Ongeluk op weide, paard ingeslapen: nasleep (SPOED!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Ongeluk op weide, paard ingeslapen: nasleep (SPOED!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:05

het is een iets ander verhaal

paar jaar geleden waren op de toenmalige pensionstal aan het oefenen in de bak voor caroussel rijden
een paard liep te dicht op de voorganger en kreeg een trap tegen het voorbeen.
het been lag door de midden en het paard is in de bak afgemaakt.

de eigenaresse was niet verzekerd voor haar paard.
ze hebben dit toen via de wa verz geregelt en ze heeft 8000 gulden schade vergoeding uitgekeerd gehad.

en ook hier had je kunnen zeggen dat er eigen schuld in zit ,ze liep op de hielen van de voorganger,die erom bekend stond dat ze uit zou halen.

maar beide partijen waren het met elkaar eens en ze hebben heel netjes opgelost.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:16

Als eerste heel veel sterkte met het verlies van je paard, zal een moeilijke tijd voor je zijn.
Over dat paarden en ander paard aanvallen ben ik meschien gelukkig maar niet in thuis, wel heb ik het aan de hand gehad dat 2 honden 1 van mijn veulens aangevallen hebben en bijna verscheurd.
De honden zijn door de politie doodgeschoten en de eigenaar werd uiteindelijk naar een rechtszaak veroordeeld om me schadeloos te stellen. Ook emotionele schade werd daar in meegerekend.
Abel is een welshje maar kan nooit meer bereden worden, maar ja gelukkig leeft hij nog.
In jou geval lijkt het me toch een beetje het zelfde, elke eigenaar is verplicht de schade die zijn dieren veroorzaken te betalen, ik zou er zeker werk van maken, oke meschien heeft de eigenaresse van het andere paard hier niet om gevraagd maar jij en je paardje zeker niet.
Dat jij nu dan het onderste uit het kannetje wil en al blij moet zijn dat de eigenaresse je een schikking aanbiedt, nee sorrz dat vindt ik te ver gaan.
Jij bent degene die met de schade zit en met heel veel verdriet, meschien makkelijk praten voor iedereen maar stel dat het je eigen paard is.
Ik zou in jou geval zeker de schade vergoed willen hebben en ja meschien ook wel de emotinele schade want die is er tenslotte.
Sterkte meis

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:37

Mirgino en Barbara1970: wat een vreselijk verhalen! Er gebeuren zulke rare dingen met paarden...Boos!

Bedankt voor jullie ervaringen. Het sterkt me in mijn idee!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:19

Interessante discussie, ik vraag me echt af hoe het nu puur wettelijk gezien in elkaar zit.

Sta me toe even advocaat van de duivel te spelen:

In principe heb je natuurlijk recht op volledige schadevergoeding als iemands huisdier bij jou schade veroorzaakt. Maar daar lijken mij in dit geval 2 problemen mee te zijn:
1/ Heeft de TS het risico niet op zich genomen door haar paard met die andere paarden in het land te zetten? Mekaar een klap geven op tijd en stond valt toch onder 'normaal paardengedrag' en had dus door de TS voorzien kunnen worden.
2/ Kan je eigenlijk wel bewijzen wat er gebeurd is, in de zin dat er geen getuigen van zijn? Als je stalgenoot echt van slechte wil was kon ze toch doen alsof haar neus bloedde?

Ik bedoel dit helemaal niet slecht naar jou toe; femskie, maar vraag me wel af of de verzekeringsmaatschappij van je stalgenoot de 2 bovenstaande opmerkingen niet zal gebruiken om onder de betaling uit te komen...

ik wens je er verder alle succes mee!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:24

ik vind dat als je een paard samen met andere paarden in de wei zet er ongelukken nu eenmaal kunnen gebeuren, vind niet eens dat je daar iemand de schuld voor kan geven en dus geld uit kan slepen!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:27

Klara16 schreef:
Interessante discussie, ik vraag me echt af hoe het nu puur wettelijk gezien in elkaar zit.

Sta me toe even advocaat van de duivel te spelen:

In principe heb je natuurlijk recht op volledige schadevergoeding als iemands huisdier bij jou schade veroorzaakt. Maar daar lijken mij in dit geval 2 problemen mee te zijn:
1/ Heeft de TS het risico niet op zich genomen door haar paard met die andere paarden in het land te zetten? Mekaar een klap geven op tijd en stond valt toch onder 'normaal paardengedrag' en had dus door de TS voorzien kunnen worden.
2/ Kan je eigenlijk wel bewijzen wat er gebeurd is, in de zin dat er geen getuigen van zijn? Als je stalgenoot echt van slechte wil was kon ze toch doen alsof haar neus bloedde?

Ik bedoel dit helemaal niet slecht naar jou toe; femskie, maar vraag me wel af of de verzekeringsmaatschappij van je stalgenoot de 2 bovenstaande opmerkingen niet zal gebruiken om onder de betaling uit te komen...

ik wens je er verder alle succes mee!

Haha! Haha! Haha!

Goede advocaat van de Extreme duivel

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 21:29

Juistem! Maar dat zullen we de komende tijd wel eens gaan bekijken, nietwaar? De verzekeringsmaatschappij zal er natuurlijk alles aan doen om het geld in haar zakken te houden. Daar stel ik me ook op in.

Vinden jullie het een idee als ik de vorderingen in dit topic bij houd?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:43

Mijn is bij aansprakelijkheidsrecht geleerd dat de risicoaansprakelijkheid van dieren heel ver gaat, vaak zelfs boven de 'eigen schuld' vraag. Mijn docent (blijkbaar bekend met paarden Knipoog ) gaf als voorbeeld dat als iemand zijn dure zadel op een staldeur hangt en het paard in kwestie daar een hap uit neemt, de eigenaar van het paard aansprakelijk zal zijn, ook al is het een domme fout van de eigenaar van het zadel. (uiteraard is dit alleen van toepassing bij 'eigen energie' van een dier, dus niet bij handelingen onder appel)
De kans dat je stalgenoot dus succesvol aansprakelijk gesteld kan worden is dus aanwezig Lachen (dat hoeft inderdaad ook helemaal niet vervelend te zijn voor je stalgenoot, valt gewoon onder de WA verzekering)

Qua financien is het helaas heel hard, je zal alleen de waarde van het paard vergoed krijgen. Heel cru, maar als je auto total loss is krijg je ook geen reparatie EN vervangingskosten en bij paarden worden de dierenarts kosten vaak ook maar tot de waarde van het paard vergoed.

Sterkte!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:06

femskie schreef:
Juistem! Maar dat zullen we de komende tijd wel eens gaan bekijken, nietwaar? De verzekeringsmaatschappij zal er natuurlijk alles aan doen om het geld in haar zakken te houden. Daar stel ik me ook op in.

Vinden jullie het een idee als ik de vorderingen in dit topic bij houd?

Er zijn ook aardige verzekeraars hoor Bloos Haha! .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:10

batje schreef:
Mijn is bij aansprakelijkheidsrecht geleerd dat de risicoaansprakelijkheid van dieren heel ver gaat, vaak zelfs boven de 'eigen schuld' vraag. Mijn docent (blijkbaar bekend met paarden Knipoog ) gaf als voorbeeld dat als iemand zijn dure zadel op een staldeur hangt en het paard in kwestie daar een hap uit neemt, de eigenaar van het paard aansprakelijk zal zijn, ook al is het een domme fout van de eigenaar van het zadel. (uiteraard is dit alleen van toepassing bij 'eigen energie' van een dier, dus niet bij handelingen onder appel)
De kans dat je stalgenoot dus succesvol aansprakelijk gesteld kan worden is dus aanwezig Lachen (dat hoeft inderdaad ook helemaal niet vervelend te zijn voor je stalgenoot, valt gewoon onder de WA verzekering)

Qua financien is het helaas heel hard, je zal alleen de waarde van het paard vergoed krijgen. Heel cru, maar als je auto total loss is krijg je ook geen reparatie EN vervangingskosten en bij paarden worden de dierenarts kosten vaak ook maar tot de waarde van het paard vergoed.

Sterkte!

Eigen schuld speelt zeker wel een rol hoor Ja , dat heeft jouw leraar niet helemaal correct Tong uitsteken .
Het percentage eigen schuld kan variëren van 0 tot 100%, waarmee de schadevergoedingverplichting van de aansprakelijke dus met dat percentage daalt.
Het hangt zeer af van de feitelijke omstandigheden (en van degene die het in behandeling heeft Knipoog )af hoe dat percentage zal uitvallen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:45

Helaas zal 't ook nog zo zijn dat het paardje al 21 was, en daardoor al min of meer als afgeschreven wordt gezien (ook al voelt dat voor de TS niet zo). Paarden van 21 gaan geen sportcarriere meer tegemoet, en zijn niet meer reeel voor de fok inzetbaar en worden vaak ook niet meer voor recreatie ingezet. Dan blijft alleen de slachtwaarde over. Vergoedingen voor emotionele schade waarbij geen sprake is van opzettelijk gedrag ('t was immers een ongeluk, en de eigenaren van het 'daderpaard' hebben zo te lezen hun dier niet bewust agressief tegenover die van jou gemaakt) zal je in NL niet zo snel toegewezen krijgen.
Mijn verwachting is dus dat de veeartskosten en de slachtwaarde vh paard zal worden uitgekeerd, niet meer dan dat.

Overigens nog veel sterkte gewenst!

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:41

Heftig zeg... Ik heb ook geen idee wat er wordt vergoed, maar wil je wel even heel veel sterkte wensen!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 22:19

LDRD: Lachen aardige verzekeraars...Ik geloof je direct!:)

Knavia: Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is alleen wel zo dat wij anderhalve maand voor dit ongeval gebeurde met mijn merrie bij de kliniek zijn geweest om te bepalen of het krijgen van een veulen nog een optie was. Volgens de kliniek was het voor deze merrie in deze conditie en gezondheid geen probleem.
We hadden dus de bedoeling met haar een veulen te gaan fokken. Daarnaast werd de merrie nog dagelijks gereden en was er voor haar nog gen sprake van pensioen. (niks doen was niks voor haar..)

loveleentje: Dank je wel! Ik kan het nog steeds wel gebruiken want het doet nog steeds veel pijn..al denk/hoop ik soms dat het al wat verwerkt is..en dan is dat nog niet echt zo..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:32

Interessant vraagstuk, waar je imo alle kanten mee kunt opgaan.
Ik ben erg benieuwd wat de verzekeringsmaatschappij zegt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:20

Wij heben het een keer andersom aan de hand gehad. Bloos Onze merrie had een ander paard een flinke maar erg rake klap gegeven waardoor en een breuk in een voorbeen is ontstaan. Onze verzekering heeft de DA kosten vergoed die flink in de papieren liepen voor bijna een jaar zorg.

Beestje was erg ver in de westernsport internationaal maar liep daarna nooit meer zo als ervoor. Die kosten zijn echter nooit door onze verzekering vergoed omdat beiden met toestemming de paarden in de wei hadden gezet. Dat was voor hun een gevalletje eigen risico. Was al heel coulant dat ze de DA kosten betaald hadden. We voelden er ons wel knap vervelend onder maar zouden ondanks dat toch niet die kosten zelf betaald hebben. De eigenaresse vond dat ook logisch gelukkig.