Paard verkocht, binnen 3 dagen terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Paard verkocht, binnen 3 dagen terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:00

3 dagen bedenk termijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:01

runningkawa schreef:
dan is de wiki ook fout cayenne Lachen

Daar komen wel vaker fouten in voor Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:02

Dan is de Wiki inderdaad fout.

Citaat:
Met kribbenbijten zet het paard overal zijn tanden in. Meestal neemt het paard de staldeur onder handen. Van deze gewoonte kan het dier zijn tanden beschadigen en slecht gaan eten.
Kribbenbijten kan overgaan in luchtzuigen, maar dit is lang niet altijd het geval. Het paard zuigt dan tijdens het bijten grote hoeveelheden lucht naar binnen. Niet in de longen, maar in de maag via de slokdarm. Het gevolg is dikwijls koliek, spijsverteringsstoornissen en achteruitgang van de totale gezondheidstoestand. Om hier een einde aan te maken, moet je allereerst alles uit de stal weghalen waar je paard zijn tanden in kan zetten. Het paard kan worden ondergebracht in een loopstal (zonder voerbak). Langdurige weidegang is belangrijk. Wat kan helpen is het meer dan drie keer per dag voeren van je paard (dus meer kleine hoeveelheden). Ook kun je de staldeur insprayen met een anti bijtspray en metalen strippen op de staldeur bevestigen. Verder kun je het dier ook een muilkorf omdoen. Voor luchtzuigen zijn er speciale halsbanden te krijgen.

Uit het boek EHBO Paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:04

Ach, ik heb het al eens meegemaakt dat mensen net een luchtzuiger hadden aangeschaft en die dachten dat het paard constant boertjes liet Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:05

Geen idee wie dat wiki onderdeel heeft geschreven, maar vast iemand uit mijn omgeving, want daar is kribbebijten en luchtzuigen eender. Wellicht omdat meestal dan van het een het ander komt?
Maar goed geleerd dat het niet overal in het land hetzelfde betekend Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:05

Voor zover ik weet is kribbenbijten het luchtzuigen door middel van "iets" vast te pakken met de tanden en is luchtzuigen het aanzuigen van lucht zonder dat er "iets" vast gepakt hoeft te worden.
Het resultaat is natuurlijk bij beiden hetzelfde, het paard zuigt lucht.
Ik heb zelf een kribbenbijter op stal staan, die moet echt eerst iets beet pakken voordat ze lucht kan aanzuigen, maar op mijn vorige stal stond een paard wat dus gewoon de hals strekte en lucht aanzoog en dat noemde men een luchtzuiger. Dat is voor zover ik het weet het verschil tussen beiden. Knipoog

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:06

Iedereen die een beetje verstand van paarden heeft weet dat met kribbebijten luchtzuigen wordt bedoeld, als je paard alleen maar aan het hout bijt zet je dat niet in een advertentie.
ik denk niet dat je hem hoeft terug te nemen, maar laat je informeren doror iemand die daar wat meer over weet.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:08

Een kribbebijter pakt dingen vast en gaat dan luchtzuigen.
Een luchtzuiger zuigt lucht zonder iets vast te pakken. Zo heb ik t op de ORUN geleerd en heb t ook al opgezocht op internet en zo staat het op vele sites ook vermeld.

Het is zo dat we het paard 3 weken voor haar vast hebben gehouden, hebben doorgereden en voor het zelfde geld aan haar verkocht hebben. In de tussen tijd ben ik door de verkoop onder voorbehoud 2 kopers misgelopen.

Dus hierdoor enige moeite om het paard zo weer terug te nemen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:12

maar heeft de da bij keuring er niks over gezegd.
en heeft de koper er naar gevraagd (wat het probleem was enzo)?

Edit: en hoe het kibbebijten zich uitte??
Laatst bijgewerkt door Kapi_Dust op 08-11-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:13

Ik vind dat je deze mensen al heel erg tegemoet bent gekomen, ik zou hem niet zomaar terug nemen. maar dat is mijn mening.
Er bestaat wel een kans dat als je hem niet terug neemt en deze mensen maken er een zaak van en die ook winnen, dan moet je hem als nog terug nemen en weet je niet of ze ondertussen het paard hebben verpruts.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:14

debiel schreef:
Iedereen die een beetje verstand van paarden heeft weet dat met kribbebijten luchtzuigen wordt bedoeld, als je paard alleen maar aan het hout bijt zet je dat niet in een advertentie.
ik denk niet dat je hem hoeft terug te nemen, maar laat je informeren doror iemand die daar wat meer over weet.

Nou in mijn universiteits cursus staat het als verschillend, blijkbaar hebben ze daar geen verstand dan Clown

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:16

Als ik een paard zou kopen waarbij stond dat ie een kribbebijter is, dan zou ik toch eerst vragen wat ie precies doet en hoe erg hij het doet (om zo misverstanden te voorkomen).
Maar in mijn ogen is en blijft kribbebijten en luchtzuigen verschillend, en als ik een kribbebijter zou kopen en die is aan het luchtzuigen.. Dan zou ik er niet bepaald blij mee zijn, en dan misschien wel hetzelfde hebben gereageerd als de koper van dit paard

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:17

Mijn paard is een kribbebijter en zéker geen luchtzuiger..

Ze schraapt tijdens en na het eten van krachtvoer haar gebit overal langs, knaagt wat op de randen in haar omgeving.. Maar ze zuigt zeker geen lucht aan, dat zou een stap verder zijn..

Naar mijn mening kun je beter de eer aan jezelf houden en het paard terugnemen. Met zoveel animo vindt je vast zo een nieuwe koper en doorrijden voor de ene klant is natuurlijk ook doorrijden voor een volgende, maar deze keer kun je het wél in rekening brengen door de prijs wat omhoog te schroeven Knipoog
Laatst bijgewerkt door Chubby op 08-11-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:18

Cardy wat versta jij dan onder een kribbebijter?

De dierenarts heeft er bij de keuring niks over gezegd en de verkoper heeft er voor de rest ook niet meer naar gevraagt. Ja de 1e keer toen ze is wezen kijken. Wij hebben dus toen verteld dat ze het tijdens het voeren doet, en dat is dus ook zo.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:19

Chubby schreef:
Mijn paard is een kribbebijter en zéker geen luchtzuiger..

Ze schraapt tijdens en na het eten van krachtvoer haar gebit overal langs, knaagt wat op de randen in haar omgeving.. Maar ze zuigt zeker geen lucht aan, dat zou een stap verder zijn..

Toch valt dat nog steeds onder kribbebijten, die stap verder.

Ik heb zelf mijn eigen merrie ook als kribbebijter gekocht en die zuigt lucht op de voerbak, of ze nou wel of geen eten heeft.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:20

maar nooit verteld dat ze ook luchtzuigt? dan zou ik de eer aan mezelf houden, als ik jou was.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:22

littleroosie schreef:
Cardy wat versta jij dan onder een kribbebijter?

De dierenarts heeft er bij de keuring niks over gezegd en de verkoper heeft er voor de rest ook niet meer naar gevraagt. Ja de 1e keer toen ze is wezen kijken. Wij hebben dus toen verteld dat ze het tijdens het voeren doet, en dat is dus ook zo.

Ik ben het eens met de volgende qoutes:

Cayenne schreef:
Kribbenbijten is het dwangmatig vastpakken van dingen als hout, voerbak, waterbak.
Pas wanneer het paard lucht gaat zuigen, dan is het een luchtzuiger.

Je hebt dus inderdaad helaas verkeerde info gegeven.

Cayenne schreef:
Dan is de Wiki inderdaad fout.

Citaat:
Met kribbenbijten zet het paard overal zijn tanden in. Meestal neemt het paard de staldeur onder handen. Van deze gewoonte kan het dier zijn tanden beschadigen en slecht gaan eten.
Kribbenbijten kan overgaan in luchtzuigen, maar dit is lang niet altijd het geval. Het paard zuigt dan tijdens het bijten grote hoeveelheden lucht naar binnen. Niet in de longen, maar in de maag via de slokdarm. Het gevolg is dikwijls koliek, spijsverteringsstoornissen en achteruitgang van de totale gezondheidstoestand. Om hier een einde aan te maken, moet je allereerst alles uit de stal weghalen waar je paard zijn tanden in kan zetten. Het paard kan worden ondergebracht in een loopstal (zonder voerbak). Langdurige weidegang is belangrijk. Wat kan helpen is het meer dan drie keer per dag voeren van je paard (dus meer kleine hoeveelheden). Ook kun je de staldeur insprayen met een anti bijtspray en metalen strippen op de staldeur bevestigen. Verder kun je het dier ook een muilkorf omdoen. Voor luchtzuigen zijn er speciale halsbanden te krijgen.

Uit het boek EHBO Paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:23

meggiemeg schreef:
Is een band geen optie voor het paard?

Jammer dat sommige mensen vooral aan symptoombestrijding denken bij zo'n paard met dit gedrag. Misschien moet het beestje eens wat minder op stal en wat meer buiten rond lopen? Een band is ook de oplossing niet, althans, ik geloof daar niet zo in.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:25

Die van mij zuigt gewoon door de band heen is dus idd. geen optie. Alleen staat ze wel heel veel buiten en zelfs in de wei staat ze op een paal te zuigen, dus is niet altijd zo dat als ze veel buiten komen het opgelost is Knipoog

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:26

Door de band stopt het zuigen niet maar je voorkomt dat het paard de lucht kan inslikken.

De merrie is net die dag gekeurd en verhuisd, en staat op een nieuwe stal. Doordat ze mok heeft moet ze een paar dagen binnenblijven anders wordt dit alleen maar erger.

Ik blijf erbij dat wij haar voldoende hebben ingelicht, maar idd, ik heb ook niet zoveel zin in al t gezeik om t paard. Paard verdient dit ook niet want t is een super merrie. Vanavond zou ik er meer over horen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:28

Kribbebijten (gaat meestal gepaard met luchtzuigen)

Bij het kribbebijten zet het paard zijn tanden op de voerbak, de boxdeur of de bovenkant van een muurtje en slikt in veel gevallen lucht naar binnen. Er zijn halsbanden die het luchtzuigen onmogelijk maken, als ze in een vroeg stadium worden toegepast. In deze banden is een ruimte uitgespaard voor de luchtpijn en de slokdarm. Ze kunnen zo strak in de nek worden aangelegd dat het paard zijn hoofd niet meer in de gewenste houding kan brengen. Luchtzuigen is slecht voor de spijsvertering en kan windkoliek veroorzaken. Kribbebijten kunt u proberen te verhelpen door een metalen strip op de deur aan te brengen. Ook hout dat dik is ingesmeerd met carbolineum maakt bijten onaantrekkelijk. Het is echter het beste om het paard zo veel mogelijk bezig te houden en het regelmatig buiten te laten lopen.

bron: http://paardeloverke.hoefman.be/stalont ... hpaard.htm

Maar even ontopic... ik zou het paard gewoon terug nemen. De mensen willen hem/haar niet dus ook niet ten goede van het paard. kan je beter een geschikte nieuwe eigenaar zoeken....

Suc6 met je beslissing
Laatst bijgewerkt door DesireeK op 08-11-07 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:28

littleroosie schreef:
Door de band stopt het zuigen niet maar je voorkomt dat het paard de lucht kan inslikken.

De merrie is net die dag gekeurd en verhuisd, en staat op een nieuwe stal. Doordat ze mok heeft moet ze een paar dagen binnenblijven anders wordt dit alleen maar erger.

Ik blijf erbij dat wij haar voldoende hebben ingelicht, maar idd, ik heb ook niet zoveel zin in al t gezeik om t paard. Paard verdient dit ook niet want t is een super merrie. Vanavond zou ik er meer over horen.

Nou veel succes voor je Lachen
Trouwens als je gewoon duidelijk tegen hun hebt gezegd (toen ernaar gevraagd werd) wat je paard deed (dus ook dat ie echt luchtzuigt) dan zou jij in je recht staan.

Maar aan de andere kant: Als jij het paard niet terug neemt, wat gaat er dan met em gebeuren..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:29

Nadya schreef:
meggiemeg schreef:
Is een band geen optie voor het paard?

Jammer dat sommige mensen vooral aan symptoombestrijding denken bij zo'n paard met dit gedrag. Misschien moet het beestje eens wat minder op stal en wat meer buiten rond lopen? Een band is ook de oplossing niet, althans, ik geloof daar niet zo in.

Kan ook gewoon erfelijk zijn he of is dat nog altijd een theorie? Lachen dan heeft het niets met verveling te maken
Laatst bijgewerkt door lesilla op 08-11-07 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Soms kun je de oorzaak van kribbebijten/ luchtzuigen wegnemen en dan blijkt dat het al een nauwelijks af te leren gewoonte is geworden..

Citaat:
Toch valt dat nog steeds onder kribbebijten, die stap verder.

Als we het eens letterlijk nemen, dan spreken de benamingen toch voor zich?

Bij wandelen en bij hardlopen gebruik je bijna dezelfde techniek, maar hardlopen blijft méér dan wandelen..

amen

zoals cayenne het beschrijft zo is het ....en beetje kenner weet dat......

een luchtzuiger is over het algemeen ook een kribbebijter, maar een kribbebijter hoeft geen luchtzuiger te zijn....

ik vind dat verkoper dus in gebreke is gebleven bij het informatie verstrekken over dit paard.....

dat ze zelf niet meer kennis heeft doet niet ter zake lijkt mij....

en als de koper paard wil terug brengen staat hij in zn recht.