Afgekeurd Paard terug nemen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Afgekeurd Paard terug nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:21

alles is bewijsmateriaal... of ze het echt hard kunnen maken is een 2de...

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:23

artikel in wetboek ik CITEER:
Artikel 44 bepaalt dat een rechtshandeling vernietigbaar is, wanneer zij door bedreiging, bedrog of door misbruik van omstandigheden tot stand is gekomen. Bij hippische koopkwesties wordt wel eens een beroep op dit artikel gedaan. Bijvoorbeeld indien de verkoper van een paard wist dat het paard een verborgen gebrek had en dit bewust niet aan de koper heeft medegedeeld. Van belang is nog op te merken dat de verjaringstermijn van een rechtsvordering tot vernietiging drie jaren is (artikel 52).

zij heeft achterwege gelaten dat het paard overmatig steigerde, dat ze er zelf bang van was omdat ze eerder haar rug had gebroken op ander paard. dat ze in blinde paniek er is afgesprongen dat ze het paard 1.5 uur heeft gelongeerd daarna over een paar hindernissen heeft gejaagd, en toen nog maals is gaan rijden toen het paard immers niet meer KON dit paard was voor heen in erbarmelijke conditie!!

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:26

kan Niet in geprutst worden...

maar dat terzijde

regel in wetboek en ik CITEER:
Artikel 44 bepaalt dat een rechtshandeling vernietigbaar is, wanneer zij door bedreiging, bedrog of door misbruik van omstandigheden tot stand is gekomen. Bij hippische koopkwesties wordt wel eens een beroep op dit artikel gedaan. Bijvoorbeeld indien de verkoper van een paard wist dat het paard een verborgen gebrek had en dit bewust niet aan de koper heeft medegedeeld. Van belang is nog op te merken dat de verjaringstermijn van een rechtsvordering tot vernietiging drie jaren is (artikel 52).

en hier is zeer zeker sprake van, paard steigerde overmatig zo ernstig dat ze er zelf in blinde paniek van af is gesprongen,
heeft het paard vervolgens 1,5 gelongeerd, tot het haast neer viel
toen nog over een paar hindernissen heen gejaagd, en toen weer gaan rijden
toen het paard echt niet meer kon... BEN JE DAN EEN HELD?

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:26

sorry dubbel geplaatst

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:30

marstad schreef:
bij afkeuring is het zo geregeld dat het paard terug gaat. maar ze kan haar niet terug nemen want ze heeft geen GELD. ze had na een UUR al een ander paard gekocht.

Ja, maar.. zijn jullie ervan uitgegaan dat de verkoper bij afkeuring zou terugnemen, of is dat letterlijk gezegd en/of op papier vastgelegd?

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:30

Bij dwaling prevaleert echter de mededelingsplicht van de verkoper, terwijl van de koper slechts enige onderzoeksactiviteiten verwacht mag worden
Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.

Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (veelal de datum van levering) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:30

ja, dit heeft zij ook zelf aangegeven dat zij dit zelf ook zo regelt.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:31

Wanneer vaststaat dat het paard voor de koop reeds aan een ziekte leed, kan aangenomen worden dat het geleverde paard niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. De koper mocht er immers op vertrouwen dat hij geen ziek paard kocht. In dat geval kan de koopovereenkomst op grond van het verborgen gebrek worden ontbonden, mits dit gebrek de ontbinding wel rechtvaardigt. Een verkoudheid van voorbijgaande aard zal in de regel geen ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigen.
De aandoening moet van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor het is aangeschaft.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:31

wat is de vraag nou precies je weet het toch allemaal wel en als je een jurist hebt kun je beter informatie bij hen neerleggen.
ik vind het persoonlijk absoluut niet verstandig dat je hier een topic plaatst en dat je weet dat er meerdere mensen zijn hier ook op bokt die het lezen en namen weten.
zoals gezegd ik vind het niet verstandg.
je had het beter voor jezelf kunnen houden en iets plaatsen als het afgerond was
Laatst bijgewerkt door pascale op 30-09-07 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:31

marstad schreef:
t betreft ook nog een minder jarige verkoper met ...

Die had het paard niet eens mogen verkopen.
Dat op zichzelf is al een verkoop-ontbindende situatie. Tenminste, als je vriendin zelf wel meerderjarig is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:34

marstad schreef:
kan Niet in geprutst worden...

maar dat terzijde

regel in wetboek en ik CITEER:

en hier is zeer zeker sprake van, paard steigerde overmatig zo ernstig dat ze er zelf in blinde paniek van af is gesprongen,
heeft het paard vervolgens 1,5 gelongeerd, tot het haast neer viel
toen nog over een paar hindernissen heen gejaagd, en toen weer gaan rijden
toen het paard echt niet meer kon... BEN JE DAN EEN HELD?

Allemaal subjectief...
Laat dit argument maar varen, aan deze emotionele toestand heb je niets bij een rechtsgang.

Hoe de verkoper met het paard omging staat los van de toestand waarin het paard verkeerde op moment van verkoop.
Wat de koper van de verkoper vind, heeft er helemaal niets mee te maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:37

marstad schreef:
Bij dwaling prevaleert echter de mededelingsplicht van de verkoper, terwijl van de koper slechts enige onderzoeksactiviteiten verwacht mag worden
Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.

Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (veelal de datum van levering) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond.

Absoluut waar. Omdat de termijn zo kort is, hoef je niet over te gaan tot antedateren. De klinische keuring door een DA is benoeg bewijs dat het euvel al bestond op moment van verkoop.

De vraag is: wist de verkoper dit al op het moment van verkoop?
Dát moet je gaan bewijzen.
Helaas is dat een heel grijs gebied.. en zeer lastig te doen zonder in subjectiviteiten te vervallen (waak voor karaktermoord!)

Ik denk dat je meer hebt aan de non-conformiteitseis: paard is niet geschikt voor gebruiksdoel van koper.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:42

ook dat, en inderdaad zoals ik al vermelde, de verkopende partij wist dit al bij verkoop, en probeert daar nu onderuit te komen, Hierbij rust ik mijn topic, en laat ik maandag avond horen hoe de vorderingen zijn,... zoals ik al zei, we hebben ontzettend veel voeten in aarde, kan alleen niet alles zeggen, ivm met onderzoek, was ook in eerste instantie niet mijn bedoeling, de bedoeling was te waarschuwen voor deze wolfs in schaapskleding... rest my case....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:43

marstad schreef:
ja natuurlijk, maandag avond is er eerst contact met jurist daarna gaan wij haar en haar ouders bellen, t betreft ook nog een minder jarige verkoper met ouders niet nergens geen verstand van hebben. maar t komt goed...

Oef, heb je ook al uitgezocht hoe de wet omgaat met minderjarige verkopers in dit geval?

BlackRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:44

Hoe wil je dan waarschuwen wanneer je geen namen mag noemen? Want dat mag volgens mij niet op bokt.
Hopelijk kom je er uit met je vriendin en die verkoper!!!!

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:49

minderjarige verkoper is al een geldige reden van koop ongedaan maken... ook de non-conformiteitseis is een reden, ik ga hier verder niet meer op in tot ik jurist heb gesproken, maandag avond hierover meer

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:53

Hebben jullie ondertussen nu wel wat GELEERD van deze situatie?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:54

marstad schreef:
minderjarige verkoper is al een geldige reden van koop ongedaan maken... ook de non-conformiteitseis is een reden, ik ga hier verder niet meer op in tot ik jurist heb gesproken, maandag avond hierover meer

Nou veel succes in ieder geval. Ik heb je overigens een PB gestuurd, want ben nu toch wel benieuwd naar wie haar kreupele paard verkoopt Nagelbijten / Gniffelen

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:56

IK wel, maar t BETREFT niet MIJN paard, vriendin in Kwestie is in kopen paard niet erg thuis, en ik ben te laat gewaarschuwd, had haar kunnen behoeden, helaas t is gebeurt, maar zorg er wel voor dat ze in zo'n situatie niet nogmaals komt, als koopt ze een paard in groningen... en moet ik 3 of 4 keer naar groningen toe, dat zal t dan uiteindelijk waard zijn.. maar voorlopig wil ze ook geen paard meer als dit geregeld is... maar je weet.. t bloed kruipt......

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:58

Nou heel veel sterkte met dit zaakje,hier ga je een hele zware dobber aan krijgen!
Ik heb zelf ooit zoiets aan de hand gehad,dit kan wel jaren duren....een jurist heb je in dit geval weinig aan,neem direct een goede advacaat in handen die goed op de hoogte is van Hippisch recht!
Even een hele wijze les,ook al is een paard nog zo leuk mooi lief en weet ik veel wat.......heb het geduld het paard mee te nemen en laat eerst keuren!
Dan had je al dit soort ellende kunnen voorkomen!
Je zal nu met vele bewijzen op tafel moeten komen,en dat zijn geen msn bewijzen,daar nemen ze echt geen genoegen mee!
Je zal moeten aan kunnen tonen dat dit paard deze gebreken al had voor de verkoop,alleen een dierenarts kan de medische gebreken voor jou op papier zetten,maar vraag een dierenats maar eens of ze voor jou op papier willen zetten dat hij ook zeker weet dat deze gebreken bij de vorige eigenaar al aanwezig waren..........nou dan zijn ze niet thuis hoor!Dat de verkoper een minderjarige is....jaaa ook zoiets,heel jammer mar dat wisten jullie ook toen het paard gekocht ging worden,jullie wilde toch dat paard kopen,nu het paard niet goed blijkt te zijn,vallen jullie haar hier op aan!
Dit zijn allemaal dingen wat in een rechtzaak ook naar voren zal komen en wat je voor de voeten gesmeten zal krijgen!
Nogmaals sterkte,ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:00

Dees schreef:
marstad schreef:

Absoluut waar. Omdat de termijn zo kort is, hoef je niet over te gaan tot antedateren. De klinische keuring door een DA is benoeg bewijs dat het euvel al bestond op moment van verkoop.

De vraag is: wist de verkoper dit al op het moment van verkoop?
Dát moet je gaan bewijzen.

Helaas is dat een heel grijs gebied.. en zeer lastig te doen zonder in subjectiviteiten te vervallen (waak voor karaktermoord!)

Ik denk dat je meer hebt aan de non-conformiteitseis: paard is niet geschikt voor gebruiksdoel van koper.
Als het om een handelaar gaat is de bewijslast omgekeerd en zal die moeten aantonen dat het paard op het moment van verkoop gezond was.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:09

pascale schreef:
wat is de vraag nou precies je weet het toch allemaal wel en als je een jurist hebt kun je beter informatie bij hen neerleggen.
ik vind het persoonlijk absoluut niet verstandig dat je hier een topic plaatst en dat je weet dat er meerdere mensen zijn hier ook op bokt die het lezen en namen weten.
zoals gezegd ik vind het niet verstandg.
je had het beter voor jezelf kunnen houden en iets plaatsen als het afgerond was

Hier ben ik het mee eens, het had voor jullie misschien verstandiger geweest als je dit topic had geopend NA deze zaak, dat alles was afgerond.

Verder zou ik op zo'n manier ook geen paard kopen, als je dan toch al die moeite wil doen om het paard te laten keuren.

Heel veel succes gewenst! Ook voor je vriendin.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:48

t komt allemaal goed, wij hebben zowiezo 2 enorm sterke punten, de jurist is meer dan jurist, en schoonouders van hem fokken kwpners, zijn ook geen dommies... ik wilde dit topic ook niet plaatsen voor al dan niet goed of minder goed bedoelde adviezen, maar meer als waarschuwing voor zulke praktijken, dat ook mensen die hier vrolijk bokken zeg maar, ook paarden verkopen die niet goed zijn.
over de vraagstelling waarom het paard toch is gekocht en na keuring dat we gaan klagen... zou jij een paard willen houden waarvan gezegd is dat je er waarschijnlijk NOOIT mee zal kunnen rijden? IK NIET!!
en dat heeft niemand kunnen voorzien, tot NA de BUIGPROEF zij zijn immer geen arts. en hij wel

over het feit dat de dierenarts alles op schrift moet zetten... dat heeft hij gedaan, ook op het keuringsrapport, hij heeft zelfs gister een half uur tijd gemaakt voor die mensen om alle vragen te beantwoorden, en om tekst en uitleg te geven over zijn bevindingen. dit hebben zij echter niet aangenomen en hebben niet gebeld. er is overduidelijk aantoonbaar dat de mankementen die dit paard vertoont, niet binnen 4 dagen 3 weken zijn opgetreden, maar al veel langer spelen.

ik wil hier dus voor de derde keer geen woorden aan vuilmaken of een heksenketel gaan brouwen. boontje komt om zijn loontje.
en zowiezo het paard nooit verkocht mogen worden door wat later blijkt een minderjarige.

REST MY CASE!! ( de rest laat ik over aan de grote mannen)

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:49

slotje?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:00

Buiten het feit om dat ik dit een heel sneu verhaal vind. Ik weet niet of je er verstandig aan hebt gedaan op dit op bokt te zetten als de zaak nog niet bij de rechter is geweest...

Ik begrijp wel heel goed dat je gerechtigheid wilt. Niets is frustrerender dan onrecht. Hoop dat het allemaal goed uitpakt voor jullie.

En volgende keer...eerst keuren, dan pas betalen. En geen paarden op zondag kopen, op maandag zal dat paard er ook vast nog wel staan.