Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
runningkawa schreef:dan is de wiki ook fout cayenne
Citaat:Met kribbenbijten zet het paard overal zijn tanden in. Meestal neemt het paard de staldeur onder handen. Van deze gewoonte kan het dier zijn tanden beschadigen en slecht gaan eten.
Kribbenbijten kan overgaan in luchtzuigen, maar dit is lang niet altijd het geval. Het paard zuigt dan tijdens het bijten grote hoeveelheden lucht naar binnen. Niet in de longen, maar in de maag via de slokdarm. Het gevolg is dikwijls koliek, spijsverteringsstoornissen en achteruitgang van de totale gezondheidstoestand. Om hier een einde aan te maken, moet je allereerst alles uit de stal weghalen waar je paard zijn tanden in kan zetten. Het paard kan worden ondergebracht in een loopstal (zonder voerbak). Langdurige weidegang is belangrijk. Wat kan helpen is het meer dan drie keer per dag voeren van je paard (dus meer kleine hoeveelheden). Ook kun je de staldeur insprayen met een anti bijtspray en metalen strippen op de staldeur bevestigen. Verder kun je het dier ook een muilkorf omdoen. Voor luchtzuigen zijn er speciale halsbanden te krijgen.
debiel schreef:Iedereen die een beetje verstand van paarden heeft weet dat met kribbebijten luchtzuigen wordt bedoeld, als je paard alleen maar aan het hout bijt zet je dat niet in een advertentie.
ik denk niet dat je hem hoeft terug te nemen, maar laat je informeren doror iemand die daar wat meer over weet.
Chubby schreef:Mijn paard is een kribbebijter en zéker geen luchtzuiger..
Ze schraapt tijdens en na het eten van krachtvoer haar gebit overal langs, knaagt wat op de randen in haar omgeving.. Maar ze zuigt zeker geen lucht aan, dat zou een stap verder zijn..
littleroosie schreef:Cardy wat versta jij dan onder een kribbebijter?
De dierenarts heeft er bij de keuring niks over gezegd en de verkoper heeft er voor de rest ook niet meer naar gevraagt. Ja de 1e keer toen ze is wezen kijken. Wij hebben dus toen verteld dat ze het tijdens het voeren doet, en dat is dus ook zo.
Cayenne schreef:Kribbenbijten is het dwangmatig vastpakken van dingen als hout, voerbak, waterbak.
Pas wanneer het paard lucht gaat zuigen, dan is het een luchtzuiger.
Je hebt dus inderdaad helaas verkeerde info gegeven.
Cayenne schreef:Dan is de Wiki inderdaad fout.Citaat:Met kribbenbijten zet het paard overal zijn tanden in. Meestal neemt het paard de staldeur onder handen. Van deze gewoonte kan het dier zijn tanden beschadigen en slecht gaan eten.
Kribbenbijten kan overgaan in luchtzuigen, maar dit is lang niet altijd het geval. Het paard zuigt dan tijdens het bijten grote hoeveelheden lucht naar binnen. Niet in de longen, maar in de maag via de slokdarm. Het gevolg is dikwijls koliek, spijsverteringsstoornissen en achteruitgang van de totale gezondheidstoestand. Om hier een einde aan te maken, moet je allereerst alles uit de stal weghalen waar je paard zijn tanden in kan zetten. Het paard kan worden ondergebracht in een loopstal (zonder voerbak). Langdurige weidegang is belangrijk. Wat kan helpen is het meer dan drie keer per dag voeren van je paard (dus meer kleine hoeveelheden). Ook kun je de staldeur insprayen met een anti bijtspray en metalen strippen op de staldeur bevestigen. Verder kun je het dier ook een muilkorf omdoen. Voor luchtzuigen zijn er speciale halsbanden te krijgen.
Uit het boek EHBO Paard.
meggiemeg schreef:Is een band geen optie voor het paard?
littleroosie schreef:Door de band stopt het zuigen niet maar je voorkomt dat het paard de lucht kan inslikken.
De merrie is net die dag gekeurd en verhuisd, en staat op een nieuwe stal. Doordat ze mok heeft moet ze een paar dagen binnenblijven anders wordt dit alleen maar erger.
Ik blijf erbij dat wij haar voldoende hebben ingelicht, maar idd, ik heb ook niet zoveel zin in al t gezeik om t paard. Paard verdient dit ook niet want t is een super merrie. Vanavond zou ik er meer over horen.
Nadya schreef:meggiemeg schreef:Is een band geen optie voor het paard?
Jammer dat sommige mensen vooral aan symptoombestrijding denken bij zo'n paard met dit gedrag. Misschien moet het beestje eens wat minder op stal en wat meer buiten rond lopen? Een band is ook de oplossing niet, althans, ik geloof daar niet zo in.
dan heeft het niets met verveling te maken Citaat:Toch valt dat nog steeds onder kribbebijten, die stap verder.