Paard gaat absoluut niet op de trailer; groot probleem! Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_

Re: Paard gaat absoluut niet op de trailer; groot probleem! Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:07

Ook ik kan je Petra Vlasblom van 2 moons echt aanraden. Het kost nu wel even geld en tijd, maar dan heb je het hele probleem wel goed opgelost! Zelf allerlei dingen proberen zorgt er vaak alleen maar voor dat je het probleem groter maakt...

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:14

ik heb een keer iemand gehoort over het vast zetten aan de voorkant.(je longeerlijn 2 keer om de stang heen slaan) en dan langzaam trekken. zo kan het paard niet achteruit en gaat hij dus snappen dat hij als hij omhoog gaat niet gelijk weer achteruit mag. gewoon telkens als hij een stap naar voren zet het touw weer strak trekken.

je kan ook proberen om hem alleen nog in de trailer te voeren voor een tijdje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:43

heb jij laatste post van blad 1 van dit topic niet gelezen?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:27

cissy schreef:
Citaat:
Je kunt 1 lijn vast maken aan het halster en dan 1 slag om de voorste balk in de trailer, zodat hij je er niet uit kan trekken als hij opzij loopt of steigert.
...en koop vast een hele grote verbanddoos en een nieuwe longeerlijn voor het geval hij gaat hangen en het hele schot uit de trailer trekt.

dit is werkelijk het stomste wat je kunt doen, NOOIT aan de balk vastzetten! Als een paard in paniek raakt en gaat trekken dan wil je niet weten wat er dan allemaal gebeuren kan als je een touw om de balk hebt. Geloof me ik spreek uit ervaring!

Niet alleen lijnen breken, de ringen van halsters, musketons en alle andere genaaide onderdelen kunnen gewoon kapot... dat betekent dat het erg risicovol is om voor deze oplossing te kiezen...

Ook kan een dier dat gaat worstelen en op de druk paniekeerd zijwaarts omvallen omdat het zijn balans niet kan houden, en als de musketon/touw/lijn/halster breekt schiet ie in een noodgang achterover...

Gewoon niet doen...

(Hoe vaak moeten we het nog zeggen ..... Huilen )

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 07:45

monya schreef:
cissy schreef:
...en koop vast een hele grote verbanddoos en een nieuwe longeerlijn voor het geval hij gaat hangen en het hele schot uit de trailer trekt.

dit is werkelijk het stomste wat je kunt doen, NOOIT aan de balk vastzetten! Als een paard in paniek raakt en gaat trekken dan wil je niet weten wat er dan allemaal gebeuren kan als je een touw om de balk hebt. Geloof me ik spreek uit ervaring!

Niet alleen lijnen breken, de ringen van halsters, musketons en alle andere genaaide onderdelen kunnen gewoon kapot... dat betekent dat het erg risicovol is om voor deze oplossing te kiezen...

Ook kan een dier dat gaat worstelen en op de druk paniekeerd zijwaarts omvallen omdat het zijn balans niet kan houden, en als de musketon/touw/lijn/halster breekt schiet ie in een noodgang achterover...

Gewoon niet doen...

ik zeg ook niet dat je hem als een idioot naar boven moet trekken. het is belangrijk dat een paard weet dat als hij er op loopt niet meer achteruit mag. je moet het paard er gewoon zelf in laten lopen maar zodra hij achteruit wil druk op het halster uitoefenen. als je dat een gewoon een normaal opgevoed paard heb raakt hij echt niet in paniek want hij is gewend aan druk op het halster

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:45

Citaat:

Gewoon niet doen...

Citaat:
ik zeg ook niet dat je hem als een idioot naar boven moet trekken. het is belangrijk dat een paard weet dat als hij er op loopt niet meer achteruit mag. je moet het paard er gewoon zelf in laten lopen maar zodra hij achteruit wil druk op het halster uitoefenen. als je dat een gewoon een normaal opgevoed paard heb raakt hij echt niet in paniek want hij is gewend aan druk op het halster

Dat heeft niks te maken met goed of slecht opgevoed. Een paard kan altijd schrikken, een onervaren paard kan altijd een keer niet willen. Maarja, aan jou de keus dan of je je trailer, je paard en je spullen langer wilt behouden of niet..

Ondertussen is het probleem eigelijk al een beetje opgelost. We hebben de zachte en de harde manier geprobeert. Nu zijn we er achter gekomen dat hij ontzettende ontzag heeft voor de zweep..
De 1e keer wilde hij niet op de trailer, ik gaf hem een tik en hij ging er weer langs. Na nog een tik gegeven te hebben, liep hij zo de trailer op, al dan wel met hoofdstel.
Op de terugweg van de les heb ik de zweep er bij gehouden en dit keer maar één tikje hoeven geven.
Gister op wedstrijd heb ik op de heenweg alleen de zweep er bij hoeven houden, eveneens met hoofdstel. Op de terugweg heb ik ook de zweep er bij gehouden, maar dit keer met halster. Hij liep naar wedstrijd toe en van wedstrijd af in één keer op de trailer. Moet ook zeggen dat hij nu zijn hoofd laag houdt als hij de trailer op loopt.