en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:35

Er is wel nog wat waar je over na moet denken. Namelijk als je nu een soort van verplicht bent om hem op een stalling neer te gaan zetten, dus wat duurder omdat het niet aan huis kan.

Stel je bent dalijk op een leeftijd dat je op jezelf gaat, gaat studeren of noem maar op. Dat je misschien thuis wel in je eigen onderhoud moet gaan mee betalen. Nu kun je misschien dat paardje betalen incl stalling en bijkomende kosten. Maar wie zegt dat je dat over 2 jaar ook nog kan?

Als voorbeeld: Ik heb mijn paardje samen met mijn tante gekocht toen ik 17 was, paardje staat aan huis bij mijn ouders. Ben nu 24 en huur van mijn ouders een stuk van het huis samen met mijn vriend. Nadeel is echter wel dat als ik samen met mijn vriend een huis wil gaan kopen dat ik dus gewend ben aan de kosten van stalling aan huis (dus lager). Maar een huis kopen kost ook geld, als ik na ga hoeveel me de hypotheek straks gaat kosten terwijl we beiden werken dan zou ik niet weten waar ik ook nog eens een 200-300 euro stalgeld vanaf zou moeten toveren en dan heb ik niet eens een erg duur huis. Huis met weide kunnen we in elk geval niet betalen. Daarbij is natuurlijk ook wat voor eisen stel je aan de stalling van je paard hoeveel dat per maand gaat kosten natuurlijk. Daarbij zie ik mijn tante niet de helft van het stalgeld ophoesten als ik op een pensionstal moet gaan staan, daarvoor rijd ze namelijk te weinig.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:36

Je werkt nu nog niet dus? Aangezien ik lees 'waarschijnlijk ga ik werken bij Bakker Bart'. Ik zou als ik jou was er echt nog mee wachten. Ik wil ook al van jongs af aan een paard kopen, maar ik ben nu 17, zit op school, wel vrij veel vrije tijd en verdien 8 euro per uur en zelfs nu kan ik er niet aan denken om een eigen paard te hebben. Hoe graag ik het zou willen, ik red het nooit van me leven op dit moment. Ik vraag me af of je er echt klaar voor bent.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:40

ik heb nog 2 krantenwijken.
en ik kan voor schooltijd het paard te eten geven.

ben heel erg gehecht aan huis.
dus ik blijf daar voorlopig nog wel een hele tijd.
mijn moeder zou dat mij nooit aandoen, dat ik kostgeld moet betalen aan mijn ouders.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:41

Ik hoop echt voor je dat je je eigen paardje kan kopen. Maar is natuurlijk ook belangrijk dat je aan de toekomst moet denken. Er lijkt me niks erger dan dat je na een paar jaar weer afscheid moet nemen omdat je het niet kan betalen namelijk.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:42

Ik blijf erbij dat ik denk dat het nog wat te vroeg voor je is. Wat als je er over een jaar achter komt dat je geld te weinig hebt, of wat dan ook, kun je je paard weer verkopen. Kun je net zo goed nu nog lekker op de manege blijven rijden en als je op jezelf woont oid, dan ervoor kiezen om een eigen paard te nemen of niet. Ik vind het zelf echt een beetje onverantwoord.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:49

Ik denk dat je ouders bang zijn voor hetgene wat zo vaak gebeurt: kind wil beestje, maar als beestje er uiteindelijk is moeten pa en ma beestje verzorgen, in dit geval ook nog eens financieel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:54

ik denk dat je beter een verzorgpaardje kunt gaan zoeken...

Insigne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:09

Denk er nog eens echt goed over na! Heb zelf een pony gekregen op m'n 13e, ik heb hem van m'n ouders gehad, want zelf kon ik dat niet betalen. Er zaten wel een paar voorwaarden aan, ik sta bij een particulier, die nog 2 shetjes heeft, wou ik daar blijven staan, moest ik ook die 2 verzorgen. Ik ga elke ochtend voor school en avond die beestjes voeren/op de wei zetten en verzorgen. En ik betaal alle kosten zelf, maar stel dat mijn pony ziek wordt, dan ben ik toch echt afhankelijk van mijn ouders hoor..en dat ben jij dan ook! Ben nu 17 en wil volgend jaar toch gaan studeren, maar waar? Hier vlak bij huis en m'n paardje houden? Of verder van huis en m'n paardje wegdoen?
Ik weet niet of jij na de middelbare nog verder wil leren, maar denk daar toch eens overna. Op m'n 13e stond ik nog niet voor deze keuze, maar nu wel. En misschien heb jij strax ook wel zoiets. Het blijft niet alleen bij de aanschaf, maar er komt zoveel meer bij kijken!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:26

pa en ma verzorgen beestjes niet... dat doe ik, en ik wil er zelf voor zorgen.
en het is niet kind wil beetje en daarna wil ik geen paard meer, ik heb er heel erg goed over nagedacht, en ik weet dat ik het paard zelf kan betalen, en stalling ook. alleen met DA kosten zouden mijn ouders eventueel moeten bijspringen

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:29

Tja, volgens mij ben je erg zeker over je zaak, dus het is en blijft je eigen keuze. Ik zou er echt nog een aantal jaar mee wachten, maarja wie ben ik om daar over te beslissen. Als je eenmaal iets in je hoofd hebt wat je graag wil, dan kom je er niet snel meer vanaf.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:31

ik heb een aantal van je posts teruggelezen, en zoals ik dat lees moet je er nog maar heel goed over nadenken of je wel toe bent aan een eigen paard. Zo heb je bv ook geschreven dat je ouders er geen geld voor hebben

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:38

loez schreef:
Tja, volgens mij ben je erg zeker over je zaak, dus het is en blijft je eigen keuze. Ik zou er echt nog een aantal jaar mee wachten, maarja wie ben ik om daar over te beslissen. Als je eenmaal iets in je hoofd hebt wat je graag wil, dan kom je er niet snel meer vanaf.

Nee, van haar ouders dus Knipoog

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:40

IKbenEllen: Ja dat klopt, maar ze is er zelf zo zeker van, dus wij kunnen niks voor haar OF haar ouders bepalen Knipoog Dus ik snap het nut van dit topic ook niet echt, omdat ze zelf echt een paard wil hebben. Ja hoe ze het moet vertellen, maar ook dat is aan haar eigen. Wij kunnen haar vader niet gaan bellen oid. Dit zal ze toch echt zelf moeten doen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:42

annastasia schreef:
ik heb een aantal van je posts teruggelezen, en zoals ik dat lees moet je er nog maar heel goed over nadenken of je wel toe bent aan een eigen paard. Zo heb je bv ook geschreven dat je ouders er geen geld voor hebben

dan mag jij voor mij opzoeken waar ik dat getyped heb

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:47

Ik las dat je je paard op afbetaling wilt kopen, zo goed heb je dus niet gespaard...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:50

Citaat:
kan je je eigen paard kopen en onderhouden als je er alleen voor staat(een baantje hebt) ik mag wel een paard, maar mijn ouders kunnen het niet betalen dus, ze hadden een voorstel gedaan dat ik ook gedeeltelijk voor de kosten opdraai

mijn vraag is dus
is dit haalbaar???

je hebt dit getypt op 03-05-2007

ook zou je een stal achter het huis willen plaatsen en deze daar laten lopen, hoe wil je dit doen dan met weidegang. biessum is echt niet gratis hoor

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:26

nee, mijn ouders hebben nu wel geld.
ik stal het paard in biessum.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:27

en dat bericht was toen, dus geen oude koeien uit de sloot halen a.u.b

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:29

Om je vraag te beantwoorden over weidegang, de meeste paarden kunnen swinters ook dag en nacht buiten staan. Denk dan wel aan de kosten van hoogstwaarschijnlijk nodige dekens. Daarbij vind ik dat er iets van beschutting moet zijn en dat je paard met droge voeten moet kunnen staan.

Paard op afbetaling kopen vind ik geen goed plan. (als de hier gegeven info klopt). Je hebt dan immers zeker geen reserve als er ook maar iets misgaat. En je ouders moeten dan wel bij kunnen willen maar zeker ook kúnnen springen. Als er geen geld is houd het op!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:33

en als je ouders nou niet de da wil betalen wat dan ? nou kan je tegenwordig wel op afbetaling doen maar dat zou dan beteken dat je dan op 16 jarig wel al schuld heb

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:33

natasja1991 schreef:
en dat bericht was toen, dus geen oude koeien uit de sloot halen a.u.b

Bericht over afbetaling was van vandaag Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:38

ik vind het onverstandig,
je zit er net op een moeilijke leeftijd voor, want ik neem aan dat je na de middelbare school verder gaat leren?
weet je al waar je gaat studeren?
en weet je ook dat je met een gemiddelde studie heel veel minder vrije tijd hebt, en dat je dan dus al gauw te weinig tijd voor je paard krijgt?

ik zou wachten tot je klaar bent met school Knipoog

maar je kunt het volgende proberen, huur eens voor een maand of 2 een paard van de manege, en doe alsof het je eigenste is, dus ookal hoef je niet te voeren, ga er wel sochtends en savonds heen, zodat je voelt wat je dalijk moet doen als je een eigen paard hebt.
ook door de regen smorgens en savonds.
als je dit twee maanden zonder mokken volhoud, dan is het misschien wel aan je besteed maar dan nog, wat doe je als je gaat studeren ??

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:46

klopt, voor contract.
in mijn punt slim omdat ik het zelf betaal: als ik het paard op afbetaling koop, heb ik ook gelijk geld in de 1e maand om een zadel, hoofdstel, bit, en dekens enzo te kopen. als ik nu een paard ga kopen, dan kan ik ook geen zadel gelijk kopen.
als ik op afbetaling koop dan kan ik elke maand meer sparen, waardoor het makkelijker is dan gelijk al het geld in een keer uit te geven.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:48

Meisje, spaar in ieder geval door tot je alles gewoon kunt betalen, als je NU al geld moet gaan lenen... je moet jezelf niet rijk rekenen, zo werkt het niet.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:49

ik heb dan juist wel reserve, want dan kan ik in plaats van alles in een keer te geven, iedere maand (van het geld dat ik verdien)
weer sparen en dan kan ik het geld in kleine gedeeltes doen