadelen, ik had haar al een bod gedaan (die al €100 lager was dan vraagprijs), en zij heeft er nog eens €100 afgedaan dus €200 van de vp af + deken erbij

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:10

dat is nog steeds redelijk binnen hun vraagprijs, dus als de eigenaresse zegt dat ze dat speciaal voor jou doet, doet ze het waarschijnlijk ook speciaal voor alle andere geintresseerden.

dat je alles zelf mag doen is goed. maar laat bij het proefrijden niet meteen merken als je hem helemaal fantastisch vind (wel tegenover je ouders, maar niet tegenover de huidige eigenaresse) zorg dat je realistisch blijft! Nog een keer gaan kijken is helemaal geen slecht idee, zeker als hij nu wat ziekjes is.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:13

ik heb tegen haar gezegt dat ik hem een superleuk beest vindt

maar hou kan je tijdens het rijden een big smile op je gezicht verbergen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:26

Stel je er iets anders op in, doe alsof je dit paard moet testen voor een goede vriendin die een pony zoekt. Misschien dat je er dan objectiever naar kan kijken. Ik begrijp dat het fantastisch is om een eigen paard te krijgen, maar het is nog leuker als het ook echt de goede is.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:31

Haha moeilijk maar wees idd niet te enthousiast. Bedenk gewoon eens van te voren wat kritische vragen die je kan stellen en kijk hoe ze daar op reageren. Tja de prijs zegt weinig vind ik ligt namelijk ook wel aan de vraagprijs of dit veel of weinig is. Wel een tip om echt twee keer te gaan kijken en rijden. Ookal vind je hem de eerste keer geweldig. Ook moet je altijd 20 min ofzo te vroeg aankomen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:33

Citaat:
maar een gewaarschuwd mens telt voor 2

een 2x gewaarschuwd mens zou helemaal moeten opletten!

ik begrijp dat je verliefd bent op dit paardje en zn spreekwoordelijke lieve reebruine ogen maar luister aub naar de ervaren paardenmensen als het gaat om het riekt naar bedrog/onraad.
Het is je eerste paard en verkopers ruiken dat en of iemand geinteresseerd is en spelen dan een spelletje met je zodat het in jouw ogen niet ideaaler kan dan dit. Dit is hét paard voor jou, zeggen ze dan......

Ik hoop voor je dat hier de waarheid wordt gesproken en dat goed huis belangrijker is dan prijs, maar dan zouden ze hem bij wijze van spreken voor slachtprijs nog aan je kunnen verkopen en niet maar 100,- vd prijs af.
Ze gaan er gewoon van uit dat je een hele dikke roze bril op hebt en niet objectief meer kijkt maar verliefd bent... en daar stinken de meeste onervaren paardenkopers met open ogen in. Kijk maar eens naar de vele topics die gaan over miskopen en dergelijke.
Neem iemand mee zonder roze bril en met gedegen verstand van paarden die zich niet in de luren laat leggen door een snieky verkoper....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 01:55

Laat hem keuren bij een arts naar jouw keuze, niet naar hun keuze.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:19

En hoe is de proefrit gegaan?
Beetje wat je ervan verwacht had?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:13

jawel, alleen hij was helaas iets te druk

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:19

Ga je nog een keer kijken of laat je het hierbij? Hoe ging het rijden verder? En zag hij er een beetje gezond uit of was hij idd heel erg verkouden?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:22

hij zag er wel heel goed uit, maarja jammer gewoon

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:23

Dat is jammer Natasja. Dus deze wordt het niet?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:24

nee, helaas niet
maar ik heb nog 1 supergeweldige gezien, maarja mijn ouders hebben geen rijbewijs, dus ik zou niet weten hoe ik er moest komen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:27

Dat is idd wel lastig....gewoon rustig verder zoeken dan maar. Zit vast een leuk paard voor je tussen