Veulen vervoeren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veulen vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:36

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:43

Morgen ga ik mijn veulen afleveren. Ze is verkocht naar Amerika en ik heb er best een beetje moeite mee dat ze weggaat Verdrietig Knipoog
Ik neem de merrie mee, doe het hele spul daar in de stal en loop er met de merrie weer uit, op de trailer en wegwezen.

Vorige week zijn onze andere merrieveulens opgehaald. Wij spenen ze dus ook niet eerst af. Dat geeft volgens mij ook geen garantie op veilig reizen.
Ik zou de voorstang er niet uithalen het veulen met 2 touwen vastzetten (aan de zijkanten) en ook de achterstang er gewoon in doen.
Rustig rijden en dan komt het wel goed. Je zou een resigenootje mee kunnen nemen. Dan zou ik wel het tussenschot er in laten.

En last but not least...neem een mes mee!
Succes

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:39

Alles eruit halen en NIET,absoluut niet vastzetten. Zeil goed dicht,want als hij het in zn hoofd haalt,via de achterkant te vertrekken zijn de gevolgen niet te overzien.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:32

Bij afspenen altijd het veulen los vervoeren, alles uit de trailer en het zeil dicht. Zelfs als ze voor het afspenen al braaf vast konden staan in de trailer met mams ernaast, afspenen + direct vervoeren = onverwacht helemaal alleen zijn, dat brengt bij ieder veulen een andere reactie, maar als ie in paniek raakt en hij staat vast, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Nielsd, misschien kun je eens wat duidelijker zijn mbt de foto Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:42

Ik ga binnenkort met veulen (dan 3 maanden) en mams naar een clinic (45 min rijden). Met paardenwagentje hetzelfde ingericht als 2 paard trailer. Ik dacht mét schot, mams vast en veulen los ieder aan 1 kant. Verder aanvoor stang een rubberen lap hangen zodat hij er niet onderdoor gaat. Goed?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:52

Bianca6 schreef:
Ik ga binnenkort met veulen (dan 3 maanden) en mams naar een clinic (45 min rijden). Met paardenwagentje hetzelfde ingericht als 2 paard trailer. Ik dacht mét schot, mams vast en veulen los ieder aan 1 kant. Verder aanvoor stang een rubberen lap hangen zodat hij er niet onderdoor gaat. Goed?

Met moeders ernaast kan dat prima. Als de stang hoog genoeg is mag een veulen er van mij zelfs onderdoor om zo bij moeders te kunnen komen, maar de meeste doen dat al niet meer na de eerste (of 2e) maand.
Laatst hebben we in een 2-paards vrachtwagen de voorstang dichtgebouwd met hooibalen zodat het veulen er niet onderdoor kon (veulen was toen 3 maanden, bijna 4 maanden ofzo) en veulen met moeder aan 1 kant, het veulen dan tegen de buitenzijde. Zo kon onze jongste dekhengst ook meereizen, anders moesten we 2 keer rijden Knipoog Dus ze zijn evt. nog samen op 1 plek te zetten als het beter uitkomt.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 00:39

Bedankt voor de info , na wat denken en praten met mensen van mijn club, hem ik besloten alles uit de trailer te verwijderen en gewoon los met een dikke laag stro te vervoeren.

Ik laat jullie morgenavond weten hoe het verlopen is !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 07:47

cha_mira schreef:
Bedankt voor de info , na wat denken en praten met mensen van mijn club, hem ik besloten alles uit de trailer te verwijderen en gewoon los met een dikke laag stro te vervoeren.

Succes!
Stro is overigens erg glad, dus ik zou er dan niet te veel in doen. Vlas dat al wat wat gebruikt is en dus niet meer glad is zou een betere optie zijn. Ik vervoer ze normaal zonder bodembedekking maar met een flinke pluk hooi voorin.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 08:08

Ik heb laatst ook een veulen gehaald rit duurde ook 1,5 uur.
veulen erin gezet halster af klep dicht zeil dicht boven de klep en rijden maar nadat ik eruit was natuurlijk.
Ging hartstikke goed. Dus met andere woorden gewoon los en alles uit de trailer en geen stang achter het veulen.
Veel succes

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 08:19

ShamalArabs schreef:
cha_mira schreef:

Succes!
Stro is overigens erg glad, dus ik zou er dan niet te veel in doen. Vlas dat al wat wat gebruikt is en dus niet meer glad is zou een betere optie zijn. Ik vervoer ze normaal zonder bodembedekking maar met een flinke pluk hooi voorin.

Wij doen er juist wel een dikke laag stro in, niet glad hoor..
Bij ons is de ries van 1.5 uur gisteren goed verlopen.
Nog even voor de goede orde, Stang voor en achter, geen tussenschot en een dikke laag stro. Moeders vast, veulen er los bij in.
Zo vervoeren wij al jaren (20 ongeveer) de veulens.

Ik moest wel even slikken toen ik haar achterliet. Nog even met mams in de box, wij een kopje koffie daarna de merrie uit de box, veulen tegenhouden, deur dicht en reizen...
Ze gaat woensdag o phet vliegtuid naar Amerika..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:43

@Cha_mira: ben benieuwd, hoe de reis verlopen is.
@Ibalia: jouw veulen is iig goed aangekomen.wij doen het idd ook op jullie manier - als de merrie er bij is...

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:02

De reis is heel vlot verlopen !!!

Ik had alles uit de trailer gedaan alle stangen etc. en een dikke laag stro gelegd.
Bij het inladen wou hij er eerst niet echt op maar na wat stro op de laadklep te doen ging hij vlot erop. klep toe gedaan,bache meteen toe, halstertje af, en even gewacht voor een 5' voor we vertrokken.
Toen we vertrokken gaf dit de nodige bokjes , en gestamp, maar na een 20' rijden was dit gedaan , heb 2x gestopt, en hij heeft zich zelf neergelegd.
Alleen toen we aankwamen bij ons aan de stal hinikte charlie zo een maal en dan begon hij even wat gek te doen proberen door de bache te springen. dus ben ik er bij gekropenhalster om en hem zo gezet dat hij met zen achterste richting de laadklep stond, de laadklep was open , en ik moet zeggen hij was erg braaf mij rustig gevolgd af de laadklep. even een kleine 2' gestapt en dan in de stal gezet, want hij was erg bezweet.
zijn eten gegeven want dat hadden ze niet gegeven en hij begon meteen te eten, en zijn grote broer charlie let heel goed op hem.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:04

Fijn dat het allemaal goed gegaan is.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:26

Ik ga zaterdag mijn nieuwe haflingerveulen ophalen
maar hij moet minstens 4 uur in de trailer staan
hij is nu 7 maand oud en hoe kan ik hem het beste vervoeren

ps . hij kan nog niet vast staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:29

Alles uit de trailer halen en dan het zeiltje dicht.
Gewoon los in de trailer zonder halster en dan rijden maar.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:31

En dan gewoon goed wat hooi de in doen ?
en heel veel stro of zaagsel ?
en de stang bij de klep en bij de deur ook weg halen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:32

Alles weghalen en geen hooi of stro erin. Anders kunnen ze alleen maar uitglijden.
Alle stangen weghalen anders kunnen ze overspringen.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:40

Okee Bloos
en bijvoorbeeld een hooinet erin hangen dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:41

Ook niet, daar kunnen ze met hun voetjes in komen en dan ben je ook niet blij.
Sneu voor het veulen dat ie 4 uur zich moet vervelen maar daarna is ie weer vrij Lachen

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:42

Marjoleiin schreef:
Okee Bloos
en bijvoorbeeld een hooinet erin hangen dan ?

Nee geen hooinet erin!
Alles uit je trailer laag stro erin achterzeiltje dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:43

Maar ook over die stro kunnen ze uitglijden, dat is ook niet ideaal.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:44

De ene zegt stro erin de andere zegt van niet ?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:45

nielsd schreef:
Maar ook over die stro kunnen ze uitglijden, dat is ook niet ideaal.

Met een goede laag gaan ze echt niet glijden

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:49

Maar ik denk dat ik wel een goede laag stro erin doe met iets hooi want hij moet 4 uur lang in de trailer staan

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:02

veulen met de moeder laten brengen indien dat niet mogelijk is een trailer lenen/huren met een veulenklep. Veulen los in de trailer.

Echter indien er geen veulenklep (dus geen zeiltje) of rek is dan het veulen vastzetten.
Ht risico is te groot dat het veulen er aan de achterkant overeen komt.