wat in contract voor verzorgster zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EdelweissBel

Re: wat in contract voor verzorgster zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:23

hoe oud is de verzorgster eigenlijk? Een kind van 10 laat je namelijk iets dergelijks niet tekenen lijkt mij Haha!. Dan misschien gewoon een keer afspraken maken waar een van de ouders bij zijn, dan weten die ook hoe en wat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:26

Ik vind een contract een raar iets,ik ken iemand die ook een verzorgpony had en een keer 1 ding was vergeten.Ze kon meteen haar spullen pakken,je kan een verzorgster toch ook op proef nemen?

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:26

Ik vind het contract van Mando er best goed uitzien, ik zou alleen niet de bedragen vermelden maar het percentage, bijvoorbeeld 50% van de stallings kosten, dan kan er wel een aanvangsbedrag bij maar als er verhogingen zijn moet je dat ook door kunnen rekenen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:40

Ik ga me even met de discussie bemoeien...
Er is iemand die riep dat dit soort contracten niet rechtsgeldig zijn... Indien een contract in tweevoud is opgesteld, door alle betrokken partijen is ondertekent, en het contract niet in strijd is met de wet, is ieder contract rechtsgeldig! Houdt er wel rekening mee dat als de verzorgster minderjarig is dat het contract ook ondertekent dient te worden door een ouder of voogd.

Daarnaast zaken als veeg het erf, controleer op wondjes etc. zou ik niet in het contract opnemen. De tip van het zorgdragen als een goed huisvader vind ik zeer goed. Als je vriendin dit verder alles wilt opschrijven als geheugensteuntje hang dan gewoon een briefje op met alle zaken die normaal gesproken dagelijks gedaan worden. Het moet allemaal een beetje leuk blijven, als je in het contract al een hele hoop verplichtingen zet, zonder te vertellen wat de rechten van de verzorgster zijn (rijden, wedstrijden etc.?) komt het allemaal nogal gedwongen en niet leuk over.

Zaken als eventuele betaling, schadevergoedingen en aansprakelijkheid lijken mij veel belangrijker.

Wat ik verder nog even wil zeggen over aansprakelijkheid, de eigenaar van het paard is ten alle tijden aansprakelijk voor schade toegebracht aan derden... dus als de verzorgster met het paard buiten gaat rijden, en het paard schopt een spiegel van een auto is de eigenaar verantwoordelijk. Toen ik vroeger een verzorgpony heb gehad hebben mijn ouders (ik was nog minderjarig) wel een contract ondertekent waarin stond dat ik omging en regelmatig ging rijden met pony (naam) en dat de eigenaar geen aansprakelijkheid nam voor eventuele schade aan mijzelf of mijn spullen.

optimist10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:27

Als jullie meer willen weten over juridische zaken en paarden. Bit heeft een leuk boekje uitgebracht: Pleidooi voor het Paard, Zaken uit de hippische advocatuur. Hier staan ook voorbeeld contracten en veel verschillende situaties in uitgelegd. Het was voor mij in ieder geval heel verhelderend.

ISBN nummer 9054391529 en het is geschreven door Stephan Wensing en Fabian Brockotter.

Een contract voor bijrijders staat hier alleen niet in. Het voorbeeld contract in een van de vorige berichten lijkt hier wel heel erg op. Ik heb ook heel lang gezocht voor zoiets met mijn bijrijder, juist omdat het zo belangrijk is om dingen duidelijk af te spreken.

Groetjes optimist Pling

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 08:34

optimist10 schreef:
Als jullie meer willen weten over juridische zaken en paarden. Bit heeft een leuk boekje uitgebracht: Pleidooi voor het Paard, Zaken uit de hippische advocatuur. Hier staan ook voorbeeld contracten en veel verschillende situaties in uitgelegd. Het was voor mij in ieder geval heel verhelderend.

ISBN nummer 9054391529 en het is geschreven door Stephan Wensing en Fabian Brockotter.

Een contract voor bijrijders staat hier alleen niet in. Het voorbeeld contract in een van de vorige berichten lijkt hier wel heel erg op. Ik heb ook heel lang gezocht voor zoiets met mijn bijrijder, juist omdat het zo belangrijk is om dingen duidelijk af te spreken.

Groetjes optimist Pling

oke nou het contract is inmiddels gewoon op gesteld en er staan wat vaste regeltjes in en 3 extra dingetjes... ik heb de tips en de contracte hier laten zien en op basis daar van heeft ze iets gemaakt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:39

sandr0 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Een contract op stellen voor een verzorger? En wat gaat ze doen als het erf een keer niet is geveegd? Sorrie maar ik vind dit een beetje vreemd, of ligt dat nu aan mij?
Kijk het is logisch dat iemand netjes met je spullen en zeker met je paard omgaat, maar als je al een contract moet gaan opstellen voor een verzorger? Kijk het een week aan en als het je niet bevalt, dan zoek je een ander. Ik zou nooit een contract tekenen om iemands stal te mogen uitmesten of het erf aan te vegen.
Goede afspraken maken is een heel ander verhaal!!

helemaal mee eens. Ik heb ook geen conract of zo voor mijn bijrijdster. Gewoon goede afspraken maken.

Ik vind niet dat je die regels als een 'contract' moet zien, maar gewoon als een lijstje met aandachtspunten. Zo weet iedereen wat er is afgesproken en kunnen er geen misverstanden ontstaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:32

aerdenhout1 schreef:
Een contract op stellen voor een verzorger? En wat gaat ze doen als het erf een keer niet is geveegd? Sorrie maar ik vind dit een beetje vreemd, of ligt dat nu aan mij?
Kijk het is logisch dat iemand netjes met je spullen en zeker met je paard omgaat, maar als je al een contract moet gaan opstellen voor een verzorger? Kijk het een week aan en als het je niet bevalt, dan zoek je een ander. Ik zou nooit een contract tekenen om iemands stal te mogen uitmesten of het erf aan te vegen.
Goede afspraken maken is een heel ander verhaal!!

Netjes met spullen omgaan zou je zeggen dat het logisch in de praktijk merk je het vaak wel anders...
Is ook wel begrijpelijk als je zelf die spullen allemaal aan moet schaffen weet je ook wat de waarde van iets is Knipoog

Overigens vind ik dat als iemand wat kapot maakt het wel goed om het diegene te laten vergoeden. Kan gebeuren dat iets stuk gaat maar daar hoef je als eigenaar van het paard niet voor op te draaien mits je het zelf stuk maakt uiteraard

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:33

MISTRAL94 schreef:
Overigens vind ik dat als iemand wat kapot maakt het wel goed om het diegene te laten vergoeden. Kan gebeuren dat iets stuk gaat maar daar hoef je als eigenaar van het paard niet voor op te draaien mits je het zelf stuk maakt uiteraard

Je bedoelt waarschijnlijk tenzij in plaats van mits?

Maar dan nog, als bij mijn verzorgpaard bijvoorbeeld de sperriem breekt, gewoon door slijtage, dan ga ik dat echt niet zelf betalen. Dat zou ik pas doen als iets stukgaat door mijn schuld, omdat ik niet oplet bijvoorbeeld.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:57

Tja, het zal misschien overdreven zijn, maar ook met mijn 12-jarige verzorgstertje heb ik wel een soort "contract". Dat is niet heel uitgebreid. Maar er staat wel in dat ze met cap moet rijden, dat ze niet zonder mijn toestemming en al zeker niet zonder begeleiding buiten mag rijden, wat ik in grote lijnen onder de "verzorging" versta die ze moet uitvoeren (en dat zijn echt grote lijnen: voeren met verwijzing naar voerlijst, poetsbeurt en beweging geven op enige manier) en dat we in een notitieboekje bijhouden wat er aan bijzonderheden zijn en wat ze precies gedaan heeft. Ook staat er iets in over de sleutels die ze in bezit heeft gekregen. Heel simpel, niet in "contractentaal", maar wel om duidelijk te maken dat het "serieus" is en met handtekening van mij, haar en haar pa eronder. Zodat ook de ouders zich goed realiseren wat er van hun dochter verwacht wordt (in het kader van school enzo). Kosten zijn er vanzelfsprekend niet aan verbonden, dat vind ik onzin voor zo'n kleine meid die 1 of 2 dagen per week mij wat werk uit handen neemt.

Maar al met al vind ik niet dat ik iets heel raars gedaan heb. In ieder geval is duidelijk dat het niet vrijblijvend is allemaal en ik denk toch dat dat wel handig is.

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:05

Iets over opzeggingen misschien? dat ze niet van de ene op de andere dag weg kan gaan zeg maar.. klinkt beetje vervelend zo'n contract maar zie er de waarde wel van in

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:09

Frank1986 schreef:
Iets over opzeggingen misschien? dat ze niet van de ene op de andere dag weg kan gaan zeg maar.. klinkt beetje vervelend zo'n contract maar zie er de waarde wel van in

In theorie klinkt het niet verkeerd, maar heb je er in de praktijk ook wat aan? Wat wil je doen als je verzorgster zich er niet aan houdt?

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:03

japielover schreef:
ja ik weet het maar het is een vriendin en niet mijn keus... ik heb een verzorgster die ik kan vertrouwen dus

Waarom vraag je het dan, kan ze het niet zelf?

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:39

lisjolienbob schreef:
japielover schreef:
ja ik weet het maar het is een vriendin en niet mijn keus... ik heb een verzorgster die ik kan vertrouwen dus

Waarom vraag je het dan, kan ze het niet zelf?

Nou zeg hou het een beetje gezellig. Wat doet het er toe of ze het nu voor zich zelf vraagt of voor een ander? Als ze er nu mee geholpen is is dat toch prima?